חיים פרידמן1
New member
רציתי לשתף אתכם בכמה מחשבות שלי על השבת
השבת אינה זכר לבריאה אלא זכר לשביתה מהבריאה. זכר להפסקת האינטרוונציה האלוהית בעולם והותרתו על מנהגו. עניינה להעיד שגם התנהגות העולם כמנהגו הוא ברצון ה'.
שכינת ה' בעולם היא בהידמותנו בפעולותיו. המשכן והמקדש מסמלים את שכינת ה' בעולם (דברי הרמב"ם בהלכות תשובה על העולם הבא שקרוי הר ה' ובית ה'). בשבת אנו מציינים את שביתתו הרצונית מפעולה ע"י הכרעה רצונית שלנו שלא לפעול. זה הקשר בין בניין המשכן לשבת ולכן את כל המלאכות לומדים ממלאכת המשכן.
"שבו איש תחתיו אל יצא איש ממקומו ביום השביעי". יציאה היא כינוי לפעולה. "יצא אדם לפעלו ולעבודתו עדי ערב". "שבו איש תחתיו" = הישארו במעשיכם במקומכם. הסתפקו במה שיש כבר במקומכם ואל תצאו ממקומכם כדי להביא מה שאין שם. מכאן למדו שהוצאה מרשות לרשות היא מלאכה. כאשר אדם בביתו, כמה שהוא מטייל בו הוא נשאר במקומו. לכן מותר לטלטל ברשות היחיד. כאשר האדם בחוץ, רק כאשר הוא משתמש במה ש"תחתיו" - בארבע אמותיו - הוא נשאר במעשיו במקומו. זהו מובן המדרש "אל יצא איש ממקומו" - "אל יוציא". ו"שבו איש תחתיו" על איסור הטלטול ד"א ברה"ר.
לאטדגי, לשאלתך על ר' גדליה, צורת הסתכלות זו על מדרשים היא ר' גדליה'ית.
השבת אינה זכר לבריאה אלא זכר לשביתה מהבריאה. זכר להפסקת האינטרוונציה האלוהית בעולם והותרתו על מנהגו. עניינה להעיד שגם התנהגות העולם כמנהגו הוא ברצון ה'.
שכינת ה' בעולם היא בהידמותנו בפעולותיו. המשכן והמקדש מסמלים את שכינת ה' בעולם (דברי הרמב"ם בהלכות תשובה על העולם הבא שקרוי הר ה' ובית ה'). בשבת אנו מציינים את שביתתו הרצונית מפעולה ע"י הכרעה רצונית שלנו שלא לפעול. זה הקשר בין בניין המשכן לשבת ולכן את כל המלאכות לומדים ממלאכת המשכן.
"שבו איש תחתיו אל יצא איש ממקומו ביום השביעי". יציאה היא כינוי לפעולה. "יצא אדם לפעלו ולעבודתו עדי ערב". "שבו איש תחתיו" = הישארו במעשיכם במקומכם. הסתפקו במה שיש כבר במקומכם ואל תצאו ממקומכם כדי להביא מה שאין שם. מכאן למדו שהוצאה מרשות לרשות היא מלאכה. כאשר אדם בביתו, כמה שהוא מטייל בו הוא נשאר במקומו. לכן מותר לטלטל ברשות היחיד. כאשר האדם בחוץ, רק כאשר הוא משתמש במה ש"תחתיו" - בארבע אמותיו - הוא נשאר במעשיו במקומו. זהו מובן המדרש "אל יצא איש ממקומו" - "אל יוציא". ו"שבו איש תחתיו" על איסור הטלטול ד"א ברה"ר.
לאטדגי, לשאלתך על ר' גדליה, צורת הסתכלות זו על מדרשים היא ר' גדליה'ית.