שאלה טכנית

<><>

התגובה שלי לא באה לחוות דעה לגבי מה נכון או מה ראוי, אלא כיצד יש לנהוג על פי מקורות היהדות ואמונת ישראל. כמובן שאיני יכול לומר לאיש כיצד לנהוג ובמה להאמין, אך אני בהחלט יכול ורשאי להצביע על שקרים או טעויות. כשאדם מקבל על עצמו להיות עבד ה' על פי מקורות מהיהדות, אל לו לסמוך על עמדותיו של ליבוביץ, מפני שהפרופסור המנוח והמכובד לא היה פה לתורה ולהלכה, וספק אם הוא היה פה להיסטוריה של עם ישראל ולאמונתו. מעבר לטעויות המביכות שנמצאות בכתביו על יהדות, הרבה מעמדותיו נתפסו על ידי כל הזרמים והפלגים ההיסטוריים של היהדות ככפירה בעיקר. כמובן שמותר לכפור בעיקר, ולעתים אף רצוי, אך אי אפשר לקרוא לזה יהדות. העיוות כה גדול עד שרואים ביהודים שקוראים תהלים ומתפללים לרפואה עובדי אלילים או עוסקים במאגיה. עיוות כזה נובע מהפנמה יתירה של הגיגיו של ליבוביץ. יוצא מכך שכל גדולי האומה, כולל האבות, הנביאים וחז"ל, היו עובדי אלילים, למעט רבינו משה וליבוביץ.

תשובתך היא תשובה ליבוביציאנית טיפוסית. כלומר התשובה שלך נשענת בעצמה על הבחנות שליבוביץ לקח בצורה סלקטיבית מהמקורות. לא ניתן לקרוא את המקורות בצורה ליבוביציאנית ואז להקשות על מי שחולק על ליבוביץ דווקא מפני שהוא קורא אותם בצורה אחרת. חוץ מכבודך, זוהי הבעיה של חברי הכת הליבוביציאנית, שתחת עיון משווה בין תורה והלכה להיסטוריה, בצירוף של חשיבה הגיונית וכנה, הם נשענים על הבירורים שביצע למענם מי שהם מינו - בניגוד לדעתו ושיטתו - כגורו.

כדי להשיב על כך עלינו לברר כמה מהמושגים השכיחים בשיח הזה, כגון מהי "חובה"? האם המשמעות של "חובה", בצירוף הכבול "חובה-הלכתית", שומרת על כל הרכיבים הסמנטיים של "חובה", או שמא יש בה יותר או פחות רכיבים-סמנטיים כשהיא מצטרפת אל "הלכתית"? הרי מהבחינה המטאפיסית של "יכולת" ו"הרשאה", אדם לא צריך לחכות לקריאת תהלים לאחר התפילה; הוא יכול ורשאי לנהוג כראות עיניו גם כלפי מה שמוגדר בהלכה כתפילת חובה, ולצאת מבית הכנסת כשיגיעו ל"רפאנו". משמע שהוא אינו חייב לומר רפאנו, הוא רוצה בכך. מהבחינה המשפטית של "יכולת" ו"הרשאה" לא שייך לדון על חובה הלכתית אליבא דליבוביץ ןדעימה, משום שחובה שאינה מלווה בסנקציה לאו שמיה חובה.

יתר על כן, מהי המשמעות הדתית של חיוב הלכתי? כדי לענות על כך עלייך להציג את הקריטריון שדרכו קובעים מהי חובה הלכתית. אם תמצי לומר שחובה הלכתית נקבעת על פי הסכמת רוב העם, עלינו לשאול: הסכמתו של העם באיזו תקופה? ומי הם שקובעים מה רוב הסכים העם? בנוסף לכך, מהו "רוב" בחשיבה ההלכתית? ועוד: אולי לא רוב העם אמור לעסוק בדברים כאלו אלא דווקא השופטים שבכל דור ודור?

אם תאמר שלא העם יכול לקבוע מהם חיובים הלכתיים, מפני שאינו נבון דיו, או שאינו יודע מספיק תורה, אז עלינו לומר שחכמי העם - השופטים - הם שקובעים מהו חיוב הלכתי. אולם מי הם חכמי העם, אם לא אלו שהעם עצמו מכיר בהם כחכמים? זכור שהצו למנות שופטים חל על העם כולו, ולא על מערכת המשפט [שפטים ושטרים תתן לך בכל שעריך וגו' ושפטו את העם משפט צדק. פרש"י: מנה דיינין מומחים וצדיקים לשפוט צדק]. אם כך, שוב חזרת אל שיקול דעתו של העם, והפקעת את הסמכות הראשונית מחכמיו. וגבי הרוב, דומני שתסכים עמי שתורת משה וחכמי ישראל לא סמכו על רונלד פישר כשקבעו את הרוב כקנה מידה הלכתי. מה גם שרוב העם היום נוהג על פי הלכות שונות. לא מדובר בזוטות אלא בהררי אל. סוגיית פסולי חיתון תוכיח. מעבר לכך שסוגיית פסולי חיתון חוצצת בין ההלכה האורתודוקסית לבין ההלכה של הקראים, או מנהיגיהם של הרפורמים והקונסרבטיבים, היא מפלגת אף את המחנה האורתודוקסי עצמו [ע"ע הרב אלישיב נגד הרב גורן והרב עובדיה יוסף בפרשת האח והאחות; ע"ע הרב שרמן נגד גיוריו של הרב דרוקמן].

