על מוסר - כי לא חפרנו מספיק

שיוש82

New member
על מוסר - כי לא חפרנו מספיק

האם אפשר לומר שליבוביץ' סבור היה שאין מוסר מוחלט אלא רלטיביסטי? דומני שאפשר להשיב על כך בחיוב. ידועה הדוג' שנתן כמה וכמה פעמים, שבזמן מלחה"ע השנייה אלינור רוזלוולט הגדירה את הטוב כעולם שבו יש לכל ילד כוס חלב, היפנים את האפשרות למות למען הקיסר והנאצים את כל מה שמשרת את הגזע העליון.
תפישה זו מושתת על גישתו, כמדומני, שאין נימוק להחלטה ערכית או רצונית. לפיכך הוא מבחין בין מדע וערכים הבחנה מוחלטת: בעוד ערכים נתונים למאבק בין בני אדם מאז ומעולם, האמת המדעית כפויה על כל אדם, בין אם ירצה ובין אם לאו. כיוצא בזה, כל מי שמתמצא מעט בכתביו יודע שכאשר שאלו אותו על נימוק ערכי כלשהו השיב - למה להיות ישר כשאפשר להיות מנוול. קרי - אין הסבר רציונלי להחלטה ערכית.

מכאן עולות כמה שאלות, כולן דומות זו לזו:

1. האם הוא אינו מוכיח שהמוסר רלטיבי באמצעי אמפירי? הרי זה שבמקומות שונים ובזמנים שונים נוהגים במוסר שונה, אין זה מעיד כי המוסר רלטיבי, זה רק מעיד כי מתווכחים עליו. לשון אחר, ייתכן שיש מוסר אובייקטיבי אבל בני אדם לא הגיעו עדיין למסקנה הנכונה.
2. מה שמחזק את השאלה לעיל, היא טענתו של ליבוביץ' עצמו, בהשראת פופר, מן הכיוון ההפוך - הרי גם על המדע התווכחו ולעולם מתווכחים. הפיזיקה הניוטונית היא כיום שטות מוחלטת. אז מדוע לומר שהאמת המדעית כפויה על כל אדם? הרי אפשר לטעון שכשם שזה נתון לויכוח כך גם זה, ולהיפך.
3. בהמשך לכך, אולי האמת המדעית איננה מוחלטת כי אנחנו קובעים את כלליה. גם ליבוביץ', בדוג' שנתן על כך שכל בר דעת מוכרח להודות ש-2X2=4 הודה שייתכן עולם שבו אין הדבר כן.
4. לא חסר הוגים שסבורים שיש נימוקים למוסר. יש הטוענים כי יש דוגמאות חד משמעיות למוסר אבסולוטי, נכנה למשל "רע" אם שמרעיבה את בנה חסר הישע, ואין דרך לחלוק על כך. כלומר זה במישור העובדתי. אולי קאנט לא נכשל כפי של' טען.
 

u r i el

New member
שום אמת מדעית לא כפויה על שום אדם

אם הוא לא כופה אותו על עצמו.
איזה מדע היה כפוי על קופרניקוס או על איינשטיין ?
 

u r i el

New member
תיקון נוסח :

שום אמת מדעית לא כפויה על שום אדם אם הוא לא כופה אותה על עצמו.
איזו אמת מדעית היתה כפויה על קופרניקוס או על אינשטיין ?
 

שיוש82

New member
ההכרה המדעית כפויה

לכל בר דעת. אדם לא יכול שלא לדעת את אשר הוא יודע. לא? האמת שכפויה עליך היתה כפויה גם עליהם גם אם באותה תקופה לא הכירו אותה. למשל, גם בתקופה שבה לא ידעו להסביר את כוח המשיכה וחשבו שלכל אובייקט יש 4 סיבות, אנשים שקפצו חזרו לקרקע בגלל כוח המשיכה
 

u r i el

New member
כל אמת מדעית היא לשעתה.

האמת המדעית של אריסטו לא הייתה כפויה לא על קופרניקוס ולא על גליליאו גליליי למרות ליבוביץ, ולכן הם חוללו מהפכה מדעית והציגו אמת חדשה. מי ש"כפה" את האמת האריסטוטלית היתה למשל הכנסיה שאימצה את תורתו כי היא תאמה את נקודת המבט שלה, ולכן גם הוציאה להורג את מי שלא רצה להיות כפוף ל"אמת" זו.

