שאלה על מוזיקה קלאסית

droriko

New member
שאלה על מוזיקה קלאסית

רק מראש אני רוצה לציין שהשאלה לא נאמרת מתוך התנשאות על המוזיקה הקלאסית ,אם כבר בתור חובב מוזיקה "מודרנית" בדרך כלל אני חש רגשי נחיתות מול המוזיקה הגאונית הזאת . שאלתי היא מדוע אין בעת החדשה אין שום המשך למוזיקה הקלאסית של פעם . זה תמיד נראה לי מגוחך שתזמורות מנגנות את אותם 10-15 מלחינים , כשכל אחד מהם מת לפחות 100 שנה .
 

ItsikH

Member
ראשית יש הרבה יותר מ-10-15 שנית, מה שאתה קורא "מוזיקה קלאסית" כולל בתוכו הרבה סגנונות שונים ותקופות שונות, בגדול ניתן לחלק לשלוש - מוזיקה עתיקה (טרום קלאסית), קלאסית, ומודרנית - מה שעונה לשאלתך, מוזיקה שאתה מגדיר "קלאסית" ממשיכה להכתב כל הזמן. אחת התשובות לשאלתך היא הקהל: באחד מספריו של ארתור ס' קלארק מתואר קונצרט עתידני שבו היצירה הפופולארית - לטעמו של הקהל כלומר - היא פולחן האביב של סטרוינסקי, יצירה שכיום עדיין נחשבת מודרנית. אם דיברת על תזמורות - אלו גופים גדולים שזקוקים להרבה מזומנים, טעמו של הקהל מאוד רלוונטי להם, כך למשל ידוע שהתזמורת הפילהרמונית היא מהגופים השמרניים ביותר בתחום המוזיקה. לא פעם תראה מאזינים עוזבים את האולם בהפסקה כי אחריה מנגנים, חרמנא לצלן, משהו קצת יותר מסובך ופחות מוכר, משהו שקצת קשה לזמזם. אבל גם חובבי המוזיקה הקלאסית יודו שאין מקום להשוואה בין מוזיקה הנכתבת כיום לבין זו שנכתבה במאות הקודמות, קשה מאוד לסמן גאון מודרני ש"ייכנס לנעליהם" של הקלאסיקנים, בודדים יש במחצית השניה של המאה ה-20 שיכולים להחשב ככאלו. כמובן יש שיחלקו עלי. התשובה לדעתי נעוצה בטכנולוגיית ההקלטה. המאפיין העיקרי הייחודי למוזיקה הקלאסית בעיני אינו מבנה מסוים, הרמוניות כאלו ואחרות, או כלים כלשהם, כי אם ההפרדה בין אמנות ההלחנה לבין אמנות הביצוע באמצעות הטקסט הכתוב, דבר שלא היה קיים לפני כן. ההקלטה "הרגה" את אמנות הביצוע. המאזין המודרני לא מסוגל להעריך את הדקויות של המבצע שהולכות לאיבוד בהקלטה, שהיא כביכול מושלמת (היא לא). המאזין הפך לצרכן מוזיקה, הוא צורך שופן או בטהובן, כי זה מה שהוא רגיל לשמוע. למען ההגינות יש לאמר שגם המאזין המסורתי היה שמרן, אבל באופן שונה לגמרי, הוא נחשף רק למה שהוצג בפניו, המבצעים הם אלו שבחרו את הרפטואר שלהם, לא היה לקהל אמצעי לשמוע שום דבר אחר כמו הקלטה של יצירות אחרות, מה שלא בוצע על הבמה - לא היה קיים.
 

droriko

New member
מה שכן

המוזיקה הקלאסית בפני עצמה אולי לא "רלבנטית" לקהל הצעיר , אבל כשהיא משולבת בסיגנונות מודרנים יותר זה הופך ליהות נגיש. לדוגמא פינק פלויד עם אלבום המופת ATOM HEART MOTHER , או ארקייד פייר הקנדים שמשתמשים בהרבה כלים קלאסים ,או למשל להקה שאני מאד אוהב רוקפור שהוציאה אלבום שלם עם גירסאות קלאסיות לשירים שלה .
 

ItsikH

Member
כן, רק שזו לא מויקה קלאסית השימוש בכלים שאתה מגדיר קלאסיים כשלעצמו לא מגדיר מוזיקה קלאסית, זה בדיוק מה הסברתי - שמוזיקה קלאסית, בניגוד לז'אנרים מוזיקליים אחרים, לא מוגדרת על ידי הכלים, או הסולם, או ההרמוניות (יש לה מאפיינים כאלו, אכן, אבל לא הם מגדירים אותה), כי אם אמנות הביצוע, ההפרדה בין האמן המלחין לבין האמן המבצע. כך למשל, זו מוזיקה קלאסית, וזו לא - למרות שלך זה נשמע אולי אותו דבר (אותה "מוזיקה" כביכול).
 

