שאלה שמאוד מאוד מציקה לי ואני אשמח

MOOLKI

New member
מה????אפשר לאכול חלב אחרי עוף??

קראתי נכון??מהתורה כתוב שבשר עוף הוא פרווה???
 

אלי ו.

New member
אסור לאכול חלב אחרי עוף!

אבל זה אינו איסור מדאורייתא אלא איסור מדרבנן. הגמרא מעידה שבאיזורו של ר' יוסי הגלילי שסבר שעוף אינו בשרי נהגו לאכול עוף בחלב. משתקנו חכמים שעוף הוא בשרי, אנו מחוייבים בכך והוא בשרי לכל דבר.
 

MOOLKI

New member
מה זה תיקנו שעוף הוא בשרי?

או שהעוף בשרי מלכתחילה או שלא. לא ככה?הוא לא נהיה פתאום בשרי.... אם בתורה לא מצויין שאסור לאכול אחריו מוצריי חלב אז למה תיקנו את זה??? אני ממש רוצה לדעת.....
 

asaf2000

New member
תשובה

התורה מצווה על חכמים שבכל דור ודור לגדור גדרים ולעשות סיגים לתורה כמו שכתוב "ועשיתם משמרת למשמרתי". זאת אומרת אם חכמים רואים אנשים שטועים או שעלולים לבוא לטעות בין היתר ואיסור אז הם מצווים לגזור איסור אפילו על מה שהתורה התירה כדי להרחיק את האדם מן העבירה. לגבי עוף עם חלב מהתורה זה באמת מותר אבל חכמים חששו שאנשים יבואו לטעות ולהחליף בין בשר עוף לבשר בהמה ויבוא להכשל באיסור לכן גזרו איסור גם על בשר עוף.
 

MOOLKI

New member
לא הבנתי.

"הם מצווים לגזור איסור אפילו על מה שהתורה התירה כדי להרחיק את האדם מן העבירה." אם התורה התירה אז למה זה עבירה? ת'כלס,אם אני לא אתבלבל בין עוף לבקר,זאת לא תהיה עבירה מהתורה?
 
זאת תהיה עבירה מהתורה

היות ואסף כתב בהודעה הקודמת: "הם מצווים לגזור (מצווים מהתורה כמובן) איסור אפילו על מה שהתורה התירה כדי להרחיק את האדם מן העבירה."
 

MOOLKI

New member
אבל איך זה מרחיק אותי?

הרי אין סכנה להתבלבל בין עוף לבן בקר,לא? לא ברור לי איפה הסכנה לעבור עבירה....
 
לא הבנתי מה אתה שואל.

יש איסור לאכול עוף עם חלב מדרבנן. גם אם מניחים לך בצלחת את הקרבולת של התרנגול כדי שתזכור שמדובר בעוף עדיין אסור לך לאכול אותו עם גבינה כי כך גזרו חז"ל והם היו מצווים לגזור.
 

אופירA

New member
מנהל
התורה נתנה הוראות

וגם נתנה הנחיות איך לפעול כשיש התנגשות בין הוראות. ובכן, התורה הורתה שעוף הוא פרווה, אבל גם הורתה שגדולי הדור הם שיקבעו את התורה בכל דור ודור, כי לא בשמיים היא! התורה נמסרה לבני האדם לא רק כדי לקיימה אלא גם כדי לקבוע אותה בדרך הלימוד לאמיתתה של תורה והפסיקה. וכיוון שיש התנגשות - שהרי חז"ל קבעו שעוף הוא בשרי, ובתורה נאמר שהוא פרווה - מה שקובע עבורנו הוא ההוראה שההלכות למעשה הן אלו שקבעו חז"ל. כאשר חז"ל מוסיפים על התורה - הם מוסיפים את מה שהתורה הורתה להם להוסיף, ולכן בכל מקרה שהוסיפו - זאת התורה ואין סתירה. כשם שבתורה כתוב שצריך לצום ביום כיפור, אבל במקרה שאדם חולה אסור לו לצום ביום כיפור, וזו לא סתירה, כך במקרה שחז"ל הוסיפו על הנכתב בתורה, זו התורה ואין סתירה לכתוב. וודאי שיש אפשרות להתבלבל בין עוף לבקר. קנה בקר טחון ועוף טחון והסר מהן את התוויות. אני רוצה שתגיד לי בוודאות מה בקר ומה עוף. אם עדיין אינך מבין, תן לאמך לבשל אותם כל אחד לחוד, ונראה אם תזהה את הקציצות שעשתה - מה בקר ומה עוף!!!
 

