פרק בתהילים

א ס נ ת י

New member
סלח לי, אבל אני משתדלת

לא ללכת לבתי כנסת. הראש שלי הוא בית הכנסת הפרטי שלי
 

יוסי ר1

Active member
יעשה כל יהודי את ההשתדלות שלו,

למרות שהשתדלות של לא ללכת לבית כנסת זה חידוש עבורי...
 

א ס נ ת י

New member
תענה לי על דבר אחד

חייבים ללכת למקום X כדי "להרגיש" את אלוהים? מכאן שגם סידור התפילה לא נחשב בעבורי אמצעי כדי להתקרב אליו.
 

יוסי ר1

Active member
ממש לא חייבים ללכת למקום X כדי

להרגיש את אלוקים, כי כבודו מלא עולם. הוא קיים בכל פרט קטן, ולכן כל בעל נפש רגישה יכול לחוש אותו בכל מקום. גם להתפלל אפשר בכל מקום, שכתוב "בכל מקום אשר תזכיר את שמי אבא אליך וברכתיך". שתי הערות לגבי בית כנסת וסידור. בית כנסת לא יכול להיות אצלך בראש, מעצם הגדרתו. כנסת היא התכנסות של מספר אנשים. לכן, אם אינך סובלת מפיצול אישיות, לא תוכלי להכיל בית כנסת בראשך.את בהחלט יכולה להתפלל תפילת יחיד, או לחלופין עם קבוצה - אבל אז יצרתם "בית כנסת" בעצם התכנסותכם. לגבי סידור, באמת מחלוקת היא אם אדם צריך לחדש בכל יום תפילה חדשה, או שצריך להתפלל בנוסח קבוע שנקבע, מבלי לשנות מאות. (שוב, בהרחבה במאמרו של פליישר.) כיוון שנמצא שעל פי דרך העולם רוב בני חהאם אינם מספיק יצירתיים ואינם יכולים לחדש בכל יום תפילה, ומאידך ישנם אירועים ועיניינים של כלל האומה שרצו להנציח בתפילה, תקנו את סידור התפילה, שהוא נוסך אחיד של כל העדה. עשו זאת על מנת להקל ולהשיג רווח לקהל, לא על מנת לכפות או להשתלט על אף אחד. ואמנם, סידור התפילה הוא מאד דינאמי. כחי שני סידורים כלשהם, ומייד תגלי ים של הבדלים, שאינם נובעים משגגת עורך. יש תפילות שמתווספות עם השנים, יש תפילות שמשתנות, לכל עדה יש את התפילות המיוחדות לה. אמנם, כיוון שנקבע נוסח לתפילה מסויימת, היא כמעט אינה משתנה כלל, אבל בכל זאת יש מיקרים שזה קורה, למשל תפילת המינים השתנתה רבות לאורך ההסטוריה. כללו של דבר, אם את מוצאת נחמה בתפילה פרטית - אשרייך, ותקובל תפילתך ברצון.
 

א ס נ ת י

New member
בית כנסת במובן המטאפורי של העניין

בכל פעם שכן הלכתי לבית כנסת התאכזבתי מחדש לכן אני מעדיפה להתפלל אליו באופן אישי, תפילות אישיות שהן רק שלי. זה נכון מה שכתבת - סידור התפילה נועד להקל, הוא נועד לאנשים היותר "חלשים", לאנשים שצריכים את המונוטוניות הזאת, שבלעדיה הם די אבודים ברגש של קירבה לאלוהים.
 

פלגיה

New member
תולדות אהרון

לראות שם תפילה בדביקות זאת פריווילגיה השמורה לגברים בלבד.
 

יוסי ר1

Active member
גישה שכלתנית של הרמב"ם

למסורתי, ברור לך שגישתו השכלתנית אינה יכולה להחזיק לבדה את מסורת היהדות האחת והיחידה הנכונה והאמיתית. (למרות שפר' ליבוביץ ניסה לשדר כאילו כל מה שהוא לא רמבמי הוא עבודת אלילים שהשתרבבה ליהדות). הרמב"ם חידש בתחום האמונה חידושים נועזים מאין כמותם, ועל כך נמתחה עליו ביקורת נוקבת והיו רבים שאף נידו אותו. להציג את חטא אדם הראשון כאילו הוא חטאו של אדם יושב ועוסק במושכלות האלוהיות, ויורד מדרגתו על ידי מעבר לעיסוק בטוב ורע, זה לא בדיוק מה שכתוב שם. או להציג את מעמד הסנה של משה כאילו החוויה היתה חוויה רוחנית, וההתמודדות שמשה עמד בה היתה לבחוןאת ההבנות הראשוניות אך להמנע מקבלתן עד שישקול אותן בכובד ראש, זו פרשנות שאין לה כמעט מאום עם הפשט הכתוב. מאד מפתה לאדם משכיל ומודרני לאמץ את שיטתו של הרמבם, ולראות בה את הכוון האמיתי, הראשוני של ספר התורה. אבל, אם להיות כן עם עצמך עד הסוף, לא תוכל להתעלם שלאורך ההסטוריה היהודית רוב העם לא היה מודרני ולא משכיל במיוחד, והתורה נתנה לכל העם, לא רק ליחיד והמעולה. אנשים האמינו - ומאמינים - כי האירועים שרשומים בפרקי התנ"ך התרחשו כהוויתם (כאה שרשור לפני מספר ימים על תיבת נח, היאך ניתן להדחוס את כל בעלי החיים לתיבה קטנה, ולא דיון שעיקרו מה הרעיון המוסרי שבסיפור המבול). כלל העם התחבר בכל אחת מהדרכים שמנינו לעיל, כל אחד לפי נטיתו. ומה לעשות, שהשיטה הרוחנית-מיסטיקנית קנתה לה (וקונה עד היום) יותר נפשות מאשר שיטה שכלתנית בלבד.
 

masorti

New member
כבר אמרתי שאני מודע שיש עוד שיטות..

