רצון ואפשרות

אלו לא משפטים סותרים אלא משלימים

משפט הוא לוגי כאשר:
הוא מסקנה הנובעת מהנתונים.
הוא עולה בקנה אחד עם החוקים הלוגיים.
הקשר בין המשפטים הללו הוא שהחוקים הלוגיים הם למעשה חוקי ההיסק מהנתונים.
לגבי נתונים- מכיוון שאין היסק במשפט הבודד "יש חתולים" אז הוא לא לוגי! הוא סתם נתון.
 
זה לא המובן המקובל של "לוגי".

אני לא מבין למה אינך עונה ישירות לטענתו של ליבוביץ, וממשיך לעסוק בסמנטיקה. ליבוביץ אמר שהעולם היה יכול שלא להיות, כשבכך מתכוון ליבוביץ לומר שקיומו של העולם אינו נובע לוגית מתוך האכסיומות של הלוגיקה. עכשיו מה הבעיה שלך?
 
אתה זה שטענת

ש"שליבוביץ אמר "העולם היה יכול שלא להיות", הוא התכוון ליכולת לוגית"
ועתה אתה טוען היפוכו של דבר "ליבוביץ אמר שהעולם היה יכול שלא להיות, כשבכך מתכוון ליבוביץ לומר שקיומו של העולם אינו נובע לוגית מתוך האכסיומות של הלוגיקה."
אני לא מבין מה אתה רוצה לומר. ניסיתי ללבן איתך את המושגים הכרוכים בטענותיך לגבי קדמות העולם ודברי ליבוביץ בנידון ובמידה מסויימת הצלחנו בכך. ועדיין- אינני מבין מה אתה טוען.
 
אני עדין טוען שהוא מתכוון ליכולת לוגית

אבל כשראיתי שאתה מפרש את "לוגית" בשונה מכפי שאני מפרש, אז עשיתי אחורה-פנה, כדי לא להיגרר למחלוקות סמנטיות עקרות, כי לא הם לב הענין, אלא לב הענין הוא שלדעת ליבוביץ קיומו של העולם אינו נובע לוגית מתוך האכסיומות של הלוגיקה. כך אגב אני מפרש את הביטוי "העולם היה יכול שלא להיות" (במובן של יכולת לוגית, לפי איך שאני מפרש "לוגית", לא לפי איך שאתה מפרש לוגית), אלא שבגלל המחלוקת הסמנטית שנוצרה אחר כך בינינו, העדפתי להחליף את הביטוי הדו-משמעי "העולם היה יכול שלא להיות" בביטוי הברור יותר: "קיומו של העולם אינו נובע לוגית מתוך האכסיומות של הלוגיקה". מכאן ואילך עליך להתייחס לביטוי הברור יותר הנ"ל, ולא לביטוי הדו-משמעי "העולם היה יכול שלא להיות".

לא הבנתי את סוף דבריך שבהם כתבת: "ניסיתי ללבן איתך את המושגים הכרוכים בטענותיך לגבי קדמות העולם". טענותיי על קדמות העולם היו מצומצמות ביותר, והסתכמו בהגד הצנוע, שקדמות העולם של אריסטו אינה טוענת להכרח לוגי, בעוד שליבוביץ התכוון ליכולת לוגית (לפי איך שאני מפרש "לוגית", לא לפי איך שאתה מפרש "לוגית"). לכן אין לקדמות העולם של אריסטו שום קשר לדיון שלנו, המתייחס לדברי ליבוביץ שהתיחסו למישור הלוגי.
 
אינני מבין את פירושך אם כן

אני לא רואה שום קשר בין הטענה "העולם היה יכול שלא להיות" להבין פרשנותך לה- "קיומו של העולם אינו נובע לוגית מתוך האכסיומות של הלוגיקה".
אני גם לא מבין מה זה "יכולת לוגית" בהקשר שאתה משתמש בו. יכולת לוגית במובן המקובל היא היכולת של הסובייקט להשתמש בחוכמת הלוגיקה. ובכלל- יכולת היא קניין של סובייקט. אין יכולת אלא לסובייקט.
 
