רגע.
קודם כל כפי שמנכל אחד אומר, שגם על חלק מדבריו אני חולק - ירושלים מזמן לא תלויה במרכז העיר, ולמען האמת מרכז העיר די חלק למרבה הצער בשנים האחרונות. רואים שאתה לא גר פה שנים, גם לפי התבטאויות אחרות שלך
שוק מחנה יהודה הפך למרכז העיר ה"חדש" לגבי בילוי, בעיקר בלילה (למעט אזור הברים באזור כיכר ציון - שלומציון - כיכר החתולות שנשאר גם אזור של בילוי. לגבי סניף בנק - לא יודע מה איתך אבל אנחנו בשנת 2024 - סניפי בנק הולכים ונסגרים, אנחנו בעידן של אפליקציות ובוטים במקום פקידים, אני אומר לך כמישהו שבמקור מרמות. זה ככה בכל הארץ, כנ"ל לגבי דואר
אכן אזורי העניין בירושלים התפזרו לכמה מקומות שציינתי בתגובה למנכל.
כתוצאה מכך כמובן שחל השינוי העצום בתחבורה הציבורית בעיר שאני רואה כמה אתה לא מעודכן בה, ראיתי לפני כמה זמן את ה"פיחות" שלך בחשיבות של קו 15, למרות שהוא ו-19 הקווים הכי חזקים, תדירים ועמוסים בעיר (כל 5-6 דקות בשעות העומס). אז חשוב לי שוב לומר - העניין של הקווים שרובם עוברים דרך מרכז העיר נגמר מזמן, ומעטים הקווים שאתה תכיר כשתבקר פה שנשארו ללא שינוי יותר מעשרים שנה. אולי 15-20 קווים לא עברו כמעט שינוי או שהחליפו מספר. לא יותר מזה
אז ככה: קודם כל יש לי קשרים בירושלים אז זו לא עיר שנסגתי ממנה לחלוטין.
לגבי היעדר בנקים בגילה, שכונה של 30,000 נפש - לפי גיגול מהיר שלושת הבנקים של המרכז המסחרי ברמות אשכול שרדו, לאומי, הפועלים ודיסקונט. זה אומר שמשהו בכוח המסחרי של גילה הידרדר בעוד שרמות אשכול (אולי בזכות הגבעה הצרפתית וקמפוס הר הצופים) שמרה על כוחה. בנק זו דוגמה קונקרטית לסוג של עסק מנהלי שצריך מדי פעם. עם כל הכבוד לאינטרנט - מדי פעם צריך להגיע לסניף אמיתי עם מסמכים ולהתעסק עם בן אדם.
מנקודת מבט של דרום ירושלים - המרכז המשני של אזור התעשייה תלפיות היה קיים כבר משנות השמונים, קניון מלחה מתחילת שנות התשעים. את עמק רפאים לא הייתי מגדיר בדיוק כמרכז משני עסקי אלא כמרכז פנאי משני, הצלחת מתחם התחנה כמקבץ של מסעדות ומתחם פעילויות מקורה לא משנה את אופי הפנאי של האזור (יחד עם הסינימטק, סמדר ומתחם יס פלאנט).
מבחינת משרדי ממשלה שהציבור צריך לגשת אליהם מדי פעם: לאלו הוותיקים של בניין ג'נראלי נוספו אלו של החלק החדש של בניין כלל. מה שאי אפשר לעשות ברשת או בסניפי הדואר - בסוף צריך לעשות במרכז העיר.
עם כל הכבוד לגבעת שאול, לפארק הטכנולוגי של מלחה או להר חוצבים - אלו נועדו בעיקר למי שעובד בהם, מדי פעם למי שקונה מספק מקצועי שם.
השוק עשה מהפכה שלמה בעיר. בזה אודה, אך עשיתי בו ערב או שניים אז ראיתי את זה בעצמי. ג'נטריפיקציה של שווקים זו תופעה עולמית, ובלילה חורפי ירושלמי יש יתרון ענק למתחם מקורה של סימטה היסטורית שלאורכה דוכני מזון ומסעדות.
כבישי בגין וידין, שנהגתי בהם מספר פעמים כל אחד, מחברים בין מקומות. אין עליהם מקומות חדשים משום שהם כבישים מהירים באופיים.
לגבי המערכת החדשה מול ההיסטורית:
ב 2011, עם פתיחת הרק"ל, שינו לחלוטין את מערכת קווי האוטובוס בתוך העיר. יש מספר מצומצם של קווים ששרדו בגלל כוחם (45 ו 22 למשל מנוגדים לתוכנית המקורית לפיה שכונות הצפון יחוברו לרק"ל בקווים מזינים בלבד). לפעמים יש מקרים ברורים כמו קו 77 שהוא למעשה 4 ההיסטורי. בגלל שגדלתי בעיר עם המערכת ההיסטורית במדך שנות השמונים והתשעים, ובגלל שאותה מערכת שירתה את העיר גם כשביקרתי בה בשנות האלפיים - זו המערכת שאני מכיר כ 30 שנה ואני מתייחס אליה עם הסייג "ההיסטורית". זכותי המלאה לא להיות מעודכן בכל נבכי המערכת החדשה, אלא להכיר אותה באופן כללי, כמו קווי ה 7x של המת"צ שהתחילו בשנות האלפיים לפני פתיחת הרק"ל ומשוייכים לעיקרון ברור.
לגבי 15 - לפני כעשור כתבתי בפורום שצריך מערכת קווים על בסיס צומת עמק המצלבה. אני רגיל שהעמדות שלי בסופו של דבר מתבצעות כי יש בהן הגיון. כל למשל לגבי עמדתי שצריך שני שדות תעופה משניים בצפון ובדרום - שסוף סוף וויתרו על הרעיון הנואל שיהיה רק אחד ותחרות מי יקבל, או עמדתי לגבי המשך מסילת נבון לתוך העיר עוד מלפני שפתחו את הקו (שאמנם נעשית בצורה שאני חולק עליה, אך יש מקום לשיפור).
כשאני מסתכל על התחנות שגדלתי לידן אני רואה את כל אותן הרעות שאני מכיר מרעננה - ריבוי קווים לכל מקום בתדירות נמוכה.
אודה שכשאני שוהה במרכז העיר אני נוטה להתבסס על הרק"ל (ויש לי הרבה חוסר מזל עם הסינכרון שלה לרכבת - יותר מדי פעמים אני מגיע לנבון בדיוק כשהרכבת יוצאת). כמו כן - במצטבר יש לי 40 ימי נהיגה בישראל, חלקם בירושלים וכבישיה, בעיקר המהירים.
היה רק ביקור אחד שלי בישראל שלא ביקרתי בירושלים, וזה היה ביקור חירום בו הייתי צריך לעזור למארחיי ברעננה עם משהו.