MOOLKI

New member
חחח נסחפנו קצת,לא?

מה הסיפור להבדיל בין עוף לבקר? בכל אופן,הבנתי את הרעיון... חבל שהם פסקו כך לדעתי. אני לא רואה מה הקושי להפריד בין בקר לעוף... אם יש ספק אז לא אוכלים. בגלל זה לאסור? לא הכי משכנע אבל קיבלתי.... אני אמשיך לשמור כמו עד היום.... תודה על ההתייחסות.
 
פעמים וקשה להבדיל בין

קציצות בשר העשויות מעוף לבין בשר בקר. אמנם כמו שאתה אומר, ברוב הפעמים קל להבדיל אך חז"ל לא לקחו סיכון וגזרו באופן מוחלט על העוף. כיום, לאחר הגזרה, מדובר באיסור מוחלט וגם אם ברור לך שמדובר בעוף. זה הכוח שהתורה נתנה לחז"ל שבכך מנעו והרחיקו אותנו מעבירה. (במצבים מסויימים)
 

MOOLKI

New member
רגע,אז טכנית אם אני אוכל

משהו חלבי אחרי עוף,אני עובר עבירה או לא???? מה תופס יותר?התורה או הגזירה? הרי הם פסקו כך כדי להגן עלי ובהנחה שאין ספק שזה עוף.... סליחה שאני מציק....
 
עניתי לך על השאלה הזאת.

אחזור שוב. לאחר הגזרה (הכללית שבאה להציל אותנו מהמצבים הספציפיים בהם יש את הספק) שגזרו חז"ל (שהתורה צוותה אותם לגזור) אסור לנו לאכול עוף עם חלב וגם אם ברור לנו ב 100% שמדובר בעוף.
 

asaf2000

New member
אסור.

מהתורה מותר אבל חכמים אסרו בגזירה, לכן אסור. אגב, על דגים וחגבים לא גזרו ודינם פרווה.
 
מכירת עליות לתורה

בס"ד שלום לכולם! גם אני נמנה בין אלו שמכירת העליות לתורה בשבתות, בחגים ובימים הנוראים, נראת מוזרה בעיניהם ובלתי מתאימה לקדושת היום. אכן בהסתכלות הקיצונית של MOOLKI על כך ישנה טעות מסוימת כמדומני. אנו רגילים שהתעסקות עם כסף היא דבר חומרי שלא שייך לקדושה, אבל באמת הכל תלוי מה אדם עושה עם הכסף ולמה הוא מכוון בעשיתו. בספרים הקדושים מבואר רבות על התיקונים הגדולים הנעשים בעולמות העליונים על ידי נתינת צדקה. אם כן ודאי שנתינת צדקה הינה מעשה רוחני טהור וקדוש, ואין לה קשר כלל לעסקי החול. זה ממש עולם אחר. אם מצאנו שיש מצוה לקנות בכסף עליה לתורה או מצוות אחרות, אז בהכרח שגם זה ענין רוחני אמיתי. זה לא שונה ממצוות אחרות כגון הנחת תפילין. הרי גם התפילין אותם אנו מניחים עשויים מדבר חומרי ביותר - עור של בהמה. בכל זאת ברגע שמשתמשים בחומר לדבר מצוה, אז החומר הופך להיות קדוש. לאור האמור נראה שהסיבה שלנו נראה לא מתאים למכור עליות בבית הכנסת ועוד ביום כיפור, היא לא בגלל עצם הדבר של הקניה, אלא בגלל ההתסכלות המוטעת שלנו. אנו כנראה לא הגענו לדרגה מספיק גדולה בשביל לראות בכל דבר את את הרוחניות שבו, ולכן כסף, ובמיוחד כסף, מורגש אצלנו כדבר ששייך לעולם החומר, אפילו כשאנו באים לקנות איתו מצוה. בזאת מובן מה שמצאנו אפילו במנינים של רבנים גדולים וצדיקים שנוהגים למכור עליות בימים טובים וביום כיפור. להם ודאי ישנה התסכלות נכונה על ערכה של מצוה, ועל מעלת הכסף וקדושתו כשהוא משמש לדבר מצוה. רציתי גם להוסיף שאני אישית מכיר שני בתי כנסת גדולים, בהם נוהגים למכור את העליות בערב ראש השנה ובערב יום כיפור ולא בימים עצמם. אכן, יתכן שעושים זאת כדי לא לעכב את התפלה הרבה זמן למחרת, ולא משום שלא רוצים לערוך מכירות בראש השנה ויום כיפור. יום טוב!
 