שוב אתה חומק למחלוקות סמנטיות

אתה מבין יכולת ככזו של הסוביקט בלבד, בעוד שבתחום הקרוי "לוגיקה מודלית" משתמשים ב"יכול" גם במובן של היתכנות לוגית.

השאלה מה הפירוש של המונח "יכול" איננה עניינית אלא סמנטית. הבה נעזוב את הסמנטיקה, ונתרכז בעיקר. העיקר הוא, שלדעת ליבוביץ קיומו של העולם אינו נובע לוגית מתוך האכסיומות של הלוגיקה. האם אתה חולק עליו בנקודה זו? אם לא, אז יוצא שאיננו חולקים, וניתן לעצור את הדיון.
 
אני לא חומק לשום מקום. אני לא מבין את דבריך

אנסח את טענתי בשאלות-
1. מה הקשר בין הטענה "העולם היה יכול שלא להיות" לבין פרשנותך לה- "קיומו של העולם אינו נובע לוגית מתוך האכסיומות של הלוגיקה"?
2. מהי "יכולת לוגית" על פי שיטתך (או שיטת הלוגיקה שאתה מביא ממנה)? אתה מבין שאם "יכולת" היא אינהרנטית לסובייקט, הרי שאין לעולם, שאינו סובייקט, שום יכולת?
 
אינך מבין? דבריי הם ששאלותיך דנות בסמנטיקה

כבר הבהרתי, שכדי שתבין את התשובה לשאלותיך, עליך להסכים לסמנטיקה שלי, אך מכיון שאינך מסכים לה, אז ממילא לא תבין את התשובה לשאלותיך.

ועוד הבהרתי, שזה ממש לא חשוב שתסכים עם הסמנטיקה שלי, כי הסמנטיקה היא אף פעם לא חשובה.

מה שחשוב זה רק דבר אחד: שתבין שליבוביץ טען שקיומו של העולם אינו נובע לוגית מתוך האכסיומות של הלוגיקה. אם הבנת את זה, אז הבנת את העיקר. שאלותיך עוסקות בטפל, כלומר בסמנטיקה, ולכן אין טעם לדון בהן. למה לך להמשיך לדוש בטפל כלומר בסמנטיקה? מה ייצא לך מזה? זה לא יעשיר את עולמך, כי הסמנטיקה אף פעם אינה מעשירה את עולמו של האדם אלא רק מסבכת אותו. אז עזוב את זה. עסוק בעיקר, וכבר הבהרתי מהו העיקר. אם הבנת את העיקר אז הבנת הכל.

עכשיו תענה לי על שאלה אחת פשוטה: האם הבנת את העיקר? כלומר, האם הבנת את טענתו של ליבוביץ שטען שקיומו של העולם אינו נובע לוגית מתוך האכסיומות של הלוגיקה? אם הבנת את זה, אז הגד שהבנת, ואפשר לסגור את הדיון. כל השאר ממש לא חשוב. לא לי, ובטח לא לך.
 
מכיוון שאני לא מבין את טענתך

אז אינני יכול להתייחס אליה לחיוב או לשלילה.
אם אתה טוען שמקור אי ההבנה הזו הוא סמנטי ולכן לא מתעתד להסביר את הקשר הזה- הרי שאתה מצפה ממני לקבל את דבריך בלי חקירה מצידי. דבר זה אינו מתאים לי. אם כך, עם כל הכבוד, אני פשוט מאד סבור שאתה טועה ושאין קשר בין המשפטים הללו. אם אינך יכול להסבירו- כנראה שאינך מבינו ורק נדמה לך שאתה מבינו.
 
לא הבנת את טענתי כי ייחסת לי טענה שאיני טוען.

ברגע שיתברר לך מהי הטענה שאני טוען, אז כבר לא יקשה עליך להבינה.
ובכן הטענה שאני טוען היא אחת ויחידה: שלדעת ליבוביץ ההגד "יש עולם" אינו נובע מהאכסיומות של הלוגיקה.
1. האם אתה יודע סוף סוף מה אני טוען?
2. האם כעת אתה מסכים סוף סוף עם מה שאני טוען?

