קו 509 ירושלים

לא מדויק.
קווי 8X, 9X הם הקווים היחידים שנשארו עם שתי ספרות. יש בהם חוקיות מסויימת אך בעירבון מוגבל מאוד, פשוט זה מה שנשאר. אמנם קווים 8X נראים כמו קווי מזרח ירושלים - כלומר שכונות יהודיות בתוך אוכלוסיה מוסלמית בדרך כלל (82,83,84) אבל קווים 81,85,86 הם קווי אקסטרה שפוצלו מקו 37 הארוך בצפון העיר (רמות - רמת שלמה - נווה יעקב), קו 87 הוא קו שפוצל מקו 57 שקוצר - רמת שלמה גבעת התחמושת, קו 89 פוצל מקו 59 שקוצר, ויש גם את קווים 80,88 שהם קווי מיניבוסים שכונתיים בהרחבות חדשות גילה ובארמון הנציב-ארנונה. אני לא רואה חוקיות, וכל הקומה תפוסה.
בקווים 9X אפשר לראות בעיקר קווים חוצים מדרום מזרח לצפון מערב שלא "מתחקים" אחרי קווים אחרים: 90,91,95,97, שגם לפעמים משרתים רחובות חדשים לגמרי במרכז הקו שלא היה בהם שירות בעבר, אבל יש לך את קו 92 שהוא פשוט פיצול של קו 32 הישן שבוטל לחלק של גילה - מרכז העיר. אני לא רואה מכנה משותף בינו עם ה-9X האחרים. בקומה הזאת יש עוד 5 מספרים פנויים, לא יודע מה מתוכנן במסגרת המכרזים.
מכיוון שלא נותרו מספרים, אז יש 3 ספרות: 1XX משמשים בעיקר קווים לפרוורים סביב ירושלים, 2XX בעיקר מזרח ירושלים וקווים בודדים ליו"ש, 3XX - קווים פרווריים ברדיוס יותר גדול מ-1XX, קווי 4XX בינעירוניים למרכז הארץ או לדרום. מכיוון שהכל תפוס אז יש את 5XX, שלמעט קווים בודדים לדרום הארץ די פנוי. אבל גם פה - יש לך קו שכונתי וסיבובי לחלוטין - 580 - צומת רמות - בר אילן - ירמיהו - שמגר - שפע חיים - צומת רמות. אז אין חוקיות יותר מדי, מדובר בדרך להתחרות בקווי אגד הוותיקים.
לגבי קומות נוספות - 6XX נראה כמו שירות נוסף בקווי חרדים בינעירוניים, 7XX-8XX קווי תלמידים (ויש הרבה), 9XX קווים לצפון הארץ מקו הרצליה וצפונה.
לכן - אין יותר מדי מספרים פנויי
ועדיין - ההחלטה על פתיחת קומת קווי 5XX תמוהה מאוד:
א. עדיין קיימים המון מספרים פנויים (18+3):
8,11,37,41,43,46,58,60,61,63,73,76,79,93,94,96,98,99
קו 70 משרת את פיקוד מרכז ואין סיבה שלא יקבל את המספר 170.
קו 4 פועל פעמיים ביום וספק הצורך בו (מקסימום קו תלמידים).
לא ממש ברור לי גם הצורך בשימוש גם ב-48 וגם ב-84 במקום שאחד יהיה חלופת א'.
כמו כן - לא ברור הצורך ב-87 שאפשר להאריך את 86 (בטח לאחר פתיחה מלאה של הכניסה המזרחית לרמת שלמה).
גם קיומם של קווי מיניבוס קצרים כדוגמת 88+82 (ניתן לאחד לקו אחד וספק אם זקוקים לקו נפרד), 83 (במקום 2א') או 80 (במקום הארכה של קו 30) - נתון בספק.

ב. היה יותר לעניין לפנות את קומת קווי 1XX.
19X בעצם כמעט פנויה. 192/194 לאזור צור הדסה דרך כביש המנהרות + 195 לנטף יכולים לעבור לסדרת 6XX.
18X - פרוזדור ירושלים (קווי 180+183-189) - יכלו גם להיות מעוברים לסדרת 6XX.
17X+ 16X + 12X- קווי מעלה אדומים - היה ניתן להעביר לסדרת ה-2XX.
15X - מבשרת- היה ניתן להעביר לסדרת ה-2XX.
14X - בנימין - היה ניתן להעביר לסדרת ה-3XX בדומה לגוש עציון.
13X - גבעת זאב היה ניתן להעביר לסדרת ה-2XX.
11X (פלוס 109) - מודיעין - ללא קשר היו צריכים מזמן לעבור לסדרת 6XX
10X - כעיקרון יכולים להישאר כסדרת קווי לילה.

אני יודע שסדרת 2XX היא כעיקרון קווי מזרח ירושלים.
מדובר בקווים בודדים יחסית (אם אני לא טועה כל המערכת בנויה מכ-20 קווים) . חלקם יכולים להישאר עם הקידומת 2XX - קווים פרוורים - כמו הקווים לבית לחם/ בית ג'אלה/ רמאללה/ קלנדיה/ אבו דיס. אחרים יצטרפו לסדרת 1XX ואפילו לסדרת עשרות ייעודית.
אגב - את סדרת 29X + 22X של ביתר עילית היה מזמן צריך לשנות ל-3XX.
כנ"ל הקווים למצפה יריחו/ כפר אדומים (216/217).

קידומת 3XX צריכה להיות מופעלת עבור קווים פרוורים רחוקים יותר - כמו שנעשה בגוש עציון כיום.
זה כולל את ביתר עילית, בנימין, ואולי גם את סדרת 18X + 19X של פרוזדור ירושלים שמקודם היפנתי לקווי 6XX.

קווי מודיעין +מודיעין עילית צריכים להצטרף לבית שמש עם סדרת ה6XX החדשה.
טוב יהיה אם הסדרה הזו תשמש גם את קווי בית שמש/ מודיעין/ מודיעין עילית לכיוון גוש דן והמרכז (אגב, את מספור קווי תל אביב - נתניה/ השרון הייתי מעביר לסדרת 7XX חדשה לכל אזור השרון הצפוני בין חוף הכרמל לנתניה כחלק מרה-ארגון של כל הבלגן המספרי של מרחב השרון).

