העובדה ש"יש" יחס לוגי אינה לוגית אלא אפיסטמית
אתה כותב: "הדברים מצויים בעולם שווה לעצמו". ראשית, העובדה שהם מצויים - אינה לוגית (אלא אפיסטמית); זאת בעוד, שהטיעון בעל שבעת הצעדים שלי מתייחס אך ורק ל"יכולת" לפי המובן שניתן לה במילון אבן שושן - כלומר במשמעות: "אפשרות", במובן הרווח בלוגיקה המודאלית - כלומר במשמעות: "אפשרות לוגית", כלומר במשמעות: "העדר סתירה"
לוגית, ומכאן שהטיעון בעל שבעת הצעדים שלי - דן אך ורק מנקודת מבט
לוגית, לא מנקודת מבט מטא-לוגית - או אפיסטמית - שאליה אתה מנסה למשוך את הדיון. שנית, גם אחרי שקיבלנו כנתון - את עובדת קיומם של היחסים הלוגיים, זה עדין לא מחייב שהם יהיו קיימים בתוך עולם כלשהו. כל מי שלמד פעם את
תורת המחלקות של פון-נוימאן, יודע שיש דברים אשר - מבחינה לוגית טהורה - אינם חייבים להימצא בתוך שום דבר, גם לא בתוך שום עולם (למשל, "מחלקה" אינה יכולה להימצא בתוך שום עולם).
אתה כותב: "דברים שאינם ברי השוואה אינם יכולים להיכנס בתחומה של הלוגיקה, כל לוגיקה". נכון, אבל אף אחד לא דיבר על קיומם של דברים שאינם בני-השוואה. אכן, הלוגיקה פוסלת את זה שיהיו קיימים דברים שאינם שווים לעצמם. אבל כל מה שטענתי הוא, שלמרות הפסילה הנ"ל - הלוגיקה ממש ממש אינה פוסלת את זה שגם לא יהיו קיימים דברים אשר כן שווים לעצמם, כי היא אינה פוסלת את זה שאין שום דבר: לא דבר שאינו שווה לעצמו (שזה כמובן טריויאלי) ואף לא דבר אשר כן שווה לעצמו.
אתה כותב: "העולם השווה לעצמו הוא המסגרת התפיסתית של כל לוגיקה שהיא, בין אם היא מתייחסת לאפשרות אי קיום עולם, להיעדר עולם וכו'...הלוגיקה עצמה, כל לוגיקה, מניחה במובלע או בגלוי שיש מסגרת תפיסתית שבאמצעותה היא מתייחסת למושאיה". טענתך היא טענה אפיסטמית מובהקת, לא לוגית. תכניה של הלוגיקה, אינם מכירים כלל בקיומה של שום מסגרת תפיסתית. אני מזכיר שוב, שהטיעון בעל שבעת הצעדים שלי - דן אך ורק מנקודת מבט
לוגית, לא מנקודת מבט אפיסטמית - שאליה אתה מנסה למשוך את הדיון.
אתה כותב: "דברי התייחסו מראשיתם לצורת הלוגיקה ולא לתוכן, לאפיסטמולוגיה שלה ולא למושאיה". אם כך, אז אתה מתבקש לבחון מחדש את הטיעון בעל שבעת הצעדים שלי - והפעם מנקודת מבט שאינה אפיסטמית אלא לוגית.
אתה כותב: "לא ניתן להפריד את הלוגיקה מהאפיסטמולוגיה של הלוגיקה". בהחלט ניתן. כל מהותה של הלוגיקה, הוא להתנער - הן מהאונטולוגיה (כגון מחוקי הטבע וכד') - והן מהאפיסטמולוגיה (כגון מתפיסת עצמי את ה"אני" שלי וכדו'), ולבחון אך ורק את כל מה שנשאר. מה נשאר? נשארות טענות, שאינן אונטולוגיות - ואינן אפיסטמיות - אלא הן לוגיות טהורות, למשל הטענה: "כל דבר שווה לעצמו" (זו טענה אמיתית לוגית), או הטענה "יש דבר ששונה עצמו" (זו טענה שקרית לוגית), או הטענה "כל דבר שווה לכל דבר" (זו טענה עקבית לוגית אך שקרית מבחינה אונטולוגית ואפיסטמולוגית), או הטענה "אין כלום" (זו טענה שקרית לוגית מנקודת מבטה של הלוגיקה הקלאסית, אך לא מנקודת מבטה של הלוגיקה הכוללנית), וכל כיוצא בזה.