טענות קודמות שטענתי - הוסרו מהשולחן - מזה זמן רב, ואינני טוען אותן יותר, לא כי הן לא נכונות, אלא כי כדי להבינן אתה נדרש להסכים לסמנטיקה שלי, בעוד שמזמן התברר לי שאינך מסכים לסמנטיקה שלי. ברגע שהבנתי שהמחלוקת בינינו הפכה לסמנטית, החלטתי (מזה זמן רב כאמור) להסיר את הטענות הישנות ההן מהשולחן, ולהשאיר אך ורק את הטענה שהיצגתי בתחילת ההודעה, על מנת לאפשר לך להתרכז אך ורק בה, כי רק היא העיקר, ולא הטענות הישנות (שכבר הוסרו מהשולחן משום שכאמור הן תלויות בסמנטיקה שלהן ולכן אינן מחכימות כלל).
 
יש פה שלוש טענות ולא אחת

הראשונה- שההיגד "יש עולם" אינו נובע מהאכסיומות של הלוגיקה.
השניה- שליבוביץ טוען זאת.
השלישית- שהוא טוען זאת בכך שהוא אומר שהעולם יכול היה שלא להיות.
הטענה הראשונה אינה נכונה- הלוגיקה מניחה שיש עולם שווה לעצמו. בין אם העולם הזה מצוי מחוץ להכרה או בתוכה- הוא קיים, והוא בעל תכונה של שוויון עצמי.
הטענה השניה צריכה ראיה מדברי ליבוביץ.
הטענה השלישית צריכה ביאור, ולו ביאור "סמנטי" כי על פניו אין שום קשר בין המשפטים הנ"ל.
 
רק טענה אחת והיא הטענה השניה שהיצגת.

אילו הייתי מציג בפניך את הטענה הבאה: "משה טוען שישראל נמצאת באפריקה". אז הטענה שלי הייתה אחת ויחידה: שמשה טוען שישראל נמצאת באפריקה. הטענה שלי לא הייתה שישראל נמצאת באפריקה, אלא הטענה שלי הייתה שמשה טוען שישראל נמצאת באפריקה. מזה לא יכולת להסיק את הטענה האומרת שישראל נמצאת באפריקה.

זה המשל, והנמשל ברור: הטענה שלי היא הטענה השניה שהיצגת. אינך יכול להסיק ממנה את הטענה הראשונה שהיצגת.

אבל מילא הטענה הראשונה, אולי אפשר איכשהו להבין מדוע אתה מעלה אותה על השולחן, כי אמנם היא איננה הטענה שלי, אבל בצדק הבנת כי - לפחות היא טענתו של ליבוביץ - לדעתי. אבל איך היגעת לטענה השלישית שהיצגת? הרי פעם אחרי פעם אני מנסה להבהיר לך שהיא הוסרה מהשולחן! אגב לא כי היא לא נכונה, אלא כי נכונותה תלויה בסמנטיקה מסויימת אשר לה אינך מסכים, ולכן אינני מוצא טעם להעלות אותה - שהרי אין שום חשיבות לשום סמנטיקה. בקיצור, מזה זמן רב שאינני מעלה את הטענה השלישית שהיצגת, אז למה אתה חוזר פעם אחרי פעם להעלות אותה?

אני חוזר אפוא ומבהיר, אולי בפעם האלף: הטענה שלי היא אחת ויחידה: "ליבוביץ אומר שההגד 'יש עולם' אינו נובע מהאכסיומות של הלוגיקה".
ואני חוזר ושואל: האם אתה יודע סוף סוף מה הטענה שאני טוען?
אם תענה בחיוב, נוכל להתקדם לשאלה המתבקשת הבאה (והיא אגב: האם אתה מסכים לטענה שאני טוען), אבל עוד חזון - למועד שבו נדון בשאלה המתבקשת הבאה. קודם כל אני רוצה כאמור לברר האם אתה סוף סוף יודע מהי הטענה היחידה שאני טוען. רק אחר כך נדון בשאלה המתבקשת הבאה.
 
