שאלה שמאוד מאוד מציקה לי ואני אשמח

אופירA

New member
מנהל
רבי יוסף קארו מצפת

אם אינך מכיר אותו, זה אינו הופך אותו לפחות גדול... רבי יוסף קארו לא בעצם חיבר לו ספר עם החלטות פרטיות. הוא פשוט ריכז את פסקי ההלכות שנכתבו ע"י 3 ענקי התורה - הרא"ש, הרי"ף והרמב"ם. גם הם לא קיבלו החלטות עצמאיות על בסיס דעות אישיות, אלא חיברו את כתביהם עפ"י לימוד הגמרא, בגאונות שאין כמותה. לכן "השולחן ערוך" הוא ספר יסוד במקורות היהודיים, ועל פיו פוסקים במשך כל הדורות מאז.
 

MOOLKI

New member
שאלתי הייתה תמימה לחלוטין ולא

התכוונתי להוריד מגדולתו של אף אחד. באמת רציתי לדעת מי כתב אותו. תודה על התשובה המנומקת.
 

asaf2000

New member
שאלה טובה

גם אני תמהתי מאוד על המנהג הזה שבזמנו חשבתיו לפסול. אבל הרב הסביר לי שלהיפך, זה כבוד גדול לתורה שאנשים "רבים" מי ישלם יותר כסף כדי לעלות לתורה. ואחרי כמה שנים מצאתי במשנה ברורה על שולחן ערוך בסימן תקפ"ד לגבי הלכות ראש השנה ויום כיפור: "...כתב במט"א ראוי לכל גבר ירא ד' להשתדל שיהיה לו עליה בימים נוראים ואף במקומות שמוכרין מצות יקנה אותו בדמים כפי יכולתו ואדרבה יש עילוי יותר במצוה שבאה אליו בדמים ממצוה שבאה לו בחנם אין כסף". ועכשיו מצאתי גם לגבי גלילת ספר תורה: "...גדול שבאותם שקראו בתורה גוללו ורגילים לקנותו בדמים יקרים לחבב המצוה:" (שו"ע או"ח סימן קמ"ז) "ונוהגין למכור הוצאות והכנסות משום ברב עם הדרת מלך" (במשנה ברורה שם)
 

MOOLKI

New member
שוב.............

אני לא אמרתי שזה לא כבוד גדול אבל למה בשבת???למה בליל כיפור???במיוחד כשאפשר להימנע מזה!!! תקשיבו חברה,אני לא מדבר פה על דקויות,זה אחד הדברים הבסיסיים ביהדות!!!! לא עושים עסקים בשבת!!לא מתעסקים בכסף! תקרא שוב את הציטוטים שהבאת ותיווכח לראות שלא מדובר שם על ימי קודש. ימים נוראים סבבה,ליל כיפור לא. אני מצטער,אבל עדיין לא קיבלתי הסבר משכנע...... תדעו לכם שאני מכיר אדם שלא הולך לבית כנסת רק בגלל העניין הזה,בגלל הסוג של הצביעות הזאת ואני יותר מאשמח לחזור אליו עם תשובה מספקת גם בשבילו ולא פחות בשבילי.
 

asaf2000

New member
תגובה

אם זה כבוד התורה אז זה מותר אפילו בשבת ויופ כיפור והרי אין כאן שום "עסקים", אנשים תורמים את הכסף הזה לבית הכנסת ואפשר להתחייב כסף לצדקה גם בשבת. הציטוט שהבאתי מדבר על עליה לתורה בראש השנה (או יום כיפור) עצמו. אני מסכים איתך שאנשים לא תמיד בדרגה שהם חושבים על כבוד התורה ולפעמים יש כאלה שמנצלים את היותם מבוססים כלכלית בשביל לצעוק "אני תורם 1000 שקל" "אני תורם 2000 שקל" ובעצם כוונתם הוא לשם כבוד. אבל אנחנו אסור צריכים להסתכל על המכירה רק בשביל כבוד לתורה ואפילו שמישהו מכוון לשם כבוד עצמו בכל זאת יוצא מזה גם כבוד לתורה. וכמובן שאם לא ברור לנו על מישהו שמכוון לכבוד אז אין סיבה לחשוב כך וכמובן שחייבים לדון כל אדם לכף זכות שודאי הוא מכוון לכבוד התורה כמו שכתוב בהלכה שהבאתי.
 

MOOLKI

New member
ידידי...