הקביעה ההלכתית שמחיבת את היהודי להתפלל, מה טיבה? האבות והנביאים התפללו כולם, אך לא מפני שההלכה חיבה אותם. בשלב היסטורי מסוים תפילת חובה באה כתחליף לקרבנות (ברכות כו, ב), אך היא מעולם לא נקבעה כתחליף לתפילות. הרי אפילו על היות הקרבנות עצמם כלי לעבודת ה' לא הייתה הסכמה בקרב עם ישראל [שמואל-א טו, כב; ישעיהו א, יא; סו, ג; עמוס כה, ה; ירמיהו ז,כא-כב; הושע ו, ו], אז תיקון תפילה כנגד קרבן הוא עצמו שרירותי במידה רבה, וכל מהותו נשענת על הסכמת החכמים והעדה. ואם כך, הרי שכל החכמים ועדת ישראל לדורותיהם האמינו שה' שומע תפילה. למעשה, העמדה של ליבוביץ שלפיה רק תפילת חובה מבטאת את עבודת ה', היא דעת יחיד במקורות היהדות. מי שמעורה בספרות הפסיקה ער לכך שפסקי ההלכה מבטאים תמיד את המינימום שעבד ה' נדרש כדי לצאת ידי חובתו. ההלכה ופוסקיה מעולם לא טענו שההלכה היא חזות הכל.


שבת שלום
 

u r i el

New member
הגבתי לדבריך כפי שהגבתי

מתוך התייחסות לנוסח השאלה.

זו הייתה השאלה :

לדתיים הליבוביצי'יאניים שבינינו: מה אתם עושים, אם אחרי התפילה שבבית הכנסת - מישהו מבקש מהקהל לחזור יחד איתו בקול רם על פסוקי פרק תהילים לרפואת איזה חולה? [ ההדגשות שלי ].

כאמור, השאלה מתייחסת :
א - ל"דתיים ליבוביציאניים".
ב - לאמירת תהילים שאחרי התפילה.

בכל מקרה, כל מה שבגדר "אחרי התפילה" אינו בגדר תפילת קבע או תפילת חובה, תהא הגדרתם אשר תהא.

מתוך התמקדות בניסוח השאלה ולמרות שאינני דתי ליבוביציאני לא יכולתי להגיב על הדברים אלא מנקודת המבט של "תשובה לייבוביציאנית טיפוסית". כך מתחייב מהשאלה. כל מה שייאמר שלא בזיקה לשאלה איננו רלוונטי בשעה זו גם אם אלה דברי טעם, ובמיוחד לאור עמדתו הידועה של ל' שאין דבר כזה 'מקורות ה - יהדות'.

הזכרת לי עניין מקורב לענייננו :
זה שהעמדת את ר' משה ואת ליבוביץ מצד אחד ואת גדולי האומה, האבות, הנביאים וחז"ל מן הצד השני מזכיר לי את תשובתו המתורגמת לעברית של הרב על שאלה בדבר אמירת פיוטים באמצע התפילה :
" ... הראוי שלא לומר דבר מדברי השיר האלה בתפילה, ואם אין ההמון רוצה אלא לאומרם ויד הבערות על העליונה יהא זה קודם ברכות קריאת שמע, ולא יוסיפו דבר בשום פנים בעצם הברכות ולא יפסיקו ביניהן ובין קריאת שמע " [ תשובות הרמב"ם ח"ב סי' ר"ז, מאת יהושע בלאו, הוצ' ראובן מס ].
אין ספק שהרב מהדהד כאן את לשונו המשתלחת של ליבוביץ




[ נ.ב. -
1. באשר לתפילת חובה, או תפילת קבע - הכוונה היא לאותו שלד תפילה שנתקבע בכל קהילות ישראל כמחייב משום מצוות תפילה ( עם שינויי נוסח כאלה ואחרים ) כגון ח"י ברכות העמידה בחול, שבע בשבת וחמש ברגלים, ק"ש וברכותיה, קדושה, יוצר, ברכות התורה וכיוצ"ב. לעומת זאת פיוטים למיניהם, קינות על גזרות ופורענויות, פרקי תהילים לרפואת יחידים וכיוצ"ב חורגים ממסגרת זו.

2. "תפילת חובה" היא רק חלק מעמדתו של ליבוביץ בעניין עבודת ה'. כידוע טוען ל' שמבחינה אמפירית אין היהדות עצמה אלא קבלת עול מלכות שמים ע"י קיומן של כלל המצוות המעשיות שהתפילה היא רק אחת מהן ].

שבוע טוב ופורים שמח.
 
<<<<

- אתה מצטט שוב את נוסח השאלה, אך אתה לא הגבת לאותה שאלה אלא הגבת לדברי שבאו בעקבות השאלה. כיצד נוסח השאלה הנ"ל מחייב אותך להשיב לי תשובה ליבוביציאנית טיפוסית? לא כל שכן כשאינך מגדיר עצמך כחבר באותה כת. הערתך הייתה נכונה לו היית מגיב למנסח השאלה, שהרי הוא ציפה לתשובה ליבוביציאנית, אך לא כשהיא מופנית כלפי - דמעיקרא הצגתי עמדה מנוגדת.