וכבר עניתי לטענה זו

ראשית- ליבוביץ לא טוען כך. הראה לי בבקשה היכן הוא טוען כך.
שנית- קיום העולם נובע, כפי שאמרתי, מהאכסיומות של הלוגיקה ולא רק קיום העולם, אלא קיום עולם שווה לעצמו.
שלישית- לגבי האם אני יודע מה הטענה- מה יש פה לדעת? אני יודע שטענת "ליבוביץ אומר שההגד 'יש עולם' אינו נובע מהאכסיומות של הלוגיקה" וכאמור- עניתי על טענה זו.
 
סוף סוף כבר אינך מתיחס אל טענה שהוסרה מהשולחן

הבה נתחיל מטענתך, שמהאכסיומות של הלוגיקה נובע שיש עולם השווה לעצמו. ובכן, לאיזו לוגיקה אתה מתכוון? ללוגיקה הקלאסית, או לזו המודרנית? מתוך האכסיומות של הלוגיקה הקלאסית, המייצגת את הלוגיקה האריסטוטאלית, אכן ניתן להסיק שיש עולם. אבל הלוגיקה המודרנית, הנקראת "לוגיקה כוללנית", כבר השתחררה מקיום של משהו. אגב, היא נקראת "כוללנית" - פשוט כדי לרמוז שהיא כוללת גם את האופציה שאין כלום. האופציה שאין כלום, אינה סותרת אפוא את האכסיומות של הלוגיקה הכוללנית, ולכן - מתוך האכסיומות של הלוגיקה המודרנית - לא ניתן להסיק שיש עולם.

לגבי בקשתך שאראה לך היכן ליבוביץ טוען כך: ראשית, כדי למנוע דו שיח של חרשים - שכרגיל עלול להיווצר על רקע של מחלוקת סמנטית, כדאי שקודם כל אדע האם אתה מכיר את הלוגיקה המודאלית, זו שהאכסיומות שלה קובעות את המובן הסמנטי של המילה "יכול". במיוחד כדאי דאדע האם אתה מכיר את המובן הכי נפוץ של המילה "יכול" בלוגיקה המודאלית.
 
באותו הערך שהפנית אליו

טען אחד הנזכרים שהמונח "עולם אפשרי" אינו ראוי ויש הצעות להחליפו ב"מצב אפשרי" או ב"סיפור עולם" אפשרי.
בהנחה שכך הוא הדבר-הרי שקל וחומר לגבי "עולם שיכול לא להתקיים"- יש להחליפו ב"מצב שיכול לא להתקיים" או ב"סיפור עולם שיכול לא להתקיים".
ע"פ הטקסט, המונח "עולם שיכול לא להתקיים" אינו שייך ללוגיקה המודאלית אלא לריאליזם המודאלי שהוא קביעות אונטולוגיות לגבי העולם.
היעדר ההבחנה הזו מובלע בדבריך.
העולם, כישות אונטולוגית- אינו בעל יכולת. יכולת מיוחסת לסובייקט בלבד.
 
לא ענית על מה ששאלתי.

שאלתי האם אתה מכיר את הדיסציפלינה הנקראת "לוגיקה מודאלית", שבמסגרתה נקבעת המשמעות של המונח "יכול".

לגבי "אפשרי/יכול": כל מי שמכיר את הדיסציפלינה הנ"ל - יודע-גם-יודע שהמונחים "יכול" ו"אפשרי" משמשים בה בעירבוביה. כך אגב, גם במילון אבן שושן: "יכולת"/"אפשרות" הן מילים נרדפות.

