ניצן, יקר,
נדמה לי ששתי השאלות הבאות יכולות לחדד לנו מאין נובעת המחלוקת בינינו: א. האם להשמעת מוסיקה של וואגנר, היום, יש השפעה על דעות של אנשים בציר שנאת היהודים? ב. במידה ואין השפעה: האם בכל זאת נכון להאזין ליצירות: -שיוצרן היה בעל דיעות אנטישמיות. -שהמוסיקה שכתב היוותה השראה למעשים נוראים. (/ נוכסה למטרותיהם של אנשים נוראים.) התשובות שלי לשאלות: א. למוסיקה של וואגנר היום
אין משמעות סימלית כמייצגת דיעות אנטי יהודיות/ ישראליות. בין הפוקדים את ביירוית´ ניתן למצוא אנשים "מכל הצבעים שבעולם" ובניגוד למצב שהיה שם בשנות ה-50´, אז ביתו של וואגנר (אם אני זוכרת נכון) שהייתה אנטישמית מובהקת ניהלה שם את העניינים, כיום, אין איש שמגיע לשם כדי להיות נוכח ב"כנס גזענות". באופן אבסורדי, המקום היחידי בעולם בו עדין רואים במוסיקה של וואגנר מייצג לאנטישמיות הוא ישראל וזאת בזכות פוליטיקאים דמגוגים בישראל המנסים "לתפוס טרמפ" על הגל הזה. [אנקדוטה המדגימה את בקיאותם של המתנגדים: באחד הדיונים שנערכו בוועדה בכנסת ששקלה את הביצוע שפסטיבל ישראל של הפתיחה לוולקירות, התבטא נשיא המדינה:"אסור להשמיע לא את וואגנר ולא את מהלר, האנטישמי הזה!"
(מהלר היה יהודי ואף לא התכחש לכך..)] אם כך, במצב בו אין למוסיקה הזו משמעות סימלית כמעוררת אנטישמיות (רק בארץ, ואנחנו בכל מקרה נישאר אנטישמיים..
), איני מאמינה שיש להמנע מהשמעת וואגנר.
במקרים כאלו- לא חשובה האמת ההיסטורית האבסולוטית, עליה יש מחלוקות, כי אם האמת ההיסטורית בעיניהם של בני התקופה. ב. -האזנה ליצירות שיוצרן היה אנטישמי: אנו "משתמשים" ביצירות של המון יוצרים אנטישמיים. גם במודע. [אם יש צורך בטיעון- בקשו ואנמק.] -המוסיקה של בטהובן נוכסה ע"י הנאצים לא פחות מהמוסיקה של וואגנר, והיא מאומצת לחיקנו בכל הזדמנות. [שוב- בקשו ואנמק. מעדיפה שלא- אין לי כח.]