יסלח לי מר ק' שהוא לא מעניין אותי מספיק בשביל להתדיין איתך על מה שהוא חושב, ככל שהוא חושב מעת לעת. מה גם שמתיאורך את עמדתו ברי שאין כל קשר בין מה שהוא מגדיר כמשיחי, למשהו שקשור איכשהו לשורש המרובע מ.ש.י.ח. הוא סתם משתמש במונח הזה מאחר והוא חווה זאת כמשהו שלילי שאם ייאמר על מאן דהוא, יהווה אחלה השמצה על אותה דמות (שככה"נ ממש לא יפריע לה להיקרא כך
).
תכל'ס, לגבי הגדרת המשיחיות ושאלתך בפוסט הפותח (ועדיין מבלי שהתעמקתי בדברי שפטל עצמו), נלענ"ד שמי שלא מאמין (באלוקים) פר הגדרה לא יכול להיות משיחי (ע"פ הגדרתך). לפיכך אם שפטל מגדיר את עצמו כאתאיסט, כלומר כיהודי שלא מאמין בקיומו של אלוקים, בוודאי שאינו משיחי. הוא פשוט לא יכול להיות.
כאן השאלה הייתה: "האם אדם שמאמין באלוהים אבל לא מייחס את אלוהים לאף דת וגם לא את עצמו הוא דתי?".
תשובתי היא שאינני רואה כל סיבה שלא. אם לשיטתו אלוקים הורה על מצוות מסוימות, למשל לכלל הדתות, מה הבעיה שלו להחשיב עצמו דתי על אף שהוא לא משייך את האלוקים לדת ספציפית?
כמובן שיכול להיות גם שילוב אחר, בו האדם מאמין באופן כללי באלוקים אך לא מייחס אותו לדת כזאת (לא ברור לי לגמרי מה זה אומר, אבל ניחא), אבל עצם השתייכותו לדת כזאת או אחרת כן מכוונת אותו להיות דתי על-פי אותה דת מן הסתם. כך למשל החברה בישראל, בכללותה, היא חברה דתית למדי. לא מבחינה זו שכולם דתיים כמובן, אלא מבחינה זו שזאת האווירה הכללית במרחב הציבורי. אז מי שלא מתעמק בדת אבותיו (היהדות לצורך העניין), אבל כן מאמין באופן כללי באלוקים, סביר להניח שנראה אותו מקיים מצוות מסוימות שגדל עליהן בבית. נראה לי שזה מסתדר בקלות רבה ובהגיון רב.
ברור שאתה לא מתדיין לבד
. אבל אני בשביל להגיב צריך את ההגדרות שלך, מה לעשות. אם אחלוק על הגדרותיך באופן קיצוני אציין זאת. אם בגדול אני מסכים עם הדברים, גם אם אישית הייתי מגדיר אחרת, אענה לשאלותיך למעלה על-פי ההגדרות שלך.
אחד המאפיינים של אתניות היא שלא ניתן לשנותה. לא משנה אם האדם משתייך לאותה קבוצה אם לאו. אולי בדתות מסוימות, דתות מהסוג כמו היהדות, שהיא לא רק דת אלא בנוסף לכך גם לאום וגם אומה, כלומר בין השאר מהות (או רקע) אתני של הבן אדם, אפשר להשתחרר מאותה דת כקבוצה אתנית. אבל מעבר לכך? אדם שחור לא יהפוך ללבן, יהודי לא יכול לוותר על יהדותו, וג'ינג'י יישאר ג'ינ'ג'י עד יום מותו וכך גם ילדיו, בין אם ירצה ובין אם לאו.