על: אור מסה עיקום-המרחב ותיאוריה מתמטית כוללת
אתה כותב: "עד כמה שאני יודע - בשביל ניוטון כל דבר (חוץ מהמרחב והזמן (A)) נמשך למסה".
לא מדוייק: בשביל ניוטון, כל דבר בעל-מסה - נמשך למסה.
אתה כותב: "יכול להיות שניוטון לא החשיב את האור כמשהו שיכול להימשך למסה בגלל שהוא מיוחד".
לא מדוייק: ניוטון רק חשב, שלאור אין מסה (ולא רק שאין לו מסת-מנוחה), וזה אגב קשור למחשבתו השגויה של ניוטון - שמהירות האור היא אינסופית.
אתה כותב: "גם לפי התיאוריה שלו, אפשר לקבל שהאור מושפע מהמסה".
לא מדוייק, שהרי - הואיל ולדעת ניוטון אין לאור מסה - אז ממילא הוא לא יכול להימשך למסה.
אתה כותב: "ולא צריך ללכת עד כדי עיקום המרחב".
אולי תסביר לי, איך - בלי עיקום המרחב - אצליח להסביר את עיקום קרן האור ליש השמש, אם אני חושב - שלאור אין מסה - ושרק דבר בעל-מסה נמשך למסה?
אתה כותב: "איינשטיין גם לא יוכל להסביר - עד כמה שאני יודע - למה המרחב מתעקם ליד מסה".
כבר הבהרתי לך שזו התכונה הפנימית של המסה: לעקם את המרחב. האם אתה יודע להסביר למה הזמן זורם? ובכן, הזמן זורם - כי זו התכונה הפנימית של הזמן - לזרום. אז אותו דבר עם המסה: זו התכונה הפנימית של המסה - לעקם את המרחב. אתה יודע מה? הבה נעשה עסק: אתה תסביר לי למה הזמן זורם, ואני אסביר לך למה המסה מעקמת את המרחב. הולך?
אתה כותב: "המסה צריכה אגב להיות עקומה".
אני יודע מה פירוש המושג "מרחב עקום", או "צורה עקומה", אבל מה פירוש המושג "מסה עקומה"? עיקום היא תכונה גיאומטרית, בעוד שהמסה - היא תכונה חומרית - לא גיאומטרית.
אתה כותב: "ואני לא מאמין שיש חומר 'מוצק' בכלל ושהכל זה 'אנרגיה' עם כוחות דחייה משיכה".
אתה בעצם אומר דבר די דומה אל מה שאמר איינשטיין, כשקבע את נוסחת שקילותה של המסה לאנרגיה. אגב: כזכור, זה היה הנושא המקורי שבו נפתח הדיון בינינו, אבל משום מה הוא מתגלגל כעת לנושאים שהתגלגלותו אליהם לא נצפתה על ידיי מראש.
אתה כותב: "אז אין סיבה לקבל את עיקום המרחב".
בלי עיקום המרחב, ובהנחה שלקרן האור אין מסה, איך תסביר את התעקמות קרן האור ליד השמש?
אתה כותב: "בין אם המרחב עצמו מתעקם - לבין אם המסה עצמה היא שמושכת את הקרן - זה יראה אותו דבר".
אבל כדי שמסה תמשוך את הקרן, הקרן חייבת להיות בעלת מסה: זה הרי כל הבסיס של תורת המשיכה של ניוטון, שמסה מושכת מסה, באופן שאפילו ניתן לחישוב מראש, ובלבד שיודעים מראש - את כמות המסה המושכת - ואת כמות המסה הנמשכת. יש רק בעייה אחת: ניוטון חשב שלקרן אין מסה, ודבר דומה - אנחנו יודעים גם היום: שלקרן אין מסת-מנוחה.
אתה כותב: "וזה על רקע ספיציפי מאוד של 'הוכחה'...לדוגמה (A), ובשביל איינשטיין כנראה מדובר במימדים לא מופרדים".
לא הבנתי מה הקשר בין זה לבין מה שטענת מקודם.
אתה כותב: "לצורך דיוק והבהרה: מהירות האור קבועה, בריק או בחומר. ובחומר כנראה לוקח לגל לצאת יותר לאט משום שהוא נתקל במולקולות והגל נהרס ונבנה - גורם לאלקטרונים לזוז (וגם מחמם) ואלה פולטים פוטונים".
האמנם אתה בטוח שאתה מתכוון לתאר מצב שבו פוטון פוגע באטום וגורם לאלקטרון לזוז משם ולפלוט פוטון (כפי שאני מתרשם מהתיאור שאתה מתאר כאן)? או שמא אתה מתכוון אולי לאפקט הפוטו-אלקטרי - שזה אגב משהו קצת שונה? על כל פנים: זה שאלקטרון יכול לקלוט פוטון, וכך לשנות - את האנרגיה שלו - וממילא גם את המהירות שלו, זו תופעה ידועה ומתועדת היטב. לא ברור לי האם על זה אתה שואל, ואם אכן על זה אתה שואל - אז לא ברור לי מה השאלה.
אתה שואל: "מישהו אמר לי שרוב האור שאנחנו רואים זה לא אותן קרניים מהשמש אלא כאלה שנפלטו בכלל מהמולקולות בדרך".
אולי הוא התכוון לאפקט-החממה, אבל האפקט הזה אחראי דווקא על קרינה בלתי נראית (קרניים אינפרה-אדומות) - שלא כפי שציינת בשמו של אותו אדם. על כל פנים, זה נכון - שבלעדי האפקט הזה, הטמפרטורה בתל אביב למשל - הייתה כעת מתחת לנקודת הקיפאון - למרות קרינת השמש.