סדרת 5XX צריכה לשמש קווים של העוטף הפרברי של גוש דן - קווי השרון הדרומי (הרצליה, רמת השרון, רעננה, כפר סבא, רמת השרון עד כוכב יאיר והמשולש), ראש העין וכפר קאסם (קווי אריאל והשומרון צריכים לקבל סדרה גבוהה (8 או 9) מתוך קווי 6XX), אלעד, שוהם, רמלה- לוד, באר יעקב, נס ציונה, אזור רחובות, יבנה.
 

aryeri

Member
ועדיין - ההחלטה על פתיחת קומת קווי 5XX תמוהה מאוד:
א. עדיין קיימים המון מספרים פנויים (18+3):
8,11,37,41,43,46,58,60,61,63,73,76,79,93,94,96,98,99
קו 70 משרת את פיקוד מרכז ואין סיבה שלא יקבל את המספר 170.
קו 4 פועל פעמיים ביום וספק הצורך בו (מקסימום קו תלמידים).
לא ממש ברור לי גם הצורך בשימוש גם ב-48 וגם ב-84 במקום שאחד יהיה חלופת א'.
כמו כן - לא ברור הצורך ב-87 שאפשר להאריך את 86 (בטח לאחר פתיחה מלאה של הכניסה המזרחית לרמת שלמה).
גם קיומם של קווי מיניבוס קצרים כדוגמת 88+82 (ניתן לאחד לקו אחד וספק אם זקוקים לקו נפרד), 83 (במקום 2א') או 80 (במקום הארכה של קו 30) - נתון בספק.

ב. היה יותר לעניין לפנות את קומת קווי 1XX.
19X בעצם כמעט פנויה. 192/194 לאזור צור הדסה דרך כביש המנהרות + 195 לנטף יכולים לעבור לסדרת 6XX.
18X - פרוזדור ירושלים (קווי 180+183-189) - יכלו גם להיות מעוברים לסדרת 6XX.
17X+ 16X + 12X- קווי מעלה אדומים - היה ניתן להעביר לסדרת ה-2XX.
15X - מבשרת- היה ניתן להעביר לסדרת ה-2XX.
14X - בנימין - היה ניתן להעביר לסדרת ה-3XX בדומה לגוש עציון.
13X - גבעת זאב היה ניתן להעביר לסדרת ה-2XX.
11X (פלוס 109) - מודיעין - ללא קשר היו צריכים מזמן לעבור לסדרת 6XX
10X - כעיקרון יכולים להישאר כסדרת קווי לילה.

אני יודע שסדרת 2XX היא כעיקרון קווי מזרח ירושלים.
מדובר בקווים בודדים יחסית (אם אני לא טועה כל המערכת בנויה מכ-20 קווים) . חלקם יכולים להישאר עם הקידומת 2XX - קווים פרוורים - כמו הקווים לבית לחם/ בית ג'אלה/ רמאללה/ קלנדיה/ אבו דיס. אחרים יצטרפו לסדרת 1XX ואפילו לסדרת עשרות ייעודית.
אגב - את סדרת 29X + 22X של ביתר עילית היה מזמן צריך לשנות ל-3XX.
כנ"ל הקווים למצפה יריחו/ כפר אדומים (216/217).

קידומת 3XX צריכה להיות מופעלת עבור קווים פרוורים רחוקים יותר - כמו שנעשה בגוש עציון כיום.
זה כולל את ביתר עילית, בנימין, ואולי גם את סדרת 18X + 19X של פרוזדור ירושלים שמקודם היפנתי לקווי 6XX.

קווי מודיעין +מודיעין עילית צריכים להצטרף לבית שמש עם סדרת ה6XX החדשה.
טוב יהיה אם הסדרה הזו תשמש גם את קווי בית שמש/ מודיעין/ מודיעין עילית לכיוון גוש דן והמרכז (אגב, את מספור קווי תל אביב - נתניה/ השרון הייתי מעביר לסדרת 7XX חדשה לכל אזור השרון הצפוני בין חוף הכרמל לנתניה כחלק מרה-ארגון של כל הבלגן המספרי של מרחב השרון).

סדרת 5XX צריכה לשמש קווים של העוטף הפרברי של גוש דן - קווי השרון הדרומי (הרצליה, רמת השרון, רעננה, כפר סבא, רמת השרון עד כוכב יאיר והמשולש), ראש העין וכפר קאסם (קווי אריאל והשומרון צריכים לקבל סדרה גבוהה (8 או 9) מתוך קווי 6XX), אלעד, שוהם, רמלה- לוד, באר יעקב, נס ציונה, אזור רחובות, יבנה.


יש מספרים שאמרת שיש להם שימוש והם כבר לא קיימים או יבוטלו (22,25,32), ויש קווים שאמרת שלא קיימים והם קיימים או הולכים להיות קיימים (8,11,58,60,61,63). 76,79 הם קווים זמניים שפעילים כאשר יש עבודות ברק"ל. כמו כן, אני חושב שגם 43,46 ועוד כמה מספרים הולכים להיות בפעימות הקרובות - לדעתי יהיו כמה קווים שישרתו את הרק"ל ביקותיאל אדם, שמשום מה מסוף האוטובוסים שקיים סביב התחנה בדומה להר הרצל, גבעת התחמושת, גבעת המבתר - לא פעיל.
כך שלא נותרו עוד הרבה עתודות מספרים ויש צורך לפתוח עוד קומה - קח בחשבון שלא כל ה-5XX התחילו לפעול, יש עוד מספר פעימות לפנינו. בנוסף, לשם הגמישות, תמיד צריכים להשאיר כמה מספרים פנויים בכל אזור גיאוגרפי ומספרי. כך קו 11 היה פנוי ובאמת מתאים לקווי דרום העיר כשקו 22 יפוצל ל-11 ו-60, קו 58 לדעתי יפוצל מקו 9 וישמש חלקו של הקו בצפון העיר, בדומה לקווי 5X נוספים שקיימים בשכונות הצפון. המספרים ששוחררו לא מזמן או ישוחררו בקרוב - 22,25,32,37 - צריכים להישאר משוחררים מאותה סיבה, וכן כדי לתת לציבור להתרגל ולשכוח מהייעוד הקודם של המספר ולמנוע בלבול.
לגבי איחוד קווים ומספרים - אף פעם לא מאחדים מסלולים של קווים כדי לחסוך במספרים, המספרים הם אמצעי, לא מטרה. יש לקווים שציינת תכליות שונות, ובחלקם כבר קווים קו א' - 48א, 83א...
קו 86, יחד עם קווים 81, 85 הם פירוק של קו 37 הארוך והמסורבל שהיה לא אמין, ומה שאתה מציע עם קו 86+87 נוגד למטרת הפירוק הנ"ל. בנוסף, לא מתאפשרת עדיין פניה מהכניסה המזרחית של רמת שלמה לכיוון צומת הגבעה הצרפתית ואני כלל לא בטוח שהיא תקום. זה לא נראה ככה בשטח, מה שמחייב את הישארותו של 87...
אני מסכים לחלוטין שכשהיו לפני כמה שנים רפורמות בקווי סובב ירושלים היו צריכים לפנות את קומת ה-1XX למספרים כמו 3XX, 4XX, ומבחינתי שקווי 4XX עם הופעת הרכבת בירושלים ופתיחתה לעוד ועוד תחנות תעבור לקומת ה-5XX, 6XX. כבר כתבתי זאת כאן בעבר.

