שאלות לגבי נושא הפקעת קרקעות..

שאלות לגבי נושא הפקעת קרקעות..

בפורום "ערבים" התפרסם קישור לכתבה על מהומות בין תושבי הכפר הדרוזי ירכא לבין כוחות הביטחון ואנשי הקק"ל עקב החלטת קק"ל להפקיע 477 דונם משטחה של ירכא ששייכות למשפחת גביש . פרסמתי את הפוסט הזה גם שם אך לא זכיתי לתגובה. הפקעת קרקע הינה רכישה כפויה של קרקע על ידי רשויות המדינה לשם מימושן לצורכי ציבור. זו ההגדרה שמצאתי למושג "הפקעת קרקעות". אני מבין שהנושא של הפקעת קרקעות הוא אחד הנושאים הכואבים ביותר לערביי ישראל, ומסתבר שגם לדרוזים. אני מבין את זה מקריאת התגובות לכתבה, מתחושת הכעס והכאב העצום שעולה מהן,.....וגם כמובן מאירועים שונים וטעונים שנקשרו לנושא הזה. בין השורות אני מבין שמבחינת בעלי הקרקע, הפירוש של הפקעת הקרקעות הוא בגידה(!!) של המדינה בהם, אחרי כל ההשקעה שהשקיעו בה... והעניין הוא... שאני מבין את כל זה מבחינה לוגית, על סמך התגובות. כואב לי מאד לראות את אחינו בכאבם. רק שאני מנסה לשים את עצמי במקומם של בעלי הקרקע וקשה לי לתפוס מדוע הכאב כ"כ גדול!! (וזו אולי לא חוכמה גדולה - אף פעם לא הייתי בעלים של קרקע, ואני גם לא דרוזי או ערבי...). ממה נובעת התחושה הקולקטיבית של בגידה מצד המדינה, דווקא בהקשר המסויים הזה? מדוע בעצם הפקעת קרקעות מהווה תמיד טריגר לתגובות כ"כ חריפות וקולקטיביות? (ודיבורים על שלילת אזרחות וטרנספר בכפייה, או סקר שמעיד על הלך רוח גזעני - לא). אני משוכנע שמשהו חסר לי בהבנת הנושא... (אחרת הייתי כנראה שותף במידה מסויימת לכעס, ולא רק מבין שהוא קיים כמו עכשיו)... רק שלא ברור לי מה?
האם המדינה מנצלת את כוחה כדי "לתחמן" את בעלי הקרקע ולשלם להם סכום נמוך בהרבה מהשווי האמיתי של הקרקע?
האם הפקעת הקרקע פוגעת בצרכים או בפרנסה של בעליה?
מדוע משפחה שבבעלותה 400 דונם לא מכרה את הקרקע עד עכשיו? האם מדובר בשימושים חקלאיים?
האם עצם העובדה שמדובר באקט כפוי היא זו שמקוממת ברמות כאלה?
ואולי בעצם מדובר בעניין סמלי. אולי בעלי הקרקע חוששים שהפקעת הקרקע מהם לצרכי ציבור עלולה לשלול מהם בעתיד את זכותם ההיסטורית לחיות כאן? ושיהיה ברור, אני לא מכיר את הנושא כך שאין לי כוונה לסנגר על שום צד אלא להבין את הנושא הזה על כל צדדיו.
 

THE WIZARD 55

New member
ברוך הבא עופר../images/Emo20.gif

תאר לך שהיו לך אדמות, עוד מלפני קום המדינה.. שקנו אבותיך, ואז המדינה היתה באה ולוקחת לך אותם או שלא היתה נותנת לך לבנות עליהן בכל מיני תואנות. לעיתים היא גם מציעה סכומי כסף, אך ורק למען מטרה אחת, ייהוד האיזור. השאלה שלך נראית לי קצת תמימה, תאר לך שהיתה לך אדמה בה תכננת לבנות את ביתך, והיו מכריחים אותך למכור אותה ולא נותנים לך היתרי בניה עליה, ומטרים ספורים מהאדמה שלך היהודים כן הורשו לבנות. בטח שמנצלת, בטח שפוגעת, בפרט שאין ערים חדשות לערבים ויש צפיפות..ואין איפה לבנות.. תכנס פעם לאיזה כפר או עיר בצפון ותבין על מה אני מדברת
 