ItsikH

Member
העדר הרלוונטיות כביכול (לא באמת) נובע - שוב - מטכנולוגיית ההקלטה. לא הז'אנר הוא זה שזר לך, כי אם הרעיון שהמוזיקה מתקיימת רק כארוע חד פעמי ובלתי חוזר, בביצוע החי, בכלים אקוסטיים וללא הגברה, כלומר ללא שום מעורבות של מקור כח חיצוני, הכל נובע מהמבצעים ומגיע ישירות אליך, מגע ישיר ובלתי אמצעי. בפועל הז'אנר דווקא משגשג הרבה יותר מאי פעם, מספר מאזיני מוצארט בימינו גדול מסך כל מאזיניו בעודו בחיים או - להערכתי - אפילו כל מאזיניו בדורות בדורות הקודמים, ובניגוד לדעתך, יש הרבה צעירים בקהלה הזה. יש שתי בעיות אמיתיות בצריכה הזו: ../images/Emo41.gifחלקה של המוזיקה הקלאסית בשוק המוזיקה הולך וקטן עם הזמן, כלומר שוק המוזיקה גדל הרבה יותר מאשר הפלח הקלאסי. ../images/Emo41.gifהמונח עצמו, "שוק המוזיקה", מרמז על הבעיה העיקרית - שמוזיקה הפכה ממפגש בין אנשים למצרך חד צדדי.
 

droriko

New member
מן הסתם יש יותר מאזינים

בהתאם לאוכלוסיה שגדלה במאה שנים האחרונות . אפשר להגיד שבאופן יחסי כמות המאזינים ירדה בצורה ניכרת . כיום עיקר המאזינים הם אנשים מבוגרים ,כאלה שבתקופת הילדות שלהם שמעו בבית באך האוזן שלהם היתה פתוחה לזה . הדורות הבאים ישמעו בבית רק מוזיקה מודרנית שאין לה שום קשר למוזיקה הקלאסית (אני מניח שהם לא יכירו בגיל 8 את ATOM HEART MOTHER) ככה שאני צופה שהיא תיעלם לחלוטין מתרבות הצריכה ,כמו המוזיקה השבטית כיום.
 

ItsikH

Member
לדעתי אתה טועה לגמרי כיוון שמספר המאיזינים למוזיקה קלאסית גדל אבסולוטית - למרות שכאמור קטן יחסית - אין לך אלא להסיק שמצטרפים מאזינים צעירים. על מנת להמחיש עד כמה המגמה הרבה יותר מורכבת מזו שאתה מתאר - בעשורים האחרונים קם לתחיה ז'אנר שהיה מוזנח כמעט לגמרי, המוזיקה העתיקה, עד כדי כך שיש היום מגמות ובתי ספר שעוסקים אך ורק בתחום, יש מגוון עצום של הקלטות עדכניות של יצירות עתיקות בכלים אותנטיים ובסגנון התקופה. מאיפה זה בא? אף אחד לא שמע את זה בשום בית? הביצועים היחידים - והלא רבים - שהיו למוזיקה עתיקה, היו עיבודים לכלים מודרניים ובסגנון מודרני (מבחינתך - קלאסי). נדגיש - באך שהוריי שמעו בבית לא קשור בכלל לבאך שמבוצע באסכולה האותנטית. ואתה חוזר ומשתמש במונח "מוזיקה מודרנית" כאילו המושג הזה מוגדר היטב, וברור לך מהו. אם כוונתך ל"תעשיית המוזיקה", זו עוסקת בבידור וזה מצרך שמתחלף בהתאם לאופנה, כמו בגדים, אין לו חשיבות תרבותית מיוחדת. ברור שמה ששומעים היום לא ישמעו בעוד דור, כי בתחום הבידור באמת מחליפים סגנונות בהתאם לדורות.
 

idannc

New member
מוסיקה קלאסית לא רלבנטית לקהל הצעיר

בדיוק כמו מוסיקות "hardcore " אחרות : ג'אז , פיוז'ן , מוסיקת עולם וכו' עדיין , מוסיקה קלאסית היא בסיס ללימודי מוסיקה ועדיין אם ברצונך להיות מוסיקאי , כדאי שתדע קצת מוסיקה קלאסית . כמו שאיציק אמר , פינק פלויד וכו' אינם מוסיקה קלאסית , אך באמת אבות אבותי הרוק המתקדם חונכו על ברכיי המוסיקה הקלאסית . ציטוט מאתר mitkadem.co.il " מוסיקאים רבים ברוק המתקדם האירופאי הושפע באופן בולט ממלחינים קלאסיים מפורסמים. את יצירותיהם לימדו במכללות המוסיקה ובמוסדות החינוך הגבוהים. המורשת המוסיקלית העשירה הזו מהווה עולם נסתר מרוב מאזיני הרוקנרול הממוצעים, שאינם מודעים לעוצמת טביעת אצבעותיהם על כל המוסיקה המערבית של המאה העשרים. בראיונות רבים חשפו שוב ושוב מוסיקאים רבים שכתבו יצירות רוק פרוגרסיביות, רובם קלידנים, את ההשפעה המכרעת של המלחינים הגדולים על יצירותיהם ועל מיומנותם כמלחינים. היכרות (ואפילו שיטחית) עם חלק מן השמות הבאים תסייע לכל מאזין סקרן להבין טוב יותר את העובדה שכל מלחין וזרם מוסיקלי הם רק חוליה קטנה בשרשרת ארוכת-שנים, המבוססת על מסורת, לימוד, תגובה והעשרה. ועוד כתבה מהאתר : כמה דוגמאות : - the moody blues - days of future passed http://www.youtube.com/watch?v=fCQSqHZuX9w&feature=related elp מבצעים את pictures at an exhibition של מוסורגסקי בשלמותו http://www.youtube.com/watch?v=yyys4gm01A8
 
