שבוע טוב..
בקוראי את דבריך אשר ניסית לתת בהם סימנים "לקורא הנבוך" ב"פסיקת הלכה" העוולת לשניים: לך, ולאלו אשר נבוכים המה. על הנבוכים לא אכביר מילים - באשר דומני כי גם אתה, כבעל בעמיו, תדע להבחין יפה כי בסיום מאמרך זה, הנבוך נותר במבוכתו, וזה הנהיר עורפלו מחשבותיו עד לוט.
באשר אליך, בתחילה חשבתי כי ניסית להכליל בגסות רבה את כל הנושא המורכב הזה, ודין הוא כי בהכללות יישמטו וייעלמו כל האבחנות (אשר בר אוריין העיר ובצדק על מקצה קצתם), ולא רציתי לדקדק עימך בפוריזם צרוף בבחינת "אין מקשין על הדרשן". אך בו ברגע שראיתי כיצד בחלקו השני של מאמרך (אם ניתן לחלקו) המתחיל במילים: "ניגוד גמור לדברי רמב"ם אלה יש באיגרת מפרופ' ישעיהו ליבוביץ'" ואילך.. הבנתי כי נפלה בידך שגגה חמורה, מיתודית ועקרונית (ואיני יודע סאת מי גברה) ביחס למאמר כולו. באשר הבנתי בדיוק על מה אתה דובר, וכיצד כל החלק הראשון כלל אינו מתייחס לחלק השני, לא כמקדם ורקע ואין צורך לומר כניגוד לו.
(יסלח לי לייבוביץ ודעימיה שאינני מחשיבו בכאן, באשר למרות גדולתו כי רבה, הרי דין הוא כי לא נעמידו כשווה בין שווים בין ראשונים ואחרונים, מעמודי הוראתנו, כבעל דעה סוברנית כשלעצמה (שאינה), ואם הוא מצטט אחרים, נזכירם הם הגדולים ממנו במניין ובחכמה).
אם ברצונך, ר' חיים ידידי, לכתוב על מעמד חז"ל כמכונני הלכה אוטונומיים מחד גיסא, או כפרשני מקרא ותו לא מידי, מאידך - על כל המשמעויות הנוקבות עד תהום שיש לשני אסכולות אלו, פתח דיון. תמצא בהם לכאן ולכאן. מחלוקת הרמב"ם ורמב"ן בשורש הראשון דווקא, הוא מכונן בויכוח זה.
אך מדוע זה הרחקת נשוא, לדבר על פסיקת הלכה, אנליזה "תוספותית", התייחסות לדברי מדרש ואגדה, יחס למנהג, וכו' כאשר למעשה (וכך נחשפה מגמתך בחלק השני של מאמרך) ניסית לדבר על תוקף מעמד חז"ל, היא התורה שבעל-פה. האם תורה זו היא בבחינת 'פנים חדשות' באו לכאן? או שמא אותה הגברת בשינוי אדרת פרשנית וכו' (אשר זה הוא הנושא שלייבוביץ דיבר אודותיו, אותה מטא-הלכתיות - ולא ההלכה וכלליה שליבוביץ לא היה מצוי בהם תדיר). נושא שהוא עקרוני וקונסטיטוציוני (אי אפשר להגדירו אחרת) ליהדות כדת, לעם היהודי כחטיבה אנושית דתית וליהודי כאינדיבידואל במכלול אלו.
אם ישך לכתוב מאמר זה על מכונו, דבר דבור על אופניו, אשר יש עימך וב'טונות', יסקרן אותי באמת לדעת מהי עמדתך בנושא החשוב הזה.