אני רואה בשמירה על כללי התורה ככבוד יותר גדול לתורה. זה לא רק עניין של עסקים,זו האוריה שנוצרת שההוא מציע 200 וההוא 300 וכן הלאה.... ממש המכרז של המדינה!לי זה לא עושה הרגשה טובה בליל כיפור. אתה שוב לא מתייחס לנק' שלי,גם אם נניח שזה איכשהוא בסדר,זה לא יהיה פי 7 יותר בסדר לעשות את זה ביום חול????למה לקלקל את האוירה?? עוד דבר,ביננו,ברור לך שהרוב המוחלט של האנשים עושים את זה לשם כבודם עצמם וזה איפשהוא טיבעי.... ובזה שהם נוהגים כך הם מבצעים עבירה אז הנה לך עוד סיבה למה זה פסול!! המנהג הזה גורר אותם לידי עבירה ולא רק באשמתם. אני אחזור לטיעון המקורי שלי,גם אם אפשר בשבת ואפשר לא בשבת,לא עדיף לא בשבת?????
 

היחידה22

New member
גם אני מרגיש אי נוחות עם זה, אבל

מבין שאין ברירה ,גם בית הכנסת צריך להתקיים, ולכן אולי חייבים לגבות סכומים אדירים, ובגלל קדושת וחשיבות היום אנשים יתרמו דווקא יותר. אם זה היה תלוי בי, הייתי מבטל את הנוהג הזה, אבל יש גדולי דור שהחליטו שזה מקובל - לכן אני לא טוען שיש לי "היגיון בריא", למרות שלכאורה זה נראה כך. הם מבינים בהלכה הרבה יותר ממני וממך, עם כל הכבוד לשנינו, והאמן לי שהם יודעים מה הם עושים
 

MOOLKI

New member
עם גישה כזאת למשל אני

ממש לא מסכים. זה שיש גדולי דור וחכמים זה טוב ויפה אבל זה לא אומר שאנחנו לא צריכים להפעיל את הראש. תדע את מקומך אבל אל תהיה בובה.תחשוב,תעמיק,תתעניין ובדיוק בגלל זה העליתי את זה כאן ושימי לב שלא קבעתי שום קביעה אלא אני רק מחפש הסבר.אם קיים כזה,אני מפספס אותו. "אני לא טוען שיש לי הגיון בריא" "הם יודעים מה הם עושים" זו לא הדרך,מותר לשאול,להתעניין ואפילו לדעתי גם לחלוק לפעמים. דרך אגב,תקנו אותי אם אני טועה אבל כל שנה שביעית אסור לעבוד את האדמה,נכון?צריך לתת לה לנוח.... ישאלו אנשים,אז איך נתפרס?איך נקיים את המשפחה?אז קראתי שאדם שבוטח באלוקים,אלוקים ידאג לו שבשנה השישית ירויח כפול כדי שיספיק לו גם לשנה השביעית! על זה אנחנו כן סומכים ןובוטחים באלוהים אבל מצד שני אנחנו דואגים שאם נגבה ביום חול ולא בשבת אז לא יהיה לנו מספיק?? נק' למחשבה!
 

היחידה22

New member
אסביר את הנקודה באופן חד יותר

מאחר ולא למדתי כמו גדולי הדור, ואפילו לא משהו שמתקרב לידע המופלג שלהם, אני לא מתווכח איתם באופן עקרוני, ולא "מתעניין" או "יודע לחלוק לפעמים". הסיבה פשוטה: כמו שלא אתווכח עם רופא על דבר רפואי שאיני מבין בו, וכמו שלא אטען בפני מהנדס כי הוא עשה שגיאה, ואני, שלא למדתי דבר בנושא, יודע היכן הטעות בדיוק - כך לא אתווכח עם רבנים שלמדו בערך כמספר הימים בהם אני חי (בן 26, ללא כיפה, אבל מתחזק). תאמר "או.קיי, אבל כמו שמותר לקחת חוות דעת שנייה מדוקטור או מהנדס אחר, כך גם אפשר לחלוק על רב". אז אשיב לך שאפשר לקחת חוות דעת שניה, אבל יש דברים ביהדות שכולם יגידו לך: צריכים להניח תפילין, לא לחלל שבת, לשים ציצית וכו' וגו', וכן, מותר גם לתרום ביום כיפור. גם אני לא מבין את ההיגיון, אבל בניגוד אליך, אני לא בטוח שההיגיון שלי הוא האולטימטיבי, אלא מקשיב לכולם, רואה שכולם מחזיקים באותה דעה, כך שבאמת קטונתי. ההשוואה שלך לשנת השמיטה לא מדויקת, כי שם אנו תלויים בחסדי שמיים ישירים, וכאן אלה חסדי התורמים, בשר ודם. מלבד זאת לכל הלכה או מנהג או היתר יש כמה פנים, ביניהם הפן המעשי (במקרה שלנו - צריכים שיהיו תורמים) וגם הפן הקבלי, הנסתר. אני לא יודע מה המשמעות הנסתרת של תרומה ביום כיפור, אבל לך תדע, אולי אם אני ואתה היינו לומדים מספיק, היינו גם מבינים לעומק את המשמעות. אבל שוב - כל עוד לא למדנו, אל לנו להתווכח ולהטיל ספק בדברי גדולי הדור
 

