רעיון שלישי

רעיון שלישי

אני בהחלט לא הראשון שמציע את הרעיון הזה, ולמרות שהוא נכשל נחרצות בעבר, אני מנסה להחיות אותו שוב (או לפחות את הדיון עליו).
אני ניסיתי לחשוב על שדה תעופה בינ"ל שישרת את תושבי הצפון בצורה היעילה ביותר, שתפריע לתושבים כמה שפחות ושיהיה נגיש. בין המקומות שבחנתי, מה שנראה לי ההולם ביותר הוא מקומו של נמה"ת הנוכחי בחיפה, במקומו של ביה"ס הטכני שיפונה בכל מקרה, ומעט על אדמה מיובשת אל תוך הים.
התייחסתי ברעיון שלי לתכנית קיימת להרחבת נמל הים של חיפה ובחיבור לתחנה המרכזית הצפונית של חיפה שנבנית בימים אלו ממש.

במפה:
השטח הכחול הוא (פחות או יותר) ההרחבה הצפויה לנמל חיפה, לפי מה שהצלחתי לדלות מהאינטרנט.
השטח הירוק הוא גבול שדה התעופה. והשחור בתוכו הוא המסלול הבודד שייבנה. השטח האדום הוא סתם סקיצה של מתחם הנוסעים.
הצהוב הוא הרחבה של כביש הגישה לנמה"ת ולנמל עצמו.
הלבן זה מרכזית המפרץ. והשחור שצמוד לו זו רכבת העמק.
הסגול, הוא קו שאטל שיחבר ישירות משדה התעופה למרכזית המפרץ ובכך יחסוך מנהגים רבים להגיע ברכבם הפרטי לשדה התעופה.

רעיון כללי:
הרעיון התחיל כאשר התחילה ה"תחרות" בין בניית נמל תעופה בצפון לבין הדרום. בין הרעיונות שהוצעו לצפון, לדעתי זו הייתה האלטרנטיבה המתאימה ביותר. התאכזבתי בסוף שב"ש נבחרה, בעיקר משום שנמל תעופה דרומי ישרת פחות אנשים מצפוני.
שדה התעופה הזה מן הסתם לא יעמוד בקיבולת של נמ"ת גדול, אלא יהווה עזר לקיימים נתב"ג, אילת (ואולי ב"ש).
מבחינת רעש, בסביבת נתב"ג ישנם בתי מגורים קרובים יותר מאשר ברעיון המוצא שלי (1.5 ק"מ הם הקרובים ביותר) ולמעשה השדה הזה יהיה פחות רועש ופחות יהייה מטרד לתושבים.
בצפון גרים היום כ-2.5 מיליון אזרחים בעוד בדרום גרים רק כ-1.2 מיליון. כחצי. נמל תעופה צפוני, ישרת יותר אזרחים ויהווה תיעדוף לטיסה עבור תיירים מאשר ב"ש. לאן יעדיף תייר לטייל? לכנרת, נצרת, רמה"ג, חיפה, עכו, גלבוע ועוד... או שיעדיף לטוס למצדה והמכתשים ובערך זהו?
נמל בחיפה לעומת האלטרנטיבה הצפונית שנבחרה, מגידו, יש לומר שהרעש משדה תעופה במגידו יטריד מבחינת רעש יותר תושבים; יהיה יותר קשה למטוסים לנחות, משום שזה עמק (ואם הם בכל מקרה עוברים במפרץ, אז למה שלא ינחתו כבר שם וזהו?); הנגישות במקום כזה פחות טובה; מפונים שם קרקעות חקלאיים בעוד עבור נמה"ת שאני מציע לא מפנים אף קרקע.
מכיוון שכבר נבחרה האופצייה הדרומית באותה "תחרות", הדיון על הקמת נמל תעופה במיקום הזה הוא סרק לחלוטין... מצד שני, אולי בנייתו בנוסף לזה שבב"ש כן אפשרית?
 

ש מים

New member
"אישור משפטי"


התכנית נמצאת בדיונים בבית-משפט??
 

ש מים

New member
כבר דנו בזה כאן בפורום.

וגם כתבתי את התשובות.
הרעיון נפל/לא בר-מימוש בשל שיקולים תפעוליים (לפי טענות חיל-הים/הצבא)..
 
זה תמיד הצבא...

אין לצבא שום סיבה להתנגד לנמל תעופה שם. אין שום דבר בנמל הצבאי שנוסעים במטוס יוכלו לראות שאי אפשר לראות מסטלה מאריס.

לא ידעתי שהיה על כך דיון בעבר... מצטער אם זה מפריע להתנהלות הפורום להחזיר דיונים ישנים.
 

ש מים

New member
לא דובר על צנזורה/ראיה

דובר על בעיה של שילוב שימושים ותשתיות.

ואל תהיה רגיש כ"כ.
 
