פרדוקס שפטל

SupermanZW

Well-known member
יורם שפטל הוא אתאיסט שומר מצוות, האם הוא דתי? האם הוא משיחי?
האם אדם שמאמין באלוהים אבל לא מייחס את אלוהים לאף דת וגם לא את עצמו הוא דתי?
האם אדם שמגדיר עצמו יהודי אך שולל את היהדות הוא יהודי אמיתי?
האם וייטנאמי שהתגייר שייך לעם היהודי או לא?

מי שלא מאמין למה שכתבתי על שפטל, שיקרא: https://www.inn.co.il/news/321148
 

Harrington

Well-known member
מנהל
יורם שפטל הוא אתאיסט שומר מצוות, האם הוא דתי? האם הוא משיחי?
ראשית לא בדקתי כיצד שפטל מתאר את עצמו, כך שהתשובות להלן מבוססות לחלוטין על דבריך בנושא. הנסיון מלמד שזה מחייב בדיקה, סתם אין לי כוח בשעה כזאת.

לשאלתך זו, אין חיה כזאת "אתאיסט שומר מצוות". יתכן אתאיסט שמקיים ענייני מסורת מסוימים מסיבותיו. אבל קיום מצווה דורשת את מרכיב היסוד הנפשי, קרי לענייננו כוונה לקיים מצווה. כאשר יהודי לא מאמין בקיומו של הקל הוא ממילא לא מאמין במצוותיו, כך שגם אם הוא נראה כמי שמקיים את כל מצוות התורה, הלכה למעשה המשמעות היא שאו שאינו מדייק כשהוא מגדיר את עצמו כאתאיסט, או שהוא לא מקיים מצוות.

אין לי מושג אם שפטל משיחי אם לאו. בשביל להשיב על כך צריך, עוד לפני שמתעמקים בדעותיו של שפטל ובהגדרה העצמית שלו, ליישר קו ולהסכים מהי הגדרת המושג משיחי. אם תרחיב על כך, כלומר תציין מהי הגדרתך, ניתן יהיה להתייחס לשאלתך (עדיין בכפוף לבדיקת עמדת שפטל על עצמו).
האם אדם שמאמין באלוהים אבל לא מייחס את אלוהים לאף דת וגם לא את עצמו הוא דתי?
בשביל להשיב על כך צריך שוב לערוך יישור קו והפעם בשאלה מה או מיהו "דתי". כלומר מה הגדרת המונח הזה. מבלי שתציין את הגדרתך לעניין, לא ניתן להשיב על שאלתך.
האם אדם שמגדיר עצמו יהודי אך שולל את היהדות הוא יהודי אמיתי?
בוודאי.
האם וייטנאמי שהתגייר שייך לעם היהודי או לא?
כמובן (בהנחה שהתגייר כדין מן הסתם).
 
נערך לאחרונה ב:

דיברגנט חדש

Well-known member
ראשית לא בדקתי כיצד שפטל מתאר את עצמו, כך שהתשובות להלן מבוססות לחלוטין על דבריך בנושא. הנסיון מלמד שזה מחייב בדיקה, סתם אין לי כוח בשעה כזאת.

לשאלתך זו, אין חיה כזאת "אתאיסט שומר מצוות". יתכן אתאיסט שמקיים ענייני מסורת מסוימים מסיבותיו. אבל קיום מצווה דורשת את מרכיב היסוד הנפשי, קרי לענייננו כוונה לקיים מצווה. כאשר יהודי לא מאמין בקיומו של הקל הוא ממילא לא מאמין במצוותיו, כך שגם אם הוא נראה כמי שמקיים את כל מצוות התורה, הלכה למעשה המשמעות היא שאו שאינו מדייק כשהוא מגדיר את עצמו כאתאיסט, הוא שהוא לא מקיים מצוות.
מדוע אין?
אתן דוגמא, יש את המצווה היפה "כבד את אביך ואת אימך" ואני כל חיי מקיים את מצווה זאת בעונג רב ועם כוונה לקיים את המצווה, האם זה אומר שאני מאמין בייצור דימיוני שציווה עליי לקיים מצווה זאת או שפשוט המצווה נראית לי הגיונית ולכן מקיים אותה? (ברור, שהתשובה לגביי היא האחרונה)
אין לי מושג אם שפטל משיחי אם לאו. בשביל להשיב על כך צריך, עוד לפני שמתעמקים בדעותיו של שפטל ובהגדרה העצמית שלו, ליישר קו ולהסכים מהי הגדרת המושג משיחי. אם תרחיב על כך, כלומר תציין מהי הגדרתך, ניתן יהיה להתייחס לשאלתך (עדיין בכפוף לבדיקת עמדת שפטל על עצמו).

