קיומו של אלוקים

גוססי2

New member
איך אתה יודע?

"אם הרוח מניעה את צמרת העץ, אז הרוח היא סיבת תנועת צמרת העץ" אולי דוקא תנועת צמרות העצים היא שיוצרת את הרוח?
 

יובל199

New member
אז ככה..

א) הרוח קיימת גם בכוכבים שאין בהם עצים. ב) אפילו אם נניח שהמשפט המוזר שרשמת נכון - מלבד להפוך את הסדר סיבה/מסובב לא עשית כלום.
 

גוססי2

New member
זה לא אומר כלום

"הרוח קיימת גם בכוכבים שאין בהם עצים" זה לא אומר שתנועת צמרות העצים אינה אחד מהגורמים לרוח. אולי גם אור הכוכבים מניע את האויר? אין סיבה להניח שלכל מסובב יש בדיוק סיבה אחת ולא יותר. "אפילו אם נניח שהמשפט המוזר שרשמת נכון - מלבד להפוך את הסדר סיבה/מסובב לא עשית כלום" זו בדיוק הפואנטה. אם אינך יכול לזהות במדויק את הסיבה והמסובב אזי כל מערכת השיקולים שלך עשויה להיות לא נכונה. אתה מניח שהרוח מניעה את צמרות העצים, אבל תמונת העולם שלך תשתנה בצורה רדיקלית אם תניח את ההפך. כל חיפוש אחרי הסיבה הראשונית חייב להראות שיחסי הגומלין בין סיבה ומסובב נשמרים בהתאם, אחרת תפספס בגדול ותגיע למסקנות שגויות בעליל.
 

יובל199

New member
כלומר

אין פה יחס ביצה-תרנגולת שלא ניתן לדעת מי הסיבה למי. בדברים הגדולים ניתן. ראה ספרים אודות המפץ הגדול והווצרות הכוכבים.
 

גוססי2

New member
מה?

עזוב את היקום, הוא לא רלוונטי כרגע (נגיע אליו בהמשך). השאלה הקריטית היא זו: נתונים לך שני אירועים ואתה מניח שאחד מהם הוא הסיבה והשני המסובב. כיצד תקבע מי הוא מה?
 

יובל199

New member
כמה צורות

א) מי שהיה קודם. ב) אם ע"פ פעולת א ניתן לצפות בדיוק את פעולה ב. ג) אם יש הסבר מדעי איך א משפיע על ב. ד) אם א ישפיע על ג ולא יהיה מושפע משימוש ב-ב או ב-ג. ... לא חסרות שיטות.
 

גוססי2

New member
אוקי, נמשיך

הבה נחזור לאירוע היווצרות היקום. אילו מהדרכים שמנית ניתן ליישם כדי לקבוע את יחסי הגומלין בינו לבין גורמים או אירועים אחרים?
 

vizini

New member
ישנן שתי אפשרויות.

1. מערכת החוקים היא דטרמיניסטית. 2. מערכת החוקים היא כיאוטית. לא ניכנס כרגע לאיזה מהאפשרויות היא הנכונה, רק נראה כי בשתי האפשרויות אין מקום לסיבה. באפשרות הראשונה - הכל דטמיניסטי. כלומר יש רק אפשרות אחת לאירועים להתרחש, ואין בלתה. ברור כי במקרה כזה אין סיבה, או שהיא טריוויאלית. באפשרות השניה - אין סיבה מעצם הגדרתה, כי זו המשמעות של מערכת כיאוטית. נשאר רק המפלט של מערכת החוקים עצמה. האם לה יש סיבה? ובכן, לא בהכרח. יתכן מצב שכל מערכות החוקים האפשריים קיימות (בפוטנציה או למעשה, ביקומים אחרים). אנחנו פשוט נמצאים ביקום שבו יש מערכת חוקים המאפשרת את קיומנו. זהו העקרון האנטרופי. לסיכום - אין סיבה ואין טעם לחפש אחריה. יש טעם רק לאפיין את מערכת החוקים.
 