- הטענה לפיה אין מקורות ליהדות היא טענה שקרית. אני מתכוון למקורות ה- יהדות. אמנם מדובר בקורפוס אדיר ממדים, וכמובן שניתן לנהל ויכוח - חלקי, נקודתי ובע"מ - לגבי מה נכנס ומה נשאר בחוץ [למשל האם אנו מחשיבים את המגילות הגנוזות או לא], אך אין זה אומר שאין מקורות כאלו. העובדה שאני יכול לקבוע חד משמעית שהאופינישדות אינן חלק ממקורות היהדות מעידה, ולו על דרך השלילה, שליהדות יש מקורות. [וב"מקורות" כוונתי הן לטקסטים כתובים והן למסורות חיות.]

- עמדתו של רבינו בנוגע לפיוטים ידועה. זו לא עמדתו של הרב לבדו והיא משתמעת כבר מהסוגיות בברכות לג, ב; מגילה יז, ב; אך בטוחני שתסכים עמי שאיננו כפופים לדעותיו של הרב אלא לצוויו של ה', כלומר למה שמתחייב מהתורה, ולא למה שמתחייב מהתורה והלוגיקה האריסטוטלית/ נאופלטונית. כדי לברר מה מתחייב מהתורה עלינו, מן הסתם, לפני הכל לקרוא בתורה. לאחר מכן עלינו לבחון כיצד הבינו את הסוגיה שאנו בודקים בכל הדורות ובכל הפלגים. בניגוד לעמדתו של ליבוביץ, רוב הפוסקים והדרשנים נהגו תמיד להציג את התפילה ברוח הדברים המובאים בשם רבי אליעזר בברכות ד, ד ובאבות ב, יג. כלומר שתפילתו של אדם לא תהיה כמצוות אנשים מלומדה אלא רחמים ותחנונים. כמובן שיש הבדל בין הכנסת פיוטים לתפילה לבין בקשת צרכים, ואכן בנוג לכך אפילו הרמב"ם פסק שאפשר:

"המתפלל עם הציבור לא יאריך את תפלתו יותר מדאי. אבל בינו לבין עצמו הרשות בידו, ואם בא לומר אחר תפלתו אפילו כסדר וידוי יום הכפורים אומר, וכן אם רצה להוסיף בכל ברכה וברכה מן האמצעיות מעין הברכה מוסיף. כיצד? היה לו חולה - מבקש עליו רחמים בברכת חולים כפי צחות לשונו, היה צריך לפרנסה - מוסיף תחנה ובקשה בברכת השנים, ועל דרך זה בכל אחת מהן, ואם רצה לשאול כל צרכיו בשומע תפלה שואל, אבל לא ישאול לא בשלש ראשונות ולא בשלש אחרונות"

הסוגיה של הרחבת נוסח התפילה מעבר למטבע שטבעו חכמים רחבה ומסובכת. העמדות בתלמוד אינן שוות ויש דעות לכאן ולכאן (מסכת ברכות מ, ב; עבודה זרה ח, א). נראה מנוסח העריכה שהתלמוד הוביל לעמדה לפיה הלכה כרבי יוחנן, לאמור דאי איכא מאן דבעי להרחיב תפילתו שרי ליה. אם ניקח בחשבון את דעת רבי יהודה בברכות לד, א - לפיה הרוצה לשאול צרכיו לא יעשה זאת בשלוש ראשונות ולא בשלוש אחרונות, אלא באמצעיות - אזי שלא רק שמותר להודות ולשבח, אלא אף לשאול צרכיו ["שלא לשמה?"] מותר. ולמרות שמתי שאדם האריך בשבחים בשלוש ראשונות השתיקו אותו [ברכות לג, ב], מכל מקום חכמים עודדו אדם לשאול צרכיו ב"שומע תפילה" [ראה תוספות על עבודה זרה ח, א; שבלי הלקט, תפילה, כח; טור אורח חיים קיב]. להלכה פסקו רבנו תם, הרא"ש, הראבי"ה שמותר, וכך פסק גם הרי"ף.

מעבר לכך שדברי הרמב"ם בנוגע לפיוטים הם לא להלכה, יש בעיה גם בתשתית העיונית שהוא שם לדבריו. הרב סבר שאין להרבות בפיוטים ושבחים משום שמשתמע מהם שלאל ישנם תארים, ולראייה הוא מביא את הספור על ההוא דנחית קמיה דר' חנינה והרבה בשבחים [ברכות לג, ב; מגילה כה, א, ילקוט שמעוני, עקב, תתנו]. הרב הסביר את הסיפור כך שיתאים לשלילת התארים [מורה נבוכים א, נט]. הבעיה היא שמהסיפור משתמע בדיוק ההפך: לאל יש אין סוף תארים! ראה "אור ה'" לרבי חסדאי קרשקש א, ג, ג.

- הטענה שישנו שלד תפילה שהתקבל בכל קהילות ישראל היא טענה שקרית. נוסח התפילה של כת המגילות היה שונה בתכלית, כשרוב התפילות הן בנוסח הודיות ותהילות, וגם התפילה של היהדות הקראית שונה לחלוטין, ורובה פרקי תהלים, בנוסף לכך שהם מתפללים רק שתי תפילות ביום חול. זה שליבוביץ התייחס להלכה רק מבחינה סינכרונית לא אומר דבר. זה אפילו מצחיק.