בשביל להשיב על כך צריך שוב לערוך יישור קו והפעם בשאלה מה או מיהו "דתי". כלומר מה הגדרת המונח הזה. מבלי שתציין את הגדרתך לעניין, לא ניתן להשיב על שאלתך.
לדעתי, דתי זה מי שהולך עם כיפה ומקפיד על תפילות כל יום בביה"כ ומסורתי זה מי שהולך עם כיפה בשבתות ובחגים ומקפיד ללכת לביה"כ רק בשבתות ובחגים, מניח תפילים ושומר שבת.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
מדוע אין?
אתן דוגמא, יש את המצווה היפה "כבד את אביך ואת אימך" ואני כל חיי מקיים את מצווה זאת בעונג רב ועם כוונה לקיים את המצווה, האם זה אומר שאני מאמין בייצור דימיוני שציווה עליי לקיים מצווה זאת או שפשוט המצווה נראית לי הגיונית ולכן מקיים אותה? (ברור, שהתשובה לגביי היא האחרונה)
דווקא לא. מעדיף לא להתייחס לאנשים ספציפית כאן. אבל כמו שכתבתי למעלה, לא סביר שיהיה את מרכיב ה׳אני עושה זאת דווקא כדי לקיים מצווה׳ אם אין אמונה בסיסית שיש בכלל מצוות.
התוצאה תהיה אדם טוב שמכבד את הוריו, אבל לא מקיים את מצוות כיבוד הורים.
לדעתי, דתי זה מי שהולך עם כיפה ומקפיד על תפילות כל יום בביה"כ ומסורתי זה מי שהולך עם כיפה בשבתות ובחגים ומקפיד ללכת לביה"כ רק בשבתות ובחגים, מניח תפילים ושומר שבת.
איש איש ודעתו :). ככל ששואל השאלות למעלה יסכים עם הגדרותיך תוכלו להמשיך לשלב התשובות. אישית אני עדיין ממתין להגדרות השואל.
 
נערך לאחרונה ב:

marabo

Well-known member
מדוע אין?
אתן דוגמא, יש את המצווה היפה "כבד את אביך ואת אימך" ואני כל חיי מקיים את מצווה זאת בעונג רב ועם כוונה לקיים את המצווה, האם זה אומר שאני מאמין בייצור דימיוני שציווה עליי לקיים מצווה זאת או שפשוט המצווה נראית לי הגיונית ולכן מקיים אותה? (ברור, שהתשובה לגביי היא האחרונה)

לדעתי, דתי זה מי שהולך עם כיפה ומקפיד על תפילות כל יום בביה"כ ומסורתי זה מי שהולך עם כיפה בשבתות ובחגים ומקפיד ללכת לביה"כ רק בשבתות ובחגים, מניח תפילים ושומר שבת.
כבד את אביך ואת אמך זו מצווה מעשרת הדיברות
אבל המצווה הראשונה היא "אנוכי ה' וכו'"
יש מחלוקת האם זה אומר שיש מצווה להאמין או לא
לפי הרמב״ם זו מצווה בסיסית שעליה הכל מתבסס
אבל יש שחולקים על זה.
כדי לצאת ידי חובת כל הדעות אני מציע לך להאמין ואז מצוות הכבוד הורים שלך תהיה מושלמת.
ואגב, אתה יודע למשל שלפי המצווה הזו כשאימא או אבא נכנסים לחדר עליך לקום לכבודם.
אתה עושה את זה?
 

