ממה נובע ההבדל..
ההבדל נובע מההגדרה: "רשיון טיס לאז"מ". להלן כמה הגדרות: 1. הרשיון הראשוני המאפשר לטייס לטוס טיסות מקומיות ולא מאפשר לו לקחת נוסעים. לצורך קבלת רשיון זה, המנהל דורש (מינימום) 16 שעות טיסה ומבחנים עיוניים (קורס תאוריה) ומבחן מעשי ע"י בוחן מטעם המנהל. בתחום זה ל"אומני" עדיפות מה במחיר. הן קורס התאוריה שלהם, אמצעות "כנפיים", יותר זול (3,000 ש"ח, ללא מגבלת שעות הדרכה, עד שעברת את כל הבחינות) והן ברכישת החבילה (3,000 $ + מ.ע.מ) המעניקה 23 שעות הדרכה. למעשה בסיום שלב זה מקבל החניך רשיון טיס (מהמנהל) ולמרות המגבלות הוא טייס לכל דבר ועניין. (יש בנקאים, הורים ובני/בנות זוג הטוענים שזה הרגע הנכון לפרוש. גם הוכחת שאתה מסוגל וגם (בעזרת טיפול פסיכולוגי קצר) תוכל להחלים מה"טיסומניה" שחלית בה). 2. על מנת להסיר את מגבלת "טיסות אזוריות" אתה זקוק לעוד 4 שעות הדרכה בנווט ונסיון מצטבר של 10 שעות סולו. כאן אין יתרון לאף אחת מהחברות: מחירי ההשכרה דומים (עם יתרון קל לקלרום) ומחירי ההדרכה כמעט זהים (שניהם מעניקים שעה "בחינם" בעבור רכישת 10 שעות בתשלום מראש). אגב, מול הריבית במשק, זו ממש עיסקה כדאית מאוד, אין שום בנק ו/או השקעה שתעניק לך 10% "ריבית" בתקופה כה קצרה (התקופה שתשתמש בשעות היא, בממוצע, עד חודשיים). בסיום שלב זה, אין מבחן מנהל, אלא - אתה מעביר למנהל הטפסים והאשורים המתאימים (שקבלת מבית הספר) והמגבלה ברשיון מוסרת לנצח. יש לך הזדמנות נוספת להרשם לתוכנית גמילה מה"טיסומניה", אך הפעם זה כבר יותר קשה כי טסת ברחבי הארץ, ראית נופים מרהיבים, חשת את החופש והאושר שבאויר, בקיצור מצבך הרבה יותר קשה וההתמכרות העמיקה. 3. על מנת להטיס נוסע שאין בארנקו רשיון מדריך טיסה באז"מ, אתה זקוק ל-100 שעות (מצטבר - סה"כ). זו הוראת מנהל שיש בצידה צדק רב (ניתן להתווכח על כמות השעות אך העיקרון במקומו). עכשיו מה? תשכיר מטוס לעוד 60-70 שעות ? תרכוש מטוס (לבד או בשותפות)?. שני הפתרונות טובים ! לגבי השכרה: היתרון הוא העלות (כן ! להשכיר, בחשבון נכון, תמיד יותר זול מאשר לרכוש). ובנוסף, הנוחיות - אתה רק מתקשר והמטוס עומד לרשותך במקום ובזמן שנקבע. אתה לא מטפל בתחזוקה, ביטוח, רישוי ועוד ועוד. החסרון הוא הזמינות - לא תמיד כשאתה פנוי המטוס פנוי. יש קושי לקחת המטוס לזמן ממושך, לדעתי אפילו לקחת את המטוס ליום שלם זו בעייה שלא לדבר על טיול של 3-2 ימים לערבה וכד´. אבל אם אתה טיפוס יסודי, נצל את 100 השעות להסבות על כמה שיותר דגמים ובנוסף לצבירת הנסיון תוכל לגבש איזה סוג מטוס אתה תרצה לרכוש בעתיד. בנוסף תכיר אנשים בענף, תתגבשנה חברויות ומתוכן יצמחו השותפים שלך לרכישת מטוס בעתיד (אם אתה בכלל רוצה שותפים). לאור האמור וכל עוד ניתן, אני ממליץ את 100 השעות או רובן, לבצע בהשכרה. אז חזרנו להתחלה: מה פרוש "רשיון טיס לאז"מ". האם הכוונה לרשיון הבסיסי (זה שלאחריו יש לך בארנק את כרטיס הפלסטיק עם התמונה וחותמת המנהל), האם כוונה לאחר הסרת מגבלת טיסה באזור או האם הכוונה לאחר שאתה רשאי להטיס נוסעים ? ההבדל בהגדרה הוא ההבדל במחיר. הזהרה: מי שהגיע לשלב שמותר לו להטיס נוסעים, סיכויי הגמילה שלו מה"טיסומניה" כמעט ואפסיים. נרשמו מקרים בודדים בלבד מבין מאות הטייסים שהצליחו להחלץ בשלום ולעצור את זרימת הכסף והזמן המושקע במחלה. בנוסף, צפה להתרחקות מה מהמעגל החברתי הנוכחי שלך וזאת מאחר וכל נושא שיחה אתך יגיע תוך דקות ספורות לטיס, חוויותך באויר והתעופה בישראל, לאן? ואחרון אחרון חביב וחשוב ! (יציאה לפרסומות), בדוק את הביטוחים האישיים שלך והתאמתם לטיסה. לא שטיסה יותר מסוכנת מנהיגה אך כל ביטוח כולל כיסוי לנהיגה ברכב וכמעט כל הביטוחים אינם כוללים כיסוי לטיסה ו/או טיסה באז"מ (יש צורך בהרחבות מיוחדות). שיהיה בהצלחה -
יוסי מיליס