פרשנות
כבר רמזתי ברמז עבה שהמפתח לפירוש הפסוק שהועמד לעיון הפעם מצוי בדבריו של ליבוביץ על הפסוק שקראנו בפרשת השבוע שחלף - סדרת בהעלותך: "והאיש משה ענו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה". בספרו 'הערות לפרשיות השבוע' כותב ליבוביץ כדברים האלה:
"הנביא - הכרתו אומרת לו שהוא הכיר את אלהים, ולכן יש לו במה להתהלל (על יסוד דברי הנביא ירמיהו). אבל אם האדם מגיע לרמתו של משה רבנו - אשר עליו נאמר שה' דיבר עמו "פנים אל פנים", ו"בכל ביתי נאמן הוא", או, בסוף התורה, "ידעו ה' פנים אל פנים" - מי שהגיע לדרגה הזאת, הוא המסוגל להכיר ולהבין, בכל עומק המשמעות של הענין, שהאדם איננו מכיר את אלהים, משום שאלהים איננו ניתן להכרה על ידי האדם.
וזאת היא הענווה העמוקה ביותר, אשר רק משה רבנו מסוגל להגיע אליה. על אותו מאמר חז"ל אומר רש"י מלים אחדות נוקבות: "כל הנביאים נסתכלו באספקלריא שאינה מאירה, וחשבו שראו אותו, ומשה רבנו נסתכל באספקלריא המאירה (זאת אומרת, הוא, לכאורה, זכה לראות את אלהים), וידע שלא ראהו בפניו".
אם כן נמצא, לפי תפיסתו של ליבוביץ, שהאיש משה שהגיע לדרגה הגבוהה ביותר האפשרית לאדם של הכרת אלהים, האיש שזכה לאפס את המרחק בינו לבין האל מבחינת הכרתו (זו המשמעות של דיבר עמו "פנים אל פנים"), דווקא הוא מגיע להכרה שלא ניתן להכיר את אלוהים, ז"א שהמרחק בין האדם לאל הוא אינסופי. בהיפוך דברי ליבוביץ בפסוק שהוצב בראש השרשור, אפשר לומר שצמצום המרחק בין האל לאדם לאפס, כפי שהדבר נתגלם בהכרתו של משה רבנו, הוא זה שהפך את המרחק הזה לאין סופי. לפיכך יכול ליבוביץ גם להפוך את סדר הדברים ולומר שהכרת המרחק האינ-סופי היא זו המבטלת אותו. בכך נפתח הפתח לכל אדם להגיע לדרגתו של משה רבנו, שהשם ידעו פנים אל פנים.
אבל מדוע זה כך? כיצד זה קורה? על שאלה זו יענה לנו רש"י. מהן אותן אספקלריות שאינן מאירות שהוא מדבר עליהן? אלו הן בדיוק המחיצות שמדבר עליהן הרמב"ם בפרק השביעי של שמונה פרקים. מהן אותן מחיצות? אלו הם כל התוארים וכל התיאורים וכל הדימויים שבהם מצטיירת הכרת אלוהים אצל בני אדם. מי שמכיר את האל בדרך זו הופך את האל לאישיות, ואפילו לאל האישי שלו, ובכך נדמה לו שהוא קרוב מאוד לאלהים, או שאלהים קרוב מאוד אליו. תודעת הקרבה הזאת מתגלמת אצל רבים בתודעה או בתחושה של השגחה פרטית. האל משגיח עליו, כשם שהאב משגיח על ילדיו. אבל לאמיתו של דבר מדמה האדם בדימויים אלה אליל, ולא את אל האמת, ובכך מכביר מחיצות בינו לבין השם. הוא אינו מכיר את השם. הוא מכיר את יציר דמיונו. אולם מי שמשתדל לסלק את הדימויים הללו, מי שמכיר בכך שאת האל לא ניתן לדמות, ולא ניתן לתאר, ולא ניתן אפילו לחשוב עליו במושגים אנושיים, מי שכביכול מרחיק את האל למרחק אינ-סופי מהכרת האדם, דווקא הוא מסיר את המחיצות ואת האספקלריות שאינן מאירות, ודוקא הוא זוכה לראות את השם באספקלריה המאירה. ומה הוא רואה (בראיית השכל)? מה שראה משה לדברי רש"י. שלא ניתן לראות את האל בפניו. ולכן אומר גם ליבוביץ בכל מקום, שהדרגה הגבוהה ביותר של הכרת השם שאליה יכול האדם להגיע היא שלא ניתן להכיר את השם. הכרת הריחוק האין-סופי שבין האל ובין האדם, היא הדרגה הגבוהה ביותר האפשרית של הכרת האל. הכרת המרחק - מבטלת אותו.