דיברגנט חדש

Well-known member
כבד את אביך ואת אמך זו מצווה מעשרת הדיברות
אבל המצווה הראשונה היא "אנוכי ה' וכו'"
יש מחלוקת האם זה אומר שיש מצווה להאמין או לא
לפי הרמב״ם זו מצווה בסיסית שעליה הכל מתבסס
אבל יש שחולקים על זה.
כדי לצאת ידי חובת כל הדעות אני מציע לך להאמין ואז מצוות הכבוד הורים שלך תהיה מושלמת.
ואגב, אתה יודע למשל שלפי המצווה הזו כשאימא או אבא נכנסים לחדר עליך לקום לכבודם.
אתה עושה את זה?
בהחלט עושה, מבלי לדעת שזאת מצווה :)
אגב, אני גם מחבק ומנשק, זאת גם מצווה שאני לא יודע עליה? ;)
אני גם קם כשאורח בא לבקרני, אף פעם לא ראיתי זאת כמצווה אלא כנימוס אלמנטרי ומתן כבוד למי שבא לבקרך.
 
נערך לאחרונה ב:

SupermanZW

Well-known member
ראשית לא בדקתי כיצד שפטל מתאר את עצמו, כך שהתשובות להלן מבוססות לחלוטין על דבריך בנושא. הנסיון מלמד שזה מחייב בדיקה, סתם אין לי כוח בשעה כזאת.

לשאלתך זו, אין חיה כזאת "אתאיסט שומר מצוות". יתכן אתאיסט שמקיים ענייני מסורת מסוימים מסיבותיו. אבל קיום מצווה דורשת את מרכיב היסוד הנפשי, קרי לענייננו כוונה לקיים מצווה. כאשר יהודי לא מאמין בקיומו של הקל הוא ממילא לא מאמין במצוותיו, כך שגם אם הוא נראה כמי שמקיים את כל מצוות התורה, הלכה למעשה המשמעות היא שאו שאינו מדייק כשהוא מגדיר את עצמו כאתאיסט, או שהוא לא מקיים מצוות.

אין לי מושג אם שפטל משיחי אם לאו. בשביל להשיב על כך צריך, עוד לפני שמתעמקים בדעותיו של שפטל ובהגדרה העצמית שלו, ליישר קו ולהסכים מהי הגדרת המושג משיחי. אם תרחיב על כך, כלומר תציין מהי הגדרתך, ניתן יהיה להתייחס לשאלתך (עדיין בכפוף לבדיקת עמדת שפטל על עצמו).

בשביל להשיב על כך צריך שוב לערוך יישור קו והפעם בשאלה מה או מיהו "דתי". כלומר מה הגדרת המונח הזה. מבלי שתציין את הגדרתך לעניין, לא ניתן להשיב על שאלתך.

בוודאי.

כמובן (בהנחה שהתגייר כדין מן הסתם).
הגדרתי ל"משיחי" היא מי שמאמין באמונה שלמה במשיח ובביאת המשיח, ושביאת המשיח תביא גאולה לעולם. לשיטתי שפטל אינו משיחי, אבל שאלתי את השאלה בעקבות מספר הודעות של Cranio בשרשור אחר, לשיטתו לא חייבים להאמין במשיח כדי להיות משיחי, ורציתי לדעת אם יש עוד שחושבים כמוהו ולקבל הסבר מה זה משיחי שלא מאמין במשיח, כי אני לא מבין איך זה יכול להיות.

לשיטתי דתי הוא אדם שמאמין בדת ומקבל את כל עקרונותיה, וחי את חייו על פי הנחיות ספר/י הדת בה הוא מאמין, אבל, כאמור אני לא מנהל דיון עם עצמי, אלא עם כל המעוניינים להשתתף, וזה אומר שכולם יכולים להתייחס גם להגדרות שלהם ואפשר לפתח דיון על ההבדלים בין ההגדרות והסיבות להם.

