שאלות ותהיות

avivs

New member
שאלה...

אני עובד עכשיו על ספר. והיום שמתי לב, בזמן שקראתי את ההתחלה של הספר, שאני ממש לא מרוצה מהכתיבה. יוצא מצב שדברים שפעם אהבתי נראים לך עכשיו כתובים בפשטות. אתם חושבים שיכול להיות שבזמן שעבדתי על הספר, הכתיבה שלי השתנתה או אפילו השתפרה ולכן אני לא אוהב קטעים שפעם אהבתי? או שאני סתם פסיכי?
 

murmur

New member
כתיבה במצב רוח רע

יש לי את החשק לכתוב אבל המצב רוח הכללי שלי רע (מסיבות אישיות) האם כדאי לכתוב?
 

mishel s

New member
מבנה משפטים עם ציטוטים

לאחרונה התחלתי לכתוב קצת. אני כנראה לא אהיה טוב כל כך מכיוון שאני כמעט ולא קורא, אוצר המילים שלי בשפל מדרגה ובכלל אני מתחיל להביט על כתיבה כעל משהו מתמטי היות ואני בא מרקע לוגי/מתמטי. בכל אופן, יש דברים שלא מסתדרים לי מהבחינה הזאת. מבנה המשפט פחות או יותר מובן לי, עוד משיעורי לשון בבית הספר. אבל כאשר אני בא לכתוב סיפורים, בדרך כלל יהיו בהם ציטוטים של דברי המויות ופה אני לא סגור על עצמי מבחינת החוקים. שיעורי הלשון בבית הספר לא טרחו לעסוק בסוגיה זו, אולי בגלל שכל המושג הזה של שיעורי לשון זה רק כדי שמערכת החינוך תוכל לצאת ידי חובה. בכל מקרה, השאלה שלי היא, איך אני מתייחס לציטוט במשפט? האם כל הציטוט כולו הוא איבר מסויים במשפט? האם אני יכול להגיד שמשפט כולל נושא, נשוא, עוד כמה דברים וכל הציטוט הוא אחד מהם? האם כל הציטוט הוא נעלם אחד גדול (X)? ואם כן, איך אני מתייחס לפיסוק וניקוד בהקשר הזה? מכיוון שלא ממש ידעתי מה נכון ומה לא, ולא מצאתי תשובה עדיין, קבעתי לעצמי חוקים סבירים והשתמשתי בהם באופן עקבי, אבל עדיין אני נתקל בכמה בעיות. אני אתן כמה דוגמאות להתלבטויות שלי: מה נכון? היא השפילה מבט ואמרה "אני עשיתי את זה". היא השפילה מבט ואמרה, "אני עשיתי את זה". "תשמע", הוא אמר, "זה לא עסק". "תשמע," הוא אמר, "זה לא עסק." "תשמע," הוא אמר. "זה לא עסק". היא חייכה ושאלה, "מה עושים היום בערב?". היא חייכה ושאלה "מה עושים היום בערב?" בגדול, אני לא יודע מה החוקים, אם יש כאלו, בנוגע לפיסוק בשילוב עם ציטוטים. אני כן יודע שדבר כזה - "מה איתך?". - לא נראה טוב. מצד שני נראה לי מוזר לסיים משפט או פסקה בלי לשים בסופה נקודה. ומה לגבי פסיקים, אם אני מביט בציטוט כאיבר אחד..ממ.. מוזר לי כל העסק. יש חוקים ברורים בעיניין? כי בזמן האחרון התעניינתי בנושא וכל פעם שראיתי ספר הרמתי אותו ובדקתי איך הכותב עושה את זה. מצאתי שלא רק שכותבים שונים מתייחסים לנושא בצורה שונה, לפעמים אותם כותבים, במשפטים שונים באותו עמוד עושים את זה אחרת. אני, למי שמתעניין, החלטתי שאני לא מסיים ציטוט וממשיך משפט ללא הפרדה בפסיק. כלומר אני הייתי כותב: הוא הביט בשעון. "תשע ועשרים", מלמל לעצמו, "אם הם לא פה עד תשע וחצי אני עף מפה". בעצם, בתוך הציטוט אני לא שם סימני פיסוק אלא אם כן מדובר בסימן שאלה, סימן קריאה או שהציטוט מכיל יותר ממשפט אחד ואז כן אשים בו נקודה ופסיקים. ככה: רינה חלצה את נעליה וישבה על המיטה בעייפות. "העבודה הזאת הורגת אותי", התלוננה, "מתי כבר אזכה בלוטו? הא?! מתי?". היא שכבה על המיטה. לחיצה קלה על שלט מערכת והשיר האהוב עליה החל להתנגן. "שלומי, חמוד שלי, בוא תעשה לי מסג'. אני סחוטה". שימו לב שהמשפט האחרון שלה לא הסתיים בנקודה כיוון שזהו גם סוף הציטוט. אני בטוח שזה לא כל כך טוב, לכן אני שואל. מישהו יכול להסביר את העיניין הזה?
 

