רעיון שלישי
אני בהחלט לא הראשון שמציע את הרעיון הזה, ולמרות שהוא נכשל נחרצות בעבר, אני מנסה להחיות אותו שוב (או לפחות את הדיון עליו).
אני ניסיתי לחשוב על שדה תעופה בינ"ל שישרת את תושבי הצפון בצורה היעילה ביותר, שתפריע לתושבים כמה שפחות ושיהיה נגיש. בין המקומות שבחנתי, מה שנראה לי ההולם ביותר הוא מקומו של נמה"ת הנוכחי בחיפה, במקומו של ביה"ס הטכני שיפונה בכל מקרה, ומעט על אדמה מיובשת אל תוך הים.
התייחסתי ברעיון שלי לתכנית קיימת להרחבת נמל הים של חיפה ובחיבור לתחנה המרכזית הצפונית של חיפה שנבנית בימים אלו ממש.
במפה:
השטח הכחול הוא (פחות או יותר) ההרחבה הצפויה לנמל חיפה, לפי מה שהצלחתי לדלות מהאינטרנט.
השטח הירוק הוא גבול שדה התעופה. והשחור בתוכו הוא המסלול הבודד שייבנה. השטח האדום הוא סתם סקיצה של מתחם הנוסעים.
הצהוב הוא הרחבה של כביש הגישה לנמה"ת ולנמל עצמו.
הלבן זה מרכזית המפרץ. והשחור שצמוד לו זו רכבת העמק.
הסגול, הוא קו שאטל שיחבר ישירות משדה התעופה למרכזית המפרץ ובכך יחסוך מנהגים רבים להגיע ברכבם הפרטי לשדה התעופה.
רעיון כללי:
הרעיון התחיל כאשר התחילה ה"תחרות" בין בניית נמל תעופה בצפון לבין הדרום. בין הרעיונות שהוצעו לצפון, לדעתי זו הייתה האלטרנטיבה המתאימה ביותר. התאכזבתי בסוף שב"ש נבחרה, בעיקר משום שנמל תעופה דרומי ישרת פחות אנשים מצפוני.
שדה התעופה הזה מן הסתם לא יעמוד בקיבולת של נמ"ת גדול, אלא יהווה עזר לקיימים נתב"ג, אילת (ואולי ב"ש).
מבחינת רעש, בסביבת נתב"ג ישנם בתי מגורים קרובים יותר מאשר ברעיון המוצא שלי (1.5 ק"מ הם הקרובים ביותר) ולמעשה השדה הזה יהיה פחות רועש ופחות יהייה מטרד לתושבים.
בצפון גרים היום כ-2.5 מיליון אזרחים בעוד בדרום גרים רק כ-1.2 מיליון. כחצי. נמל תעופה צפוני, ישרת יותר אזרחים ויהווה תיעדוף לטיסה עבור תיירים מאשר ב"ש. לאן יעדיף תייר לטייל? לכנרת, נצרת, רמה"ג, חיפה, עכו, גלבוע ועוד... או שיעדיף לטוס למצדה והמכתשים ובערך זהו?
נמל בחיפה לעומת האלטרנטיבה הצפונית שנבחרה, מגידו, יש לומר שהרעש משדה תעופה במגידו יטריד מבחינת רעש יותר תושבים; יהיה יותר קשה למטוסים לנחות, משום שזה עמק (ואם הם בכל מקרה עוברים במפרץ, אז למה שלא ינחתו כבר שם וזהו?); הנגישות במקום כזה פחות טובה; מפונים שם קרקעות חקלאיים בעוד עבור נמה"ת שאני מציע לא מפנים אף קרקע.
מכיוון שכבר נבחרה האופצייה הדרומית באותה "תחרות", הדיון על הקמת נמל תעופה במיקום הזה הוא סרק לחלוטין... מצד שני, אולי בנייתו בנוסף לזה שבב"ש כן אפשרית?