המאזין המסורתי לא היה שמרן -

ככל שזה נשמע מופרך - המאזין לפני עידן ההקלטות שמע בעיקר מוזיקה עכשווית (לזמנה)! לכן מלחינים שנחשבים היום קלאסיקנים, נחשבו בזמנם לעתים כחדשנים מדי, או אפילו פרועים... כאשר מלחין אינו בתפקיד של לספק לקהל את רצונו, אלא להתבטא חופשי - הוא מכניס את עצמו לעתים לצרה עם השומעים... זה חלק ממה שקרה למוזיקה (בעיקר הא-טונאלית) במאה העשרים. הקהל רגיל לצרוך מוזיקה באופן מסויים, והוא אינו רגיל כיום ל"הפתעות". זה די מפליא - למרות שכבר 100 שנה ויותר כותבים מוזיקה "עכשווית" היא עדיין שנויה במחלוקת... (יש כאלה שדביסי בשבילם לא מובן). יש כיום מלחינים רבים שיכנסו ככל הנראה להיסטוריה של המוזיקה הקלאסית כמלחינים קאנניים - אבל הקלות הרבה של הקלטת והפצת המוזיקה עושה את הברירה הטבעית קשה יותר, ומלחינים לא בולטים זוכים לתפוצה. ייתכן שזה גם גורם לירידה באיכות שהקהל צורך. בחו"ל יש קהל רב יותר וצעיר יותר למוזיקה קלאסית עכשווית - הייתי בלא מעט קונצרטים ונוכחתי (לקנאתי) בזאת. בארץ התזמורות החשובות נוטות לספק את צרכי הקהל הרחב, עם הבלחות פה ושם. לעומת זאת יש גופים כמו "אנסמבל המאה העשרים" ו"מוזיקה נובה" שיוצרים חווייה מתקנת... ניסיתי לעשות רשימה של מלחינים חשובים במאה השנים האחרונות. היא לא מצומצמת בכלל, וכדאי ל-Tomer88 להתעדכן באינטרנט, לפחות... לא אפרסם את הרשימה כרגע, כי כאמור היא ארוכה ועלולה לייגע...
 

Tomerb88

New member
אותי לא תייגע, פרסם בבקשה ../images/Emo13.gif

כרגע המודרנים היחידים שאני שומע הם בולז וקייג' - אבל אשמח להפתח לעוד.
 
אני חש שככל שאפרסם יותר - אפגע

(בעיני עצמי) באלה שלא נקבתי בשמותיהם. אבל הנה כמה מהאהובים עלי: אוליבייה מסיאן Maessian גיאה קנצ'לי Kancheli טורו טקמיצו Takemitsu ארוו פארט Part וליו טורמיס Tormis גיורגי ליגטי Ligeti פאול בן-חיים סופיה גובאידולינה Gubaidulina ג'ון אדאמז Adams וזו רשימה חלקית מאד ולא מחייבת - לאלה שכבר אורבים לי, הוסיפו עוד כאוות נפשכם... ומתחילת המאה העשרים: צ'ארלז אייבז Ives סטרווינסקי ברטוק שנברג - ווברן - ברג וילה לובוס דביסי - ראוול סקריאבין דריוס מיו Milhaud רבואלטס Revueltas נסה גם מתחום אחר את: Charlie Mingus Don Cherry Paul Bley וסליחה עם כל האחרים (אולי בפעם הבאה...)
 

tulkin

New member
ומוסיף

ל"צעירים יותר": לוטוסלבסקי שניטקה פנדרצקי לוצ'אנו בריו לותיקים יותר: שוסטקוביץ' בריטן פרוקופייב הינדמית נילסן וגם לישראל יש הרבה מה להוסיף: אנדרה היידו מיכאל וולפה מרק קופיטמן יוסף ברנדשווילי עודד זהבי אביה קופלמן ועוד רבים וטובים
 

Ilikejazz

New member
אחדים שאני מוסיף, כי אני אוהב

יאניס קסנאקיס - he.wikipedia.org/wiki/יאניס_קסנאקיס ארוו פארט פרנקו דונטוני ומשלנו דן יוהאס ברדנשוילי והגברת לאה צרבין
 
כפילות...

פארט וברדנשווילי מופיעים כבר ברשימות למעלה... לא נורא. תודה על ההרחבה!
 
למעלה