רנין למדה לבשל..במקרה בשבת

משהניו

New member
כחרדי, אינני מבין מה הבעיה כאן

הרבה יותר מפריע לי ששפרה, או כל אחד אחר, מלבד רנין, בישלה בשבת. רנין אינה יהודיה, וכל עוד לא התגירה [ואין לי כל עניין בגיורה] אין כל סיבה שתשמור שבת. להיפך! "אמר הקב"ה לישראל: מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה!" - שבת לא שייכת לגויים, ועפ"י ההלכה אסור לגוי לשבות בשבת! ההלכה הזו באה לידי ביטוי אצל גירי צדק בתקופת ההכנה לגיורם: הם מקפידים, עפ"י ההוראות שקיבלו מהרבנים, לבצע מלאכה אחת [מהמלאכות האסורות בשבת] במהלך כל שבת עד לגיורם. מלבד זאת הם מותרים להשתתף בכל המצוות והטכסים של שבת. בכל מקרה עצם בישולה ל רנין [או כל גוי אחר] לא פוסל את הכלים, אלא אם התבשיל לא בושל עפ"י כללי הכשרות [מה שסביר להניח שקרה, ולו גם בתום לב] התבשיל עצמו אסור לאכילה בשבת, ואם בושל במיוחד עבור היהודי - גם אחרי שבת [אינני בטוחה בזאת, למעשה זאת ההלכה במקרה יהודי בישל בשבת - התבשיל אסור עבורו גם אחרי שיצאה שבת] בכל מקרה עשיית מלאכה האסורה ע"י גוי - לא מפריעה לי - מלבד שהיא מורידה מאווירת השבת אם אני נוכח שם - ואז יש לי הברירה לתפוס מרחק משם - ביעילות בלתי מופגנת. מה יש לרנין לחפש בקידוש? מצידי עדיף לא תהיה שם! היא לא יהודיה והיא גאה בכך. אין לה מה לחפש בשולחן השבת, ואין כל סיבה לאלץ אותה לבוא או להיעלב ממנה שלא נוח לה שם. אמנם אוי לו ליהודי שהיה מעיז להתנהג כך בטכס נוצרי או מוסלמי שבו אולץ להשתתף... ויעידו ע"כ נהרות של דם יהודי נשפכו בעקבות עלילות על רקע כזה. אבל היהדות אינה דת מסיונרית, אין לנו צורך בגרים, ואין לנו צורך בגויים שיאשרו בהשתתפותם את הטכסים שלנו. בכל מקרה, אילו הייתי נאלץ להשתתף בקידוש כזה, לא הייתי שותה מהיין, ולא בגלל רנין. ליין יש דין של יין נסך: יין שנפתח [או עומד פתוח] בנוכחות של גוי, או של מחלל שבת בפרהסיה, אסור לשתיה. כך שגם אם רנין אינה נוכחת בקידוש - היין אסור. כי כל הנוכחים שם הם מחללי שבת בפרהסיה. [לכן אינני יכול להיות שם - כי אילו הייתי שם הייתי נחשב למחלל שבת בפרהסיה - עם מיקרופון על גופי - מצולם מכל הזוויות - ועוד משודר וכל העולם...] יש בעיה אחרת עם הבישול של רנין: תבשיל שבושל ע"י גוי אסור באכילה, אלא אם יהודי השתתף בבישול, ולו גם ע"י הבערת קיסם קטן מתחת לסיר [כשבישלו על עצים או פחמים, ובימינו ע"י כיבוי והבערת הגז מחדש] ניתן לפתור זאת בקלות, אך לא ניתן לעשות זאת בשבת כי הבערת אש אסורה בשבת. אך האם חייבים לאכול דווקא את מה שרנין בישלה בשבת? כשמיקי בישלה בשר וחלב יחד היא יצרה בעיה הרבה יותר גדולה כי היא הטריפה את הכלים! נראה לי שאשר ועינב יוצרים פעמים רבות מהומה על לא מאומה, מחמת חוסר הידע שלהם בהלכות, שגורם להם להקצין. מצד שני, אם הובטח לאשר שכל דרישותיו וצרכיו הדתיים ימולאו יש להפקה לכבד את המילה שלה. זו הייתה בחירה של ההפקה להכניס דמות כזו ולהתחייב על דרישות כאלה ואין כאן שום כפייה. איך שלא יהיה התנהגותה של רנין ויחסה לדת היהודית לא מוסיפה לה כבוד גדול. גדולי הנצרות ואיסלם הרשו לעצמם להביע את הערכתם ליהדות.
 

טלטוש

New member
או, קול ההגיון

אני שמחה על הפוסט שכתבת יש בו המון דברים שקצת מבטלים את שנאת הדתות האחרות שיש כאן בפורום. לרנין מותר לבשל בשבת, היא לא מחויבת לשום דבר. ואפילו יכול להיות שהיא לא ערבה חלב עם בשר בבישול. מכאן ועד לניסיון להדיח אותה הדרך ארוכה. בבית מתוך ה - 11 יש רק 3 ששומרים כשרות (אשר, עינב ויוסי) ומכאן ועד לכפיה על כולם יש דרך ארוכה. הבישול בשבת לא נעשה כדי לפגוע באשר, הוא נעשה כדי לאכול.
 

Jason2

New member
לא מסכים לגבי המשפט האחרון

מתי היא לא הביעה את הערכתה? ואל תתנו לי כדוגמה את השבוע הראשון שהיא חוותה קשיי התאקלמות ולא ידעה בדיוק מי האנשים האלה. מאז היא השתתפה בקידוש ואפילו היתה בבית הכנסת. למרות מה שאמרת שהיין אסור ועוד חוקים מוזרים, אנחנו (חילוניים ושומרי מסורת) עושים קידוש בגלל המסורת והכינוס המשפחתי שזה הרבה יותר חשוב מלקיים קידוש חוקי ומלא (לדעתי 80 אחוז מהמדינה לא מקיימים את החוק).
 
למעלה