לגבי עולם/מצב: בהודעתך הלפני אחרונה - אתה עצמך טענת (בצדק אגב) כי, מתוך הלוגיקה (כלומר הלוגיקה הקלאסית) ניתן להסיק שיש עולם השווה לעצמו, כשהכוונה כמובן היא לאוביקט שאינו בהכרח זהה לעולם הריאלי שלנ. יתר על כן: כל בעל הכרות עם הדיסציפלינה הנקראת "לוגיקה מודאלית", יודע שהמונחים "עולם" ו"מצב" משמשים בה בעירבוביה: כל מצב הוא עולם, וכל עולם הוא מצב. אגב, אין שום הצעה להחליף "עולם" ב"מצב" או ב"סיפור עולם". בסך הכל נאמר שם, ש"מדעני מחשב" בדרך כלל נוטים להעניק למונח "עולם" פרשנות של "מצב עתידי של המחשב", אבל גם הם מסכימים שאין חובה להיצמד דווקא לפרשנות ריאלית של "עולם". כל מי שעסק פעם בתחום הנקרא "מדעי המחשב" יודע, ש"מצב מחשב" אינו מתימר לייצג אוביקט ריאלי בהכרח, אלא אוביקט מופשט תיאורטי - הנחקר במסגרת מתמטית-לוגית מופשטת (ממש כמו שהמושג המתמטי "קבוצה" מייצג אוביקט מופשט שאינו בהכרח ריאלי).

גם אין הצעה להחליף "עולם" ב"סיפור עולם". הטענה שציטטת בשם "אחד הנזכרים", בסך הכל טוענת שעדיף לחשוב על "עולם" כעל "סיפורי עולם", ומפרשת שהכוונה לקבוצת פסוקים (שכביכול מספרים את סיפורו של העולם שבו הם תקפים). כל בעל הכרות עם הדיסצילינה הנקראת "לוגיקה מודאלית" יודע, שכל קבוצת פסוקים מגדירה את ה"עולם" - כלומר את "המצב" - שבו תקפים אותם פסוקים. לגבי כלומר מגדירה את טענה לא סטנדרטית, המנסה לתקן בדיעבד את המובן הסטנדרטי המקובל שכבר השתרש - עבור המונח "עולם" שבלוגיקה המודאלית.
 
לא ענית על השאלה ששאלתי

שאלתי האם אתה מכיר את הדיסציפלינה הנקראת "לוגיקה מודאלית", שבמסגרתה נקבעת המשמעות של המונח "יכול".

לגבי "אפשרי/יכול": כל מי שמכיר את הדיסציפלינה הנ"ל - יודע-גם-יודע שהמונחים "יכול" ו"אפשרי" משמשים בה בעירבוביה. כך אגב, גם במילון אבן שושן: "יכולת"/"אפשרות" הן מילים נרדפות.

לגבי עולם/מצב: בהודעתך הלפני אחרונה - אתה עצמך טענת (בצדק אגב) כי, מתוך הלוגיקה (כלומר הלוגיקה הקלאסית) ניתן להסיק שיש עולם השווה לעצמו, כשהכוונה כמובן היא לאוביקט שאינו בהכרח זהה לעולם הריאלי שלנו. יתר על כן: כל בעל הכרות עם הדיסציפלינה הנקראת "לוגיקה מודאלית", יודע שהמונחים "עולם" ו"מצב" משמשים בה בעירבוביה: כל מצב הוא עולם, וכל עולם הוא מצב. אגב, אין שום הצעה להחליף אתה המונח "עולם" במונח "מצב". בסך הכל נאמר שם, ש"מדעני מחשב" בדרך כלל נוטים להעניק למונח "עולם" פרשנות של "מצב עתידי של המחשב", אבל גם הם מסכימים שאין חובה להיצמד דווקא לפרשנות ריאלית של "עולם". כל מי שעסק פעם בתחום הנקרא "מדעי המחשב" יודע, ש"מצב מחשב" אינו מתימר לייצג אוביקט ריאלי בהכרח, אלא אוביקט מופשט תיאורטי - הנחקר במסגרת מתמטית-לוגית מופשטת (ממש כמו שהמושג המתמטי "קבוצה" מייצג אוביקט מופשט שאינו בהכרח ריאלי). גם אין שם הצעה להחליף "עולם" ב"סיפור עולם". הטענה שציטטת בשם "אחד הנזכרים", בסך הכל טוענת שעדיף לחשוב על "עולם" כעל "סיפור עולם", ומפרשת שהכוונה לקבוצת פסוקים (שכביכול מספרים את סיפורו של העולם שבו הם תקפים). כל בעל הכרות עם הדיסצילינה הנקראת "לוגיקה מודאלית" יודע, שכל קבוצת פסוקים מגדירה את ה"עולם" - כלומר את "המצב" - שבו תקפים אותם פסוקים.
 