עם הוא קבוצה אתנית, הכיצד יכול אדם לשנות את הקבוצה האתנית אליה הוא משתייך?
 

Harrington

Well-known member
מנהל
הגדרתי ל"משיחי" היא מי שמאמין באמונה שלמה במשיח ובביאת המשיח, ושביאת המשיח תביא גאולה לעולם. לשיטתי שפטל אינו משיחי, אבל שאלתי את השאלה בעקבות מספר הודעות של Cranio בשרשור אחר, לשיטתו לא חייבים להאמין במשיח כדי להיות משיחי, ורציתי לדעת אם יש עוד שחושבים כמוהו ולקבל הסבר מה זה משיחי שלא מאמין במשיח, כי אני לא מבין איך זה יכול להיות.
יסלח לי מר ק' שהוא לא מעניין אותי מספיק בשביל להתדיין איתך על מה שהוא חושב, ככל שהוא חושב מעת לעת. מה גם שמתיאורך את עמדתו ברי שאין כל קשר בין מה שהוא מגדיר כמשיחי, למשהו שקשור איכשהו לשורש המרובע מ.ש.י.ח. הוא סתם משתמש במונח הזה מאחר והוא חווה זאת כמשהו שלילי שאם ייאמר על מאן דהוא, יהווה אחלה השמצה על אותה דמות (שככה"נ ממש לא יפריע לה להיקרא כך :)).

תכל'ס, לגבי הגדרת המשיחיות ושאלתך בפוסט הפותח (ועדיין מבלי שהתעמקתי בדברי שפטל עצמו), נלענ"ד שמי שלא מאמין (באלוקים) פר הגדרה לא יכול להיות משיחי (ע"פ הגדרתך). לפיכך אם שפטל מגדיר את עצמו כאתאיסט, כלומר כיהודי שלא מאמין בקיומו של אלוקים, בוודאי שאינו משיחי. הוא פשוט לא יכול להיות.
לשיטתי דתי הוא אדם שמאמין בדת ומקבל את כל עקרונותיה, וחי את חייו על פי הנחיות ספר/י הדת בה הוא מאמין,
כאן השאלה הייתה: "האם אדם שמאמין באלוהים אבל לא מייחס את אלוהים לאף דת וגם לא את עצמו הוא דתי?".
תשובתי היא שאינני רואה כל סיבה שלא. אם לשיטתו אלוקים הורה על מצוות מסוימות, למשל לכלל הדתות, מה הבעיה שלו להחשיב עצמו דתי על אף שהוא לא משייך את האלוקים לדת ספציפית?
כמובן שיכול להיות גם שילוב אחר, בו האדם מאמין באופן כללי באלוקים אך לא מייחס אותו לדת כזאת (לא ברור לי לגמרי מה זה אומר, אבל ניחא), אבל עצם השתייכותו לדת כזאת או אחרת כן מכוונת אותו להיות דתי על-פי אותה דת מן הסתם. כך למשל החברה בישראל, בכללותה, היא חברה דתית למדי. לא מבחינה זו שכולם דתיים כמובן, אלא מבחינה זו שזאת האווירה הכללית במרחב הציבורי. אז מי שלא מתעמק בדת אבותיו (היהדות לצורך העניין), אבל כן מאמין באופן כללי באלוקים, סביר להניח שנראה אותו מקיים מצוות מסוימות שגדל עליהן בבית. נראה לי שזה מסתדר בקלות רבה ובהגיון רב.
אבל, כאמור אני לא מנהל דיון עם עצמי, אלא עם כל המעוניינים להשתתף, וזה אומר שכולם יכולים להתייחס גם להגדרות שלהם ואפשר לפתח דיון על ההבדלים בין ההגדרות והסיבות להם.
ברור שאתה לא מתדיין לבד :). אבל אני בשביל להגיב צריך את ההגדרות שלך, מה לעשות. אם אחלוק על הגדרותיך באופן קיצוני אציין זאת. אם בגדול אני מסכים עם הדברים, גם אם אישית הייתי מגדיר אחרת, אענה לשאלותיך למעלה על-פי ההגדרות שלך.