לגבי קווי מזרח ירושלים - יש יותר ויותר קווים כאלה למיטב הבנתי. ראיתי גם שיש קו יחיד שמשרת את תחנת בית חנינא - 171, שאני לא מבין למה נתנו לו מספר כזה שלא תואם את ההיגיון. אני כן חושב שמסיבות ביטחוניות כדאי להשאיר קומה נפרדת לקווי מזרח ירושלים, כדי שמישהו לא יטעה ויעלה על קו שמסוכן לו, אבל אני חושב שקווי מזרח העיר לוקים בחסר והגיע הסמן שהמדינה תקח את מזרח העיר כפרוייקט ושקווי האוטובוס יהיו יותר מפותחים שם, מה שיצריך יותר מספרים.

אני חוזר על כך שקווי 7XX, 8XX תפוסים כקווי תלמידים.

אז לסיכום אני מציע כך:
XX - קווים עירוניים רגילים
1XX - קווים עירוניים מהירים או קווי לילה עירוניים.
2XX - קווי מזרח העיר
3XX - קווי פרוורים קרובים מאוד: מבשרת ציון, אבו גוש, קריית יערים, גבעת זאב, מעלה אדומים, גבע בנימין, שער בנימין, הר גילה
ומפה ככל שיותר מתרחקים המספר עולה, כאשר את 5XX או 6XX הייתי מקצה לקווים לגוש דן במקום קווי 4XX, קווי 7XX לדרום המדינה במקום קווי 4XX נוספים, שכן אין יותר מדי קווים כאלה שם (כנ"ל קווי 3XX מתל אביב לדרום הרחוק ואילת הייתי מפנה ל-7XX), ולצפון הייתי משאיר את 9XX. קווי 8XX יישארו כקווי תלמידים.
 
יש מספרים שאמרת שיש להם שימוש והם כבר לא קיימים או יבוטלו (22,25,32), ויש קווים שאמרת שלא קיימים והם קיימים או הולכים להיות קיימים (8,11,58,60,61,63). 76,79 הם קווים זמניים שפעילים כאשר יש עבודות ברק"ל. כמו כן, אני חושב שגם 43,46 ועוד כמה מספרים הולכים להיות בפעימות הקרובות - לדעתי יהיו כמה קווים שישרתו את הרק"ל ביקותיאל אדם, שמשום מה מסוף האוטובוסים שקיים סביב התחנה בדומה להר הרצל, גבעת התחמושת, גבעת המבתר - לא פעיל.
כך שלא נותרו עוד הרבה עתודות מספרים ויש צורך לפתוח עוד קומה - קח בחשבון שלא כל ה-5XX התחילו לפעול, יש עוד מספר פעימות לפנינו. בנוסף, לשם הגמישות, תמיד צריכים להשאיר כמה מספרים פנויים בכל אזור גיאוגרפי ומספרי. כך קו 11 היה פנוי ובאמת מתאים לקווי דרום העיר כשקו 22 יפוצל ל-11 ו-60, קו 58 לדעתי יפוצל מקו 9 וישמש חלקו של הקו בצפון העיר, בדומה לקווי 5X נוספים שקיימים בשכונות הצפון. המספרים ששוחררו לא מזמן או ישוחררו בקרוב - 22,25,32,37 - צריכים להישאר משוחררים מאותה סיבה, וכן כדי לתת לציבור להתרגל ולשכוח מהייעוד הקודם של המספר ולמנוע בלבול.
לגבי איחוד קווים ומספרים - אף פעם לא מאחדים מסלולים של קווים כדי לחסוך במספרים, המספרים הם אמצעי, לא מטרה. יש לקווים שציינת תכליות שונות, ובחלקם כבר קווים קו א' - 48א, 83א...
קו 86, יחד עם קווים 81, 85 הם פירוק של קו 37 הארוך והמסורבל שהיה לא אמין, ומה שאתה מציע עם קו 86+87 נוגד למטרת הפירוק הנ"ל. בנוסף, לא מתאפשרת עדיין פניה מהכניסה המזרחית של רמת שלמה לכיוון צומת הגבעה הצרפתית ואני כלל לא בטוח שהיא תקום. זה לא נראה ככה בשטח, מה שמחייב את הישארותו של 87...
אני מסכים לחלוטין שכשהיו לפני כמה שנים רפורמות בקווי סובב ירושלים היו צריכים לפנות את קומת ה-1XX למספרים כמו 3XX, 4XX, ומבחינתי שקווי 4XX עם הופעת הרכבת בירושלים ופתיחתה לעוד ועוד תחנות תעבור לקומת ה-5XX, 6XX. כבר כתבתי זאת כאן בעבר.

לגבי קווי מזרח ירושלים - יש יותר ויותר קווים כאלה למיטב הבנתי. ראיתי גם שיש קו יחיד שמשרת את תחנת בית חנינא - 171, שאני לא מבין למה נתנו לו מספר כזה שלא תואם את ההיגיון. אני כן חושב שמסיבות ביטחוניות כדאי להשאיר קומה נפרדת לקווי מזרח ירושלים, כדי שמישהו לא יטעה ויעלה על קו שמסוכן לו, אבל אני חושב שקווי מזרח העיר לוקים בחסר והגיע הסמן שהמדינה תקח את מזרח העיר כפרוייקט ושקווי האוטובוס יהיו יותר מפותחים שם, מה שיצריך יותר מספרים.

אני חוזר על כך שקווי 7XX, 8XX תפוסים כקווי תלמידים.