אתה שואל: "נניח שאור אמור להפלט מתוך חור שחור, למשל אם יתפוצץ איזה משהו באופק האירועים, האם הפוטון שבתחילה ינסה לצאת אך תכף ומיד ימשך פנימה, יאט את מהירותו עד כדי 0 ואז יאיץ 'פנימה' לתוכו?"
לא, כי האור לא יכול לשנות את מהירותו. מה שיקרה, זה שצבעו של האור הנפלט - ילך ויכהה, מהכיוון של הצהוב הבהיר - עד לכיוון של האדום הכהה - ומשם לשחור הבלתי נראה. מה שישתנה אפוא - זה לא המהירות - אלא זה הצבע, וממילא גם התדירות, והאנרגיה, והתנע (וממילא גם המסה - שכאמור היא אינה מסת-מנוחה כי הרי לקרן אין מסת-מנוחה): כל אלו ילכו ויקטנו עד שיתאפסו לחלוטין, באופן שכבר לא יהיה ניתן לדבר עוד על "אור", שהרי - לכל אור - יש מידה מינימלית של תדירות/אנרגיה/תנע. אם אין לו כלום, אז במה הוא אור?
אתה כותב: "ואולי בוריאציה אחרת: אם מסה משפיעה על פוטונים היא הייתה אמור להאט אותם (ולא רק לשנות את כיוון תנועתם)".
לא בהכרח: מסת השמש גורמת לכדור-הארץ לשנות כל רגע את כיוון התנועה - מכיוון ישר (שזה מה שהיה אמור להיות לולי קיומה של השמש ושל שאר הכוכבים בסביבה) - לכיוון מעגלי (כלומר משתנה), וזאת מבלי להאט את מהירות תנועתו של כדור הארץ. לגבי קרן האור, זה תלוי מה כיוון תנועתה: אם הוא ניצב לקו הדמיוני המחבר בין השמש לבין קרן האור, אז קרן האור פשוט תתעקם - ללא שינוי נוסף - לפחות עד הרגע שבו כיוון תנועתה יפסיק להיות ניצב לקו הדמיוני הנ"ל. מאידך, אם כיוון תנועתה של קרן האור מקביל לקו הדמיוני הנ"ל, אז צבעה של קרן האור ילך ויכהה, מהכיוון של הצהוב הבהיר - עד לכיוון של הסגול הכהה. מה שישתנה אפוא - זה לא המהירות - אלא זה הצבע, וממילא גם התדירות, והאנרגיה, והתנע (וממילא גם המסה - שכאמור היא אינה מסת-מנוחה כי הרי לקרן אין מסת-מנוחה): כל אלו ילכו ויגדלו, כלומר יקרה להם משהו הפוך מזה שתיארתי בפיסקה הקודמת.
אתה כותב: "פה אולי יש חיזוק לאיינשטיין על ניוטון, בזה שעיקום המרחב מסכים לשינוי כיוון בלי צורך בשינוי המהירות".
למעשה, גם ניוטון היה יכול להסיק שלא יהיה שינוי במהירות, אילו ידע שמהירות האור קבועה, ושלאור יש מסה (אמנם לא מסת-מנוחה, אבל מסה).
אתה שואל: "אתה חושב שיש תיאורייה כוללת אחת למתמטיקה? חלק דיברו על אלגברה אוניברסאלית, או רדוקציה (במובן של הכללה) ללוגיקה".
אכן כך קיוו - במשך אלפי שנים - עד שנת 1931, אלא שאז באה האכזבה הגדולה ונגוזה התקוה, משהוכח סופית (מתמטית ובאופן גאוני אגב) - שלעולם ועד לא יוכל האדם - אפילו רק לבנות מחשב "צנוע-למדי", שרק יידע להגיב לנו (מבלי לשקר) - ב"נכון" או ב"לא נכון" - על *כל* טענה חשבונית "תמימה" שנציג לו ושתכיל אך ורק את עשרת הסימנים החשבוניים הבאים: סימן האפס, סימן האחד, סימן החיבור, סימן הכפל, שני סימני הסוגריים (), המילה "לא", המילה "או", הביטוי "כל מספר שלם", והביטוי "יש מספר שלם". למשל, טענה תמימה מן הסוג: "לכל מספר שלם ראשון - יש מספר שלם שני, ככה שלכל מספר שלם שלישי - יש מספר שלם רביעי, וכו' וכו', ככה שכל המספרים הנ"ל מתייחסים זה לזה - לפי נוסחת חיבור-וכפל פלונית - המוצגת ברגע זה למחשב". אמנם אפשר לבנות מחשב - שיידע לעשות זאת - לכמות מצומצמת של טענות חשבוניות "תמימות" כאלה, אבל לא מחשב כזה שיידע לעשות זאת לכל הטענות החשבוניות האפשריות מהסוג התמים הנ"ל. כאמור, כל זה הוכח סופית כבר בשנת 1931, ומאז נסתם הגולל על התקוה בת שנות אלפיים לבנות תיאורייה כוללת אחת למתמטיקה, כי כאמור אין תיאוריה כוללת אחת - אפילו רק לתורת החשבון "התמימה" הנלמדת בבתי הספר היסודי (על החיבור והכפל), אם כי יש אגב תיאוריה כוללת כזו לחשבון ה"עוד יותר תמים" של פעולת החיבור לבדה (כלומר בלי הכפל) - שאגב התגלתה ע"י יהודי שנספה בשואה (אם כי ההוכחה לכוללניותה של התיאוריה ההיא - התגלתה רק לאחר מותו).