- ההלכה מדריכה את האדם בדרך אל ה'. זו אחת מהמשמעויות של "הלכה". היעד, עם זאת, אינו בקיום ההלכה אלא בקרבה אל ה'.


חג שמח גם לך
 

פיקסעלע

New member
ברור שהיו בחז"ל מי שחשב שהתפילה משפיעה

כשהביטוי הכי גס לזה הוא בפרקי אבות "אל תעש תפילתך קבע... וניחם על הרעה".
זה שהתפילה קודמת ליהדות ההלכה רק מראה את הרעיון ההלכתי דווקא במיסוד התפילה כדוגמת דברי הרמב"ם על קרבנות.
תפילה על חולה זהו מעשה כשר. אמירת פרק תהלים לרפואתו היא חבירת חבר וכפירה בתורה.
 
<><><><>

- אתה טועה ומטעה כשאתה אומר "היו בחז"ל..."; הנוסח המדויק הוא: חז"ל האמינו שהתפילה משפיעה, ואם כבר ניתן - אולי - לומר "היו בחז"ל אי אלו בודדים שלא האמינו שהתפילה משפיעה", לא אוכל לצטט פה את המקורות או להביא את מראי המקום בכל מה שנוגע לתפילה, כי הם פשוט רבים מדי.

- הרעיון ההלכתי של מיסוד התפילה לא קשור כלל להסברו של הרמב"ם לגבי הקרבנות. מיסוד התפילה נוצר לאחר תקלה היסטורית. היה סמוך ובטוח שלו לא נחרב הבית בימי הרמב"ם אז גם הוא היה מקריב קרבנות. אם הוא לא היה מקריב קרבנות חובה, היו מוקיעים אותו מעם ישראל, גם אלו שהגנו עליו בפולמוס הידוע.

- באשר למשפט האחרון בדברייך:

א. ההלכה מתירה לאדם ללחוש על מכה, גם לשיטת הרמב"ם [מ"ת, הלכות עכו"ם יא, יא; בית יוסף, אורח חיים שכח; יורה דעה קעט]; וזכור "דכל חולי בכלל מכה הוא" [לשון מרן הבית יוסף ב"כסף משנה" על הרמב"ם, שם]. המחלוקת היא מתחום חקר טעמי המצוות, והיא נוגעת רק לשאלה אם הדבר מועיל או לא. מחלוקת זו שייכת לפילוסופיה של ההלכה והדת ואין היא מחלוקת הלכתית! ואין הכי נמי, בנוגע לטעם, ראה בהגהות הגר"א על שולחן ערוך, יורה דעה סימן קעט:

ואע"פ כו'. הרמב"ם וכ"כ בפי' המשנה לפ"ד דעבודת כוכבים אבל כל הבאים אחריו חלקו עליו שהרי הרבה לחשים נאמרו בגמרא והוא נמשך אחר הפלוסופיא ולכן כ' שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות הכל הוא שקר. אבל כבר הכו אותו על קדקדו, שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמ' ע"פ שמות וכשפים אמרה איהי מלתא ואסרתה לארבא אמרו כו' (שבת פ"א ב' חולין ק"ה ב') ובספ"ד מיתות ובירושלמי שם עובדא דר"א ור"י בן בתירה וכן ר"ח ור"א דאיברו עיגלא תילתא ור' יהושע דאמר שם ואוקמיה בין שמיא לארעא (בכורות ח' ב') וכן אבישי בן צרויה (סנהדרין צ"ה א') והרבה כיוצא ואמרו (בספ"ד מיתות חולין ז' ב') למה נקרא שמן כשפים כו'. והתורה העידה ויהיו תנינים וע' זוהר שם וכן קמיעין בהרבה מקומות ולחשים רבו מלספר. והפלסופיא הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא הכל בדרך הלציי ולעקור אותם מפשטן וח"ו איני מאמין בהם ולא מהם ולא מהמונם אלא כל הדברים הם כפשטן אלא שיש בהם פנימיות לא פנימיות של בעלי הפלוסופיא שהם חצוניות אלא של בעלי האמת

המקורות שהגר"א מביא רובם מחז"ל ומיעוטם מהזוהר. מה גם שקיימא לן דהיכא דכל הפוסקים פליגא כאגודה אחת נגד פוסק הלכה ככל הפוסקים גם נגד הרי"ף, הרמב"ם או מרן, לא כל שכן שה"ה גם בש"ס בבלי דידן. אולי אתה רוצה שנתלוש את הקטעים האלו מהמקורות? מה נעשה ש"היהדות ההיסטורית" הציגה תפיסות הלכתיות שאינן מתיישבות עם מה שליבוביץ רצה שתהיה אותה יהדות היסטורית?


ב. אתה טועה ומטעה כשאתה מכנה אמירת תהלים חבירת חבר. כשהתורה אסרה על חבירת חבר היא כיוונה למשהו שונה לגמרי. ראה רש"י על דברים יח יא; ירמיהו ח, יז; תהלים נח, ה.


