רועי החושב
New member
רצון ואפשרות
אצל הרמב"ם יש נאומים חוצבי להבות נגד הדטרמיניזם (שמונה פרקים) שתמציתם היא זו:
שגם אם נקבע מראש מזג פיסיולוגי - אותו המזג מקל או מקשה על כינון מידת אמצע זו או אחרת אולם בשום פנים ואופן לא מונע אותה לחלוטין.
כלומר- תמיד ישנה לאדם אפשרות להגיע לשלמות המידות, בין אם מזגו מקשה עליו או מקל עליו בכך.
התפיסה הזו נדמית לי כתוחמת את הרצון החופשי בתוך ספקטרום בינארי צר- לרצות בשלמות המידות או לרצות במידות כפי שהן.
כמו כן, ההקשר הוא רפואי- רפואת הנפש. וההקשר הזה מעניק פרשנות משונה לדברים- יוצא ממנו שהאדם במצבו הטבעי- אינו בריא, והוא צריך רפואה לנפשו באמצעות שלמות המידות.
משמע- הוא יכול לרצות בבריאות או לרצות בחולי.
זה המסר המשתמע מדברי הרמב"ם.
מתעוררות שאלה מעניינת- האם חולה האדם מטבעו? האם הטלת הדופי באדם באה לשרת תשוקת שלטון של כוהני דת? אם האדם חולה מטבעו- מה מקורה הפיסיולוגי של מחלתו, אם ישנו? מה מקורה הפסיכולוגי, אם ישנו?
אצל הרמב"ם יש נאומים חוצבי להבות נגד הדטרמיניזם (שמונה פרקים) שתמציתם היא זו:
שגם אם נקבע מראש מזג פיסיולוגי - אותו המזג מקל או מקשה על כינון מידת אמצע זו או אחרת אולם בשום פנים ואופן לא מונע אותה לחלוטין.
כלומר- תמיד ישנה לאדם אפשרות להגיע לשלמות המידות, בין אם מזגו מקשה עליו או מקל עליו בכך.
התפיסה הזו נדמית לי כתוחמת את הרצון החופשי בתוך ספקטרום בינארי צר- לרצות בשלמות המידות או לרצות במידות כפי שהן.
כמו כן, ההקשר הוא רפואי- רפואת הנפש. וההקשר הזה מעניק פרשנות משונה לדברים- יוצא ממנו שהאדם במצבו הטבעי- אינו בריא, והוא צריך רפואה לנפשו באמצעות שלמות המידות.
משמע- הוא יכול לרצות בבריאות או לרצות בחולי.
זה המסר המשתמע מדברי הרמב"ם.
מתעוררות שאלה מעניינת- האם חולה האדם מטבעו? האם הטלת הדופי באדם באה לשרת תשוקת שלטון של כוהני דת? אם האדם חולה מטבעו- מה מקורה הפיסיולוגי של מחלתו, אם ישנו? מה מקורה הפסיכולוגי, אם ישנו?