טוב, אני לא מבין בזה מספיק

ו"בעיה של שילוב שימושים ותשתיות" לא אומר לי כלום... אבל אני כן מסכים עם oschlick, עדיף שבעיר (בטח אם היא השלישית בגודלה במדינה) יהיה שדה תעופה ולא בסיס צבאי.
ואפשר להגיד שהבסיס הזה די מנהל את העיניינים בעיר בכל מה שקשור לנמל ולמה שסביבו בצורה די כוחנית וחסרת פשרות.

וכנראה שמה שאמרתי השתמע לשני פנים... לא התכוונתי להתקטנן או משהו כזה.
 

ש מים

New member
"שילוב שימושים"

אין לי מושג לאיזו בעיה בדיוק הם מתכוונים (צנזורה...), אבל אני יכול לתת לך סתם איזו דוגמא היפוטטית:
כידוע, מטוס נוחת גרם לאיזו עוצמה מסויימת של רעידות/וויברציות בקרקע, לכן - למשל - בטווח מסויים ממסלול הנחיתה אי-אפשר יהיה למקם ציוד ומיכשור רגיש לוויברציות.
מקובל עליך? יש מבין?
 

oschlick

New member
אם יש משהו שלא צריך להיות בתוך עיר זה בסיסי

צבא. שדות תעופה במיוחד כאלה שחצי מהם בתוך הים לא מפריעים לעיר אלא רק תורמים לחיבורה לערים אחרות בעולם.
 
תיקון קישורים....

[URL]http://www.israports.co.il/PortsDevelop/masterplan[/URL]/Documents/1207%20מצגת%20תוכנית%20אב%20-%20לאינטרנט.pdf" target="_blank" rel="nofllow">[URL]http://www.israports.co.il/PortsDevelop/masterplan[/URL]/Documents/1207%20מצגת%20תוכנית%20אב%20-%20לאינטרנט.pdf
[URL]http://www.israports.co.il/PortsDevelop/masterplan[/URL]/Documents/1207%20מצגת%20תוכנית%20אב%20-%20לאינטרנט.pdf" target="_blank" rel="nofllow">[URL]http://www.israports.co.il/PortsDevelop/masterplan[/URL]/Documents/מסופים%20עתידיים%20בחיפה%20ואשדוד.pdf
[URL]http://www.pmo.gov.il/PMO/Archive/Decisions/2007/0[/URL]5/des1710.htm
 
נהדר

יופי שיש תכנית פיתוח לנמל חיפה. למה זה משנה? למה שדה התעופה ונמל הים לא יכולים להבנות זה לצד זה?
 

megashock

New member
שדה תעופה בין לאומי בתוך עיר

לדעתי מגידו/רמת ישי הם פתרונות מוצלחים יותר מבחינת תושבי חיפה והקריות.
בנית שדה תעופה בינלאומי בתוך עיר תגרום למטרדי רעש ולהגבלות על הבניה לגובה והתפתחות של אזורי התעשיה באזור.
 
למה?

מבחינת רעש, כבר ציינתי - הוא יהיה פחות רועש משמעותית מנתב"ג ורועש באותה מידה כמו מגידו עבור תושבי המפרץ שגם ככה אותם מטוסים יעברו להם מעל הראש.
גם בהצעתי, מסלולו של שדה התעופה מתחיל בים. מטוסים ינמיכו טוס מעל הים וימריאו מעל הים, כך שאין צורך לשום הגבלת גובה. גם היום יש שם שדה תעופה פעיל ואין הגבלת גובה.
 

ש מים

New member
לדעתי, בטווח הארוך, לא תהיה ברירה...

אלא הקמת אי-תשתיות (אחד או יותר).
 

XrayCharlie

New member
אין דבר כזה...

"מטוסים ינמיכו טוס מעל הים וימריאו מעל הים".
המראות ונחיתות (במיוחד כאשר יש מסלול בודד) מתבצעות באותו כיוון.
אם הנחיתות יגיעו מהים, אז ההמראות יהיו לתוך היבשה ולהפך.

כמו כן, אם בונים שדה חדש שאמור להיות גם אלטרנטיבה לנתב"ג, אז הוא צריך לטפל גם במטוסים מסדר גודל בינוני וגדול וזה יצור רעש רב בהתחשב במיקום של השדה. כמו שנאמר, שדה תעופה לא צריך להיות בתוך עיר.

כמו כן נמל בצידו של שדה תעופה לא הולך ביחד. הנמל דורש מנופים גדולים וגבוהים ואסור להקים כאלה אם יש לך מסלול המראה / נחיתה מטרים ספורים ליד.
 
לא בהכרח...

יש עוד דרכים לפרוק סחורה מאונייה בלי להשתמש במנוף.
לא חייבים להיות מטוסים גדולים בהכרח. מספיק בינוניים בשביל להקל על נתב"ג ושאר שדות התעופה הגדולים...
הרעש שיווצר יפריע לפחות תושבים משום שרוב החלק הרועש ייתרח מעל הים, מעל ראשו של אף אחד... לעומת ב"ש, נתב"ג, אילת ומגידו.

לגבי הפרט הראשון, אאלץ להסכים איתך... לא ידעתי שזה חובה, למרות שזה מאוד הגיוני, כשחושבים על זה.
 
למעלה