קבר הצדיק מזוועהיל

the ror

New member
קיימת סתירה רק כשמערבבים בין השניים. כשמכירים בכך שכמו שאמרת

שתי המידות נעשות במקביל אז אין סתירה.
זה שאנו לא יודעים חשבונות שמיים ולכן לא יודעים להבדיל איפה נגמרת מידת השכר ועונש ואיפה מתחילה החסד לא מבטל את זה שאכן יש קבלה כחסד.
כמו שאמרת, אין אדם מושלם. מה שאומר שכולנו חוטאים ועושים טעויות. אני מאמין בהשגחה פרטית ובכך שה' נותן את הכלים לאדם להתמודד עם קשיים ונסיונות...
וכן, אני מאמין שאדם ששואף לטוב, גם אם הוא לא מושלם או ממידת הדין לא מגיע לו, הוא יקבל את הגב והסיוע להגיע לטוב. כי בסופו של דבר, המסר של ה' הוא שנעשה טוב אז הגיוני שינתן סיוע לכך גם לפנים משורת הדין.
 

SupermanZW

Well-known member
מידת השכר ועונש נגמרת היכן שהיא מתחילה פחות או יותר

אנחנו נולדים חוטאים כי אלמלא כן לא היינו נולדים כלל, אנו מגיעים לעולם הזה כדי לתקן את נשמותינו, נשמות מתוקנות אינן צריכות להגיע לעולם הזה. כמעט כל מה שאנו מקבלים בעולם הזה הוא ממידת החסד, השכר והעונש הם רק "בקטנה" פשוט מכיוון שאיננו ראויים אך אלוהים מרחם עלינו.
 

the ror

New member
סליחה, אבל נשמע כאילו אתה מוותר לעצמך כהצדקה לבחירה בדרך

הקלה יותר...
אנו לא נולדים חוטאים אלא לא מושלמים. כשתינוק נולד הוא לא חוטא אבל הוא גם לא מושלם. אכן אנו באים לתקן ולהשתפר. אנו גם לא יודעים במה...
אני לא מסכים שכמעט כל מה שאנו מקבלים הוא ממידת החסד. זו נשמעת לי השקפה נוצרית כאילו האדם הוא ייצור חסר יישע שחייב סיוע תמידי חיצוני. לבני האדם ניתנה התורהובה כלים וההכוונה לתקן. אדם לא צריך להסתמך על הנס ועל חסד השם בבחירותיו.
הוא צריך להשתדל ולפעול. להאמין שה' איתו ועוזר לו במקרה הצורך, בהחלט, אבל רק במקרה הצורך. התורה היא הבסיס אבל ברוב הזמן אנשים מסוגלים ללמוד בעצמם מה הדרך הטובה ואיך ללכת בה.
 

SupermanZW

Well-known member
אני לא מוותר לעצמי אלא מודע לעצמי

אני מודע לכך שלפעמים אני חוטא ואחר כך מתחרט אבל זה לא מבטל את העובדה שחטאתי, גם אם נמחל לי. מחילה היא חסד. ללא חסדי אלוהים כבר לא הייתי חי כי כדי להעניש אותי צריך היה לקחת את חיי, לכך אני מתכוון כשאני אומר שכמעט כל מה שאנחנו מקבלים הוא חסד. ללא החסד אפילו לחיות לא היה מגיע לנו.
 

the ror

New member
לפעמים... אבל לא רוב הפעמים...

לכן גם לרוב אתה מקבל על סמך מעשיך והחלטותיך ולא על סמך חסד...
ברור שבסך הכל בחישוב של שכר ועונש כולנו נצא חייבים אבל במציאות שבה אי אפשר לשנות את מה שנעשה אלא רק לתקן להבא, הגיוני שהשכר ועונש יהיו בהתאם...
אפילו לרוצח בשוגג יש דרך לתקן את מעשיו... זה לא אומר שדרך התיקון היא חסד...
בקיצור, הקב"ה יודע טוב מכולנו על יצר האדם כך שהגיוני שחישובי השכר ועונש יהיו בהתאם להתמודדות עם היצר ותיקון המידות של האדם ולא חישוב אנושי ומוגבל של מעשים יבשים.
 
למעלה