עם הוא קבוצה אתנית, הכיצד יכול אדם לשנות את הקבוצה האתנית אליה הוא משתייך?
אחד המאפיינים של אתניות היא שלא ניתן לשנותה. לא משנה אם האדם משתייך לאותה קבוצה אם לאו. אולי בדתות מסוימות, דתות מהסוג כמו היהדות, שהיא לא רק דת אלא בנוסף לכך גם לאום וגם אומה, כלומר בין השאר מהות (או רקע) אתני של הבן אדם, אפשר להשתחרר מאותה דת כקבוצה אתנית. אבל מעבר לכך? אדם שחור לא יהפוך ללבן, יהודי לא יכול לוותר על יהדותו, וג'ינג'י יישאר ג'ינ'ג'י עד יום מותו וכך גם ילדיו, בין אם ירצה ובין אם לאו.
 

SupermanZW

Well-known member
יסלח לי מר ק' שהוא לא מעניין אותי מספיק בשביל להתדיין איתך על מה שהוא חושב, ככל שהוא חושב מעת לעת. מה גם שמתיאורך את עמדתו ברי שאין כל קשר בין מה שהוא מגדיר כמשיחי, למשהו שקשור איכשהו לשורש המרובע מ.ש.י.ח. הוא סתם משתמש במונח הזה מאחר והוא חווה זאת כמשהו שלילי שאם ייאמר על מאן דהוא, יהווה אחלה השמצה על אותה דמות (שככה"נ ממש לא יפריע לה להיקרא כך :)).

תכל'ס, לגבי הגדרת המשיחיות ושאלתך בפוסט הפותח (ועדיין מבלי שהתעמקתי בדברי שפטל עצמו), נלענ"ד שמי שלא מאמין (באלוקים) פר הגדרה לא יכול להיות משיחי (ע"פ הגדרתך). לפיכך אם שפטל מגדיר את עצמו כאתאיסט, כלומר כיהודי שלא מאמין בקיומו של אלוקים, בוודאי שאינו משיחי. הוא פשוט לא יכול להיות.

כאן השאלה הייתה: "האם אדם שמאמין באלוהים אבל לא מייחס את אלוהים לאף דת וגם לא את עצמו הוא דתי?".
תשובתי היא שאינני רואה כל סיבה שלא. אם לשיטתו אלוקים הורה על מצוות מסוימות, למשל לכלל הדתות, מה הבעיה שלו להחשיב עצמו דתי על אף שהוא לא משייך את האלוקים לדת ספציפית?
כמובן שיכול להיות גם שילוב אחר, בו האדם מאמין באופן כללי באלוקים אך לא מייחס אותו לדת כזאת (לא ברור לי לגמרי מה זה אומר, אבל ניחא), אבל עצם השתייכותו לדת כזאת או אחרת כן מכוונת אותו להיות דתי על-פי אותה דת מן הסתם. כך למשל החברה בישראל, בכללותה, היא חברה דתית למדי. לא מבחינה זו שכולם דתיים כמובן, אלא מבחינה זו שזאת האווירה הכללית במרחב הציבורי. אז מי שלא מתעמק בדת אבותיו (היהדות לצורך העניין), אבל כן מאמין באופן כללי באלוקים, סביר להניח שנראה אותו מקיים מצוות מסוימות שגדל עליהן בבית. נראה לי שזה מסתדר בקלות רבה ובהגיון רב.

ברור שאתה לא מתדיין לבד :). אבל אני בשביל להגיב צריך את ההגדרות שלך, מה לעשות. אם אחלוק על הגדרותיך באופן קיצוני אציין זאת. אם בגדול אני מסכים עם הדברים, גם אם אישית הייתי מגדיר אחרת, אענה לשאלותיך למעלה על-פי ההגדרות שלך.