אני לא קיצוני כמו ליבוביץ', ולא טוען שכל מה שלא רמב"ם הוא ע"ז. אבל במה שאינו ברוח גישת הרמב"ם יש הרבה שרידים של ע"ז. אני לא טענתי שאני מקבל כנכון כל מילה שהרמב"ם כתב, ואני גם לא מומחה בכתביו כדי להתדיין על מה דעתו בנושא אדם הראשון וכו'. הטענה שלי היא שאני חסיד של גישתו השכלתנית בצורה כללית. ברור שהתורה ניתנה לכל העם, ובימי קדם הרוב לא היה משכיל. לכן ברור שהתורה נכתבה כך שתתאים לאדם מן השורה. מה שמסביר מדוע סיפור בריאת העולם הוא הפשטה סימבולית ולא תיאור מדעי, ומה שמסביר מדוע יש מצוות הקרבת קורבנות. ולתפישתי זה דווקא מתאים לגישה העקרונית של הרמב"ם וממשיכיו. אכן השיטה הרוחנית-מיסטיקנית קנתה וקונה יותר נפשות מהשיטה השכלתנית. ועל זה יש להצטער. מספיק שתסתכל על הדמוגרפיה של הציבור הדתי בישראל, ותראה שהציבור הדתי-לאומי (המאמץ את העולם המודרני ומסמל את הגישה השכלתנית) הולך ונחלש, ואילו הציבור החרדי (הדוחה את המודרנה ודוגל ברובו במיסטיקה) הולך ומתחזק. אפילו בתתי-הזרמים הפנימיים יש שינוי לרעה... הדתיים-לאומיים מאמצים יותר ויותר דפוסים חרדיים, וגם החרדים הליטאיים (סמל ההשכלה בעולם החרדי) כבר מזמן אימצו את קודי ההתנהגות החסידיים.
 

יוסי ר1

Active member
למסורתי, את רוב דבריך אני מקבל,

למעט ניואנסין קטנים. "ומה שמסביר מדוע יש מצוות הקרבת קורבנות" היא טענה רמבמית טיפוסית, ולצערי אני בין השוללית גישה של מצווה התלויה בטעם שהגענו אליו. על פי גישה זו, קרבנות הפסיקו להיות רלוונטיים במועד מסויים, וזה סותר את דבריו של הרמבם עצמו שזו התורה לעולם לא תהיה מוחלפת באחרת. מה, נזרוק את ספר ויקרא לפח כי אנחנו מודרניים ואיננו זקוקים עוד לפולחן?! כמו כן, הייתי מפריד בין רוחנית למיסטית. מיסטיקה אינה תורת יסוד ביהדות, אלא יש תופעות ואמונות ומעשים שהמתבונן מהצד יכול לקבוע כי הם בגדר מיסטיקה. רוחניות היא כן חלק אימננטי ביהדות. ואחרון חביב, לגבי קודי התנהגות חסידיים. אנא ממך, בא נעשה הפרדה בין מה קורה היום בחצרות רביים חסידיים (לא רבנים, כי אם רבה'ס) אילו או אחרים, ובין "'קודי התנהגות חסידיים", שנקבעו עם עלייתה של החסידות, והעניקו ערך רב ללימוד, ולא דחו מודרנה לשמה.
 

ע מ י ש

New member
אם כבר מדברים על תהילים

יש לי המלצה. קנו את הדיסק של יוסי בנאי קורא תהילים. לא להאמין כמה זה יפה, כמה פרשנות אפשר להכניס בהקראה, שווה כל גרוש וכל רגע. אני לא רוצה להכנס לדיון על ערכן של תפילות אבל בעניין הטכסים קראתי כאן כמה דברים יפים עם מחשבה מעמיקה. זה הזכיר לי משהו על היחס של הרומאים והיוונים לאלים שלהם. גם להם היו הרבה טכסים מסובכים ומדוקדקים אבל בניגוד ליהדות, הם לא ראו באלים דמויות מופת שקרבתן וחסדן מרוממות את המאמינים. האלים היו אוסף של דמויות בעלות כוחות עליונים שעלולות לגרום נזקים קשים אם לא מרצים אותן. לכן הם שקדו לשמור על יחסים טובים עם האלים ולתת להם את מה שנקבע בצורת מנחות וקרבנות. הדמויות אליהן התפללו הרומאים ושאפו להתקרב אליהן ולזכות בחסדן היו צלמיות של אבות המשפחה הפרטיים שלהם.
 
למעלה