אז לסיכום אני מציע כך:
XX - קווים עירוניים רגילים
1XX - קווים עירוניים מהירים או קווי לילה עירוניים.
2XX - קווי מזרח העיר
3XX - קווי פרוורים קרובים מאוד: מבשרת ציון, אבו גוש, קריית יערים, גבעת זאב, מעלה אדומים, גבע בנימין, שער בנימין, הר גילה
ומפה ככל שיותר מתרחקים המספר עולה, כאשר את 5XX או 6XX הייתי מקצה לקווים לגוש דן במקום קווי 4XX, קווי 7XX לדרום המדינה במקום קווי 4XX נוספים, שכן אין יותר מדי קווים כאלה שם (כנ"ל קווי 3XX מתל אביב לדרום הרחוק ואילת הייתי מפנה ל-7XX), ולצפון הייתי משאיר את 9XX. קווי 8XX יישארו כקווי תלמידים.
א1. בכוונה לא התייחסתי לעתיד אלא למצב הנתון. באותה נשימה ישנם קווים נוספים כדוגמת- 27 ובעתיד - 6, 31, 68 ובמידה מסוימת גם 65 ובעתיד הרחוק יותר- 36, 56, 71,72,74,75,77,78 שכנראה יבוטלו או יעברו שינוי ניכרים במסלול. ויש גם אחרים. קווי חלופות רק"ל לא צריכים לתפוס מספרי XX, ואם כן טוב יעשו שיפנו את כל קומת האחדות (1-9) לטובת קווי הרק"ל וקווי האוטובוס החלופים ישתמשו גם במספרים אלו.
א2.קו 46 צפוי להיות קו מקשר לרק"ל בפסגת זאב יחד עם קו 44, 45,47 שיתוגברו ויחוו שינוים במסלול. באותה נשימה לאחר הפעלת המערך הסופי (קווים מקשרים לרק"ל, 2 קווי רק"ל לפסגת זאב/ נווה יעקב, קווי 5XX מהירים המהווים גם חלופה לרק"ל ואולי כמה קווי 6X + 8X) אין סיבה להפעלת כמה מהקווים הפועלים היום במרחב (בדגש על 53 להר צופים + 69 לבר אילן ירמיהו וגבעת שאול). הנקודה היא שגם אם נפעיל קווים מקבילים לרק"ל, אין צורך במגוון הקיים כיום, בטח עם הפעלה מקבילה גם של קווים מהירים מסדרת 5XX.

ב. רוב קומת ה-5XX כבר נפתחה בתצורת קווי 9X או 5XX. למיטב ידעתי ישנם עוד 2 קווים צפויים מאזור פסגת זאב, וגם אם נרחיב אופקים אפשר לחשוב על עוד 5-6 קווים אפשריים עתידים נוספים שלא נפתחו עדיין שיש להם ביקוש וקיום בעיר כחלופות מהירות מקבילות לקווי רק"ל או שכונות ללא רק"ל (כמו הר חומה, ארמון הנציב או רמת שלמה).

ג. אני לא סתם רוצה לאחד קווים.
- קו 2 בצורתו הנוכחית לא מוצדק מעבר לשאטל מיניבוס בין חניון קרתא לרובע היהודי ולכותל המערבי. אין סיבה שלא יפעל במסלול קו 83 - הוספת חיבור לאזור התחנה הראשונה ונסיעה מהירה לאורך רחוב דוד המלך מצד אחד, ומן הצד השני חיבור לאתרים באזור הר הזיתים (יהודים ונוצרים) ועל הדרך שירות למעלה הזיתים/ קדמת ציון. אם יבוא אדם ויטען שאין סיבה להארכת המסלול בכל נסיעות הקו דרך מעלה הזיתים הצעתי את קו 2א' כקו קצר יותר או לחילופין כמסמן חלופה אורכה יותר גם לאזור הר הזיתים (אגב לא מצאתי שום הבדל משמעותי כלשהו במסלול קו 83 ו-83א' כיום, אשמח להחכים).
- כחלק מפיצול קו 37, קו 86 אינו קו ארוך ומסורבל או עמוס במיוחד והוא מבצע את החיבור בין רמות לרמת שלמה. הקו מקביל למסלול קו 87 ברמת שלמה ובעל אותה התדירות ומסיים את מסלולו כמה מאות מטרים מתחנת הרק"ל. עם פתיחת הכניסה המזרחית לשכונה, אין שום סיבה בעולם לכפל קווים באותו מסלול, והפעלת קו 87 מקביל כאשר קו 86 יכול לבצע את אותה משימה בנסיעה של דקה נוספת (ועל הדרך יהיה ניתן לתגבר את הקו ל-4 נסיעות לשעה או לתגבר קו אחר).
- איחוד קו 82 המחבר לנוף ציון בסמוך לארמון הנציב עם קו 88 הפנימי של ארמון הנציב (קו דו כיווני נוף ציון- דרך חברון- ארמון הנציב וחזור, במקום 2 קווים מעגליים) יכול להוסיף תדירות ולהפוך את החיבורים של הקווים הללו ליותר רלוונטיים.

ד. גם תוספת כזו או אחרת של קווי מזרח ירושלים (למשל קווים מקשרים לקו הכחול העתידי בדרך חברון או לרק"ל בשועפט) לא מאוד משמעותית ועומדת על 10-12 קווים נוספים בהגזמה גדולה. הקווים מחולקים יותר ויותר בין קווים פנימיים (קווים עירונים) לפרוורים (אוטובוסים פרוורים/ בינעירוניים) שלא לדבר על החלוקה בין קווים המגיעים לשטחי הרש"פ (בית לחם/ בית ג'אלה/ רמאללה/ אבו דיס וכדו') או חוצים את גדר ההפרדה (למשל מ.פ שועפט) לקווים הנשארים בצד הישראלי והחלוקה הסמלית בין הזברה הכחולה הדרומית לזברה הירוקה הצפונית. בקיצור- מורכבות פוליטית. לא בטוח שסימון הקווים כ2XX ימנע מנוסע מזדמן שמשתמש בתוכנת תכנון נסיעות לעלות לקו, ולא בטוח שגם נכון לסמן את הקווים הללו באופן מובהק כמוקצים עם כל המורכבות הפוליטית והביטחונית הרגישה סביב נושא זה.

ה. קומת 7XX + 8XX תפוסה כקווי תלמידים רק בירושלים. 7XX קיים כבר היום באזור השרון (למשל בקווים בין נתניה לחדרה/ פרדס חנה/ אור עקיבא/ זכרון יעקב וכדו', בקווי חדרה-ת"א) וכן מספר קווים באזור נצרת. 8XX משמש את קווי ת"א - צפון כמקבילה ל-9XX של ירושלים (ואילו בבני ברק קווי התלמידים מסומנים כ-9XX).
 

aryeri

Member
א1. בכוונה לא התייחסתי לעתיד אלא למצב הנתון. באותה נשימה ישנם קווים נוספים כדוגמת- 27 ובעתיד - 6, 31, 68 ובמידה מסוימת גם 65 ובעתיד הרחוק יותר- 36, 56, 71,72,74,75,77,78 שכנראה יבוטלו או יעברו שינוי ניכרים במסלול. ויש גם אחרים. קווי חלופות רק"ל לא צריכים לתפוס מספרי XX, ואם כן טוב יעשו שיפנו את כל קומת האחדות (1-9) לטובת קווי הרק"ל וקווי האוטובוס החלופים ישתמשו גם במספרים אלו.
א2.קו 46 צפוי להיות קו מקשר לרק"ל בפסגת זאב יחד עם קו 44, 45,47 שיתוגברו ויחוו שינוים במסלול. באותה נשימה לאחר הפעלת המערך הסופי (קווים מקשרים לרק"ל, 2 קווי רק"ל לפסגת זאב/ נווה יעקב, קווי 5XX מהירים המהווים גם חלופה לרק"ל ואולי כמה קווי 6X + 8X) אין סיבה להפעלת כמה מהקווים הפועלים היום במרחב (בדגש על 53 להר צופים + 69 לבר אילן ירמיהו וגבעת שאול). הנקודה היא שגם אם נפעיל קווים מקבילים לרק"ל, אין צורך במגוון הקיים כיום, בטח עם הפעלה מקבילה גם של קווים מהירים מסדרת 5XX.