MOOLKI

New member
תשובה

הבט,אתה צודק במה שאמרת שלא תתווכח עם רופא על דבר שאינך בקיא בו אבל אני לא מתווכח.אני שואל!יש הבדל.לא אמרתי שזו טעות,אמרתי שלדעתי זו טעות אבל מכיוון שאני לא בקיא מספיק כדי לפסוק כלום לכאן או לכאן אז אז אני מבקש הסבר ממי שכן בקיא מספיק ואת זה עדיין לא קיבלתי. ההשוואה שלי לשנת השמיטה היא מאוד מדוייקת.הכל עניין של אמונה!לא יכול להיות שאתה מסוגל להאמין שהאדמה תפיק כל שנה שישית פי 2 מהתפוקה הרגילה שלה שזה דבר שהוא לא טיבעי,פלא,נס! אבל לדאוג שלא יהיה מספיק כסף בחשבון הבנק של בית הכנסת זה כבר יותר מידי לעכל??? ועוד דבר,אתה באמת חושב שגורל בית הכנסת הוא לא בידי שמיים אלא בידי בשר ודם??גם כמות התרומות שיקבל בית הכנסת תלוי בחסדי שמיים לא פחות משנת שמיטה!אם תהיה החלטה משמיים שבית כנסת זה או אחר לא צריך להתקיים אז לא יעזרו לך כל התרומות שבעולם,נכון?אז הנה לך,זה כן בידי שמיים. "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים" אני מקווה שציטטתי נכון....
 

asaf2000

New member
תשובה

ככל שהזמן עובר הדורות הולכים ונעשיפ פחות ופחות חכמים (ירידת הדורות) ולא יותר. חז"ל היו חכמים בחכמת התורה ובחכמת החיים בהרבה ממה שאנחנו היום וכמובן שכל מה שכתוב בשמם בתורה שבע"פ זה הכל קיבלנו בהר סיני. אנחנו לא תמיד מבינים את כוונתם הקדושה של חז"ל גם בגלל ירידת הדורות וגם בגלל שאנחנו מושפעים מאוד בדורות האלה מהגוים ומההגיון המעוות של העולם שלא הולך לפי התורה הקדושה. לכן כשיש משהו שלא מבינים בתורה זה לא אומר שחז"ל טעו או לא הבינו או שיש לנו בכלל זכות לחלוק עליהם ועל התורה הקדושה אלא שאנחנו לא מבינים היטב את התורה ולכן מנסים לתרץ את דברי חז"ל לפי התורה ולא להקשות עליהם ולהגיד שהם טעו. לגבי שמיטה הקב"ה מבטיח לנו בתורה שע"י שמירת מצוות השמיטה והיובל אז היבול של השנה השישית יספיק גם לשנה השביעית והשמינית. לגבי מכירת מצוות בשבת ובימים נוראים כתוב בשו"ע שיש עילוי למצווה שאנשים רוצים לשלם בשביל לקיים אותה ואין בזה זילות של השבת. אם אנחנו לא מבינים את זה זו בעיה שלנו ואנחנו צריכים לשנות את השקפתינו לפי התורה ולא להפך.
 

MOOLKI

New member
אני מצטער אבל אני לא

אוהב את הגישה של "פרה עיוורת". "לכן כשיש משהו שלא מבינים בתורה זה לא אומר שחז"ל טעו או לא הבינו או שיש לנו בכלל זכות לחלוק עליהם ועל התורה הקדושה אלא שאנחנו לא מבינים...." חבל מאוד שזו דרך המחשבה שלך.תשתדל אף פעם לא לתת את הנימוק הזה לאדם שלא בקיא בדת או שלא קרוב לדת כי אתה רק תרחיק אותו יותר!באחריות מניסיון!אדם שלא נמצא בדת יראה במה שכתבת עלבון לאינטילגנציה.אני באופן אישי יכול להבין מאיפה אתה בא אבל אני עדיין לא מסכים עם הגישה הזו... התורה היא יצירה אלוקית ואיתה אני לא מתעסק בשום אופן. מעבר לזה,כל מה שהוא פרי יצירתו של המוח האנושי אני יכול להרשות לעצמי לתהות עליו ואפילו גם לא להסכים איתו....
 

asaf2000

New member
תגובה

כשאני אומר 'חז"ל אמרו' אני לא מדבר על איזה זקן שיושב בבית קפה ומדבר מדעותיו האישיות עם חבריו אני מתכוון למה שכתוב בגמרא. כל מה שחז"ל אמרו במשנה, בגמרא ובמדרשים זה הכל תורה מסיני, כידוע לך כשקיבלנו את התורה קיבלנו גם את התורה שבכתב וגם את התורה שבע"פ שהיא התלמוד והכל זה מהקב"ה זה לא פרי יצירתו של המוח האנושי!
 