ואגב, כל המפרשים והפוסקים הקשו גם על כך שהרב אמר שמדובר בכפירה בתורה. אמנם הלוחש על המכה בדברי ר"ע נאמר לגבי מי שיש לו חלק לעולם הבא, אך גדולים ורבים תהו ותמהו על עניין הכפירה. מכל מקום, חביבי, אל תמהר לסתור במות גויים. שקנאותך לאיזו אמירה הלכתית עמומה לא תביאך ללמד קטגוריה על עם ישראל, ויצא שכרך בהפסדך:


אבל הבריא שקרא פסוקים ומזמור מתהלים כדי שתגין עליו זכות קריאתן וינצל מצרות ומנזקים הרי זה מותר. דבריו כאן חידוש פלא, שבלשונו מפורש שמתיר לומר תהלים שלא יחלה או לינצל מצרות, אבל להתרפאות או להקל מעליו צרה שכבר באה אין מתרפאין בדברי תורה ואסור לומר ע"ז תהלים, ומה עוד שהוא ח"ו בזה גופא ככופר בתורה, וכלשון הרמב"ם שהמתרפא בדברי תורה הוא ככופר בזה גופא.
ונראה שאם אומר תהלים ומתפלל בתחנונים גם לרמב"ם שרי, ורק מה שנהגו לומר בסוף בזכות הדברי תורה דהיינו הפסוקים דתהלים גופא נראה שלרמב"ם אסור, ולדידה ראוי לומר שתשמע לקולינו באמירת פסוקי תהלים אלו תיבותיהם ואותיותיהם, ולא זכות התורה דהיינו התהלים גופא שאסור להשתמש בפסוקים דהיינו התיבות והאותיות שלהם להתרפאות ורק בתחנונים שרי ועדיין צ"ב (ובלאו הכי שיטת הפוסקים נראה דלא ס"ל כהרמב"ם).


ולענ"ד נראה דמה שאמר רבינו הם בכלל הכופרים בתורה הוא רק טעם לדברי רבי יהושע בן לוי שאמר אסור להתרפאות בדברי תורה וכתב רבינו הטעם משום שהוא ככופר במעלת התורה שהיא רפואת הנפש ולא רפואת הגוף ומ"מ אין כוונתו שיהיה ממש בכלל הכופרים בתורה שלא יהיה להם חלק לעוה"ב, דהרי בהל' תשובה פ"ג ה"ו אמר ואלו שאין להם חלק לעוה"ב וכו' המינים והאפיקורסים והכופרים בתורה וכו', ומפרש אח"כ בהל' ח' שלשה הן הכופרים בתורה האומר שאין התורה מעם ה', וכן הכופרים בפירושה והוא תורה שבע"פ והמכחיש מגידיה כגון צדוק וביתוס, והאומר שהבורא החליף מצוה זו במצוה אחרת וכבר בטלה תורה זו אע"פ שהיא היתה מעם ה' כגון ההגרים כל אחד משלשה אלו כופר בתורה עכ"ל הרי מפורש דרק המכחיש לגמרי גוף התורה הוא שקורא בשם כופר בתורה ואין לו חלק לעוה"ב ולא המכחיש במעלת התורה ובפרט שגם במעלת התורה אינו מכחיש אם חושב בדעתו שהיא רפואה לנפש וגם לגוף, אלא על כרחך כוונת רבינו הוא שהוא רק מעין הכופרים אבל לא כופרים ממש וכדדייק בלשונו שהם בכלל הכופרים ולא אמר שהם כופרים בתורה, ובודאי אין בזה אלא איסור לבד
 

פיקסעלע

New member
>>>>>

אני לא יכול לדעת על כל חז"ל. אני יודע שהיו מי שאמרו כך.
א. ההלכה מתירה ללחוש על המכה אבל לא ללחוש דברי תורה.
ב. "אשר לא ישמע לקול מלחשים חובר חברים מחוכם" דווקא תומך בדעת הרמב"ם.
האיסור ללמד חובה על עם ישראל שייך לאגדות.
המובן של אמירת תהלים לרפואת מישהו (וכלשון מודעות הבקשה "נא ללמוד ולהלתפלל לרפואת וכו' שעובר ניתוח קשה") הוא שהאמירה עצמה אמורה לרפא וזה המובן הנפוץ.
"שהם בכלל הכופרים = הוא חלק מכלל הכופרים. הכפירה בתועלת התורה לתיקון הנפש היא כפירה בהיות התורה מן השמיים וכפי שכותב רבנו שתורה אלוהית היא זו שאין תכליתה תיקון הגוף בלבד.
 
<...>

- אתה לא מתייחס למקורות ההלכתיים שהצגתי בפנייך, ולא אל כללי הפסיקה שהסמכתי עליהם את דבריי. להתייחס לפסיקה של אחד הפוסקים, יהיה אשר יהיה, בלי לבחון מה תהליך השקלא וטריא מהמשנה ועד לנושאי כליו של ש"ע והאחרונים זה קיצור דרך שמעודד בורות, מיעוט תלמוד תורה והסקת מסקנות שאינן אליבא דהילכתא.

ידוע שאחד מהחכמים שהדגיש יותר מאחרים את כל מה שנוגע לאיסור ע"ז היה רבי אליעזר הקפר [מכילתא, מסכתא דפסחא סימן ה; עבודה זרה מג, א; ילקוט שמעוני, במדבר כג, רמז תשסה] . דווקא אותו חכם הוא בעל המימרה, שהופכת לחלוטין את פשוטו של מקרא, כדי ללמד זכות אף על המעשה החמור ביותר: "גדול השלום, שאפילו בשעה שישראל עובדים עבודה זרה, ויש שלום ביניהן, אומר הקדוש ברוך הוא אין רצוני לנגוע בהן. שנאמר 'חבור עצבים אפרים, הנח לו'" [דרך ארץ, ט].

