פסיקת הלכה

בדרבה מיניה

היישוב בין אתונה לירושלים העסיק את חז"ל ללא ספק. כמובן שזו לא הייתה סוגיה בוערת כפי שהייתה בימי הביניים, אך יש מאות של מקומות בתלמודים ובמדרשים שניכר מהם שכוונת הדברים להתמודד עם סבי דבי אתונה. די לקרוא את הספר הקלאסי "חז"ל - אמונות ודעות" של אורבאך כדי להבין מה גודל ההיקף.

מכל מקום, רבינו סעדיה גאון ע"ה כתב ב"הנבחר באמונות ודעות" ג, א:

וכל סוג מאילו שנצטוינו בו, ניטע בדעתינו אהבתו, וכל סוג מהן שהוזהרנו עליו - ניטע בדעתינו ריחוקו, כמו שאמרה החכמה שהיא השכל: כי אמת יהגה חכי ותועבת שפתי רשע. בצדק כל אמרי פי, אין בהם נפתל ועקש, כלם נכחים למבין וישרים למצאי דעת [...] והחלק השני, דברים שאין השכל מחייב אהבתם כשלעצמם, ולא הרחקתם כשלעצמם, הוסיף לנו אלהינו עליהם צווי ואזהרה, להרבות שכרינו ואושרינו בהם. כמו שאמר: ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר ונעשו אותן מהן שנצטוינו עליהן רצוים, ואשר הוזהרנו עליהן מרוחקין, מנקודת המשמעת שיש בדבר, והרי הם מבחינה שניה זו נספחים אל החלק הראשון. ועם זאת אי אפשר שלא יהיה בהן עם ההתבוננות תועליות מסויימות, וטעם כל שהוא מדרך המושכל, כמו שיש לחלק הראשון תועליות גדולות וטעמים גדולים מדרך המושכל [...] כיון שאמרתי דברים אילו בשני חלקי המצוות והם השכליות והשמעיות וכו'" [השווה למורה נבוכים ג, כו]

והרי אלו הם דברי רבותינו ביומא סז, ב:

ת"ר (ויקרא יח, ד) את משפטי תעשו דברים שאלמלא (לא) נכתבו דין הוא שיכתבו ואלו הן עבודת כוכבים וגלוי עריות ושפיכות דמים וגזל וברכת השם את חוקותי תשמרו דברים שהשטן משיב עליהן ואלו הן אכילת חזיר ולבישת שעטנז וחליצת יבמה וטהרת מצורע ושעיר המשתלח ושמא תאמר מעשה תוהו הם ת"ל(ויקרא יח, ל) אני ה' אני ה' חקקתיו ואין לך רשות להרהר בהן
 

u r i el

New member
וזוהי דעתי בעניין :

מה שמבדיל בין רבותינו החכמים לבין רבותינו ההוגים היא המוטיבציה השונה לחיבוריהם. בעוד שעולמם של חכמים התרכז בעיקר ב"דע לפני מי אתה עומד" עניינם של ההוגים בחיבוריהם הפולמוסיים והאפולוגטים התרכז בעיקר ב"דע מה שתשיב לאפיקורס", שהרי כתביהם יונקים מהניכר ומופנים כלפי המתנכרים הספקנים.

ה"שמעיות" וה"שכליות" אינן אלא נדבך אחד במערכת שלמה שלא רק פונה ליהודים אלא גם לחכמי הכלאם ולהוגים הערבים האריסטוטליים. הצרה הזו לא הייתה עיקר בלו"ז של חז"ל. עיקר מחשבת חז"ל לא עסק בקונפליקט שבין התגלות לראציו, לא במציאות האל ובשאלות חידוש מול קדמות, לא ב"תורת הנבואה" וכיצד היא מן האפשר ולא במשמעות הדעת והלוגיקה והשלכותיהם בקרב המאמינים. רס"ג גם קבע שב"שמעיות" יש יסוד "שכלתני", וכך גם ההפך, וכבר מראשית דבריו בהקדמתו ל"אמונות ודעות" הוא מודיענו בפרוש את מטרת חיבורו : " ... הודעת סבת נפילת הספקות לבני אדם בדרושיהם ואופני הסרתם... "

לפיכך הייתי מעדיף להשתמש בטרמינולוגיה חז"לית כל אימת שאני דן בתורתם ע"פ השימוש בטרמינולוגיה ימיביינימית פולמוסית אפולוגטית.
 
אתה מצטט את זה מהראש?

זה מזכיר לי שאני שומע שעורי תורה או שלמדתי בישיבה,אז הרבנים היו מצטטים דפים שלמים מהראש
זה די מגניב, יש להם זיכרון טוב, גם לי יש אבל אני לא עושה בו שימוש כזה לצטט כאלו אני קורא מהספר
אבל יפה, טוב לראות אנשים שיש להם בקיאות ושליטה.
 
במובן זה אני ודאי מסכים

אלא שבאותו מובן שתושב"כ היא מפי הגבורה (וכפי שהרמב"ם מסביר ביסודות בהקדמת חלק) גם תושבע"פ היא מפי הגבורה.
 
למעלה