וכבר לימוד אותנו פופר את עקרון ההפרכה שעל פיו אמת היא מדעית אם היא ניתנת עקרונית להפרכה, כלומר מרידה ברעיון הליבוביציאני שההכרה המדעית כפויה.
 

י ו ר ם 7

New member
אנסה לשכנע אותך

מתוך הספר: על זבובים ,עכברים ואנשים.
מאת:פרנסואה ז'קוב
"אין שוויון בביולוגיה"
"יצורי האנוש שונים; כי יש חזקים ויש חלשים,יש פיקחים ויש טיפשים"
 

שיוש82

New member
אתה לא קראת את מה שכתבתי

הזכרתי את פופר, בעקבות ליבוביץ' שהזכיר אותו. אתה אומר כאן בדיוק את מה שהוא אמר ולכן מחזק את השאלה שעליה לא השבת.

אני לא מתייחס למדע כשלעצמו אלא מתעניין בהשוואה אל המוסר. האם אפשר לומר שכשם שהמוסר משתנה כך גם המדע, או מן הכיוון ההפוך, למי שתומך בעמדה כי המדע מתגלה (ולא מכוננים או מחוללים אותו כדבריך) מדוע לא ניתן לומר שגם המוסר מתגלה אט אט, ולפיכך יש להושיב את השניים על ציר המתקדם לעבר האמת האחרונה?
 

u r i el

New member
ראשית, אנא דייק בדברי.

בשום מקום לא כתבתי מה שאתה אומר נגדי שכאילו בני אדם מכוננים או מחוללים מדע. כתבתי שבני אדם מחוללים מהפכות מדעיות :
" האמת המדעית של אריסטו לא הייתה כפויה לא על קופרניקוס ולא על גליליאו גליליי למרות ליבוביץ, ולכן הם חוללו מהפכה מדעית והציגו אמת חדשה.... "
אנא דייק בדברי.

נראה לי שאת דעתו של ליבוביץ על המוסר אנו יודעים יפה מתוך כתביו בהם הוא חוזר ואומר דברים אחדים, כגון קודם כל, שהמוסר הוא קטגוריה אתאיסטית כי עניינו באדם כערך עליון ולא בעבודת האל כערך עליון ( ראה השוחט הפוטנציאלי אברהם ) ולכן הוא שולל כל "מוסר יהודי" או "מוסר יהודי דתי". שנית המוסר הוא קטגוריה ערכית, וככזה הוא אינו ניתן להנמקה. מאחר שלדעת ליבוביץ המדע כפוי על האדם הרי שככזה הוא חסר ערך ועל כן אין הוא דומה במובן זה למוסר. עוד הוא אומר, שאיין מוסר "נכון", לכן גם היטלר הוא מוסרי כי היטלר היה נאמן לערכיו הוא, והמוסר הוא הכוונה שמאחורי המעשה, אותה הריגה יכולה להחשב נבלה או גבורה מוסרית נעלה - תלוי בכוונה.... ועוד ועוד.

מכל אלה עולה שאין ולא יכולה להיות לדעת ליבוביץ "אמת אחרונה" למוסר ולכן מבחינתו לא ניתן להשוות בין מדע למוסר.
 

iricky

New member
פופר לא דיבר על "אמת מדעית"

אלא על "תיאוריה מדעית". ואילו ליבוביץ לא דיבר על תיאוריות אלא על עובדות מדעיות. לפיכך אין שום התנגשות בין דברי זה לדברי זה.
 

u r i el

New member
מה זו עובדה מדעית ?

האם עד קופרניקוס וגליליי תנועת השמש סביב הארץ הייתה עובדה מדעית או לא ?
האם מכניקת הקוונטים זו עובדה מדעית או לא ?
 

iricky

New member
ראה תשובותי לשי

תנועת השמש סביב הארץ - היא לא היתה עובדה מדעית משום שאיש לא טען אותה.
מכניקת הקוונטים - היא תיאוריה ולא עובדה. תיאוריה שאנו משערים שהיא נכונה משום שהיא עדיין לא הופרכה למרות הנסיונות המרובים להפריכה.
 

iricky

New member
איזו שטות כתבתי

תנועת השמש סביב הארץ - אכן היתה עובדה מדעית לפי מושגי המדע דאז, אך לא לפי מושגי המדע המודרני. ואולם דווקא לאור המדע המודרני יותר מזה של קופרניקוס וגליליאו, עצם העובדה היא נכונה, מנקודת מבטו של צופה הנמצא על כדור הארץ. אלא שיותר פשוט לתאר את מסלוליהן של הפלנטות, אף מנקודת מבטו של צופה הנמצא על כדור הארץ, כאילו הן מסתובבות סביב השמש.
 

u r i el

New member
לא מובן לי.

