איזו דוגמא יפה
הקמצן (או ה"אידיאולוג") מתקשה לעזור לעניים, אבל כופף עצמו בגלל המצווה, ולכן מגיע לשמה, לכוונה של המצווה לעזור לעניים. אבל לא המטרה של המצווה היא שהאדם יעשה נגד רצונו, ורק בגלל שהקב"ה ציווה. המטרה של המצווה שהאדם יעשה ברצון את מה שהקב"ה ציווה ויזדהה איתו. בדיעבד, אם האדם אינו עושה זאת ברצון ואינו מזדהה, ולכן צריך לחנך את עצמו - הוא צריך לכוף עצמו לעשות מה שהקב"ה ציווה (בזהירות, שלא ישבור את עצמו בגלל קצב או עומק כיפוף לא נכונים...), ולקוות שבע"ה גם ליבו ישתנה. ואילו במקרה שתואר למעלה, האדם מלכתחילה עשה את המצווה לשם המטרה שניתנה לה. אלא שיש לו בעיה אחרת, שלא קשורה לעובדה שהוא קיים את המצווה כראוי, שהוא לא מכיר מספיק את החובה לציית לאלוקים. אז הוא צריך לחדד את ההכרה הזו בליבו, ואז יעשה את המצווה גם משום שצריך לעזור לאנשים וגם משום שהתורה היא זו שציוותה לעזור לאנשים (כלומר גם בגלל החובה לציית לאלוקים). אבל לכתחילה - הוא זה שקיים את המצווה נכון יותר, כי קיים אותה למטרתה. כלומר, בנושא מצוות הצדקה - מצבו של חילוני שנותן מעשר בשמחה מרוב אהבתו את הנתינה לעניים, טוב יותר כרגע מאשר מצבו של מי שנותן את המעשר ככפוא שד, והיה מעדיף לו לא היתה כתובה מצווה זו בתורה כלל.