עזרה, לימודים גבוהים

גיל14

New member
כמה מילים

ראשית, משהו ששניכם התייחסתם אליו במחי יד, הוא האופציה של האוניברסיטה הפתוחה. לימודים באוניברסיטה הפתוחה הם, חד וחלק, הפתרון הכי כדאי לתלמידי תיכון. הגמישות שמציעה האו"פ מתעלה על כל גמישות שאת"א או ב"א יכולות לחלום על להציע. רמת הלימודים בשמיים - כמעט את כל ספרי הלימוד כתבו אנשים בעל שם עולמי (ורובם לא ישראלים. את ספר הלימוד באלגוריתמים, למשל, כתבו קורמן, לייזרסון וריבסט; את ספר הלימוד במבוא לתכנות מערכות ושפת C כתבו קרניגהאן וריצ'י; וכו'). בוגרים, מעסיקים ותלמידים יעידו שרמת התרגילים והמבחנים בפתוחה לא פחותה מזו של את"א, ולא פחותה מזו של ב"א. לגבי אוניברסיטת ת"א. אוניברסיטת ת"א מדורגת בכל הסקרים כיותר טובה בתחום מדעי המחשב, עם כל הכבוד לבר אילן. אבל ההפרש, בשנים האחרונות, כנראה הופך פחות ופחות משמעותי. אדם עם ממוצע 90-92 בבר אילן יחשב ליותר טוב מאדם עם ממוצע 80 באת"א. לגבי ללי - נכון, לפעמים היא קצת צועקת, אבל היא משתדלת ועושה הכל כדי שלתיכוניסטים יהיה נוח במה שהם עושים. לדוגמה, שלושה סטודנטים שנה שעברה היו צפויים להתגייס לצה"ל לפני תום תקופת הבחינות. ללי עשתה הכל, דיברה עם מי שצריך (יכול להיות שגם עם המחלקה ליהדות שאינה תחת אחריותה), ונתנה להם את האופציה להגיש עבודות סיכום בקורסים שלא יכלו להבחן בהם. את צריכה להבין משהו - ממה שהבנתי, את חושבת שהתוכנית בבר אילן היא מובנית, ואין אפשרות ללמוד אחרת. אז כן, יש אפשרות ללמוד אחרת. תלמיד תיכוניסט בבר אילן אינו נמצא במעמד שונה מסטודנט רגיל (אמנם בסטטוס "שלא מן המניין", אבל זה עניין בירוקרטי [ולפעמים כלכלי] גרידא). הוא בהחלט יכול לבחור ללמוד אינפי עם הסטודנטים ה"מבוגרים", ולהפסיד יום-יומיים בבית הספר. האופציה ללכת לפי התוכנית היא בנוסף לאופציה ללמוד כמו סטודנט רגיל. ואף אחד לא מונע ממך לשלב: ללמוד חלק מהקורסים ככה וחלק ככה. אני, לדוגמה, עשיתי את זה (למדתי אלגברה מופשטת 2 ומבוא לקומבינטוריקה עם המבוגרים). וללי עזרה לי לעשות את זה. אני לא חושב שסקים היא הדרך הטובה ביותר להתחיל לימודי מדעי המחשב. בתור התחלה, אין בסקים לולאות במובן הפרוצדורלי, ולולאות כאלה יושבות בבסיס של הרבה מאוד מהאלגוריתמים שמתעסקים איתם אח"כ; אז עד שלא לוקחים קורס בשפת תכנות פרוצדורלי, המימוש של הדברים שרואים אח"כ בקורסים של אלגוריתמים ומבני נתונים יותר מסובכים מהנדרש. ב-MIT, ובברקלי, שני המקומות שמצאתי שמלמדים סקים, גם דורשים מהסטודנטים לעשות קורס ב-C לפני לימוד הקורסים במבני נתונים. חוץ מזה, אסור לשכוח שיש להם 4 שנים ללמד תואר ראשון, כשלאוניברסיטאות בארץ רק 3. לגבי הבחילה. אני לא יודע למה בר אילן עושה לך בחילה, אבל לומר "עושה לי בחילה" בוודאי ובוודאי אינו טיעון. רוב הבוגרים אם לא כולם יגידו לך שהאווירה בשיעורים היא טובה, האווירה מחוץ לשיעורים היא טובה - אנשים מדברים אחד עם השני באיזור הלימוד הקבוצתי בספריה, במחלקה, מסביב. אין סנוביות, אין שאננות. זה כולל, דרך אגב, את המרצים ואת עוזרי ההוראה. בת"א שמעתי שזה לא תמיד כך. אני למדתי במקביל בבר אילן ובאוניברסיטה הפתוחה במשך כשנתיים (זו שנתי האחרונה לתואר ראשון בבר אילן). היתה לי האופציה ללמוד באת"א, ולהמשיך באו"פ, אבל בחרתי בבר אילן.
 