- אדם שחושב שאמירת מילים מסוימות מסוגלת לפעול במציאות הוא טועה, ויש להסביר לו בסבר פנים ולהראות לו מה ההלכה. אך להתפלל לפי נוסח הקבוע בתהילים מותר מלכתחילה, ומי שנבהל להשיב על כך יש להסביר גם לו בסבר פנים ולהראות לו מה ההלכה :). מכל מקום, חזקה על ישראל, "שהן חכמים מחוכמים", שאינם משננים הדברים כמלחשים, כי לא נחש ביעקב.

החובה ללמד זכות על עם ישראל אינה דברי אגדה, היא מצוות עשה דאורייתא (רמב"ם, ספר המצוות, עשין, קעז; חפץ חיים ג-ז), והאיסור לקטרג הוא לאו דאורייתא (ויקרא י טיז; הלכות דעות ז, ב-ח). ואין הכי נמי, האגדה לא נכתבה סתם, כי אף על פי שאגדה אינה הלכה, בכל זאת למדים ממנה הנהגות ומידות טובות על פי ערכי היהדות. הרי באיגרת תימן הרמב"ם גייס את כל האגדות והמימרות של חכמים כד ללמד זכות על יהודים שהמירו דתם למראית עין, וראה אלו דברים חריפים הוא כתב אף על גדולי ישראל שעה שקטרגו על העם.
 

פיקסעלע

New member
<<<<

"שיהיה אדם קורא בתורה שבכתב ואחר כך בספר זה ואינו צריך לספר אחר ביניהם".
מימי לא טענתי שיש בעיה בתפילה ע"פ נוסח התהילים. אני עצמי אומר תהילים באופן קבוע ומסיים את התהילים פעמיים בחודש. אני מדבר על אמירת תהילים לרפואה. וכי אינך מכיר את אותם ספרי תהילים שלפני כל פרק כתוב לאיזה צורך יש לאומרו?
אכן, יש חובה הלכתית ללמד זכות.
 
><><

ההלכה משאירה מקום נרחב לכוונה ולשיקול הדעת הפרטי שמלווה את העובד במהלך עבודתו. ישנם מעשים זהים שייעשו על ידי שני אנשים שונים, כשהאחד עולה לרצון והשני נפסד:

"אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן: מאי דכתיב (הושע יד, י) 'כי ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם'? משל לשני בני אדם שצלו את פסחיהן. אחד אכלו לשום מצוה ואחד אכלו לשום אכילה גסה. זה שאכלו לשום מצוה 'וצדיקים ילכו בם' וזה שאכלו לשום אכילה גסה 'ופושעים יכשלו בם'" [נזיר כג, א; הוריות י, ב]

לפיכך יש שיקראו תהילים ויחשבו שעצם האמירה מרפאה החולה, ויש שיתפללו אל ה' שירפא החולה בנוסח הקבוע בתהילים. כאמור, חזקה על ישראל שהם מתפללים ולא עוסקים בתיאורגיה.

לגבי טענת הרב "שיהיה אדם קורא בתורה שבכתב ואחר כך בספר זה ואינו צריך לספר אחר ביניהם", זה פשוט לא נכון. ראשית, הרב כתב את ספרו למען אלו שנזקקים להלכה ברגע נתון, ולא לפסיקת הלכה סופית [הרי אין להלכה סוף]. שנית, רוב החכמים שללו את היומרה הזו, ובלי קשר לשלילתם זו גם לא דרכה של תורה. הראב"ד כתב: "סבר לתקן ולא תיקן, כי עזב דרך כל המחברים אשר היו לפניו, כי הם הביאו ראיה לדבריהם וכתבו הדברים בשם אומרם". גם ידוע מה שכתב הרא"ש לגבי המורים הלכה מתוך משנה תורה בלי שיעיינו במהלך הסוגיה [שו"ת הרא"ש כלל לא, דין ט]. ומעל כולם מה שהשיג רבי חסדאי קרשקש על הרב בהקדמה ל"אור ה'":