נימ2

New member
עזרה בכתיבה...

שלום לכולם. אני מורה לפסיכומטרי, ובכדי לעזור לתלמידים שלי ללמוד את המלים האינסופיות שהם צריכים לדעת למבחן החלטתי לכתוב אותם בסיפורים. מהר מאוד הבנתי שלהגיד שכשרון הכתיבה שלי שואף לאפס תהיה מחמאה גדולה עבורי... אם יהיו פה כותבים שיסכימו לעזור לי ולקחת את האתגר אני אשמח. התוצר המועדף הוא סיפור שיהיה כמה שפחות הגיוני וכמה שיותר מצחיק כדי שיחרט טוב בזכרון. תודה מראש!!! נמרוד
 

FS2

New member
איך שומרים על זכויות יוצרים?

אם למשל אני מעוניין להפיץ פה סיפור שכתבתי אבל אני רוצה לשמור ל זכויות יוצרים, אז כל מה שאני צריך לעשות זה לכתוב copyright למטה?
 

Logan16

New member
השלב הכי קשה בכתיבה (צריך עצה )

סיימתי לפני חצי שנה לכתוב את הספר הראשון שלי ולא משנה כמה פעמים אני עובר עליו יש לי אלפי בעיות של פיסוק וניקוד ואין דבר יותר מתסכל מהעובדה שאת הרעיון יש כתוב בדרך שעבדתי עליה קשה, ורק אני מסוגל לקרוא אותה כמו שצריך נתתי לחברים טובים לעבור עליו ובאמת צמצמתי טעויות אבל עדיין הדבר הכי מפחיד כשככל שהזמן עובר אני רואה רעיונות שנמצאים אצלי מתפרסמים במקומות אחרים ובכך מורידים אני מרגיש מפוספס (אני מודע לעבודה שאין רק אני חושב בעולם הזה אבל עדיין )
 

avivs

New member
סתם שאלה

אתם חושבים שהתחושה כשקוראים מהמחשב שונה מהתחושה שקוראים מדף?
 

אסתר 1984

New member
לא רק יכול להיות

הייתי אומרת שכמעט בטוח
לפחות ככה זה היה אצלי
.
 

Boojie

New member
למה להתחיל להסתבך בהסברים,

כשאפשר פשוט לתת לך קישור לדף הרלוונטי באתר האקדמיה? אם תבדוק, תראה שיש מידה רבה של גמישות. בעקרון, הדוגמאות שנתת בסוף בסדר גמור. יש המעדיפים את הפסיק והנקודה בתוך המרכאות (NY, אם יצוץ פה, יתמוך בזה), יש המעדיפים אותם מחוץ למרכאות (אני, לאו דווקא מתוך העדפה אלא כי זה כלל האחדה נוח), ויש המשלבים את השניים בסדרה של כללים מסובכים ומעצבנים. וכל אלה מקובלים על פי כללי האקדמיה. כך שתרגיש חופשי להמשיך כמו שעשית עד עכשיו.
 

goshdarnit

New member
מה אם תעשה הפוך?

כשלמדתי בתיכון בארה"ב, חלק מהתכנית הלימודית ל-4 השנים היתה ללמד את התלמידים אלף מלים חדשות. מה שהמורה שלנו עשה היה לתת רשימה של 20 מלים כל שבוע עם הפירושים שלהם, להסביר, וכו' - ובסוף השבוע היה מעין בוחן שבו היינו צריכים לכתוב חיבור קצר עם עשר מהן, אותן הוא כתב על הלוח.
 

Boojie

New member
אפילו זה לא.

סיפור שכתבת, מרגע שיש לך הוכחות לזה שאתה כתבת אותו, זכויות היוצרים שמורות לך באופן אוטומטי.
 

Rivendell

New member
השאלה היא מה הבטרה שלך

אתה רוצה שחברים יוכלו לקרוא את זה? אתה רוצה להוציא את זה לאור? כך או כך, הדבר הראשון שאתה צריך לעשות הוא הגהה סבירה של הטקסט. סימני פיסוק, שגיאות כתיב, וכו'. אני מציעה פשוט למצוא חבר או מכר שיודעים מה הם עושים, רצוי כאלה שקוראים הרבה, ולבקש מהם לעבור על זה. אחר כך צריך לעבור על זה שוב ושוב ושוב.
. גם בשביל החברים וגם במידה שתרצה לשלוח את זה לנסיון אצל הוצאה לאור. ההוצאות הרציניות לא תמיד ייקחו את הזמן לקרוא משהו שלא עבר לפחות הגהה נורמלית, כי זה מצביע על חוסר כבוד מאוד רציני (אפילו ל"אספמיה" מבקשים שיוגשו סיפורים אחרי הגהה, וזו בקשה סביררה והגיונית). לגבי עריכה - את זה אתה צריך, באופן חלקי לפחות, לעשות בעצמך. תקרא שוב הכל, תראה מה נשמע טוב, מה לא. תשכתב מה שצריך, תתייעץ עם אנשים. זה שלב בעבודה שיכול לקחת הרבה מאוד זמן. ולגבי "רעיונות" - אני חושבת שכבר אמרנו כאן שרעיון הוא כלום. היישום הוא החשוב. בסה"כ, ברוב הספרים יש רעיון שהופיע כאן או במקום אחר. אבל אם עשית איתו משהו מקורי ושונה, והכתיה שלך ייחודית - אין מה לדאוג.
 