ב. רוב קומת ה-5XX כבר נפתחה בתצורת קווי 9X או 5XX. למיטב ידעתי ישנם עוד 2 קווים צפויים מאזור פסגת זאב, וגם אם נרחיב אופקים אפשר לחשוב על עוד 5-6 קווים אפשריים עתידים נוספים שלא נפתחו עדיין שיש להם ביקוש וקיום בעיר כחלופות מהירות מקבילות לקווי רק"ל או שכונות ללא רק"ל (כמו הר חומה, ארמון הנציב או רמת שלמה).

ג. אני לא סתם רוצה לאחד קווים.
- קו 2 בצורתו הנוכחית לא מוצדק מעבר לשאטל מיניבוס בין חניון קרתא לרובע היהודי ולכותל המערבי. אין סיבה שלא יפעל במסלול קו 83 - הוספת חיבור לאזור התחנה הראשונה ונסיעה מהירה לאורך רחוב דוד המלך מצד אחד, ומן הצד השני חיבור לאתרים באזור הר הזיתים (יהודים ונוצרים) ועל הדרך שירות למעלה הזיתים/ קדמת ציון. אם יבוא אדם ויטען שאין סיבה להארכת המסלול בכל נסיעות הקו דרך מעלה הזיתים הצעתי את קו 2א' כקו קצר יותר או לחילופין כמסמן חלופה אורכה יותר גם לאזור הר הזיתים (אגב לא מצאתי שום הבדל משמעותי כלשהו במסלול קו 83 ו-83א' כיום, אשמח להחכים).
- כחלק מפיצול קו 37, קו 86 אינו קו ארוך ומסורבל או עמוס במיוחד והוא מבצע את החיבור בין רמות לרמת שלמה. הקו מקביל למסלול קו 87 ברמת שלמה ובעל אותה התדירות ומסיים את מסלולו כמה מאות מטרים מתחנת הרק"ל. עם פתיחת הכניסה המזרחית לשכונה, אין שום סיבה בעולם לכפל קווים באותו מסלול, והפעלת קו 87 מקביל כאשר קו 86 יכול לבצע את אותה משימה בנסיעה של דקה נוספת (ועל הדרך יהיה ניתן לתגבר את הקו ל-4 נסיעות לשעה או לתגבר קו אחר).
- איחוד קו 82 המחבר לנוף ציון בסמוך לארמון הנציב עם קו 88 הפנימי של ארמון הנציב (קו דו כיווני נוף ציון- דרך חברון- ארמון הנציב וחזור, במקום 2 קווים מעגליים) יכול להוסיף תדירות ולהפוך את החיבורים של הקווים הללו ליותר רלוונטיים.

ד. גם תוספת כזו או אחרת של קווי מזרח ירושלים (למשל קווים מקשרים לקו הכחול העתידי בדרך חברון או לרק"ל בשועפט) לא מאוד משמעותית ועומדת על 10-12 קווים נוספים בהגזמה גדולה. הקווים מחולקים יותר ויותר בין קווים פנימיים (קווים עירונים) לפרוורים (אוטובוסים פרוורים/ בינעירוניים) שלא לדבר על החלוקה בין קווים המגיעים לשטחי הרש"פ (בית לחם/ בית ג'אלה/ רמאללה/ אבו דיס וכדו') או חוצים את גדר ההפרדה (למשל מ.פ שועפט) לקווים הנשארים בצד הישראלי והחלוקה הסמלית בין הזברה הכחולה הדרומית לזברה הירוקה הצפונית. בקיצור- מורכבות פוליטית. לא בטוח שסימון הקווים כ2XX ימנע מנוסע מזדמן שמשתמש בתוכנת תכנון נסיעות לעלות לקו, ולא בטוח שגם נכון לסמן את הקווים הללו באופן מובהק כמוקצים עם כל המורכבות הפוליטית והביטחונית הרגישה סביב נושא זה.

ה. קומת 7XX + 8XX תפוסה כקווי תלמידים רק בירושלים. 7XX קיים כבר היום באזור השרון (למשל בקווים בין נתניה לחדרה/ פרדס חנה/ אור עקיבא/ זכרון יעקב וכדו', בקווי חדרה-ת"א) וכן מספר קווים באזור נצרת. 8XX משמש את קווי ת"א - צפון כמקבילה ל-9XX של ירושלים (ואילו בבני ברק קווי התלמידים מסומנים כ-9XX).

כתבתי תגובה ארוכה ומפורטת והיא נמחקה בגלל הממשק הגרוע של תפוז, התייאשתי. מה שכן, אני רואה שאתה יודע אילו עוד פעימות צפויות בשלושת המכרזים, ואשמח אם תשתף אותנו בהן :)
 

Ccyclist

Well-known member
ועדיין - ההחלטה על פתיחת קומת קווי 5XX תמוהה מאוד:
א. עדיין קיימים המון מספרים פנויים (18+3):
8,11,37,41,43,46,58,60,61,63,73,76,79,93,94,96,98,99
קו 70 משרת את פיקוד מרכז ואין סיבה שלא יקבל את המספר 170.
קו 4 פועל פעמיים ביום וספק הצורך בו (מקסימום קו תלמידים).
לא ממש ברור לי גם הצורך בשימוש גם ב-48 וגם ב-84 במקום שאחד יהיה חלופת א'.
כמו כן - לא ברור הצורך ב-87 שאפשר להאריך את 86 (בטח לאחר פתיחה מלאה של הכניסה המזרחית לרמת שלמה).
גם קיומם של קווי מיניבוס קצרים כדוגמת 88+82 (ניתן לאחד לקו אחד וספק אם זקוקים לקו נפרד), 83 (במקום 2א') או 80 (במקום הארכה של קו 30) - נתון בספק.