HaifaMan

New member
2 הערות

" אדם עם ממוצע 90-92 בבר אילן יחשב ליותר טוב מאדם עם ממוצע 80 באת"א." - לא נכון באופן גורף. לכל מעסיק דעה משלו, ובד"כ מעסיקים מעדיפים בוגרים ממוסדות שהם מכירים (והכי טוב - מהמוסד שבו הם עצמם למדו). "אסור לשכוח שיש להם 4 שנים ללמד תואר ראשון, כשלאוניברסיטאות בארץ רק 3." - בטכניון לפחות, חוץ מהתואר ה3-שנתי, כל שאר התארים הראשונים במדעי המחשב הם 4-שנתיים.
 

e s a l

New member
לכל כלל יש יוצא מהכלל

אבל בוא נאמר שלסטודנט שבא מת"א או מהטכניון יש סיכוי גבוה בהרבה להתקבל לאחת מהחברות הגדולות. בעיקר כי החברות האלו מבקשות כמעט ורק סטודנטים מת"א, טכניון ובדרך כלל גם מהעברית (אני אומר את זה על סמך מודעות שלהם בעיקר). אני אביא לך דוגמא מניסיון אישי שאמנם לך לא תגיד הרבה, אבל אותי זה הפתיע - בחברה שבה אני עובד עכשיו עשו בהתחלה יום מיון (לפני הראיונות המקצועיים). היינו שישה - שניים מת"א, שלושה מבר אילן ועוד בחור שלמד בב"ש. בסוף אני השוויתי תשובות עם רוב האנשים ובאמת התרשמתי שכולנו ענינו תשובות מאוד דומות (השאלות היו בגדר בדיחה ככה שזה לא מפתיע). לראיונות האיישים בסופו של דבר עברתי אני והבחור השני מת"א. למה? ככה.
 

אוופסס

New member
מצטער, עבדתי בחברה גדולה

והרבה חבר'ה מהמחזור שלי בבר-אילן התקבלו לשם גם.
 

HaifaMan

New member
זה לא סותר את מה שאמרתי

ואני די מסכים עם מה שאמרת, בעיקר כי רוב המעסיקים בחברות הגדולות בד"כ באים מהמוסדות הגדולים.
 

h a j b i

New member
השאלה למה שתרצה לעבוד בחברות הגדולות

כשאתה יכול להרוויח ולהתקדם הרבה יותר בקטנות והבינוניות?
 

HaifaMan

New member
מי אמר שזה נכון?

השכר בחברות הקטנות לאו דווקא יותר גבוה, וגם לא הקידום. זה מאוד תלוי בכל חברה ספציפית.
 

e s a l

New member
עניין סובייקטיבי

חברות גדולות מספקות כמעט תמיד תנאים טובים בהרבה ויציבות. בחברות קטנות יש תמיד את הסכנה שהחברה טיפול ולא לכולם זה מתאים. גם לגבי קידום זה לא תמיד נכון - בחברה קטנה זה יכול להיות הרבה יותר קשה להגיע למקום ניהולי. מי שהתחיל כמנהל ימשיך כמנהל ומי שהתחיל כמתכנת ימשיך כמתכנת. בחברה גדולה, לעומת זאת, יש לך הרבה יותר אופציות להתקדם. בנוסף, בחברה גדולה יש לך תמיד את האפשרות של לשנות תפקיד ולעבור צוות - נדיר שאתה יכול לעשות את זה בחברה קטנה.
 

h a j b i

New member
חברה קטנה זה לא בהכרח סטרטאפ ולא תמיד

יש סיכון ממשי שהיא תיפול. קטן זה יחסי, גם בינוני. כשאני אומר לא גדולות אני מתכוון לא אינטל, מיקרוסופט, סיסקו וכו. יש עוד הרבה חברות שאפשר להתקדם בהן ולהרוויח בהן יפה אבל להשוויץ לדודה ולשכנים עם " אני עובד בחברה X " ולקבל תשואות אי אפשר כי מי שלא בתחום פשוט לא מכיר. זו היתה הכוונה שלי. יש כאלה שהכוננה שלהם להיכנס בשנה ג' ומעלה (אם זה הנדסה אז יש מעלה) לאינטל. בעיקר אלה שבאב"ג ובונים על קריית גת. עזוב את זה שאני כבר עובד כי אני בפתוחה אבל לי יש תוכניות שונות לגמרי. אם כבר להיכנס לחברה גדולה זה עם הרבה ניסיון ותפקיד ושכר בהתאם ולא למשרות הסטודנטים שלהן.
 

vinney

Well-known member
למה אתה חושב שלהיות מנהל זה קידום???

