אתה מעוניין לעשות רדוקציה לגדר מלאכות שבת
מה שלא הצליחו כל גאוני ישראל מרמב"ם דרך שולחן ערוך עד לגר"ע יוסף. מה זה שינוי בחפץ? (ואני מניח שכוונתך הייתה לומר: שינוי מהות, אע"פ שבחפצא עצמו לא נעשה שום שינוי) והיכן הוצאה מרשות לרשות? והיכן עניין גרמא וגרמי? והיכן תועלת? והיכן "שיעורים", מדוע זורע די בזרע אחד ואילו ברבים מן המלאכות סגי בגרוגרת) ואם אמנה כל הגדרים ואיסורי שבת, ותנאיהם, הזמן יכלה והמה לא יכלו. בהגדרות רדוקטיביות מעין אלו - תגיע מהר מאוד לאסור את המותרות ולהתיר את האסורות.
אני יודע שיש כללי יסוד בדברים הללו, שאינם מוכרחים ומלאים בסטיות וחריגות, והוצאה מרשות לרשות היא אחת מהם, אלא מאי? כל ההגדרות הללו לא נועדו אלא לתת איזה בסיס מסויים לפסיקה - ולעולם לא פוסקים על פיהם לבד, אלא בדימוי מילתא למילתא. הבט, חוקי היהדות (מצוות) וחוקי השבת בכללן, לא לחינם כתבם רבי במשניות, והדר בתלמוד, רמב"ם, שו"ע וכו' כחוקים קזואיסטיים (תיאור מקרים) בניגוד גמור לכל החוקים והכללים שאתה מכיר בעולם החוק והנורמה- בכל החברות ובכל המדינות - שהינם חוקים אפודיקטיים - תמציתיים, ותכלייתיים ובעיקר, כלליים. הסיבה פשוטה, ביהדות הנורמות משתנות ועיקרן - תלויות מסורת. זה ספציפית אסור, וזה, שעקרונית דומה לו, מותר. אפילו הסיפור היחיד במקרא עצמו המדבר בהדיא על מקושש עצים, שבקריאה אורדינרית לא תוכל הבינו, הרי אין אב מלאכה דחז"ל - "מקושש" - חלוקים התנאים אם הוציא מרשות לרשות, תלש או עימר, ולטענת ר' עקיבא כלל לא עבר עבירה מדאורייתא המחייבת במלאכות שבת.