ב. היה יותר לעניין לפנות את קומת קווי 1XX.
19X בעצם כמעט פנויה. 192/194 לאזור צור הדסה דרך כביש המנהרות + 195 לנטף יכולים לעבור לסדרת 6XX.
18X - פרוזדור ירושלים (קווי 180+183-189) - יכלו גם להיות מעוברים לסדרת 6XX.
17X+ 16X + 12X- קווי מעלה אדומים - היה ניתן להעביר לסדרת ה-2XX.
15X - מבשרת- היה ניתן להעביר לסדרת ה-2XX.
14X - בנימין - היה ניתן להעביר לסדרת ה-3XX בדומה לגוש עציון.
13X - גבעת זאב היה ניתן להעביר לסדרת ה-2XX.
11X (פלוס 109) - מודיעין - ללא קשר היו צריכים מזמן לעבור לסדרת 6XX
10X - כעיקרון יכולים להישאר כסדרת קווי לילה.

אני יודע שסדרת 2XX היא כעיקרון קווי מזרח ירושלים.
מדובר בקווים בודדים יחסית (אם אני לא טועה כל המערכת בנויה מכ-20 קווים) . חלקם יכולים להישאר עם הקידומת 2XX - קווים פרוורים - כמו הקווים לבית לחם/ בית ג'אלה/ רמאללה/ קלנדיה/ אבו דיס. אחרים יצטרפו לסדרת 1XX ואפילו לסדרת עשרות ייעודית.
אגב - את סדרת 29X + 22X של ביתר עילית היה מזמן צריך לשנות ל-3XX.
כנ"ל הקווים למצפה יריחו/ כפר אדומים (216/217).

קידומת 3XX צריכה להיות מופעלת עבור קווים פרוורים רחוקים יותר - כמו שנעשה בגוש עציון כיום.
זה כולל את ביתר עילית, בנימין, ואולי גם את סדרת 18X + 19X של פרוזדור ירושלים שמקודם היפנתי לקווי 6XX.

קווי מודיעין +מודיעין עילית צריכים להצטרף לבית שמש עם סדרת ה6XX החדשה.
טוב יהיה אם הסדרה הזו תשמש גם את קווי בית שמש/ מודיעין/ מודיעין עילית לכיוון גוש דן והמרכז (אגב, את מספור קווי תל אביב - נתניה/ השרון הייתי מעביר לסדרת 7XX חדשה לכל אזור השרון הצפוני בין חוף הכרמל לנתניה כחלק מרה-ארגון של כל הבלגן המספרי של מרחב השרון).

סדרת 5XX צריכה לשמש קווים של העוטף הפרברי של גוש דן - קווי השרון הדרומי (הרצליה, רמת השרון, רעננה, כפר סבא, רמת השרון עד כוכב יאיר והמשולש), ראש העין וכפר קאסם (קווי אריאל והשומרון צריכים לקבל סדרה גבוהה (8 או 9) מתוך קווי 6XX), אלעד, שוהם, רמלה- לוד, באר יעקב, נס ציונה, אזור רחובות, יבנה.

יש אופציה להשתמש קידומת א' האות דומה מספיק ל X שהיא לא תבלבל תיירים.

בלונדון נהוג להשתמש באותיות לקווים אזוריים שלא נכנסים למרכז.

אפשר להשתמש ב א' לשכונתיים, במיוחד לקווי ה 2x - 4x שמזינים את הרק"ל ולשחרר את הקידומות האלו לקווים אחרים. יתכן שזה שימושי גם לשיחרור קומות נוספות.

לגבי ה 2xx - בעיר עם הפוליטיקה של ירושלים עדיף שיהיה מספור ברור לקווי מזרח העיר שיבהיר לבאים לעיר שהם שונים מהרשת הרגילה.

העברת מספרי 1xx לפרברים תוך העברת מספרי 1xx קיימים ל 3xx זה רעיון טוב.
 
איך אפשר לעשות קו 522 לקו שבקושי נוגע במערכת הכבישים המהירה ?

קו תלפיות - ברעם - בגין - הגבעה הצרפתית - נווה יעקב ?

לדעתי עדיף סוג של 49 / 7X דרך ברלב ודרך חברון שיוכל לשרת בדרך גם את השוליים המזרחיים של מרכז העיר - תחנת גבעת התחמושת, ממילא, המלך דוד, מתחם התחנה, דרך חברון.

למקטע של רסקו אין מה לעשות קו 5Xx.


איך זה 522 ? זה 49 ההיסטורי או תואם 17/19 מאזור התעשייה תלפיות לציר בר לב (לא חושב שנשאר מספר 1X רלבנטי).

22 זה טשרניחובסקי ורסקו. סוג של אזור משני לקטמון הישנה שלא ריאלי לעלות ממנו לפלמ"ח או לרדת ממנו להרצוג.
למה היסטורי?
49 חי וקיים יותר מתמיד.
לפי מה שראיתי באוטובוס קרוב יתחיל לפעול בירושלים קו 509 מהר החוצבים עד מלחה.
לצערי לא ראיתי מתי הקו יתחיל לפעול
במקור 509 היה אמור לפעול עד לארמון הנציב דרך הקטמונים. אני תוהה מה המסלול של הקו.
 

Ccyclist

Well-known member
למה היסטורי?
49 חי וקיים יותר מתמיד.

במקור 509 היה אמור לפעול עד לארמון הנציב דרך הקטמונים. אני תוהה מה המסלול של הקו.

אני מתייחס לכל המערכת שקדמה לרק"ל במילה "היסטורי". יש מספר קווים ששרדו וטוב שכך, אבל אני לא נכנס לכל קו וקו לראות אם שרד או לא.
 
קו מעניין
יתן קישור ישיר מרכבת נבון להר חוצבים.
כיום יש את 54 שעובר באזור העמוס של שמגר
 
נשמע כמו קו מיותר.
54 עושה את העבודה, וניתן היה להאריך את שעות ומסלול קו 40 במקביל לאזור התחנה המרכזית דרל בגין.

קו 54 כאמור אינו חלופה טובה, עובדתית אין בו הרבה נוסעים מנבון להר חוצבים. קיימת אפילו הסעה פרטית של החברות מהר חוצבים של המסלול הזה.
 

yair480

Active member
קו 54 כאמור אינו חלופה טובה, עובדתית אין בו הרבה נוסעים מנבון להר חוצבים. קיימת אפילו הסעה פרטית של החברות מהר חוצבים של המסלול הזה.
קו 54 גם לא עושה סיבוב בהר חוצבים.
כיום רק קווים 506 ו40 עושים סיבוב בהר חוצבים.
(ועוד 2 קווים למבשרת ומעלה אדומים אבל פעמיים ביום)
יש מספר קווים שהשילוט שלהם הוא הר חוצבים אבל הם לא עוזרים בצריך להגיע לעומק של האזור.
 