אני בהחלט לא הראשון שמציע את הרעיון הזה, ולמרות שהוא נכשל נחרצות בעבר, אני מנסה להחיות אותו שוב (או לפחות את הדיון עליו).
אני ניסיתי לחשוב על שדה תעופה בינ"ל שישרת את תושבי הצפון בצורה היעילה ביותר, שתפריע לתושבים כמה שפחות ושיהיה נגיש. בין המקומות שבחנתי, מה שנראה לי ההולם ביותר הוא מקומו של נמה"ת הנוכחי בחיפה, במקומו של ביה"ס הטכני שיפונה בכל מקרה, ומעט על אדמה מיובשת אל תוך הים.
התייחסתי ברעיון שלי לתכנית קיימת להרחבת נמל הים של חיפה ובחיבור לתחנה המרכזית הצפונית של חיפה שנבנית בימים אלו ממש.
במפה:
השטח הכחול הוא (פחות או יותר) ההרחבה הצפויה לנמל חיפה, לפי מה שהצלחתי לדלות מהאינטרנט.
השטח הירוק הוא גבול שדה התעופה. והשחור בתוכו הוא המסלול הבודד שייבנה. השטח האדום הוא סתם סקיצה של מתחם הנוסעים.
הצהוב הוא הרחבה של כביש הגישה לנמה"ת ולנמל עצמו.
הלבן זה מרכזית המפרץ. והשחור שצמוד לו זו רכבת העמק.
הסגול, הוא קו שאטל שיחבר ישירות משדה התעופה למרכזית המפרץ ובכך יחסוך מנהגים רבים להגיע ברכבם הפרטי לשדה התעופה.
רעיון כללי:
הרעיון התחיל כאשר התחילה ה"תחרות" בין בניית נמל תעופה בצפון לבין הדרום. בין הרעיונות שהוצעו לצפון, לדעתי זו הייתה האלטרנטיבה המתאימה ביותר. התאכזבתי בסוף שב"ש נבחרה, בעיקר משום שנמל תעופה דרומי ישרת פחות אנשים מצפוני.
שדה התעופה הזה מן הסתם לא יעמוד בקיבולת של נמ"ת גדול, אלא יהווה עזר לקיימים נתב"ג, אילת (ואולי ב"ש).
מבחינת רעש, בסביבת נתב"ג ישנם בתי מגורים קרובים יותר מאשר ברעיון המוצא שלי (1.5 ק"מ הם הקרובים ביותר) ולמעשה השדה הזה יהיה פחות רועש ופחות יהייה מטרד לתושבים.
בצפון גרים היום כ-2.5 מיליון אזרחים בעוד בדרום גרים רק כ-1.2 מיליון. כחצי. נמל תעופה צפוני, ישרת יותר אזרחים ויהווה תיעדוף לטיסה עבור תיירים מאשר ב"ש. לאן יעדיף תייר לטייל? לכנרת, נצרת, רמה"ג, חיפה, עכו, גלבוע ועוד... או שיעדיף לטוס למצדה והמכתשים ובערך זהו?
נמל בחיפה לעומת האלטרנטיבה הצפונית שנבחרה, מגידו, יש לומר שהרעש משדה תעופה במגידו יטריד מבחינת רעש יותר תושבים; יהיה יותר קשה למטוסים לנחות, משום שזה עמק (ואם הם בכל מקרה עוברים במפרץ, אז למה שלא ינחתו כבר שם וזהו?); הנגישות במקום כזה פחות טובה; מפונים שם קרקעות חקלאיים בעוד עבור נמה"ת שאני מציע לא מפנים אף קרקע.
מכיוון שכבר נבחרה האופצייה הדרומית באותה "תחרות", הדיון על הקמת נמל תעופה במיקום הזה הוא סרק לחלוטין... מצד שני, אולי בנייתו בנוסף לזה שבב"ש כן אפשרית?