וְהַחִיבּוּר הַכּוֹלֵל שֶׁל הָרַב רַבֵּינוּ מֹשֶׁה בָּר מַיְמוֹן קְרָאוֹ מִשְׁנֶה תּוֹרָה, בְּלֹא מַחֲלוֹקוֹת — כִּי אִם בִּמְקוֹמוֹת מְעַטִּים — וּבְלֹא זֶכֶר תָּנָא וְאָמוֹרָא וְרַב וְגָאוֹן [...] וְעִם הֱיוֹת הָרַב הַמְּחַבֵּר הַזֶּה הִפְלִיא לַעֲשׂוֹת בִּסְפָרָיו הַמְּבוֹאָרִים, הִנֵּה בְּחִיבּוּר הַמִּצְווֹת, לְמַּה שֶהְשְמִיט מַחֲלוֹקוֹת הַגְּאוֹנִים וּשְׁמוֹתֵיהֶן, גַּם כֵּן לֹא הֵעִיר עַל מְקוֹמוֹת שׁוֹרָשֵׁי הָעִנְיָינִים, הִנֵּה לֹא נִמְלַטְנוּ מֵהַמְּבוּכָה וְהַסָפֶק, כְּשֶׁנִּמְצָא בְּסִפְרֵי זוּלָתוֹ מֵהַמְּחַבְּרִים הַגְּדוֹלִים הֶפֶךְ הַסְכָּמָתוֹ וְדֵעוֹתָיו. וּמִלְּבַד זֶה, לֹא הֵעִיר עַל סִיבּוֹת הַדְּבָרִים וּכְלָלֵיהֶם בִּשְׁלֵמוּת, כִּי אִם בְּזִיכָּרוֹן הַפְּרָטִים שֶׁבָּאוּ בְּדִבְרֵי קֲדְמוֹנֵינוּ. וְלִהְיוֹת הֲחֶלֶק הַגָּדוֹל הַזֶּה מֵהַמִּצְווֹת מֵחוֹמֶר הָאפשר, וְהוּא רָחָב מִנִי יָם, וְהַפְּרָטִים לֹא תַּקִּיף בָּהֶם יְדִיעָה לֶהֱיוֹתָם בִּלְתִי בַּעֲלֵי תַכְלִית, הִנֵּה כְּשֶׁיִּשְׁתַּנֶּה פְּרָט מֵהַפְּרָטִים שֶׁהוּזְכְּרוּ שָׁם, לֹא נַשִּׂיג הַמִּשְׁפָּט בּוֹ עַל הַשְּׁלֵמוֹת. וְכִי אֵין יַחַס בֵּין הַמִסְפַּר הבַּעַל תַכְלִית וְהַבִּלְתִי בַּעַל תַכְלִית, הִנֵּה יִתְחַיֵּיב שֶׁאֵין יַחַס בֵּין מָה שֶׁיּוּשַּׂג בַּפְּרָטִים שֶׁהוּזְכְּרוּ שָׁם הבַּעֲלֵי תַכְלִית, וּבֵין מָה שֶׁלֹּא יוּשַּׂג מֵהַפְּרָטִים בִּלְתִי בַּעֲלֵי תַכְלִית שֶׁלֹּא הוּזְכְּרוּ שָׁם. ולזה הוא מבואר, שלא תשלם בו הידיעה בשום אחד מהשלושה עניינים ההכרחיים אשר קדם זכרם: אם הדקדוק בעניינים, והשגתם על נקלה, והשמירה מהטעות בהם — לשתי סבות: אם למה שהשמיט זיכרון המחלוקות ועקרי המקומות אשר בהם יתבררו ויתלבנו הדברים; ואם למה שלא זכר הסיבות וכללי העניינים. והנה מבואר, שהידיעה השלימה בדברים, כשנדעם בסיבותיהם לפי חומר נושאם. וכשהידיעה אשר לנו בדברים בלתי שלימה, לא נהיה בטוחים מהשגיאה והטעות. עם שיהיה סיבה שלא נחקה אותם בציורינו, ולא נשמור אותם, והוא העניין השלישי. וכל שכן, שלא נשיגם על נקלה, והוא העניין השני, כי לא נשיג אלא החלק המעטי, כמו שקדם, ובחלק ההוא השגה חסרה מאד. והתימה הגדולה והפליאה העצומה, איך עלה על רוחו ואיך דמה, שיונחו כל ספרי זולתו מהקודמים, ותהא כלל התושבע"פ מסורה לחיבורו, עד שקראו משנה תורה.

ואכן הרב בעצמו סייג דבריו ואמר:

אני חס ושלום לא אמרתי "לא תתעסקו לא בגמרא ולא בהלכות הרב ר' יצחק או זולתו". היודע עד, שיש לי כמו שנה וחצי שלא למדו אצלי חיבורי, אלא שניים או שלושה אנשים למדו מקצת ספרים, ורוב התלמידים רצו ללמוד ההלכות של הרב, ולימדתי אותם כמה פעמים כל ההלכות, וגם שניים שאלו ללמוד הגמרא ולימדתי אותם מסכתות אשר שאלו. וכי אני צוויתי או עלתה על לבי שאשרוף כל הספרים שנעשו לפני מפני חיבורי? והלא בפרוש אמרתי בתחילת חיבורי שלא חיברתי אותו אלא מפני קוצר הרוח, למי שאינו יכול לירד לעומק התלמוד ולא יבין ממנו דרך האסור והמותר, והארכתי בדבר הזה הרבה

ובסופו של דבר, על פי פסקו של הרב בעצמו, אדם צריך להקדיש חייו לעיון במקורות, ולא לספרו בלבד:

במה דברים אמורים, בתחילת תלמודו של אדם; אבל כשיגדיל בחכמה ולא יהיה צריך לא ללמוד תורה שבכתב, ולא לעסוק תמיד בתורה שבעל פה, יקרא בעיתים מזומנים תורה שבכתב ודברי השמועה, כדי שלא ישכח דבר מדברי דיני תורה, וייפנה כל ימיו לתלמוד בלבד, לפי רוחב ליבו ויישוב דעתו
 

פיקסעלע

New member
יש גם אגרות מנוקדות

לגבי ההלכה בהלכות ת"ת, הרי ששם הוא מגדיר את "שליש במשנה" הדברים שהם מפי השמועה. כיוון שמשנה תורה כולל את ההלכות שנלמדו מי"ג מידות ומריבוי וכיוצא הרי שהספר כולל גם את "שליש בתלמוד".
 

u r i el

New member
ככל שידוע לי

לא מצוי בידנו הסבר מצד הרמב"ם מדוע לא הביא את מקורות פסיקתו ומדוע נמצאו בדבריו סתירות. במובן זה התירוץ שכתב לר' פנחס הדיין אינו מכפר על היומרה "שיהיה אדם קורא בתורה שבכתב ואחר כך בספר זה ואינו צריך לספר אחר ביניהם".
 

