הממם. פעם אחר פעם אתה שוכח
שאי אפשר בימינו לפרסם שקרים. הכל זמין בספריה המופלאה הקרויה אינטרנט, והשקר שורד רק דקות ספורות בטרם יחשף. הנה,
מומחה שלי לשפות טבעיות, אתה
כותב שם: "כעת, אף על פי שתחומי הדת והמדע כשלעצמם קבועים הם בבירור, קיימים בכל זאת ביניהם יחסים ותלות הדדית חזקה. את המדע יכולים ליצור רק אלה, החדורים במלואם שאיפה לאמת ולהבנה, אך המקור לכך נובע מהספירה הדתית" מה יהיה הסוף? המסיונרים הפאגאנים האידיוטים אינם מתבישים ואינם נרתעים מעריכה ובשול, אפילו של מאמרים מפורסמים, לצורך מכירת מרכולתם בשוק. לא חראם על ערוותכם הנחשפת חזור והחשף? הקטע המלא הוא זה:
Now, even though the realms of religion and science in themselves are clearly marked off from each other, nevertheless there exist between the two strong reciprocal relationships and dependencies. Though religion may be that which determines the goal, it has, nevertheless, learned from science, in the broadest sense, what means will contribute to the attainment of the goals it has set up. But science can only be created by those who are thoroughly imbued with the aspiration toward truth and understanding. This source of feeling, however, springs from the sphere of religion. אולם, סבורני כי המשפט הבא מדברי אינשטיין מוצלח יותר: The more a man is imbued with the ordered regularity of all events the firmer becomes his conviction that there is no room left by the side of this ordered regularity for causes of a different nature. For him neither the rule of human nor the rule of divine will exists as an independent cause of natural events. To be sure, the doctrine of a personal God interfering with natural events could never be refuted, in the real sense, by science, for this doctrine can always take refuge in those domains in which scientific knowledge has not yet been able to set foot ובתרגום חפשי "ככל שאדם מוטבע יותר עם (רעיון) הסדירות של כל הארועים, כן מוצקה יותר נעשית משוכנעותו כי לא נותר מקום, לצדה של סדירות זו, לסיבות בעלות אופי אחר. עבורו, לא שלטון אדם, ולא שלטון שמים, קיימים כסבה עצמאית לארועי טבע. יודגש כי התפישה של אל (משגיח) אישי המתערב בארועי טבע, לא תהיה ניתנת להפרכה לעולם, במשמעות האמיתית (של מושג זה, הפרכה), ע"י המדע, כיוון שתפישה זו תוכל תמיד למצוא מקלט באותם תחומים בהם הידע המדעי טרם הצליח להציג רגלו". ולדעתי, יש להבין כי אינשטיין, במעמדו כעמוד תווך עולמי של הפיסיקה החדשה, היה חייב להתבטא באפוק מירבי ולהרים מס שפתיים גם לחוגים קלריקלים. כדאי לקרוא את כל המאמר המוצבע כדי לקלוט את התחושות האמיתיות של אינשטיין בענין זה... - - אתם יודעים היטב בעמקי לבכם שאמונתכם חיה על זמן שאול. שום תשובה למסתרי הטבע אינה מצויה בין הדפים של כתבי-הקודש, וככל שהמדע מציג רגלו בתחומים נוספים - מנושל הבורא שלכם ונדחק מהם, וסופו שישאר רק במחוזות אימטריאליים (immaterial, מונח מוצלח במיוחד עקב העקיצה הגלומה בכפל המשמעות)...