תודה ../images/Emo24.gif

אני מבין בין השורות (וגם מהתשובה שלך) שלהרבה משפחות ערביות יש מאות דונמים של אדמה בבעלותן, שבעצם נקנו לפני כמה וכמה דורות... - עובדה שלא בדיוק היכרתי. עד כמה העניין נפוץ? אולי בגלל זה קשה לי ממש להתחבר רגשית לכעס הכל כך גדול של אותן משפחות... אני לא מכיר שום משפחה יהודית שיש או היו לה *מאות* דונמים של שטחים, ושעצם השמירה על השטחים האלה בבעלותה היתה כ"כ חשובה לה. לא בארץ ולא בחו"ל.. (יכול כמובן להיות שזה נובע מבורות שלי... אבל ה"שיח היהודי" מדבר על לעבוד כל החיים ולשלם משכנתא כדי לקנות דירה קטנה בבניין משותף - ומי שיש לו מזל מקבל חלק מהסכום מההורים). ה"אוירה" שאני מכיר ושעליה גדלתי היא שאדמה היא נכס כלכלי שאם הוא לא מנוצל - בעליה נמצא בהפסד כלכלי מתמיד. כמו שלמשל אם יש דירה בבעלותי ואין לי אפשרות להשכיר אותה כל הזמן - זו סתם אבן ריחיים על צווארי שאין לה הופכין ועדיף כבר למכור אותה מאשר לשאת בהפסדים. כך גם לגבי קרקעות - אם לא מוכרים או משכירים אותן, או לפחות מגדלים עליהן גידולים חקלאיים (וזה משתלם רק אם הרווח מאותם גידולים עולה על הריבית שתתקבל ממכירת הקרקע) - מה התועלת בלהחזיק בהן? אני מניח שהמשפחה עצמה לא זקוקה ליותר מדונם אדמה בשביל הבית הפרטי שלה (וגם על דונם בודד אפשר לבנות אחלה וילה) וכאן היה מדובר ביותר מ- 400 דונם.. וכאן - אם אני מבין נכון ותקני אותי אם לא - מדובר במצב שהמדינה מציעה כסף עבור קרקע שלמעשה עומדת ללא שימוש? כלומר הקרקע הזו מהווה הפסד כלכלי אדיר למשפחה במשך הרבה מאד זמן. מוזר שבכלל צריך לכפות עליה לעשות משהו עם הקרקע הזו (אבל רגע! - אם המדינה מציעה סכום הרבה יותר נמוך מהשיווי האמיתי - לא פלא שזה מקומם ומכעיס
ומפליא אותי שנותנים לזה לקרות כאן
). לגבי הנושא של אישורי בנייה... לא מפליא אותי שהמדינה לא תיתן למשפחה אחת אישור לבנות כרצונה על 400 דונם! המשמעות היא שתיווצר שכונה שלמה בבעלות של משפחה אחת!! (איזו משפחה יהודית מורשית או הורשתה לבנות על רצף של 400 דונם? על קרקעות שמוגדרות "חקלאיות" אסור בכלל לבנות) כשאת אומרת "מטרים ספורים מהאדמה שלך היהודים כן הורשו לבנות" - למה הכוונה? כי מה שאני מבין מזה (וזה בהחלט מקומם
) זה שנניח ברשותך מגרש ריק באיזשהו רחוב בחיפה או בקריות, ולצורך העניין אני יהודי שיש לו מגרש באותו גודל ברחוב הסמוך - ולך לא יתנו לבנות שם באלף תירוצים, למרות שמדובר בשטח עירוני שמיועד לבנייה.. זאת הכוונה? מה זאת אומרת?
 