קופרניקוס לא טען שהשמש נעה סביב הארץ ? וגליליי לא טען אותה טענה והועמד למשפט ?

מוטב לברר היטב את צמד המילים 'תיאוריה' ו'עובדה' שאתה משתמש בהם ומבחין ביניהם. עושה רושם שיש בילבול. אם אבן שנופלת לי מהיד ולא ממריאה אל-על זו עובדה ( שניתן להסביר אותה כפי שרוצים ) הרי שקביעת אותם כ- 149 מליון ק"מ המפרידים לכאורה בין השמש לכדור הארץ היא זן אחר לגמרי של עובדה באשר היא מסתמכת על חישובים ולא מסתפקת בתצפיות בלבד ( כמו במקרה של האבן הנופלת ), וזה בדיוק מה שכל תיאוריה עושה - מסתמכת גם על חישובים ולא רק על תצפיות. מצד שני תצפית איננה יכולה להיות עובדה מדעית כי דרך התווך של החושים תתכן הטעיה, כך למשל הכפית הנשברת בכוס מים היא עובדה אופטית אבל לא עובדה מדעית המתייחסת לשלמות הכפית, על כל פנים קופרניקוס לא נכנע לכפיית המודל הגיאוצנטרי של הקדמונים ובניגוד לרמב"ם הליבוביציאני שקנה מודל "כפוי" זה - הוא, קופרניקוס, מרד בו, ונכון להיום גם צדק.
 

iricky

New member
לא, קופרניקוס וגליליי טענו

שהארץ נעה סביב השמש.

אבן שנופלת מהיד היא עובדה אך לא עובדה מדעית. אבן המצויה בשדה הגרוויטציה של כדור הארץ והיא במצב של נפילה חופשית נעה לכיוון מרכזו בתאוצה של כ-9.8מ/שנ2 היא עובדה מדעית. הטענה שכל גוף בעל מסה כלשהי המצוי בשדה הגרויטציה של כדור הארץ והוא במצב של נפילה חופשית נע לכיוון מרכזו בתאוצה קבועה (כמעט) שגודלה ניתן לחישוב בלא תלות במסת הגוף היא תיאוריה מדעית. הניבוי שאם נזרוק ממיגדל פיזה אבן במשקל 10 ק"ג ואבן במשקל 200 טון הם יגיעו לפני הקרקע באותו הזמן הוא ניבוי הנשען על התיאוריה המדעית הנ"ל, ואם נבצע את הניסוי הזה בפועל וניווכח שזה לא מתקיים, הרי שהתיאוריה הופרכה.
"מודל" איננו בגדר עובדה מדעית מפני שהוא כלל איננו בגדר עובדה. הוא "מודל" של המציאות ולא המציאות עצמה. המודל הוא חלק מן התיאוריה המדעית, ובתור שכזה אין הוא כפוי על התודעה גם למי שמבין אותו. או בעצם - ביחוד למי שמבין אותו ומבין שהוא שגוי.
הניסוח "כפית הנשברת בכוס מים" הוא כמובן תיאור מאוד לא מוצלח של העובדות, כי הכפית לא נשברת בכוס המים, אלא היא רק נראית כך בעיני המתבונן בה בשל שבירת קרני האור במעברן מן האויר אל המים. מה שנשבר הוא קרני האור ולא הכפית. אבל גם זו עדיין לא עובדה מדעית, כי חסר כאן הביטוי הכמותי.
 

u r i el

New member
אוף. כמובן. גם אני - כמוך - טעיתי

והכוונה היא - כמובן - שהם טענו בניגוד למקובל שהארץ נעה סביב השמש, כלומר שהמדע בזמנם לא היה כפוי עליהם.

אתה נכנס לסמנטיקה ולתחום ההגדרות.
מהי עובדה מדעית ומהי תיאוריה מדעית - גם זה עניין הניתן לוויכוח.

