פרעה ורצונו "החופשי"
המקרא מציין בפרשתנו כי רצונו החופשי של פרעה ניטל ממנו: "וַאֲנִי אַקְשֶׁה אֶת-לֵב פַּרְעֹה וְהִרְבֵּיתִי אֶת-אֹתֹתַי וְאֶת-מוֹפְתַי, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם". כידוע, מניעה זו יוצרת בעיה נוקבת ועצומה ביסוד רעיון הבחירה והתגמול במקרה זה בפרט, ובתיאולוגיה והפילוסופיה היהודית ככלל. כיצד אדם נענש על דבר שאין לו בחירה בו?
אין זה המקום ולא הזמן, כדי לדון בנושא האדיר של מה שקרוי בלשון העממית: בעיית "הרצון החופשי" ביהדות ובכלל. חכמי ישראל בימי הביניים דנים בבעיה זו בכובד ראש וכדי לפשט את העניין ובפופולאריות מסויימת נאמר, כי העובדה שאדם מנוע מלבחור בין טוב לרע, בין אם על ידי טבעו ובין אם בהתערבות אלוהית, כמו במקרה פרעה, אינה מאפשרת לענוש אותו. פרשני המקרא מרבים בפירושים על "הכבדת לב פרעה" ועשר המכות הנלוות לכך. הרמב"ם, הראב"ד ור' חסדאי קרשקש דנים בזה כמובן מנקודת השקפתם ולא נאריך בהבאתם גרסותיהם.
דבריו של ספורנו, פרשן איטלקי ולמוד פילוסופיה מתקופת הרנסאנס מרעננים במקוריותם. טענתו הבסיסית היא, שהמכות שניחתו על פרעה הם אלו שהיו יכולים למנוע את הבחירה החופשית של פרעה שהיה מחויב לשחרר את בני ישראל בגלל אכזריותם, ועל כן חלה אינטרוונציה אלוהים על ידי הכבדת לב פרעה שלא ישחררם. כלומר: התערבותו של אלוהים בבחירה החופשית של פרעה בעצם "איזנה" את הבחירה החופשית שלו. פירוש זה פותר באלגנטיות את הבעייתיות שמקרה פרעה והכבדת לבו מעלה, ונותן תשובה ראויה לאלו הדוגלים ברעיון הבחירה החופשית. מה שאותי מעניין הוא מדוע פתרון אלגנטי זה לא נלקח בחשבון על ידי הרמב"ם שדי מסתבך עם העניין הזה..
המקרא מציין בפרשתנו כי רצונו החופשי של פרעה ניטל ממנו: "וַאֲנִי אַקְשֶׁה אֶת-לֵב פַּרְעֹה וְהִרְבֵּיתִי אֶת-אֹתֹתַי וְאֶת-מוֹפְתַי, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם". כידוע, מניעה זו יוצרת בעיה נוקבת ועצומה ביסוד רעיון הבחירה והתגמול במקרה זה בפרט, ובתיאולוגיה והפילוסופיה היהודית ככלל. כיצד אדם נענש על דבר שאין לו בחירה בו?
אין זה המקום ולא הזמן, כדי לדון בנושא האדיר של מה שקרוי בלשון העממית: בעיית "הרצון החופשי" ביהדות ובכלל. חכמי ישראל בימי הביניים דנים בבעיה זו בכובד ראש וכדי לפשט את העניין ובפופולאריות מסויימת נאמר, כי העובדה שאדם מנוע מלבחור בין טוב לרע, בין אם על ידי טבעו ובין אם בהתערבות אלוהית, כמו במקרה פרעה, אינה מאפשרת לענוש אותו. פרשני המקרא מרבים בפירושים על "הכבדת לב פרעה" ועשר המכות הנלוות לכך. הרמב"ם, הראב"ד ור' חסדאי קרשקש דנים בזה כמובן מנקודת השקפתם ולא נאריך בהבאתם גרסותיהם.
דבריו של ספורנו, פרשן איטלקי ולמוד פילוסופיה מתקופת הרנסאנס מרעננים במקוריותם. טענתו הבסיסית היא, שהמכות שניחתו על פרעה הם אלו שהיו יכולים למנוע את הבחירה החופשית של פרעה שהיה מחויב לשחרר את בני ישראל בגלל אכזריותם, ועל כן חלה אינטרוונציה אלוהים על ידי הכבדת לב פרעה שלא ישחררם. כלומר: התערבותו של אלוהים בבחירה החופשית של פרעה בעצם "איזנה" את הבחירה החופשית שלו. פירוש זה פותר באלגנטיות את הבעייתיות שמקרה פרעה והכבדת לבו מעלה, ונותן תשובה ראויה לאלו הדוגלים ברעיון הבחירה החופשית. מה שאותי מעניין הוא מדוע פתרון אלגנטי זה לא נלקח בחשבון על ידי הרמב"ם שדי מסתבך עם העניין הזה..