אחד המאפיינים של אתניות היא שלא ניתן לשנותה. לא משנה אם האדם משתייך לאותה קבוצה אם לאו. אולי בדתות מסוימות, דתות מהסוג כמו היהדות, שהיא לא רק דת אלא בנוסף לכך גם לאום וגם אומה, כלומר בין השאר מהות (או רקע) אתני של הבן אדם, אפשר להשתחרר מאותה דת כקבוצה אתנית. אבל מעבר לכך? אדם שחור לא יהפוך ללבן, יהודי לא יכול לוותר על יהדותו, וג'ינג'י יישאר ג'ינ'ג'י עד יום מותו וכך גם ילדיו, בין אם ירצה ובין אם לאו.
אם כך, וייטנאמי שהתגייר שייך לשתי קבוצות אתניות ללא סתירה, אך ישראלי יהודי שעבר לוייטנאם והמיר דתו לבודהיזם, נשאר באותה קבוצה אתנית בה התחיל, ואם ניקח זאת צעד קדימה, ו10 שנים אחרי שהוייטנאמי הגר התגייר הוא החליט לחזור בו, אף הוא נשאר יהודי למרבה הפלא, כיצד יתכן הדבר?
 

Harrington

Well-known member
מנהל
אם כך, וייטנאמי שהתגייר שייך לשתי קבוצות אתניות ללא סתירה, אך ישראלי יהודי שעבר לוייטנאם והמיר דתו לבודהיזם, נשאר באותה קבוצה אתנית בה התחיל, ואם ניקח זאת צעד קדימה, ו10 שנים אחרי שהוייטנאמי הגר התגייר הוא החליט לחזור בו, אף הוא נשאר יהודי למרבה הפלא, כיצד יתכן הדבר?
היכן הבעיה? אם זה המצב העובדתי, אז מה לעשות, יתכן הדבר.
אולם לא ברור לי מדוע לדעתך אותו מהגר (מכאן לוויאטנאם) אחרי X שנים או אולי נכון יותר, אחרי כמה דורות לא ישתייך (צאצאיו לצורך העניין) גם לקבוצה האתנית בה הם נולדו וגדלו. זה שסבם הגיע ממדינה מרוחקת ששמה ישראל, שיבושם לו. אז הוא לא השתייך לקבוצה האתנית הוויאטנאמית. אבל הם כן. במקביל לכך הם כמובן אכן יהודים (בכל אופן, בהנחה לצורך הדיון שכל הנשים בדרך היו כאלה וכו').

מה הבעיה שאדם ישתייך לשתי קבוצות במקביל? זאת מציאות קיומית (שממש לא צריך להרחיק עד לגיורים ומדינות רחוקות בשביל לזהותה).
 
יורם שפטל הוא אתאיסט שומר מצוות, האם הוא דתי? האם הוא משיחי?
האם אדם שמאמין באלוהים אבל לא מייחס את אלוהים לאף דת וגם לא את עצמו הוא דתי?
האם אדם שמגדיר עצמו יהודי אך שולל את היהדות הוא יהודי אמיתי?
האם וייטנאמי שהתגייר שייך לעם היהודי או לא?

מי שלא מאמין למה שכתבתי על שפטל, שיקרא: https://www.inn.co.il/news/321148
הוא פופוליסט,הוא חייל של ביבי.

מה למשל נשים מצטיינות?

בלזרום עם החוקים שקיימים.

הוא זורם עם הדתיים שלצידו שהם חלק מהקואליציה וחלק מההצדקה

של הימין לא"י.

זה כל הסיפור.

כמו אישה שזורמת עם בעלה בדברים שחשובים לו שיהיה מרוצה

ואז סיכוי גדול יותר שהיא תקבל מה שהיא רוצה.


אם נסתכל ברמה היותר כללית - כמו ז'בוטינסקי,זה ההצדקה

לא"י.

זה ההצדקה שרק יהודים יוכלו להגר לישראל.

אז זה הצפרדע שצריך לבלוע.

במילים אחרות בשבילו זה מסורת בלי אמונה דתית

אלא אמונה בא"י.

כמו שביבי שם כיפה - סתם,זה מה שמקובל בשביל להצטייר כ"דבק במקובל".
 