האם מהירות האור שלגביה נאמר שאין גבוהה ממנה זו עובדה מדעית או תיאוריה והאם כל החישובים הכמותיים הנובעים ממהירות זו נחשבים עובדות או תיאוריות ?
ואלהים, שכל הנמצאים נמצאים בגלל אמיתת הימצאו, כולל חוקי ניוטון, קפלר וכן עצם הטענה שאת הנמצאים הללו ניתן לתאר באמצעות חוקי טבע - האם הוא עובדה או תיאוריה ?
 

iricky

New member
מובן מאליו שאני נכנס לסמנטיקה ולהגדרות

זה מחויב המציאות ומחויב ההגיון. איך אפשר להתיחס לטענה ולהעריכה אם היא אמת או שקר אם אינך מבין את משמעות המונחים שבהם היא מתנסחת?

המספר המקובל המציין את מהירות האור איננו עובדה ואיננו תיאוריה אלא הוא מסקנה המתחייבת מצירוף של הגדרות של זמן ומרחק ומדידות העושות שימוש בהגדרות אלה, וכן מההנחה שמהירות זו קבועה בכל כיוון ולכל צופה.
גם חישובים אינם לא עובדות ולא תיאוריות אלא הן מסקנות המתחייבות מהגדרות של יצורים מתימטיים המשמשים בחישוב.
אלוהים שכל הנמצאים נמצאים בגלל אמיתת המצאו איננו עובדה כמובן אלא היפותיזה, אבל בודאי לא היפותיזה מדעית. על מנת לנסח את חוקי ניוטון וקפלר ושאר חוקי הטבע אין צורך בהיפותיזה אלוהים והיא גם לא תורמת שום דבר לעניין.
 
<>

בתפיסתו המדעית ובתפיסתו את המדע ליבוביץ היה הוגה מודרניסט ועל כל דבריו טבוע חותמה של המודרניות. בניגוד לכך, בדבריו על מוסר, ערכים ונורמות - ליבוביץ היה מפוקח דיו, כך שהוא קיבל את ההבחנה הידועה בין פיסיס לנומוס [וראה להלן].

מכאן עולות כמה מסקנות, כולן דומות זו לזו:

1. לא צריך את ליבוביץ כדי להבין שמוסר איננו דבר אובייקטיבי. מי שסבור שיש מוסר במציאות [פיסיס] ולא מבין שכל הגישות המוסריות פקטיביות [נומוס] תקוע עדין בשלב שבין קופיף לאדם. פופר הציג זאת בצורה תמציתית:

"נקודת המוצא היא השלב שבו אין מבחינים בין חוקי טבע לחוקים נורמטיביים. אינך מבחין בין עונשים שהטילו עליך אנשים אחרים אם הפרת איסור נורמטיבי, לבין חוויות בלתי נעימות שסבלת מסביבתך הטבעית [...] התמוטטות השבטיות המאגית קשורה קשר הדוק בהבנה שאיסורים שונים הם בשבטים שונים, שהאדם הוא הכופה אותם ואוכפם, וכי אפשר לו לאדם להפרם בלא שיינזק אם אך יוכל להימלט מן העונשים שמטילים עליו ילודי אשה כמותו. הבנה זו מתגברת כאשר מתברר שמחוקקים ילודי אשה הם המשנים חוקים ויוצרים אותם [...] חוויות אלו עשויות להוליך להבחנה מודעת בין חוקים נורמטיביים הנאכפים בידי אדם, המיוסדים על החלטות או מוסכמות, לבין סדירויות טבעיות שאין לו שליטה עליהן. משעה שנבין בברור את ההבחנה הזאת נוכל לתאר את העמדה שאליה נגיע כשניות ביקורתית, או כקונבנציונליות ביקורתית. בהתפתחות הפילוסופיה היוונית שניות זו של עובדות ונורמות באה לידי ביטוי במושגי הניגוד שבין טבע למוסכמה - פיסיס ונומוס" [פופר, התשס"ה, עמוד 63].

חכמי המשפט ביוון, ברומא ובפרובינקיה יודאיקה כבר ערכו את דיוניהם המטא משפטיים מתוך הכרה בהבחנה הזו. בני הדור השני של הסופיסטים ביוון - קראטילוס, אנטיפון, היפיאס איש אליס, - הבחינו בין פיסיס לנומוס, כשהם הציגו מודלים פרימריים של אמנה חברתית [ראה כסנופון "זכרונות" 4.4.6 ו- 13.4.3; וכן "פאפירוס אוקסירינקוס" ט 1364, מובא אצל שקולניקוב ,1981, עמ' 166]. הבחנה זו התאזרחה במשפט הרומי, אשר הבחין בין MALUM IN SE ("רע בו" = דבר רע כשלעצמו) לבין MALUM PROHIBITUM ["רע כי נאסר" = קונבנציה, מוסכמה, "המפורסמות"]. הבחנה זו היא המקור לדבריהם של חכמים שקבעו: "מניין שלא יאמר אדם 'אי אפשי ללבוש שעטנז אי אפשי לאכול בשר חזיר' [...] אבל אפשי ואפשי, מה אעשה ואבי שבשמיים גזר על-כך" [ספרא קדושים, יא]; וכן: “חייכם, לא המת מטמא ולא המים מטהרין, אלא אמר הקדוש ברוך הוא: חוקה חקקתי, גזירה גזרתי, אי אתה רשאי לעבור על גזרתי, דכתיב: 'זאת חוקת התורה'” [במדבר רבה, פרשה יט].