לא ענית על השאלה ששאלתי

האם שאלתי על "עולם שיכול לא להתקיים"? כמה פעמים עלי להבהיר שהשאלה הזו הוסרה מהשולחן?

שאלתי האם אתה מכיר את הדיסציפלינה הנקראת "לוגיקה מודאלית", שבמסגרתה נקבעת המשמעות של המונח "יכול".

לגבי "אפשרי/יכול": כל מי שמכיר את הדיסציפלינה הנ"ל - יודע-גם-יודע שהמונחים "יכול" ו"אפשרי" משמשים בה בעירבוביה. כך אגב, גם במילון אבן שושן: "יכולת"/"אפשרות" הן מילים נרדפות.

לגבי "עולם"/מצב": בהודעתך הלפני אחרונה - אתה עצמך טענת (בצדק אגב) כי, מתוך הלוגיקה (כלומר הלוגיקה הקלאסית) ניתן להסיק שיש עולם השווה לעצמו, כשהכוונה כמובן היא לאוביקט שאינו בהכרח זהה לעולם הריאלי שלנו. יתר על כן: כל בעל הכרות עם הדיסציפלינה הנקראת "לוגיקה מודאלית", יודע שהמונחים "עולם" ו"מצב" משמשים בה בעירבוביה: כל מצב הוא עולם, וכל עולם הוא מצב. אגב, אין שם שום הצעה להחליף אתה המונח "עולם" במונח "מצב". בסך הכל נאמר שם, ש"מדעני מחשב" בדרך כלל נוטים להעניק למונח "עולם" פרשנות של "מצב עתידי של המחשב", אבל גם הם מסכימים שאין חובה להיצמד דווקא לפרשנות ריאלית של "עולם". כל מי שעסק פעם בתחום הנקרא "מדעי המחשב" יודע, ש"מצב מחשב" אינו מתימר לייצג אוביקט ריאלי בהכרח, אלא אוביקט מופשט תיאורטי - הנחקר במסגרת מתמטית-לוגית מופשטת (ממש כמו שהמושג המתמטי "קבוצה" מייצג אוביקט מופשט שאינו בהכרח ריאלי).

לגבי "עולם"/סיפור-עולם": אין שם שום הצעה להחליף "עולם" ב"סיפור עולם". הטענה שציטטת בשם "אחד הנזכרים", בסך הכל טוענת שעדיף לחשוב על "עולם" כעל "סיפור עולם", ומפרשת שהכוונה לקבוצת פסוקים (שכביכול מספרים את סיפורו של העולם שבו הם תקפים). כל בעל הכרות עם הדיסצילינה הנקראת "לוגיקה מודאלית" יודע, שכל קבוצת פסוקים מגדירה את ה"עולם" - כלומר את "המצב" - שבו תקפים אותם פסוקים.
 
אם כך אתה מודה

שאתה מצדד בעמדה סמנטית שרירותית?
הרי הובהר שהמונח "עולם" בלוגיקה מודאלית אינו אלא שם אחר (שיש הטוענים בלתי נאות) ל"מצב".
ואילו ברור שכשליבוביץ אומר "העולם יכול היה שלא להתקיים" הוא מתכוון לעולם האונטולוגי ולא למצב.
כך שלא ברור לי למה אתה ממשיך להתעקש.
בקשר לידיעתי בלוגיקה מודאלית- אין לי בה מושג ירוק. אני רק התייחסתי ללינק שהפנית אליו. מהלינק הזה משתמע באופן ברור שאין מושג ה"עולם האפשרי" בלוגיקה המודאלית חד משמעי כפי שהצגת אותו ואין השימוש שעשית במושג זה כדי לפרש את דברי ליבוביץ שימוש רלוונטי.
להזכירך- השיחה נסבה על דברי ליבוביץ הנ"ל.
בכל אופן- הבנתי ממה אתה גוזר את הפרשנות שלך (מהטיות חשיבה המבוססות על הרגל בשימוש במושג של מתודה שהורגלת בה) ואני לא מקבל אותה.
 