למה אתה רואה כקידום לשבת ולשחק בגנטים כל היום במקום לעשות דברים תכל'ס?
 

h a j b i

New member
תגדיר קידום ותקבל תשובה

אם השכר שלך עולה אבל בפועל אתה עובד פחות קשה אז יש הרבה שיראו בזה קידום.
 

vinney

Well-known member
LOL../images/Emo6.gif

כן, זה הבעיה כנראה
אני אישית, אחרי קצונה בצה"ל ותפקיד ראש צוות, לא ממהר בכלל לנהל אף אחד
אולי עוד כמה שנים, כשאהיה זקן ועייף
 

avshalomat

New member
האמת שככה נראה הניהול הישראלי בהייטק

למרבה הצער כברירית מחדל למי שהתעייף
 

ChapaChoo

New member
אז בעצם אתה רק מסביר למה אני צודקת

כמו שאמרתי, אוניברסיטת בר אילן מציעה אחת משתי אופציו: או גמישות או מסגרת שלא מפריעה לתיכון. אם בחרת במסגרת שלא מפריעה לתיכון, אין לך את הגמישות. אתה כבול לשעות שהם מציעים לך, גם אם זה מפריע לך לסדר החיים שלך, שלא קשור בכלום לתיכון. אם בחרת שגמישות, אז האופציה זהה ללמוד באוניברסיטת תל אביב. אבל תל אביב נחשבת יותר טובה (את זה גם אתה אמרת), ולכן, אם כבר לבחור באופציה הזאת, למה ללמוד בב"א? את האוניברסיטה הפתוחה לא הצעתי משתי סיבות: 1. הוא כבר שאל מספיק על האוניברסיטה הפתוחה גם פה וגם בפורום או"פ. אני לא סטודנטים שם והתכנית שהם מציעים לא עניינה אותי מלכתחילה, ולכן מי אני שאספר לו איך זה עובד. 2. נתון לויכוח כמה שתרצה, אבל לימודים באוניברסיטה הפתוחה לא שווי ערך ללימודים בכל אוניברסיטה אחרת. לשואל השאלה יש ייתרון עצום, והוא שהוא יכול להתקבל בקלות גם לאוניברסיטאות סגורות שהן בצמרת האקדמיה הישראלית והעולמית. למה שהוא יוותר על הייתרון הזה וילך להירשם לפתוחה, דבר שהיה יכול לעשות עם או בלי קשר לבגרות במתמטיקה שהוא עובד עליה כל כך קשה? אבל את הדיון הזה אני כבר מפחדת לפתוח בפורום הזה (ויני עוד עלול לחסום אותי בפעם הבאה), אז נסכם בזה שאני פשוט לא אייעץ לו לגבי הפתוחה. רוצה? ילך. לא רוצה? לא ילך. סנוביזם? שאננות? ביקרת אי פעם באוניברסיטת תל אביב? אני לא מצאתי דברים כאלה. גם אם יש לה שם של אחת כזאת, היא לא. האמת? כל האקדמיה בארץ היא בועה של סנוביזם, ואני מאמינה שבר אילן, הטכניון, העברית וכל מוסד אחר בארץ לא סובל פחות מהתופעה הזאת. העובדה היא שאנשים ממשיכים להתנצח פה על איזה מוסד יותר או פחות טוב, למרות שברור שזהו בור ללא תחתית. סנוביזם במיטבו.
 

ChapaChoo

New member
מה גם

שממוצע 80 באת"א בכל מקרה לא יעזור לו בהרבה. 80 יהיה בקושי עובר בשבילו כל עוד אין לו בגרות, ולרוב התיכוניסטים מצליחים להגיע לממוצע גבוה משמעותית.
 