הטענה לפיה ישנו מוסר אובייקטיבי אומרת למעשה שניתן להסיק את המעשה הנכון מתוך התבוננות בנמצאות, או על ידי סילוגיזמים מסוימים. זהו דבר מופרך מיסודו, וכבר עמד על כך הרב:

בשכל הוא מבחין בין אמת ושקר ואילו מגונה ויפה הם מן המפורסמות [= נורמות] ולא מן המושכלות, שהרי אין אומרים "שמים כדוריים - יפה", ו"הארץ שטוחה - מגונה", אלא אומרים "אמת" ו"שקר". גם בלשוננו (העברית) אנו אומרים על הנכון והכוזב אמת ושקר ועל היפה והמגונה טוב ורע. והנה בשכל מכיר האדם את האמת מן השקר, וכן הוא בכל הדברים המושכלים. כאשר היה במצבו השלם הגמור ביותר, הרי חרף טבע-בריאתו ומושכלותיו ... לא היה לו בכלל כוח המיועד לעסוק במפורסמות. הוא לא השיג אפילו את הברור ביותר בין המפורסמות לגנאי והוא חשיפת הערווה. דבר זה לא היה מגונה בעיניו והוא לא השיג את הגנאי שבו [...] לכן נאמר: והייתם כאלהים ידעי טוב ורע, ולא נאמר: יודעי שקר ואמת או משיגי שקר ואמת. לגבי ההכרחי אין טוב ורע כלל, אלא יש שקר ואמת [מורה נבוכים א, ב].

2. הפיסיקה הניוטונית אינה שטות מוחלטת גם היום. אתה קורא דברים אלו מהמחשב על סמך החוקים הניוטוניים ולא על סמך תורת היחסות או פיסיקת הקוונטים; אנו משגרים טיל לחלל על סמך החוקים של ניוטון ולא על סמך תורת היחסות או פיסיקת הקוונטים. למעשה, כל עולמנו מתנהל לפי חוקים ניוטוניים וטרם נעשה שימוש מעשי בגילויים היותר חדשים בפיסיקה. מכל מקום, לזהות בין הוויכוחים שנעשים במדע לבין הוויכוחים שנעשים בשדה המוסר מעיד על חוסר הבנה מוחלט לגבי ההבדלים בין צורות-שיח שונות.

3. !

4. הסיבה שלא ניתן "לחלוק" על הרוע של אם שמרעיבה את בנה היא דווקא מפני שאין שום נימוק למוסר. לא רק אם המרעיבה את בנה, אלא גם לשלילה של השמדת עמים או חורבן האנושות לא ניתן למצוא נימוקים.



כסינופון. “זכרונות”. תרגום והערות מבוא: אריה סימון. י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית. תש"ך.

קארל פופר, "החברה הפתוחה ואויביה”, הוצאת שלם. ירושלים: התשס"ה.

שמואל שקולניקוב. "תולדות הפילוסופיה היונית: הפלוסופים הקדם-סוקראטיים”. תל אביב: יחדיו. 1981.
 

kaner91

New member
היי..

אם כבר אתה מביא את פופר כתנא דמסייע ראוי להזכיר שאומנם הוא דחה את הרעיון בדבר מוסר נטורליסטי אבל הוא לא סבר שאין אפשרות לדיאלוג *רציונלי* על החוקים הנורמטיבים הנהוגים במדינה.
והרי כל התקפתו על האוטופיזם ההיסטוריציסטי מלכתחילה נועדה כדי לכונן מדע-חברה קמעונאי רציונלי.

