זו שאלה טובה.
השימוש במילה "תיאוריה" במדע הוא קצת שונה מהשימוש היומיומי בה, וזה גורם להרבה בלבול.
(ובתגובות שמתחתינו בשרשור הזה אפשר לראות עוד דוגמא לשימוש מבלבל במושגים).
תיאוריה מדעית היא לא סתם כל רעיון שעולה במוחו של מישהו, אלא הסבר נרחב על תופעות בטבע, מסגרת רעיונית שמבוססת על עובדות ותצפיות וחוקי טבע.
Theory: In science, a well-substantiated explanation of some aspect of the natural world that can incorporate facts, laws, inferences, and tested hypotheses.
(מתוך פרסום של האגודה הלאומית למדע, ארה"ב:
http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=6024&page=2)
כפי שכתוב בקישור, תיאוריה אינה נקודת ההתחלה למחקר מדעי אלא דווקא המטרה הסופית.
כשמדען רוצה לעשות ניסוי, הוא מעלה רעיון ראשוני שנקרא 'היפותיזה' ("למה כל כך מסריח פה כל הזמן? אולי זה בגלל שהירח עשוי מגבינה צהובה?"). אחר כך הוא עורך תצפיות ו/או ניסויים ("נסתכל בטלסקופ/ נשלח לשם חללית/ ננסה לבנות דגם של ירח מגבינה צהובה ונראה איך הוא מתנהג") ולפי התוצאות עורכים עוד ועוד ניסויים ופותרים עוד ועוד בעיות ומיישבים סתירות - ואם יש לנו מזל אז בסוף מגיעים להבנה מספקת - ולהבנה הזו קוראים "תיאוריה" ומלמדים אותה תלמידים וסטודנטים ובונים לפיה מכשירים ומפרשים לפיה את כל מה שקורה.
תיאוריות במדע הן אף פעם לא סופיות, ותמיד יש מקום לשיפור, שינוי וגם לפסילה מוחלטת (במקרה שהיקום מתעקש להתנהג אחרת ואנחנו מגלים שהתיאוריה שלנו בעצם לא מועילה לנו להבין מה קורה בטבע).
לגבי אבולוציה: אני לא יודע למה את מתכוונת כשאת שואלת אם "יש דברים יחסיים באבולוציה". יש בהחלט כל מיני עובדות ותופעות שנמצאות במחלוקת בין המדענים שעוסקים באבולוציה, ויש עוד הרבה מאד עבודה לעבוד וויכוחים להתווכח גם בין אלה שמסכימים ביניהם על העקרונות הבסיסיים של מנגנוני הברירה הטבעית של דארווין (ו-וולאס).
ייתכן שבעתיד תיאוריית האבולוציה ע"פ דארווין תפנה את מקומה לתיאוריה מוצלחת יותר, כפי שהתיאוריות של ניוטון פינו את מקומן לאלה של איינשטיין. בינתיים הדארווניזם עדיין מאד שימושי, ואין לו תחליף הולם.