קו 54 כאמור אינו חלופה טובה, עובדתית אין בו הרבה נוסעים מנבון להר חוצבים. קיימת אפילו הסעה פרטית של החברות מהר חוצבים של המסלול הזה.
אם בקו 54 אין הרבה נוסעים אז קו שני לא יוסיף נוסעים.

קשה להאמין שקו 54 ריק בגלל מקטע שמגר אלא בגלל תדירות והעובדה שלא נכנס ומסתובב בהר חוצבים עצמו.

כמו שציינתי- הרחבת שירות של קו 40 במקביל כעוד קו (מהיר יותר לכאורה) שעולה לאזור התחנה המרכזית/ נבון כקו תדיר כל 20 דקות במשך כל היום הייתה מסיימת את הסאגה.

קו 509 אמור לתת מענה של חיבור הר חוצבים לשכונות דרום העיר. במקור אלו היו צומת פת, קטמון, בקעה וארמון הנציב. ממה שנשמע הקו החדש מסיים במלחה, כך שלא ברור בכלל מה המסלול שלו.
 

Ccyclist

Well-known member
אם בקו 54 אין הרבה נוסעים אז קו שני לא יוסיף נוסעים.

קשה להאמין שקו 54 ריק בגלל מקטע שמגר אלא בגלל תדירות והעובדה שלא נכנס ומסתובב בהר חוצבים עצמו.

כמו שציינתי- הרחבת שירות של קו 40 במקביל כעוד קו (מהיר יותר לכאורה) שעולה לאזור התחנה המרכזית/ נבון כקו תדיר כל 20 דקות במשך כל היום הייתה מסיימת את הסאגה.

קו 509 אמור לתת מענה של חיבור הר חוצבים לשכונות דרום העיר. במקור אלו היו צומת פת, קטמון, בקעה וארמון הנציב. ממה שנשמע הקו החדש מסיים במלחה, כך שלא ברור בכלל מה המסלול שלו.

מועמד טוב ל "540" - רק"ל הגבעה הצרפתית, ידין, הר חוצבים, בגין, התחנה המרכזית / נבון (שז"ר / יפו עירוני) .
 

Ccyclist

Well-known member
לא מאוד שימושי , עדיף להגיע דרך בר אילן להר חוצבים גם מהמרכזית וגם מהגבעה הצרפתית.

ה 5xx הם קונספט מעניין של אוטובוסים על הכבישים המהירים, במסלולים דומים לאלו שאפליקציות הניווט יקחו רכבים פרטיים.

בר אילן זה מקום החלפה סביר לאוטובוסים עירוניים מהסוג הרגיל שנע ברחובות עירוניים ראשיים עם ריבוי תחנות. בעידן הקווים הירוק והכחול אני מקווה שיהיה קו מזין טוב מהם לתוך הר חוצבים.

אבל - אם בונים מערכת קווים בכבישים המהירים - הר חוצבים שנמצא על סף כבישים כאלו הוא יעד מתבקש.

כפי שאתה יודע מטייפה, בערים עם מערכת מטרו ורכבת פרברית מפותחת, מסלולי המסילות בפרברים הן איפשהו בין מערכת הרחובות הראשיים למערכת הכבישים המהירים.

קווים עירוניים על כבישים 1, 50, 16 אינם אידאליים בעיניי משום שבניגוד לתחנות רכבת על מסילות פרבריות אי אפשר למקם תחנות באופן ישיר על החיתוך בין המסילה לרחוב ראשי אלא חייבים למקם אותן או במחלפים או בסיבובים של הוצאת הקווים מהכבישים המהירים לרחובות.
 

מנכל אחד

Active member
ה 5xx הם קונספט מעניין של אוטובוסים על הכבישים המהירים, במסלולים דומים לאלו שאפליקציות הניווט יקחו רכבים פרטיים.

בר אילן זה מקום החלפה סביר לאוטובוסים עירוניים מהסוג הרגיל שנע ברחובות עירוניים ראשיים עם ריבוי תחנות. בעידן הקווים הירוק והכחול אני מקווה שיהיה קו מזין טוב מהם לתוך הר חוצבים.

אבל - אם בונים מערכת קווים בכבישים המהירים - הר חוצבים שנמצא על סף כבישים כאלו הוא יעד מתבקש.

כפי שאתה יודע מטייפה, בערים עם מערכת מטרו ורכבת פרברית מפותחת, מסלולי המסילות בפרברים הן איפשהו בין מערכת הרחובות הראשיים למערכת הכבישים המהירים.

קווים עירוניים על כבישים 1, 50, 16 אינם אידאליים בעיניי משום שבניגוד לתחנות רכבת על מסילות פרבריות אי אפשר למקם תחנות באופן ישיר על החיתוך בין המסילה לרחוב ראשי אלא חייבים למקם אותן או במחלפים או בסיבובים של הוצאת הקווים מהכבישים המהירים לרחובות.
ירושלים בנויה מגושי מגורים שבמקרה החליטו שהם עיר אחת, ולכן ממש כמו הקווים שאתה לא אוהב שנותנים שירות ישיר מיעד למוצא בלי להתקשקש יותר מידי באמצע, כך גם בירושלים החליטו שצריך לייצר מערכת פנימית של קווים כאלה, מעין קווים פרברים של עיר אחת.
 

Ccyclist

Well-known member
ירושלים בנויה מגושי מגורים שבמקרה החליטו שהם עיר אחת, ולכן ממש כמו הקווים שאתה לא אוהב שנותנים שירות ישיר מיעד למוצא בלי להתקשקש יותר מידי באמצע, כך גם בירושלים החליטו שצריך לייצר מערכת פנימית של קווים כאלה, מעין קווים פרברים של עיר אחת.

הקישור של שכונות ירושלים לעיר חזק יותר מ"מקרי". כתושב גילה בעבר - התלות במרכז העיר ענקית והיא רק גדלה. בביקורי בשכונה הסתיו ראיתי שסניף בנק הפועלים שהיה שם הפך לחנות סטוק, ומחיפוש ברשת ראיתי שאין בשכונה סניף בנק כלשהו. רוב התח"צ בשכונה יוצאת לכיוון מרכז העיר כי זו הדרישה בבוקר. היו כל כך הרבה סוגי שירות ומסחר שהיו זמינים אך ורק במרכז העיר. מבחינת בילוי - מרכזי המשנה של מתחם התחנה והשוק החלישו את מרכז העיר לעומת מצבה ההיסטורי כמרכז היחיד, אך היא מחזיקה מעמד.

מה ששונה בירושלים כיום לעומת ירושלים של שנות השמונים והתשעים הוא מערכת הכבישים המהירים.

