SupermanZW
Well-known member
אין שום צורך במגבלות מהירות בכבישים מהירים, אנשים פשוט יסעו במהירות הבטוחה לתפיסתם. מגבלות מהירות נחוצות רק בכבישים עירוניים ובכבישים פרבריים (היכן שחולפים מדי פעם ליד שטח בנוי), כי רק בהם יש לעיתים צורך בעצירה מוחלטת כדי לאפשר מעבר להולכי רגל או שהכביש אינו רחב דיו או הראות אינה טובה דיה כדי לאפשר נסיעה ללא מגבלת מהירות. בכבישים מהירים פשוט אין בעיות כאלה. ידוע גם, שלמרות שאין מגבלת מהירות באוטובאהנים בגרמניה, אנשים על פי רוב לא נוסעים במהירות המקסימלית שמאפשר רכבם, אלא במהירות שהם חשים שליטה מלאה ברכב מבלי לסכן את עצמם. ממוצע המהירות במקטעים ללא הגבלת מהירות באוטובאהנים (יש מקטעים עם הגבלת מהירות, למשל לפני יציאות מהאוטובאהן, לקראת עבודות בדרך, וכיו״ב) הוא כ150 קמ״ש ורוב המכוניות בגרמניה מסוגלות להגיע למהירויות שמעל 180 קמ״ש, יש גם מכוניות שמסוגלות להגיע ל300. הנהגים גם יודעים לבחור נכון בנתיב המתאים למהירות נסיעתם. גם אם יסירו את מגבלות המהירות מכל הכבישים המהירים בעולם לא יהפכו כל הנהגים ל״נהגי מרוץ״ ולא תראה נהגים שמשייטים על המהירות המקסימלית אליה רכבם מסוגל להגיע (ולא רק מסיבות של שליטה, אלא כי כשמגיעים למהירות המקסימלית אליה הרכב מסוגל להגיע חשים ״רעידות״ לא נעימות, גם אם יש שליטה מלאה) אלא ינהגו במהירות שהיא בטוחה ונוחה עבורם.אי אפשר להתייחס לסטטיסטיקות כאלו - מהסיבה הפשוטה שאין להן קשר למציאות.
מהירות היא מופרזת ומסוכנת ביחס לתנאי השטח והנהג, יש לה מאפיינים מדעיים:
כשאחיזת הכביש נמוכה, או הקשב נמוך (וזה לא נדיר) יש לה קשר ישיר לתאונות.
בשטח עירוני ובמיוחד סמוך לבתי ספר, אזורים בהם התפרצויות לכביש הן דבר תדיר, יש למהירות קשר ישיר לתאונות.
כשאין קשר בין המהירות החוקית לתנאי השטח - מן הסתם הקשר רופף
אני מניח שהאוטובאנים האלו הם באיכות מעולה. לא יודע מה המצב בנוואדה.
אני זוכר איזה סיוט זה לנסוע בערפל למשל, או בכביש שיש עליו קצת קרח או שמן. לוקח זמן עד שבכלל מבינים שיש בעיה - ועד אז עשוי להיות מאוחר מדי
לשם כך כל אותם כבישים צריכים להיות מושלמים תמיד. מה שאינו סביר מחוץ לסימולציה ממוחשבת.
יותר סביר לשפר את ההתאמה בין המהירות בשלט לתנאי הכביש ומזג האוויר בפועל - ע"י שימוש בשילוט אלקטרוני.
יש חברה ישראלית בשם Tactile mobility - שיכולה לספק תשתיות דיגיטליות (ואפילו בזמן אמת) לצורך זה
למה שיהיו בלימות כאלו מלכתחילה?
צריך בעיקר לעזוב את הגז, לפעמים האטה קלה - לא משהו חריג, אלא אם המהירות מופרזת מאוד.
בלימות גורמות לתאונות, אם מלכתחילה יש סיבה טובה מאוד לא לנהוג כ"כ מהר מלכתחילה.
אמנם ישראל היא מדינת פקק, כולל בכבישים מהירים, למעט הדרך לאילת, ולכן ישראלים לא ממש מבינים מה זה משנה אם המהירות המותרת היא 110 או 130 או 150 או אין מגבלה, ממילא תקועים, אבל ברוב המדינות פקקים בכביש מהיר זה דבר שכמעט אינו קיים.
בנובה סקושה למשל, מגבלת המהירות בכבישים מהירים היא על פי התמרור בכניסה לכביש המהיר ואין דבר כזה שאין תמרור המורה מהי המהירות המותרת, ומדובר ב100 או 110 או 120, כאשר 110 זו המגבלה הנפוצה עבור כבישים מהירים, עם זאת, כשיוצאים מאיזור הHRM, שבו למעשה מרוכזת מחצית מאוכלוסיית הפרובינציה, התנועה דלילה ואין שום בעיה לנסוע 180 בבטחה, כאשר אין כניסה לכביש המהיר מאות מטרים מלפניך, שם יש היגיון להגביל את המהירות, אך יש גם מקטעים של 50 ק״מ בלי שום כניסה או יציאה, איזה היגיון יש במגבלת מהירות במקומות כאלה? בפועל, מתחילים לאכוף מ20 קמ״ש מעל המותר, ולכן כשמותר 110 נוסעים 130 וסביר להניח שאם יהיה מותר 130 יסעו 150, אבל אם לא תהיה מגבלה גם יסעו 150 (בממוצע כמובן), כפי שאפשר לראות מהנתונים מגרמניה, אז בשביל מה בכלל להגביל? אפשר פשוט לסמוך על הנהגים שמהירותם תהיה בהתאם לתנאי הדרך, שליטתם ברכב ונוחות נסיעתם. תכל׳ס, מה ההבדל מבחינת מהירות הנסיעה בפועל אם מגבילים ל130, 150, או בכלל לא (בהינתן שהמדיניות היא אכיפה רק מ20 קמ״ש מעל המותר, גם אם ניתן על פי החוק לאכוף החל מקמ״ש אחד מעל המותר).
דבר הזוי אף יותר, הוא שיש גופים בגרמניה ששואפים להגביל את המהירות המותרת באוטובאהנים כדי לעודד חיסכון בדלק (טיעונים על בטיחות אין, כולם יודעים שהאוטובאהנים הם הכבישים הבטוחים ביותר בעולם), מזל שהממשלה לא מקשיבה להם.