THE WIZARD 55

New member
היא עומדת ללא שימוש

כי לא נותנים להשתמש בה, או שמכריזים עליה כשטח ירוד שמיועד לגידולים חקלאיים... בעוד שהאיזור מוקף בוילות שיהודים הורשו לבנות על אדמות שרכשו שם..ורק לערבים לא נותנים, כן, וזה בהחלט מקומם.. כשמגדירים את האדמה שלך כשטח חקלאי.. שכונה של משפחה אחת, כנראה שאתה לא מכיר ערבים.. משפחה אחת באמת יכולה למלא שכונה:) אז מה , לא לתת להם לבנות כי הם משפחות ברוכות ילדים?
 
לא ענית על השאלה הכי חשובה... ../images/Emo132.gif

עד כמה נפוצה במגזר הערבי בעלות של משפחות על קרקעות כל כך נרחבות? כי במושגים שעולים לי בראש, משפחה אחת שבבעלותה 400(!!) דונם, אמורה להיות משפחה עשירה מ-א-ד(!), עם המון כוח כלכלי ביד! (משפחה שיש לה שתי דירות של 100 מ"ר במגזר היהודי נחשבת די אמידה... בכל אופן הרבה מעל הממוצע) אם המדינה פשוט לוקחת לערבים את הקרקעות מבלי לשלם..... טוב, זה כל כך שערורייתי ומעצבן שפשוט אין לי מילים...
זה בדיוק כמו שהמדינה תרוקן יום אחד לארקדי גאידמק את חשבון הבנק..... זה נישול טוטאלי של בעלי הון מסויימים מהכוח החברתי שאמור היה להיות להם! ואם המדינה בכוונה מגדירה קרקע שבבעלות ערבים כ"חקלאית"...... בעוד כ-ל הקרקעות מסביב מוגדרות כקרקעות לבנייה, ואז מפקיעים אותה ומשלמים לפי "חקלאית".... אם זה כך - גם זה בעצם סוג של נישול, אם כי פחות שערורייתי.. לגבי אותן וילות שיהודים הורשו לבנות על אדמות שרכשו שם - בכל יישוב יהודי שאי פעם ראיתי, הקרקעות שיהודים קונים משמשות רק את הבית הפרטי שלהם, ותוכנית הבנייה שלהם מוגבלת מאד. הרשות המקומית עלולה שלא לאשר תוכנית בנייה בגלל חריגה בכמה פרטים קטנים מהנוף המקומי שנקבע מראש. אף פעם לא ראיתי שמשפחה יהודית, גם אם היא עשירה מאד, הורשתה לקנות רצף של 400 דונם קרקע בתוך אותו יישוב, כדי שתשמש בעתיד את המשפחה..... מה שאני נזכר שקומם אותי בעניין הזה הוא שמאד מקשים על משפחות ערביות לגור ביישובים כאלה
וכנראה שבאמת אני לא מכיר ערבים, למרות שנולדתי וגדלתי בחיפה ופגשתי את חלקם כמעט כל יום......
 

THE WIZARD 55

New member
חחחח אתה מתכוון לאנשים שיש אותו שם

משפחה? או משפחה מצומצמת.. כי למשל בעיר סכנין...יש 5 משפחות...כולם בני דודים, קרובים רחוקים.. זה לא כמו אצלכם אם יש 400 דונם, בד"כ זה מירושות מהסבים של הסבים ואז מתחלק בין כל הילדים, הנכדים, הנינים, הדודים, הדודות, הילדים שלהם..הילדים של הילדים שלהם..משפחה עבת כרס.. וכן, זה בדיוק מה שהמדינה עושה. ועל כך מורת הרוח, והכאב. זה נישול, וזאת אפליה, וזה ייהוד שטחים על חשבון הערבים.
 
פשיייייי.. עיר שלמה של 5 משפחות...