אתה כותב: "כלומר, ניתן, אבל אז עליך להכיר בכך שאתה עוסק אך ורק בתכנים של הלוגיקה ולא בלוגיקה עצמה כמושא". כשעוסקים בלוגיקה כמושא, אז עוסקים במטא-לוגיקה. מאידך: הטיעון בעל שבעת הצעדים שלי, אינו עוסק במטא-לוגיקה (וכאמור גם לא באפסיטמולוגיה), אלא עוסק בלוגיקה טהורה - כלומר בתכני הלוגיקה. לכן אתה מתבקש לבחון כעת מחדש את הטיעון בעל שבעת הצעדים שלי - והפעם מנקודת מוצא של תכני הלוגיקה.
אתה כותב: "זה בדיוק כמו שאין אפשרות לתכנות פונקציה שמקבלת קלט ולא מוקצים לה משתנים שיקלטו אותו". אתה צודק שאין אפשרות כזו, אבל העובדה הזו שציינת, איננה ידועה לפונקציה עצמה. היא לכל היותר יכולה להיות ידועה לַמטא-פונקציה (אשר אצלה משמשת הפונקציה המקורית כקלט). ניתן לומר, שהיחס של הפונקציה אל המטא-פונקציה, הוא כמו היחס של הלוגיקה אל המטא-לוגיקה. אני חוזר ומזכיר, כי הטיעון בעל שבעת הצעדים שלי אינו עוסק במטא-לוגיקה, אלא עוסק בלוגיקה טהורה - כלומר בתכני הלוגיקה. לכן אתה מתבקש לבחון כעת מחדש את הטיעון בעל שבעת הצעדים שלי - והפעם מנקודת מוצא של תכני הלוגיקה.
אתה כותב: "הקלט והמשתנים כרוכים זה בזה בהכרח כפי שהתייחסות למושאי הלוגיקה וקיום העולם כרוכים זה בזה בהכרח". אבל הלוגיקה עצמה אינה מכירה בקשר הזה. מי שמכיר בקשר הזה הוא רק האדם, כיצור מטא-לוגי בעל תודעה. ללוגיקה אין תודעה, ואם במקרה היא לוגיקה כוללנית - אז היא גם אינה מכירה בקיומו של שום דבר וממילא גם לא בקיומו של שום עולם.
אתה כותב: "העולם יכול להיות מוגדר כמסגרת התפיסתית של לוגיקה". אם כך, אז יוצא שאתה מדבר על עולם במובן האפיסטמי. ככזה, הלוגיקה אינה מכירה אותו כלל, הואיל והלוגיקה (מבחינת תכניה) אינה בוחנת את הדברים מנקודת מבט אפיסטמולוגית אלא מנקודת מבט לוגית.
אתה כותב: "כל טיעוניך מתייחסים להגדרה אחרת של העולם - כנתון של קבוצה". הטיעון בעל שבעת הצעדים שלי, מתייחס לעולם בתור איזשהו יש, אשר ניתן לבחינה של הלוגיקה. רק כך אתה מתבקש לבחון את הטיעון הנ"ל ולהביע כלפיו את עמדתך.
אתה כותב "המשתנה אינו הנתון. הצורה אינה התוכן. האפיסטמולוגיה אינה האונטולוגיה". זה בדיוק מה שאני טוען כל הזמן.
אתה כותב "המחלוקת בינינו סמנטית": הרי זה מה שאני טענתי כבר מלכתחילה, אם אתה זוכר.
אתה כותב: "אינך מוכן לקבל את המובן של מסגרת תפיסתית למונח עולם": אבל הטיעון בעל שבעת הצעדים שלי - אשר עמדתך כלפיו התבקשה על-ידיי, עסק במושג "עולם" - לא לפי פרשנותך - אלא לפי פרשנותי, וטיעון זה עדין ממתין לחשיפת עמדתך כלפיו - כאמור בכפוף לפרשנות הלוגית (לא האפיסטמית) שאני מעניק למושג "עולם" המופיע בתוך טיעון זה.
אתה כותב: "ולכן בחזרה לליבוביץ": עדין לא הגיע הזמן.
אתה כותב "אין יכולת אלא לסובייקט והעולם האונטולוגי אינו סובייקט". אני מזכיר, שהטיעון בעל שבעת הצעדים שלי, התייחס למילה "יכולת" לפי המובן שניתן לה במילון אבן שושן - כלומר במשמעות: "אפשרות", במובן הרווח בלוגיקה המודאלית - כלומר במשמעות: "אפשרות לוגית", כלומר במשמעות: "העדר סתירה"
לוגית, ומכאן שהטיעון בעל שבעת הצעדים שלי - דן אך ורק מנקודת מבט
לוגית, לא מנקודת מבט מטא-לוגית - או אפיסטמית - שאליה אתה מנסה למשוך את הדיון.
אתה כותב "העולם, כמסגרת תפיסתית, מוכרח להתקיים בלוגיקה, ובהכרה בכלל". טענתך היא אפיסטמית מובהקת, שאין לה שום קשר לטיעון בעל שבעת הצעדים שלי, אשר כלל לא דן מנקודת מבט אפיסטמית - אלא מנקודת מבט לוגית.