הקרו מניון והילידים האוסטרלים
הם הומו ספיאנס שניהם, כמו שכבר כתבו כאן בשרשור. מה שנראה לי, על פניו ובלי לקרוא את הספר המדובר, הוא שדייאמונד מקבץ כמה תופעות באופן לא מדוייק. הזכרת "פריצה אדירה בטכנולוגיה, אומנות וכו'". לקרוא לזה כך זה עניין של השקפה וההשקפה הזו לא מקובלת בתחום. בתקופה הפליאוליתית העליונה יש התפתחות טכנולוגית יפה, אבל את זה רואים בכל תקופה פרהיסטורית. אני לא מכירה תיאוריות שמבחינות בין הומו ספיאנס ארכאי למודרני על סמך התפתחות טכנולוגית בתקופה הזו. מה שנכון יותר הוא שלפני כארבעים אלף שנה חל שינוי משמעותי שמכונה 'מהפכת התרבות'. ביטויו החזקים ביותר הם האומנות הכתלית בצרפת ובספרד (אבל גם, אגב, ציורי סלע באוסטרליה). יש הרבה תיאוריות לגבי הסיבה שהפכה את המין האנושי ליוצר אמנות - כולל עשיית תכשיטים, פסלונים, עיטור חפצים שימושיים ועוד - אבל כפרהיסטוריונית אני לא מכירה הסבר אחד שמקובל על כולם, ולבטח לא נושא השפה. אם נקבל את התיאוריה של דייאמונד, שרק לפני כארבעים אלף שנים התפתחה השפה אצל ההומו ספיאנס, המשמעויות צריכות לעלות בקנה אחד עם הממצאים הארכיאולוגיים. למיטב הבנתי (שאינה מרובה, ובכל זאת) יש סתירה.