אלו הם דבריו:
"לעיתים קרובות לא הובנה האמירה שנורמות הן מעשה אדם... אפשר להתחקות אחרי כל האי-הבנות ולתלותן בטעות אחת יסודית, לאמור בסברה ש"מוסכמה" פירושה "שרירותיות", שאם אנו חופשיים לבחור בכל מערכת נורמות שנרצה אזי לא משנה איזה מהן נבחר..." (פופר, 'החברה הפתוחה ואויבה' עמ' 68)

אגב, טוב לראותך כאן.
 
<<

הקביעה שהמוסר איננו אובייקטיבי אינה זהה לקביעה שלא ניתן לדון על מוסר באורח רציונלי. העובדה שהראשונים שאמצו את ההבחנה הסופיסטית-פילוסופית פיסיס ונומוס היו דווקא המשפטנים מעידה בעליל שלא אלו פני הדברים. הדיון המטא משפטי הנו דיון רציונלי על ערכים, נורמות ונהגים. לא צריך להרחיק עד פופר, שהרי עוד מהאקלסיה, דרך קובצי יוסטיאנוס ועד לספרות התלמודית וחכמי המשפט האסלאמי (המד'הב של השריעה) הדיונים הנורמטיביים היו רציונליים. בעקבות היוונים בעולם העתיק הניחו שההבדלים בין הדיון הרציונלי במדע לבין הרציונל הנורמטיבי תלוי במקורות הידיעה [אפיסטמה. ראה מטאפיסיקה ספר א פרק א; אנליטיקה פריוריה א, אנליטיקה פוסטריוריה 2; רמב"ם, מילות ההיגיון פרק ח]. אצל אריסטו התאוריה [ϑεωρός] קשורה לידיעה ובסיסה הוא החכמה העיונית, σοφία [סופיה]. זו מובחנת מה'פרונזיס', שתכליתו החכמה המעשית, שאף הדיון הפוליטי כלול בה. ידיעות מדעיות מבוססות על מושכלות ראשוניים, כמו הידיעה שהחלק קטן מהשלם שהוא חלקו, או הידיעה ששני עצמים השווים לעצם שלישי בגודלם יהיו שווים ביניהם. לעומת זאת קביעות נורמטיביות מבוססות על המפורסם, כלומר כל מה שמקורו בקונבנציה. לאחר שקיימת קונבנציה ניתן לדון על מה שמתחייב בצורה רציונלית. כשמישהו חולק עלינו בדבר שהנחותיו אקסיומטיות ניתן להראות לו כיצד המסקנות נגזרות מההנחות, אך מי שלא מקבל מלכתחילה את הקונבנציה, לא נוכל לבסס את תוקף מסקנותינו, משום שהן נגזרות מהנחות שאינן ברורות מאליהן. רק לאחר שההנחות מקובלות על המשתתפים בדיון ניתן לקיים דיון רציונלי. אגב, ההבחנות הללו עדיין רלוונטיות במדעי המדינה ובתורת המשפט.


תודה
 

kaner91

New member
תגובה

לפי הבנתי, כאשר פופר דיבר על דיון רציונלי בערכים הוא לא התכוון לשקלא וטריא משפטיים המבוססים על אקסיומות (אפודיקטיות או קזואיסטיות) אלא על דיון בערכים *עצמם*.
לא רק מה נובע מאי אלו ערכים אלא איזה ערכים יש לשמר ואיזה יש לזנוח.
כל הקונספט בחברה פתוחה היא המודעות שהערכים ניתנים לשינוי והם באחריותינו ולא באחריות השמאן, הכהן, הנביא או אלוהים.

תן דעתך לכך שחלק מההתנגדות שלו לפוזיטיביסטים הייתה גישתם האמוטיבית לערכים.
"גם הפוזיטיביסטים הלוגיים היו בעלי השקפות פוליטיות ואידיאולוגיות... אולם לא הייתה להם כל דרך לשלב השקפות אלה בתמונת עולם פילוסופית כלשהי, כל שיכלו לומר הוא שהשקפות אלה הנן עמדות ריגשיות גרידא, ללא תוכן קוגנטיבי או לכל היותר המלצות... פופר אינו לכוד במלכודת הזו, הרציונליזם הביקורתי הנשקף מקריטריוני התיחום וההפרכה חל כפשוטו על התחום הנורמטיבי כמו על כל תחום תיאורטי אחר. (נבו, אזמל שקהה עמ' 242)

משפטנים שדנו על המשתמע מנורמות היו גם בתקופת הנאורות, עת חשבו שניתן לגזור מהטבע 'דת תבונית'.
 
למעלה