דגלמנגל

Well-known member
יורם שפטל הוא אתאיסט שומר מצוות, האם הוא דתי? האם הוא משיחי?
האם אדם שמאמין באלוהים אבל לא מייחס את אלוהים לאף דת וגם לא את עצמו הוא דתי?
האם אדם שמגדיר עצמו יהודי אך שולל את היהדות הוא יהודי אמיתי?
האם וייטנאמי שהתגייר שייך לעם היהודי או לא?

מי שלא מאמין למה שכתבתי על שפטל, שיקרא: https://www.inn.co.il/news/321148
יורם שפטל, אחד הצבועים הגדולים, שקמו לנו בדור הזה.
האיש שמרבה לדבר בשבח היהודים והיהדות, שחוזר בכל משפט שלישי, שהוא מניח תפילין ואוכל כשר, שקובע, דבריו של מי יכולים היו להתפרסם בכתבי עת גרמניים... אינני יכול שלא להיזכר, איך, תמורת ה"סכום המתאים", הוא אץ רץ ללמד סנגוריה, על איבן דמייניוק, אחד מגדולי הצוררים בשואה. בזמנו אמר, שבמסמכים הישנים, תמיד ניתן למצוא משהו טכני, שיעמיד אותם בספק. ואכן מצא סימן של מהדק-ניר. אני גם זוכר, שבמשפט אייכמן, שום סנגור יהודי לא הסכים לקבל על עצמו את התפקיד ונאלצו לזמן סנגור מגרמניה. לאור זאת, קשה לי לקבל את דברי ה"רוחניות" של האיש הזה.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
יורם שפטל, אחד הצבועים הגדולים, שקמו לנו בדור הזה.
האיש שמרבה לדבר בשבח היהודים והיהדות, שחוזר בכל משפט שלישי, שהוא מניח תפילין ואוכל כשר, שקובע, דבריו של מי יכולים היו להתפרסם בכתבי עת גרמניים... אינני יכול שלא להיזכר, איך, תמורת ה"סכום המתאים", הוא אץ רץ ללמד סנגוריה, על איבן דמייניוק, אחד מגדולי הצוררים בשואה. בזמנו אמר, שבמסמכים הישנים, תמיד ניתן למצוא משהו טכני, שיעמיד אותם בספק. ואכן מצא סימן של מהדק-ניר. אני גם זוכר, שבמשפט אייכמן, שום סנגור יהודי לא הסכים לקבל על עצמו את התפקיד ונאלצו לזמן סנגור מגרמניה. לאור זאת, קשה לי לקבל את דברי ה"רוחניות" של האיש הזה.
רק נציין שלדידו של שפטל דמיוניוק לא היה איוון האיום כפי שהואשם. כידוע הוא אף הצליח להוכיח זאת (מעל ומעבר למה שנדרש היה, שכן חובת ההוכחה בהליך פלילי היא כידוע על התביעה). אמנם רבים לא זוכרים שזה הצליח לו לגמרי בפוקס, למעשה באמצעות מסמך שדווקא התביעה איתרה והעבירה אליו בהגינותה. אבל במבחן התוצאה זה חסר משמעות.

הטעות שלו, להשקפתי, היא בכך שגם אם דמיאניוק לא היה איוון היום (משהו שכנראה לא נדע כבר לעולם), לא הייתה מחלוקת על כך ששירת את החיה הנאצית. למעשה, שירותו זה (כ'שומר' כביכול) במחנה אחר היה מה שהציל אותו מהגרדום, שכן לאחר שנמצא המסמך שטוען שהוא אותו שומר, הוא הרי לא יכול היה להיות גם איוון האיום מטרבלינקה (אם זכרוני אינו מטעני) במקביל והנה קם לו הספק הסביר שהביא לזיכוי.
 

The Real Big Joe

Well-known member
רק נציין שלדידו של שפטל דמיוניוק לא היה איוון האיום כפי שהואשם. כידוע הוא אף הצליח להוכיח זאת (מעל ומעבר למה שנדרש היה, שכן חובת ההוכחה בהליך פלילי היא כידוע על התביעה). אמנם רבים לא זוכרים שזה הצליח לו לגמרי בפוקס, למעשה באמצעות מסמך שדווקא התביעה איתרה והעבירה אליו בהגינותה. אבל במבחן התוצאה זה חסר משמעות.