MOOLKI

New member
תגובה.

משום מה מדבריך אני מרגיש שלא קראת את כל שירשור ההודעות כי לא התייחסת למספר טיעונים שלי.... אני חייב לציין שתשובתך מתחמקת בצורה אלגנטית.... "כנראה לא הגענו לדרגה מספיק גדולה בשביל לראות בכל דבר את את הרוחניות" זה עדיין לא מסביר למה לא ניתן לעשות זאת לא בשבת או בכיפור.זה הרי עדיף לא?אני לא מבין איך אתם מרגישים נוח עם זה...... וההסתכלות שלי בכלל לא קיצונית היא פשוט נוגעת בדברים רגישים שרובכם מעדיפים לא להתעסק איתם או לא לחשוב עליהם אבל אני מעדיף להיות אמיתי עם עצמי.
 
תגובה לתגובה

בס"ד ערב טוב וחודש טוב! תראה, אם אתה סובר כדבריך, אז מצידי תמשיך לחשוב באופן כזה, אין לי בעיה עם זה. אבל אם אתה רוצה להבין את דעתם של גדולי ישראל שכן נהגו אצלם בבתי כנסת למכור את העליות, אז צריך לנסות ולהבין מה הם סברו, ולא מה אנחנו סוברים. לפי הדברים שכתבתי בהודעה הקודמת, שקניית העליות יכולה להיות מעשה רוחני ולא חומרי, אז באמת אין עדיפות לעשותה דוקא בימות החול. אולי אדרבא, דוקא בימים המקודשים ערך המצוה שווה יותר, והיא יכולה לקבל יותר נופך רוחני. כתוב למשל (נדמה לי ב"בן איש חי") שלימוד תורה בשבת שווה פי אלף מלימוד ביום חול. אז אם קניית עליות הינה מעשה רוחני ומצוה גרידא, אז יתכן ויהיה לו ערך יותר גדול דוקא אם יעשה ביום קדוש. אבל אני חוזר שוב, אני לא בא להתווכח איתך על מה שאתה סובר, באתי רק להסביר את דעתם של גדולים וצדיקים שכן נהגו אצלם למכור עליות בשבתות ובימים טובים. אולי זה יהיה רעיון טוב גם עבורך להשקיע מחשבה "לתרץ" את מנהגם של ישראל, ולא חלילה ללמד עליהם קטגוריה.
 

MOOLKI

New member
ערב טוב וחודש טוב גם לך.

אני לא כל כך רואה מה רוחני בזה שמי שאין בידו לשלם לא עולה לתורה ואל תגיד לי שיתנו לו אם הוא יבקש כי זה די מביך שכולם ידעו מה קורה אצלך בכיס. עלייה לתורה לא צריכה לעמוד למכירה!ראיתי דבר נפלא בבית כנסת כלשהוא ששם פשוט עושים הגרלה כל שבוע מי יעלה השבת לתורה(מתוך כל האנשים הקבועים שמשלמים פעם בשנה לבית הכנסת) וככה גם מי שלא כל כך קבוע שם ורוצה לעלות לתורה מסיבה כלשהיא,זה ניתן בלי שידעו כמה שילמת. אגב,בשיטה זו,כל המתפללים זוכים לעלות לתורה. אני לא מלמד קטיגוריה ואני לא רואה כל פסול במה שאני עושה.להיפך.
 
תשובה לשאלה.

ראשית אתנצל, לא קראתי את כל התגובות ויתכן ונתנה תשובה כבר אך בכל זאת אכתוב תשובה ואולי אחרת. מדוע העיסוק בכסף נראה לנו כעיסוק של חול? הסיבה פשוטה: היות והכסף הוא הסמל העיקרי לצרכי האדם הגשמיים. בזכות הכסף האדם משיג את כל צרכיו הגשמיים. אם כן, מדוע מותר לקנות "מצוות" בשבת ובכיפור? התשובה פשוטה: היות וע"י קניית מצוות אדם משתמש בכסף לתכליתו ההפוכה! אמנם מזכירים בבית הכנסת סכומים של כסף אך לא מדובר בכסף שיגיע ע"מ לספק את צרכיו הגשמיים של אדם מסויים. בדיוק ההפך! סכומי הכסף יתרמו ע"י אותו אדם. במקום שאדם יקח את הכסף לעצמו הוא בעצם זורק אותו ומשפיל אותו ואת כל תכליתו הגשמית לטובת מצווה פשוטה של הוצאת ספר וכדו', זורק את הגשמיות לטובת הרוחניות!
 
למעלה