כן, בהחלט

קודם כל, כשקוראים ספר יש הרבה יותר סבלנות וסלחנות לקטעים משעממים, או לבנייה איטית מאד של סיפור. אני מסוגל לצלוח פרקים "מתים" שלמים בספר, ולעומת זאת מוצא את עצמי מעביר כמעט אוטומטית פסקאות על המחשב. בנוסף, הדימיון נחלש מאד מול המחשב. הרגשות המתעוררים בקריאת סיפור מודפס חזקים יותר. למה? אינני יודע, אך אני מספיק צעיר כדי לדעת שזה לא כי "ככה התרגלתי בילדותי".
 

Boojie

New member
מנסיוני, זה עניין של הרגל.

די הרבה זמן חשבתי שלעולם לא אתרגל לקריאה מהמחשב, עד שהעבודה שלי חייבה אותי לזה (ובעבודה שלי, בלי עין הרע, אני צריכה לקרוא ולשפוט כמות גדולה מאד של טקסט ממסך המחשב), והתרגלתי. מאז הזדמן לי לקרוא המון סיפורים וגם כמה ספרים באופן הזה (למשל, את הארי פוטר האחרון קראתי ממסך המחשב, כי לא השתגעתי לקנות את כל חמישה מיליון העמודים האלה באנגלית כשממילא אני אקנה אותם בעברית בבוא הזמן) והיחס שלי אליהם אינו שונה מאשר היחס שלי לטקסט מודפס. מה שצריך לקחת בחשבון כשקוראים ממסך זה שהוא צריך להיות מכוון נכון כדי שהקריאה תהיה נוחה. גובה הטקסט על המסך צריך להיות כזה שהעיניים יפגשו אותו בירידה (כלומר, שהעיניים תהיינה מוטות קצת כלפי מטה - זו הזווית הטבעית לעיניים, הזווית שמאמצת הכי פחות); חייבים לוודא שריצוד המסך לא מפריע לעיניים (זה דבר שאפשר לכוון אותו ברוב המסכים - לשנות את קצב הרענון של המסך - יש אנשים שרגישים לריצוד, אפילו כזה שלא נתפס ממש, בקצבים מסוימים. אנשים כאלה בדרך כלל גם חוטפים כאב ראש מפלואורסנט כשהוא קצת ישן); ולפעמים אפילו כדאי לשחק עם צבע התצוגה (בעבר הייתה בוורד אפשרות להגדיר תצוגה של לבן על רקע כחול במקום שחור על רקע לבן, כי זה נוח יותר לעיניים. לא יודעת אם בימינו יש אפשרות כזאת, אבל אפשר לשחק עם צבעי הרקע והטקסט). ואני מניחה שיש אנשים שיהיה להם יותר קשה להתרגל. אבל אני מאמינה שככל שיחלפו השנים, אנשים יתרגלו לזה יותר ויותר.
 

Yuli Gama

New member
שינוי הרקע בוורד

(תודה למנהל פורום אופיסL
כלים > אפשרויות > כללי> לסמני V ב "רקע כחול, טקסט לבן"
 

FS2

New member
אילו הוכחות אני צריך?

כל מה שיש לי זה קובץ על המחשב שכתבתי... זה לא הוכחה טובה.
 

Rivendell

New member
אכן, זה מה שהצעתי בפורום ספרים.

הדרך הכי טובה ללמוד מילה חדשה היא להשתמש בה, ואין שום סיבה שתלמידי הפסיכומטרי לא יכתבו חיבור, או לפחות משפטים, עם המילים החדשות.
 

Yuli Gama

New member
שינון מילות פסיכו

כתבתי משהו כזה בזמנו על האות ג'. בהחלט עוזר לזכור אבל זה יהיה הרבה יותר יעיל אם התלמידים יכתבו לבד כל אחד על נגיד 10 מילים, ואז לחבר את זה לסיפור יחיד. אם הם יבנו איתם משפטים, רוב התלמידים יגלו מהר מאוד שהם מכירים לפחות משפט אחד קיים ומוכר לכל מילה. ברגע שמוצאים את המשפט המוכר, השינון מפסיק להיות שינון והופך להיות שליפה פשוטה מהזיכרון.
 
למעלה