א. כל המושגים הם המצאה של בני אדם
ומטרתם לתאר את המציאות שאנו תופסים באמצעות שפה.
ב. לא כל המערכות שאנו פוגשים בטבע ניתנות לתיאור מכניסטי ממצה (לגמרי). מערכות אלה קרויות בשפה בשם אורגניזמים (חיים), ועל מנת לתאר את התנהגותן אנו נזקקים בעל כורחנו להשתמש במושגים טלאולוגיים. כיון שכך, יש יסוד להשערה שמערכות אלה לא היו יכולות להווצר בתהליכים מכניים (לדוגמה - אבולוציה), אלא קיים הכרח בקיומו של גורם שהטלאולוגיה מוטבעת בו מלכתחילה. לגורם זה אפשר לקרוא "תכנון תבוני" או "אלהים". מבחינה מדעית זה כמובן לא מוסיף מאומה, כי אין לנו שום מושג מה טיבו של אותו גורם, ולכן המדע המודרני מתעלם משיקולים טלאולוגיים והוא חוקר רק תהליכים מכניים. אבל ה"רק" הזה, אף על פי שאין הוא ממצה את המציאות, הוא מהווה כמעט את כולה. האורגניזמים מהווים רק חלק זעיר מתוך המציאות שאנו מכירים. לפיכך הולך המדע מחיל אל חיל, בעוד שתיאורית התכנון התבוני עומדת במקומה כבר אלפי שנים.
ומטרתם לתאר את המציאות שאנו תופסים באמצעות שפה.
ב. לא כל המערכות שאנו פוגשים בטבע ניתנות לתיאור מכניסטי ממצה (לגמרי). מערכות אלה קרויות בשפה בשם אורגניזמים (חיים), ועל מנת לתאר את התנהגותן אנו נזקקים בעל כורחנו להשתמש במושגים טלאולוגיים. כיון שכך, יש יסוד להשערה שמערכות אלה לא היו יכולות להווצר בתהליכים מכניים (לדוגמה - אבולוציה), אלא קיים הכרח בקיומו של גורם שהטלאולוגיה מוטבעת בו מלכתחילה. לגורם זה אפשר לקרוא "תכנון תבוני" או "אלהים". מבחינה מדעית זה כמובן לא מוסיף מאומה, כי אין לנו שום מושג מה טיבו של אותו גורם, ולכן המדע המודרני מתעלם משיקולים טלאולוגיים והוא חוקר רק תהליכים מכניים. אבל ה"רק" הזה, אף על פי שאין הוא ממצה את המציאות, הוא מהווה כמעט את כולה. האורגניזמים מהווים רק חלק זעיר מתוך המציאות שאנו מכירים. לפיכך הולך המדע מחיל אל חיל, בעוד שתיאורית התכנון התבוני עומדת במקומה כבר אלפי שנים.