שוב אתה מעלה מן האוב את ההגד שהוסר מהשולחן?

אתה כותב: "שיש הטוענים בלתי נאות". האמנם "בלתי נאות"? זה לא נטען שם בשום מקום, וגם לא נרמז. בסך הכל נאמר שם, כי "מדעני מחשב" בדרך כלל נוטים להעניק למונח "עולם" פרשנות של "מצב עתידי של המחשב" (בהתחשב בכך שהמחשב בנוי להכיל אינסוף מצבים אפשריים), וכי רוברט אדאמס סבור שעדיף לחשוב על "עולם" כעל "סיפור עולם" - כלומר כעל קבוצת פסוקים עקבית (שכביכול מספרים את סיפורו של העולם שבו הם תקפים); ואכן, בעל הכרות עם הדיסצילינה הנקראת "לוגיקה מודאלית" יודע, שכל קבוצת פסוקים מגדירה את ה"עולם" - כלומר את "המצב" - שבו תקפים אותם פסוקים. אבל אף אחד מכל הנ"ל לא ניסה להטיל דופי בעצם המינוח "עולם", גם כשמובנו הוא "מצב". הרי כל בעל מושג ירוק בלוגיקה מודאלית יודע, כי כל עולם הוא מצב בפני עצמו, וכי כל מצב הוא עולם בפני עצמו (ואגב: זה נכון, לא רק מצב לוגי או פיזי, אלא גם מצב תודעתי; וכבר חז"ל רמזו לכך, באימרתם הידועה: "כל המציל נפש אחת, כאילו קיים עולם מלא").

אתה כותב: "מהלינק הזה משתמע באופן ברור שאין מושג ה'עולם האפשרי' בלוגיקה המודאלית חד משמעי כפי שהצגת אותו". אבל עדין ישנה המשמעות הכי רווחת של "עולם אפשרי"! אני מצטט לך אפוא את המשפט הראשון של הפרק שהיצגתי לך בלינק: "בפרשנות הכי רווחת של הלוגיקה המודאלית, מתחשבים בעולמות אפשריים-לוגית".

כעת שים לב, שכן כעת אני מגיע לעיקר, שמתייחס לכל שאר הערותיך: ובכן, מתוך האכסיומות של הלוגיקה המודרנית (הלוגיקה הכוללנית), לא נובע קיומו של שום דבר. לכן, גם לא נובע מתוכה קיומו של העולם! מכאן, בצירוף הלוגיקה המודאלית - שבמסגרתה מקובל לפרש "אפשרי" במובן של "אפשרי לוגית" (עיין בפיסקה הקודמת), יוצא שלָעולם יש אפשרות שלא להתקיים. מכאן, בצירוף מילון אבן שושן - המזהה בין "אפשרות" לבין "יכולת" (זיהוי שאגב מקובל גם בלוגיקה המודאלית כפי שידוע לכל בעל-מושג ירוק בלוגיקה מודאלית), יוצא שלָעולם יש יכולת שלא להתקיים! זהו, לזה רציתי להגיע.

ותחשוב, שעדין לא החזרתי לשולחן את ההגד של ליבוביץ "העולם היה יכול שלא להתקיים", אז אנא הימנע בעתיד מלשוב ולדוש בו - כל עוד שאין הסכמה הדדית של שנינו להחזירו. עוד חזון למועד. אני עדין נצמד לסוף הפיסקה הקודמת. רק אחרי שנשמע את הערותיך עליה, נפנה אל ההגד הנ"ל של ליבוביץ - אשר כאמור - טרם הוחזר לשולחן.
 
למעלה