רון סי

New member
יש אפשרות שלישית

שהיא שילוב של השתיים שהצגת: מערכת דטרמיניסטית למראית עין, שפועלת תחת מערכת לא-דטרמיניסטית (אבל גם לא כאוטית, כלומר לא בלתי מסודרת לחלוטין, אלא בעלת סדר מסוג אחר). במערכת הדטרמיניסטית הסיבות קיימות, אבל הן אכן טריויאליות. "סיבה" במקרה זה היא פשוט המנגנון הפיזיקלי שמביא להווצרות התופעות. מעליה קיימת המערכת הלא-דטרמיניסטית, שמונעת ע"י רצון, שהוא במילה אחרת - אלוהים. לא בהכרח יש סיבה, יתכן מצב, אנחנו פשוט נמצאים: כן, כן, ודאי. אבל יתכן גם שיש סיבה. האפשרות הזו קיימת. לא בהכרח, אבל אולי. האולי הזה מספיק להרבה אנשים לשם חיפוש סיבת העל, והסיבה הראשונית.
 

vizini

New member
זו לא אפשרות שלישית.

אם יש חוסר דטרמיניזם, אז המערכת לא דטרמיניסטית. אגב, רצון לא משנה את המצב. גם הרצון יכול להיות דטרמיניסטי או כיאוטי.
 

רון סי

New member
איזו מערכת?

אני הצעתי אפשרות שלישית של שתי מערכות, זו הדטרמיניסטית שאנו מכירים בחושים, ונוספת, מעליה, כעוטפת אותה. הרצון יכול להיות דטרמיניסטי או לא: נכון. אני מדבר על רצון "כאוטי".
 

vizini

New member
אולי אינך מבין את ההבדל בין

דטרמיניסטי לאקראי. מערכת דטרמיניסטית אם בתנאים נתונים, תיתכן אך ורק תוצאה אחת. מערכת אקראית אם בתנאים נתונים יתכנו לפחות שתי תוצאות שונות. אין אפשרות אחרת.
 

רון סי

New member
מה, זה ההבדל?

וואלה, באמת לא ידעתי. תודה רבה לך ויזיני שהארת את עיני. עכשיו, אחרי שהבנתי את ההבדל, איך זה משנה משהו בגישה שהבעתי, שיש שתי מערכות, אחת דטרמיניסטית ואחת כאוטית, שעוטפת אותה? זה לא משנה, מה שמוכיח שאפילו בורים כמוני יכולים לקלוע מפעם לפעם למשהו נכון. כמו שאומרים, גם שעון עומד מראה את השעה הנכונה פעמיים ביממה.
 

vizini

New member
עוד לא הבנת. אין שתי מערכות.

גם ב"שתי המערכות" שלך, אם באותם תנאים בדיוק תתכן רק תשובה אחת, אז "שתי המערכות" הם דטרמיניסטיות. ואם תתכנה שתי תשובות לאותם תנאים בדיוק, אז הם אקראיות.
 

רון סי

New member
תראה איזה סתום אני

ולא סתם סתום. אני אפילו יותר סתום ממה שאתה אבחנת, וזה בגלל שאני לא מבין למה לא יכולות להיות שתי מערכות, אחת המה שמו הראשון, שאליה אנחנו מודעים, ואחת המה שמו השני שאליה אנחנו לא מודעים (באמצעות החושים) אבל היא קיימת בכל זאת ומהווה את הסיבה למערכת הראשונה.
 

vizini

New member
מפני שהחושים לא רלוונטים.

החושים הם רק כלי מדידה. אם הם אומרים דטרמיניסטי, אז דטרמיניסטי. אם הם אומרים אקראי, אז אקראי.
 

00000000000

New member
אגב,

יתכן מצב שבו כל מערכות החוקים האפשריים קיימות גם ביקום שלנו, רק שעוד לא עלינו על זה.
 

גוססי2

New member
גם אם נניח שיש "סיבת על" (מה זה?)

החיפוש אחריה אינו מחייב את הנחת האל, לא כל שכן אל שהוא ישות אינטליגנטית, קל וחומר האל היהודי.
 
למעלה