פרק בתהילים

א ס נ ת י

New member
אפשר גם וגם?

לשמואל היו כוחות מאגיים שונים. הוא גם עלה בסערה השמיימה, עובדה שנותנת לו עוד פן אפל משהו
 

פלגיה

New member
שמואל עלה בסערה השמימה?

מתי ואיך? ולמה לא סיפרו לי על זה?
 

Marinette

New member
זה רק התחיל היום ../images/Emo13.gif

ההרצאה הראשונה הייתה היום, ויהיו עוד שלוש הרצאות, בימי שישי הקרובים. היה מעניין היום
 

Marinette

New member
על ספרות האגדה של חז"ל

סדרת ההרצאות משווה בין התלמוד הירושלמי לתלמוד הבבלי בסיפורים שמסתובבים סביב נושאים משותפים.
 

masorti

New member
קודם כל, ההבדל בין כהן למכשף...

הוא לפעמים כמו ההבדל בין לוחם חופש לטרוריסט... האם הוא משלנו או משל הצד השני. ברור שכהנים היו מומחים בריטואלים שאותם ביצעו בדקדקנות (קורבנות ותפילות נילוות), וברור שכוהני דת היו המומחים בהא הידיעה של העולם העתיק בכשפים למיניהם. אבל יש הבדל ברור בין הריטואלים הטקסיים של הכוהנים לבין התפילה האוטומטית שאנו עוסקים בה... הפולחנים שניהלו הכוהנים הוגדרו מראש כטקסי חובה שיש לקיימם, ואיש לא חשב שיש להם ערך מאגי. היה ידוע שיש להקריב שני פרים וכבש לפי נוהל ידוע, אז הקריבו אותם כדי לא לעצבן את האל. אבל מעבר ליציאת ידי חובת קיום ההוראות אף אחד לא חיפש שם כוחות נסתרים. בתפילה אישית "נייטרלית" ו"מתמטית" אנו מניחים שיש לעצם אמירת רצף המילים כוח מאגי שיכול לעזור לנו בדרך רצויה. וזה כבר עיסוק במאגיה.
 

Marinette

New member
לדעתי כן הייתה מחשבה מאגית כוהנית

הם לא עסקו בחיפוש כוחות נסתרים (או לפחות לא הותירו עדויות בכתב לחיפוש כזה) כי הם לא נטו לעסוק במיסטיקה תיאורית / ניתוחית. לריטואלים שעשו הכוהנים הייתה משמעות מאגית מקובלת על כל מי שנזקק להם, ועל הכוהנים עצמם. יש פולחנים שאמורים להבטיח פריון, למשל. לא היו צריכים לחפש את המשמעויות המאגיות כי אז זה היה מקובל, אם נעשה ריטואל מאגי לא קראו לזה עבודה זרה אם זה נעשה על ידי הכוהנים ולפי כללים מסויימים, אז לא הייתה בעיה ולא היו טענות ומענות להשיב עליהן.
 

Marinette

New member
עוד דוגמא: המים המאררים

הכוהנים אמורים לבצע פעולה כלשהי שהופכת את המים ל"מאררים", כלומר לבעלי כוחות מאגיים, וכך בעזרת המים הם יכולים לגלות האם אישה הייתה בתולה או לא בנישואיה ("וצבתה בטנה ונפלה ירכה במים המאררים"). מה זה אם לא מאגיה כוהנית?
 

masorti

New member
זה היוצא מן הכלל...

הכלל הוא עיקר עבודת הקורבנות שלא הכיל אלמנטים מאגיים. וכל זה ממילא לא רלוונטי לדיון שלנו. השאלה שלנו היא איך מתייחסים לתפילה... והתשובה היא שהגישה היא כאל פנייה לאל ולא כאל אמירת לחש בעל כוח מאגי.
 

יוסי ר1

Active member
נוסף לזה, אני לא סבור שיש מרחק רב

בין לחשים לתפילות. השאלה היא על מי מיועד הטקסט הנאמר להשפיע - אלוהות או כוחות נוספים. לענ"ד, מי שקורא בספרות הקבלית, יתקשה למצא את ההבדל המדוייק בין לחשים לתפילות, וודאי שיתקשה למצא למי בדיוק מיועדת התפילה - יש שם כל כך הרבה כוחות עד שאינך יודע מי נגד מי, ולמי מתפללים. עבודת אלילים? אתה אמרת...
 

masorti

New member
אני חושב שבדרך אגב שמת את האצבע...

על הנקודה.... בספרות הקבלית קשה למצוא את ההבדל המדויק בין לחשים לתפילות. ודי לחכימא. לשם גילוי נאות כדאי לומר שאני רואה את עצמי כרמב"מיסט מבחינת הגישה השכלתנית (בניגוד לגישה הרוחנית-מיסטיקנית).
 

יוסי ר1

Active member
לא בדרך הגב ולא בדרך האצבע.

שקלתי מילים... האמת, שלמרות שהגישה המיסטית מאד מסקרנת אותי, אני חש שאני קצת הולך לאיבוד בכל התפניות שמתגלות בספרות הקבלית, מספרות הזהר והלאה. הישויות, הכוחות, היחסים המורכבים ביניהם... עם זאת, ספרות ההיכלות מאד מרתקת אותי, ובזמנו נהגתי לקרא בה עמודים שלמים בהתעניינות רבה.
 

masorti

New member
אז יש בינינו כנראה הבדל קטן...

הספרות המיסטית עם היישויות והכוחות וכו'... ממש לא מסקרנת אותי.
 

שוחר1

New member
למסורתי, אני מעדה שמעריצה את הרמב"ם

ואת הרציונליות שלו. פעם שמעתי כיצד הוא היה מניח ופושט את התפילין שלו ברעדה, עד שתלמידיו היו צריכים לאחוז בו שלא יפול ונדהמתי. יש הבדל בין רציונליות בחשיבה. לבין היישום היום יומי של קיום המצוות.
 

masorti

New member
אז מה הפואנטה?

שהוא ייחס חשיבות מאגית להנחת התפילין? לא נראה לי. (יש הבדל מהותי בין ייחוס חשיבות רבה לטקס לבין המחשבה שקיום הטקס נותן ביד המקיים כוחות כלשהם.) וחוץ מזה, אני מזכיר לך שיש הבדל בין אגדות שנבנות סביב דמותו של רב גדול לבין המציאות שעומדת ביסוד אותן אגדות.
 

יוסי ר1

Active member
זה סיפור שנראה לי מתאים יותר על

מייסדי החסידות, והם אינם חייבים להיות הגזמות. את מוזמנת להשתתף בתפילה בבית כנסת של תולדות אהרן במאה שערים, ולראות מחזות שלא פיללת לראות, של תפילה בדבקות. (אם תצליחי להכנס לשם...)
 
למעלה