הטעות שלו, להשקפתי, היא בכך שגם אם דמיאניוק לא היה איוון היום (משהו שכנראה לא נדע כבר לעולם), לא הייתה מחלוקת על כך ששירת את החיה הנאצית. למעשה, שירותו זה (כ'שומר' כביכול) במחנה אחר היה מה שהציל אותו מהגרדום, שכן לאחר שנמצא המסמך שטוען שהוא אותו שומר, הוא הרי לא יכול היה להיות גם איוון האיום מטרבלינקה (אם זכרוני אינו מטעני) במקביל והנה קם לו הספק הסביר שהביא לזיכוי.
אם לא די במה שאתה מכנה "טעותו" של שפטל, הוא גם התידד אישית עם דמניוק. ביום הסגרתו של הנאצי לגרמניה, ניהל אתו שדפטל שיחה טלפונית בשידור רדיו חי וברך אותו בהצלחה במשפטו בגרמניה. "טעות" עאלק.
 

ayb1

Well-known member
יורם שפטל הוא אתאיסט שומר מצוות, האם הוא דתי? האם הוא משיחי?
האם אדם שמאמין באלוהים אבל לא מייחס את אלוהים לאף דת וגם לא את עצמו הוא דתי?
האם אדם שמגדיר עצמו יהודי אך שולל את היהדות הוא יהודי אמיתי?
האם וייטנאמי שהתגייר שייך לעם היהודי או לא?

מי שלא מאמין למה שכתבתי על שפטל, שיקרא: https://www.inn.co.il/news/321148
"קישקוש בלבוש"
שפטל הוא בסך הכל עוד יהודי(?) אוהב ושומר מסורת אבותיו , אלוהים - הבלתי קיים - לא שייך לנוסחה.
כאלה יש בישראל מאות אלפים ואולי אף מיליונים
 
נערך לאחרונה ב:

marabo

Well-known member
"קישקוש בלבוש"
שפטל הוא בסך הכל עוד יהודי(?) אוהב ושומר מסורת אבותיו , אלוהים - הבלתי קיים - לא שייך לנוסחה.
כאלה יש בישראל מאות אלפים ואולי אף מיליונים
יש אלוקים.
הכפירה היא פיגור
 

SupermanZW

Well-known member
"קישקוש בלבוש"
שפטל הוא בסך הכל עוד יהודי(?) אוהב ושומר מסורת אבותיו , אלוהים - הבלתי קיים - לא שייך לנוסחה.
כאלה יש בישראל מאות אלפים ואולי אף מיליונים
שפטל הרבה יותר מוזר, הוא גם מתפלל לאל בו אינו מאמין, כל שבת, והוא מעיד זאת על עצמו.
 

marabo

Well-known member
יורם שפטל הוא אתאיסט שומר מצוות, האם הוא דתי? האם הוא משיחי?
האם אדם שמאמין באלוהים אבל לא מייחס את אלוהים לאף דת וגם לא את עצמו הוא דתי?
האם אדם שמגדיר עצמו יהודי אך שולל את היהדות הוא יהודי אמיתי?
האם וייטנאמי שהתגייר שייך לעם היהודי או לא?

מי שלא מאמין למה שכתבתי על שפטל, שיקרא: https://www.inn.co.il/news/321148
ישנה מחלוקת האם הדיבר הראשון בעשרת הדיברות "אנוכי ה' וכו'" זה בעצם מצווה להאמין באלוקים או רק לא לבחור אלוקים אחרים.
לפי הרמב״ם זו אכן מצווה ומצווה יסודית מחייבת לפני כל דבר.
אבל יש מהראשונים שחלקו עליו ולא הסכימו לזה.
ככה שגם מי שלא מאמין ושומר מצוות יש מצב שזה גם בסדר
 
למעלה