ההבדל הגדול בין קווי ה 5XX לקווי ערד-צפת או אשקלון-טבריה הוא שהמסלול כולל תחנות החלפה עם קישורים לקווים אחרים במרווחים סבירים לאורך המסלול. תחנות במקומות כמו צלחה, מחלף גבעת מורדכי, התחנה המרכזית, מחלף צומת רמות הופכים את המערכת הזו לגירסאת כביש לרכבת פרברים.
 

מנכל אחד

Active member
הקישור של שכונות ירושלים לעיר חזק יותר מ"מקרי". כתושב גילה בעבר - התלות במרכז העיר ענקית והיא רק גדלה. בביקורי בשכונה הסתיו ראיתי שסניף בנק הפועלים שהיה שם הפך לחנות סטוק, ומחיפוש ברשת ראיתי שאין בשכונה סניף בנק כלשהו. רוב התח"צ בשכונה יוצאת לכיוון מרכז העיר כי זו הדרישה בבוקר. היו כל כך הרבה סוגי שירות ומסחר שהיו זמינים אך ורק במרכז העיר. מבחינת בילוי - מרכזי המשנה של מתחם התחנה והשוק החלישו את מרכז העיר לעומת מצבה ההיסטורי כמרכז היחיד, אך היא מחזיקה מעמד.

מה ששונה בירושלים כיום לעומת ירושלים של שנות השמונים והתשעים הוא מערכת הכבישים המהירים.

ההבדל הגדול בין קווי ה 5XX לקווי ערד-צפת או אשקלון-טבריה הוא שהמסלול כולל תחנות החלפה עם קישורים לקווים אחרים במרווחים סבירים לאורך המסלול. תחנות במקומות כמו צלחה, מחלף גבעת מורדכי, התחנה המרכזית, מחלף צומת רמות הופכים את המערכת הזו לגירסאת כביש לרכבת פרברים.
חוץ מהכבישים המהירים גם התפתחו עוד נקודות עניין, בעוד שבשנות התשעים עיקר השירות והמסחר התמקד במרכז העיר, כיום יש נקודות עניין נוספות שאינן במרכז העיר.
הפעלה של קווים מהירים עוזרת לתהליך הזה להתרחש, תהליך שבסופו של יום יביא לכך שכל שכונה תוכל לספק חלק נכבד מהצרכים השוטפים ותחסוך זמני הנסיעה הארוכים.
 

aryeri

Member
אני חולק עליך לחלוטין. ההבדל היחיד בין ירושלים לגוש דן בעניין הקשר בין השכונות זה שירושלים היא הררית וגוש דן מישורי, מה שגם דחף את המתכננים לשגות בתכנון שכונות הבלון בקצות העיר לאחר מלחמת ששת הימים מבלי ליצור רצף אורבני. אך עדיין, הטופוגרפיה גורמת לך לשגות. רוב תושבי ירושלים תלויים לחלוטין במקומות המרכזיים של תעסוקה, מסחר ובילוי בה - מרכז העיר ושוק מחנה יהודה, אזור תעשיה תלפיות, מלחה, הר חוצבים, גבעת שאול, המע"רים החרדיים גאולה ובר אילן. כמובן שאנשים רבים כמו סטודנטים, אחיות ועוד זקוקים לקישוריות טובה בין הר הצופים, גבעת רם והדסה עין כרם. ואין שאלה לגבי התלות הכמעט מוחלטת של ירושלים בתחנת הרכבת יצחק נבון ובתחנה המרכזית לאוטובוסים (כולל בנייני האומה וכו').
התוספת בקווים שירושלים כה הזדקקה לה שנים רבות וסוף סוף קורית היא הוכחה לצורך במעבר בין שכונות, וגם כפי שCcyclist אמר - גילה תלויה לחלוטין במקומות מחוץ לשכונה. כל אזור דרום-מרכז ירושלים אגב יחסית די שטוח - אני מדבר איתך מארנונה, תלפיות וקטמונים ועד רחוב יפו, מרחוב הרצל ועד דוד המלך. זה שטח עצום שיש בו גריד של רחובות די ישרים
 

מנכל אחד

Active member
אני חולק עליך לחלוטין. ההבדל היחיד בין ירושלים לגוש דן בעניין הקשר בין השכונות זה שירושלים היא הררית וגוש דן מישורי, מה שגם דחף את המתכננים לשגות בתכנון שכונות הבלון בקצות העיר לאחר מלחמת ששת הימים מבלי ליצור רצף אורבני. אך עדיין, הטופוגרפיה גורמת לך לשגות. רוב תושבי ירושלים תלויים לחלוטין במקומות המרכזיים של תעסוקה, מסחר ובילוי בה - מרכז העיר ושוק מחנה יהודה, אזור תעשיה תלפיות, מלחה, הר חוצבים, גבעת שאול, המע"רים החרדיים גאולה ובר אילן. כמובן שאנשים רבים כמו סטודנטים, אחיות ועוד זקוקים לקישוריות טובה בין הר הצופים, גבעת רם והדסה עין כרם. ואין שאלה לגבי התלות הכמעט מוחלטת של ירושלים בתחנת הרכבת יצחק נבון ובתחנה המרכזית לאוטובוסים (כולל בנייני האומה וכו').
התוספת בקווים שירושלים כה הזדקקה לה שנים רבות וסוף סוף קורית היא הוכחה לצורך במעבר בין שכונות, וגם כפי שCcyclist אמר - גילה תלויה לחלוטין במקומות מחוץ לשכונה. כל אזור דרום-מרכז ירושלים אגב יחסית די שטוח - אני מדבר איתך מארנונה, תלפיות וקטמונים ועד רחוב יפו, מרחוב הרצל ועד דוד המלך. זה שטח עצום שיש בו גריד של רחובות די ישרים
נראה לי שאתה לא חולק עלי, כי כתבנו כמעט אותו הדבר. למעט זה שאני סבור שמדובר בתהליך חיובי שבעתיד יעזור לשכונות לספק חלק נכבד מצרכי היוממות שלהם בעצמם.
אולי גם בזה שבר אילן מעולם לא היה מע"ר, הוא היה תחנה מרכזית, ולכן רק"ל הוא לא באמת הדבר שנצרך שם, והתוצאה של הפעלתו תהיה ממש כמו של הקו האדום הזיק/שינה את פני מרכז העיר.

לדעתי, הגיוני להקים רק"ל כאשר יש לאורכו הרבה נקודות עם ביקוש גבוה. לא חושב שיש מקום בארץ שהכלל הזה מקיים. זאת גם הסיבה שצריך להכריח את הנוסעים לעבור לרק"ל, כפי שנעשה בעבר בירושלים, וגם נעשה כעת בגוש דן. ולכן, ההארכה של הקו האדום לעין כרם היא הגיונית, ההארכה לנוה יעקב מיותרת.
 
למעלה