גיל14

New member
את בכלל לא הבנת אותי

"כמו שאמרתי, אוניברסיטת בר אילן מציעה אחת משתי אופציות: או גמישות או מסגרת שלא מפריעה לתיכון." נכון מבחינה מתמטית. היא מציאה או גמישות, או מסגרת שלא מפריעה לתיכון - או שניהם. אני יכול לבחור לעשות איזה קורסים שאני רוצה עם התיכוניסטים, ואיזה קורסים שאני רוצה עם המבוגרים, מה שיותר נוח לחוג שחמט שלי. בר אילן מאפשרת לי לבחור עבור כל קורס וקורס איזה אני מעדיף (ובד"כ מתירים גם להגיע לחלק מההרצאות של האחד ולחלק של השני, או לתרגולים של קבוצה אחרת). זה יתרון לא קטן. "נתון לויכוח כמה שתרצה, אבל לימודים באוניברסיטה הפתוחה לא שווי ערך ללימודים בכל אוניברסיטה אחרת. לשואל השאלה יש ייתרון עצום, והוא שהוא יכול להתקבל בקלות גם לאוניברסיטאות סגורות שהן בצמרת האקדמיה הישראלית והעולמית. למה שהוא יוותר על הייתרון הזה וילך להירשם לפתוחה, דבר שהיה יכול לעשות עם או בלי קשר לבגרות במתמטיקה שהוא עובד עליה כל כך קשה?" זה בדיוק נתון לויכוח. אני למדתי שם, ולמדתי בבר אילן. אני מכיר את רמת הלימודים. אנחנו עשינו מבחנים באינפי, מד"ר, ליניארית, מרוכבות ועוד כהנה וכהנה גם מאת"א. הרמה של הפתוחה, לפחות במבחנים בקורסים הנ"ל ובארבעה הקורסים שאני עשיתי (מבוא, אוטומטים, מנמ"א (מבני נתונים ומבוא לאלגוריתמים) ואלגוריתמים), מתעלה על הרמה גם של בר אילן וגם של את"א. "למה שהוא יוותר על היתרון הזה" - מה היתרון הכל-כך עצום, כדברייך, בללכת לאוניברסיטה שהיא "בצמרת האקדמיה הישראלית והעולמית", ולמה את חושבת שהפתוחה אינה כזו? אם הוא רוצה את התואר, נניח, כדי לעבוד בהייטק, שתדעי שמניסיונו של ויני למשל, הרבה מעסיקים אם לא רובם רואים את האוניברסיטה הפתוחה שוות רמה לפחות לכל האוניברסיטאות בארץ (אולי פרט לטכניון); אם הוא רוצה את התואר כדי להמשיך אח"כ במחקר, האוניברסיטה הפתוחה מאוד מוערכת בקרב האוניברסיטאות בארץ, ואני מכיר לפחות שני בוגרים שלה שהתקבלו לתארים מתקדמים ללא שום בעיה. נכון שהאוניברסיטה הפתוחה פחות מוכרת בחו"ל, ואם הוא רוצה להשיג המלצות תהיה לו יותר בעיה מאשר באוניברסיטה סגורה, אבל אם חושבים על זה המצב לא כל-כך שונה וכבר קרו מקרים וגם הבעיה הזו (שהיא בעיה לא קטנה גם באוניברסיטאות הסגורות) בת פתרון. זה נכון שבכל סטיגמה יש קצת אמת. אבל גם צריך לדעת להפריד בין מה שאמת ומה שלא. לגבי הסנוביזם...ובכן, למרבה האירוניה זה בדיוק היחס שלך כלפי האוניברסיטה הפתוחה, והוא לחלוטין לא מבוסס. הייתי מספר פעמים באוניברסיטת ת"א, אני מכיר מספר סטודנטים שם, ואפילו אמא שלי בוגרת האוניברסיטה. חלקם סיפרו לי על האווירה הפחות מנחמדה שיש שם ברחבי הקמפוס, וחלקם פשוט הנהנו כשציינתי את זה, אבל אני הרגשתי את זה על בשרי כאשר הייתי יום אחד באוניברסיטת ת"א, וחיפשתי את הדרך לאיזה בניין. ניסיתי לשאול מספר סטודנטים, אבל רק החמישי(!) ששאלתי לא התעלם ממני לחלוטין...אחד מהם אפילו הסתכל עלי כאילו נפלתי מהירח והמשיך ללכת.
 

ChapaChoo

New member
אנשים פשוט מדהימים אותי

העובדות אומרות X, ואתם בוחרים להאמין בY. שיהיה לכם בכיף. אני מקווה שזו שיטה שאתם לא נוקטים בה גם בדברים מחוץ למסגרות אקדמיות, כי זה לא מוביל לשומקום. for the record, לי בחיים לא קרה ששאלתי מישהו משהו באת"א והוא לא ענה לי, ולהפך, לא קרה לי אף פעם שמישהו שאל אותי משהו שידעתי את התשובה עליו ולא עניתי לו. אולי זה רק אתה.
 

h a j b i

New member
חבר שלמד בת"א פסיכולוגיה ומתימטיקה

אישר את הסנוביזם. כמו כן סיים שם תואר שלם בלי לרכוש שם ולו חבר אחד (ומדובר באדם חברותי למדי).
 

e s a l

New member
כנראה שהוא לא בדיוק אדם חברותי הה?

ידידה שלי שלומדת פסיכולוגיה באת"א יוצאת עם חברים שהיא הכירה שם גם בימי שישי. במתמטיקה גם יש לי חבר שהכיר שם לא מעט חברים חדשים. תמצא לך חברים חדשים בנאדם :p
 
למעלה