סערת הנפש מובנת
אני מנסה להציע את "שני הגרוש" שלי,
התובנות שלי כאמא לשלושה א"סים בגילאי 22 עד כמעט 11
ששום דבר אצלם אינו "בדרך המקובלת" ומעולם לא היה,
ובכ"ז לא רואה בזה אסון.
ברור שאני דואגת להם,
כי העולם הזה לא מסביר-פנים למי שאינו "מסתדר בשלשות" כמקובל.
אלא שכדי לחזק אותם בהתמודדויות החיים,
אני יודעת שהתנאי הבסיסי הוא שהם יחוו את עצמם כאנשים שלמים, לא פגומים
לכן לא קונה את מראית העין של ה"הצלחות"
שעניינן הוא לעצב התנהגויות לא אוטנטיות, דומות ככל האפשר לנורמה.
ותשמעי מה שא"סים בוגרים אומרים על הטיפולים האינטנסיביים האלה-
לא שמעתי אחד שמדבר בעדם, שמעתי רבים שהשתמשו במילים קשות מאד נגדם.
אז לא נראה לי שיש לך מה להצטער שאין לך כסף בשבילם
ולגבי "אם הם רכשו שפה אם הם מביעים אהבה בדרך הכביכול מקובלת וכו...הרבה יותר קל לשחרר מהם" -
נראה לי כדאי להקשיב שוב לסינקלייר (שהתחיל לדבר בגיל 12) :
"אתם מנסים לתקשר עם ילדכם האוטיסט, והילד לא מגיב. הוא לא רואה אתכם.
אתם לא יכולים להגיע אליה. אין כניסה. זה הדבר הקשה ביותר להתמודד איתו, נכון? העניין הוא שזה לא נכון.
בחנו זאת שוב: אתם מנסים לתקשר כהורה לילד, בזמן שאתם משתמשים בהבנתכם שלכם את הילד הנורמלי, בתחושות שלכם לגבי הורות, החוויות והניסיון שלכם לגבי מערכות יחסים. והילד לא מגיב בשום דרך שאתם יכולים לזהות כחלק מהמערכת הזו.
זה לא אומר שלילד אין יכולת לתקשר ככלל. זה רק אומר שאתם יוצאים מתוך הנחה שיש מערכת משותפת, הבנה משותפת של סימנים ומשמעויות, שהילד לא חולק איתכם. זה כאילו וניסיתם לנהל שיחה אינטימית עם מישהו שאין לו שום הבנה בשפתכם. מובן שהאדם לא יבין על מה אתם מדברים, לא יגיב כמצופה על ידכם ועשוי למצוא את כל האינטראקציה כמבלבלת ולא נעימה.
תקשורת עם אדם ששפתו אינה זהה לשלך, מצריכה עבודה. ואוטיזם חודר עמוק יותר משפה ותרבות. אנשים אוטיסטים הם "נוכרים" בכל חברה. אתם תצטרכו לוותר על הנחותיכם בדבר משמעויות משותפות. אתם תצטרכו ללמוד לחזור לרמות בסיסיות יותר ממה שחשבתם קודם, לתרגם, ולוודא שתרגומכם הובן. תצטרכו לוותר על הוודאות שבשהייה בטריטוריה הטבעית שלכם, על שידיעה שאתם בשליטה, ולתת לילד שלכם ללמד אתכם מעט על שפתו ולהדריך אתכם לתוך עולמו.
התוצאה, אם תצליחו עדיין לא תהיה קשר הורה – ילד נורמלי. ייתכן שהילד האוטיסט שלך ילמד לדבר, ילך לבי"ס בכיתה רגילה, ילמד בקולג', ינהג ברכב, יחיה באופן עצמאי, יפתח קריירה – אך הקשר שלו איתך לעולם לא יהיה דומה לקשר של ילדים אחרים עם הוריהם. או שילדך האוטיסט לא ידבר לעולם, יעבור מבי"ס לחינוך מיוחד לדיור מוגן, יצטרך השגחה וטיפול מקיף ומתמשך כל ימי חייו, אך הוא עדיין לא יהיה מחוץ להשגתך באופן מוחלט.
הדרך שבה אנחנו יוצרים קשרים היא אחרת.
דחף את ילדך לפי ציפיותיך ותחווה תיסכול, אכזבות, טינה
ואולי אפילו זעם או שנאה.
גש אליו בכבוד, בלא הנחות מוקדמות ועם פתיחות ללמוד דברים חדשים,
ותמצא עולם שלא יכולת אפילו לדמיין שהוא קיים.
נכון, זה דורש יותר עבודה מאשר ליצור קשר עם אדם שהוא לא אוטיסט. אך זה יכול להיעשות.
אלא אם לא-אוטיסטים הם הרבה יותר מוגבלים מאיתנו ביכולת שלהם לייצר קשר.
אנחנו מעבירים את כל חיינו בעשיית הדבר הזה.
כל אחד מאיתנו שלומד לדבר, כל אחד מאיתנו שלומד לתפקד בחברה שלכם,
כל אחד מאיתנו שמצליח לגעת וליצור קשר איתכם פועל בטריטוריה זרה ויוצר קשר עם יצורים זרים.
אנחנו עושים זאת כל חיינו. ואז אתם אומרים לנו שאיננו יכולים ליצור קשר..."
(ההדגשות שלי)