קיבעון מחשבתי
מהסוג שאוסר על שימוש בחשמל בשבת, למשל. קיבעון שטוען שכל מה שכתוב בתורה (או בתורה שבע"פ) הוא בהכרח נכון, ללא שום אפשרות לטעות. אולי לא כל החוקרים מסכימים לתיאוריית המפץ הגדול, אבל זה לא תיאוריות סותרות. אגב, אין חוקרים רציניים הטוענים כי תיאוריית המפץ הגדול היא לגמרי לא נכונה. יש אולי ויכוחים על הפרטים העדינים של התיאוריה. כדי לא להסכים איתה לגמרי, צריך להביא הסבר אלטרנטיבי לכל התצפיות, וכאמור, אין הסבר כזה המתקבל על הדעת. בנקודה הסינגולרית אכן היתה צפיפות השואפת לאינסוף, אבל עניין הגודל לא נכון, ואם כתוב כך, אז זה לא מדוייק. הנכון יהיה לומר כי המרחק הטיפוסי בין שני חלקיקים בנקודה הסינגולרית שואף לאפס. שוב, מה זה בשבילך "הגיוני"? לרוב האנשים (ואני משער שכך גם אצלך) "הגיוני" פירושו "מתאים לנסיון היומיומי". כך, למשל, אם יש לך כוס ןבתוכה נוזל, הנסיון היומיומי שלך אומר כי הנוזל אינו יכול לעבור דרך דפנות הכוס, ואם יעשה כך, זה יהיה "לא הגיוני". אבל תורת הקוונטים טוענת כי ישנה הסתברות הגדולה מאפס לכך שזה אכן יקרה. ובאמת, ישנם סוגים של נסיונות, שבהם התנאים אמנם שונים מאלה שביומיום, כך שאינך יכול להסתמך על "ההגיון" הזה, שבהם ההסתברות הזו גדולה הרבה יותר, ותופעות מעין אלה אכן מתרחשות ונצפות בניסוי. תופעה כזו נקראת בשם מנהור. תופעות נוספות המנוגדות ל"הגיון" הם אלה הנחזות ע"י תורת היחסות הפרטית, כגון התארכות הזמן והתקצרות האורך במהירויות גבוהות. ואף על פי כן, תוצאות כאלה נמדדות בניסוי. כך שצריך להיזהר מלהפעיל את ה"היגיון" (במשמעות של הנסיון היומיומי) במקומות השונים מתנאי היומיום. מה שצריך להפעיל במקרים כאלה הוא הגיון (ללא מרכאות, כלומר לוגיקה).