אווירה? הרגשה?

הלכה פוסקים עם שכל, בקיאות סברא והגיון. אם הרגש לא מסתדר עם השכל לומדים את הנושא היטיב ומנסים לברר מה מפריע לרגש. במקומות רבים לא ניתן לעשות את ה"מכירה" ביום אחר היות ולא כל אותם אנשים שנמצאים באותה שבת\כיפור מתפללים באותו המקום גם בימי החול.
 

MOOLKI

New member
מה?

איפה לא ניתן לעשות את זה פרט לשבת?אני בספק אם יש מקום כזה... אם אכן קיימת בעייה כזו אז אין לנו ויכוח.בנוגע למקומות האלה כמובן. חוץ מזה אם היה ידוע שאת המכירות האלה עושים כל חמישי בערב אז אותם אנשים היו מגיעים בחמישי בערב.הכל עניין של רצון.
 
לאו דוקא.

אנשים לא תמיד יבואו במיוחד בשביל זה. חוץ מזה, זו לא היתה עיקר התשובה שלי. אם תבין את עיקר התשובה יגמר הוויכוח.
 

Guy3331

New member
יש משהו בדבריו של MOOLKI.

לשם מצווה או לא לשם מצווה, באמת יש בעייתיות עם חישובי וענייני כסף בשבת. אצל האשכנזים החרדים לעולם לא תראה את המנהג הזה. נכון שהם פשוט מחמירים על כל דבר, אבל הייתי אומר (ואני לא רב או פוסק, אבל...) שיש להחמיר בעניין זה, כדי שלא יהיה ספק קל שבקלים של איזשהו חוסר כבוד לשבת-קודש. והלכות ניתנות לשינוי. לדוגמא: היו דורות שחכמיי-הדור התירו לאכול עוף עם מוצריי-חלב באותה ארוחה, עד שהגיע דור שבו קבעו הלכה להמתין כמה שעות גם בין עוף למוצריי-חלב, כדי שלא יקלו ראש המון-העם להתיר לעצמם גם בשר בהמה עם מוצריי-חלב... ולכן אני די מסכים עם הטענה של MOOLKI. ועוד דוגמא: החרדים גם לא קונים בקבוקיי שתייה קלה, שהפקק שלהם הוא כזה שיש בו חיתוך של שני החלקים (כמו בבקבוקיי השתייה מהסופרמרקט...), אלא היום יש "פקק שבת" ללא אותו חיתוך... ושוב, אני לא רב או פוסק, אבל יש מקום לטענתו. בכל-אופן, זו דעתי...
 

איקו

New member
בואו נגיד שהאנשים שתורמים ביום כיפו

ביום כיפור בדרך כלל לא באים בכלל ביומות השבוע לצערי, ולא ביום שבת ולא בכלל. אני לא רוצה להכליל אני מדבר על מקומות חילוניים ולא בבני ברק וירושלים. שהרוב חילוני.
 

asaf2000

New member
תגובה

אצל החרדים האשכנזים החסידים דווקא כן ראיתי שמוכרים עליות לתורה גם בימי חול וגם בשבתות ואצל הליטאים לא ראיתי אבל נראה לי שזה בגלל שלא היה מקובל כך אבל לא בגלל חומרא בהלכה. לגבי פקק הבקבוק זו הלכה מפורשת שאסור לפתוח את הפקק בשבת אלא שיש מקילים בפקק פלסטיק (לא יודע למה) אבל הרב עובדיה כותב שלכתחילה יש לפתוח את כל הבקבוקים לפני שבת. מה שמוכרים היום בקבוקים עם "פקק-שבת" זה לפי ההלכה וכדי שיהיה נוח יותר ולא בגלל חומרא. לגבי מה שכתבת "הלכות ניתנות לשינוי" זה ממש לא נכון ואפילו ההפך הוא הנכון כתוב שבית דין לא יכול לבטל גזירה אלא אם כן גדול בחכמה ובמנין מבית הדין שגזר את הגזירה וזה לא מצוי היום. וחוץ מזה לענין בשר עוף בחלב, מהתורה בשר עוף הוא פרווה לכן מותר לאכול אותו עם חלב אלא שחכמים גזרו בדורות מאוחרים יותר משום סיג לתורה אבל לא ביטלו הלכה ח"ו.
 
למעלה