פיקסעלע

New member
הוא כתב איפה שהוא

שהוא רצה לכתוב את המקורות בחיבור נפרד.
ברור שאחד ממטרות הרמב"ם הוא לעשות סוף למשא ומתן ההלכתי שאין לו סוף.
אבל אין ספק שדבריו לרבי פנחס הדיין הם תירוץ.
 
איפה שהוא

"וכן תמיד אני בצער מזה שיבוא השואל וישאל: היכן נאמרו דברים אלו? פעמים אומר לו מיד במקום פלוני ופעמים לא, וחייך - לא אזכור מקומן עד שאחפש אחריהן. ועל זה אני מצטער הרבה שאני אומר - הרי אני המחבר ויתעלם ממני מקום דבר זה - מה יעשו שאר בני אדם? ועל זה נחמתי שלא חברתי עם חבור זה (הי"ד החזקה) ענין שאני אומר לך, ובדעתי - אם גוזר הי"ת - שאעשנו אף על פי שיש בו טורח הרבה, שכל הלכה שאינה במקומה באותו ענין אודיע מקומה… ויהיה זה ספר בפני עצמו… אבל הדבר הקשה הוא שלא יוודע מקומו מפני שבא בתלמוד אגב גררא ודרך משא ומתן ונתבאר אותו הדין שלא במקומו ולא ידע אדם היכן יבקש" [איגרות, מהדורת הרב שילת, תמה].
 
<<

אתה מתבלבל. הרמב"ם אכן הכניס לחיבורו את כל ההלכות, גם הנהוגות וגם אלו שלא נהוגות בגלות, אולם במשנה תורה יש פחות מרבע ממה שנלמד בי"ג מידות על ידי חז"ל. והכוונה לרבע ממה שיש בידינו היום. בפועל חסרים מקורות רבים. [אם נקבל את העמדה של החוקרים שאומרים שלצד מכילתא דרבי ישמעאל גם המכילתא דרשב"י הייתה לפני הרמב"ם אז נאמר שקצת יותר מרבע. ממה שנלמד מופיע במשנה תורה] אבל מעבר לכך, מדובר בדבר יסודי בהרבה. סיכום להלכה זה דבר יעיל לזכרון דברים, או לצורך עיון מסוים במהלך בירור של סוגיה כלשהי, אך ספרי פסיקה אינם סוף דבר, לא מצד העניין ולא מצד התכלית. מצד העניין, כבר הובא כי "אמר רבי אבא בריה דרבי חייא בר אבא א"ר יוחנן: כותבי הלכות כשורף התורה, והלמד מהן אינו נוטל שכר", ומצד התכלית, כבר נקבע כי "מפי סופרים ולא מפי ספרים". אינני יודע מאין באה לאנשים הסברה האווילית הזו שניתן לקיים חיים הלכתיים על סמך ספרי פסיקה. לא רק שהדבר בלתי אפשרי מבחינה טכנית, גם במישור בעקרוני זה מביא לאיבון ההלכה, להפיכתה לאי רלוונטית ולמצג מוזיאוני. תורת משה היא תורת חיים.
 

פיקסעלע

New member
כת הלייבוביצ'יאנים

דווקא ליבוביץ' לא הסיק מעמדותיו שום מסקנה מעשית והוא הצהיר שהוא לא פורש מהציבור גם בתפילות שאינן לרוחו כולל תפילות מספר הזוהר.
מי שכן הסיקו מסקנות מעשיות הם דווקא כת הדרדעים.
 

שיוש82

New member
איזו כותרת טיפשית

הרי עד עכשיו לא נכנסתי לידיעה לקרוא את דבריך, כי אמנם האמנתי שמדובר בשאלה טכנית, כמו 'למה כשאני לוחץ על אפס בצד הימני של המקלדת מיושמת פעולת הלחיצה של הכפתור הימני בעכבר?' או 'איך לעזאזל אני מעיף את התוכנה הסינית שהורדתי למחשב כי חשבתי שזה יאפשר לי לצפות בסרטים ועכשיו היא משגעת לי את השכל?'

ואולם רק לאחר שההודעה קיבלה את הרייטינג הראוי לה, ותפוז הכניסו את כל הדיון שנגרר בעקבותיה לרובריקה חדשה וחשפו קצת מההודעה עצמה ולא רק מהכותרת, גיליתי שאין מדובר סתם ב'שאלה טכנית', אלא בשאלה מהותית מאוד.
 

אלי כ ה ן

New member
אינני מתנגד למנותך לעורך הראשי של הודעותי


לגופו של עניין: הכותרת משקפת את סוג המענה שאליו ציפיתי: השאלה הייתה טכנית, אודות נוהג טכני (האם הנוהג הוא לשתוק או לשתף פעולה). לא ציפיתי שהעונים יעסקו גם בתיאולוגיה שמסתתרת מאחורי אותו נוהג. זה שבסופו של דבר הם נכנסו גם לקטע האידיאולוגי, זה היה מחוץ לתחזית הראשונית.
 
למעלה