זה באמת לא כמו אצלנו....... ברוב המקרים גם אם למשפחות יהודיות יש אותו שם משפחה - זה לא אומר כלום מבחינת קרבת הדם ביניהן.. שם המשפחה הוא בד"כ שם של מקצוע.... שלא לדבר על זה שרבים מאד שינו את שמות המשפחה שלהם מלועזיים לעבריים........ אבל רגע......
מה שהיכה בי פתאום בקטע הזה של עיר שלמה בבעלות 5 משפחות..... איך זה שדווקא אצלם לא משלמים ארנונה??????
(אבל 50,000 יהודים בקריות שבקושי ראו אחד את השני, באים מתרבויות שונות לגמרי ואין ביניהם שום קשר משפחתי - כוווווולם משלמים לעירייה כמו בובות?) אה, ובין השורות אני מבין מזה ש..... אם ראש העיר הוא ממשפחה X, אפשר מייד להסיק שזו המשפחה הכי גדולה בעיר!! (כי מה הסיכוי שמועמד של משפחה Y יצביע למועמד של משפחה X?) אני צודק?
 
רגע ועוד שאלה.... ../images/Emo13.gif

נניח שבסכנין נולד מישהו מאד אינדיוידואליסט (כמוני למשל
) שלא בא לו לגור בסמיכות להורים שלו? (פרטיות וכאלה)... אז יהיה לו קשה נניח לקנות בית באום אל פאחם או בכפר קרע? (כמה משפחות יש שם)?
 

THE WIZARD 55

New member
חחחח בונים על הבית של ההורים..

עוד קומה ועוד קומה, בתים דו או תלת משפחתיים..כי אין קרקעות.. נראה לך שעוברים מעיר או לכפר אחר..זה קיים אבל לא שכיח בד"כ אם הכלה מעיר אחרת, אז היא באה לגור בכפר/עיר של בעלה.. שאל בני ונען...:)
 
"אם הכלה מעיר אחרת"...?

מה זאת אומרת "אם"? יש מצב שהכלה תהיה מאותה עיר?? כלומר אם נניח נולדתי בסכנין, אני יכול לבחור את הכלה שלי רק מבין 4 המשפחות שהן לא המשפחה שלי?? אחלה חופש בחירה......
אבל במקרה הספציפי שלי.. אולי הייתי מרויח מזה: אני במקור מחיפה ואשתי מהדרום.. ואז עברנו למרכז - שיהיה פיפטי פיפטי
היה נחמד אם המסורת היתה מחייבת שנמשיך לגור בחיפה.. במחשבה שניה........ בתוך ה*%& של ההורים שלי?.......לא....... לא הייתי מוכן שייכנסו לנו ככה לחיים.... אולי בשכונה אחרת... וגם זה לא בטוח שאשתי היתה אוהבת...
 

THE WIZARD 55

New member
חחחח נראה לי שלא הבנת את עניין

שם המשפחה.. אז ככה...יש כאלה שיש קרבת דם בינהם קרובה מאוד, יש כאלה שקרבת דם רחוקה ואפילו נשחקה עם השנים, ויש כאלה שאין בינהם קרבת דם, למרות אותה משפחה.. חחח ואתה יכול לבחור אפילו את בת דודה שלך לאישה... אני נגד מגורים בקרבת המשפחה, זה יוצר הרבה בעיות, לא אוהבת להיות בתחת אחד של השני...
 
אבל איזו ברירה תהיה לי?

כאמור נולדתי בסכנין למשפחת בדארנה.. (הלוואי) ונניח שהכרתי את אהובתי בטכניון (שיהיה איכשהו דומה לחיי האמיתיים..) ונניח שהיא במקור מכפר קרע.. ואחרי הלימודים החלטנו להתחתן.. אז.....
אם נגור בסכנין, שזו לא עיר גדולה, זה יהיה בתוך ה#^& של ההורים שלי, והדודים, ובני הדודים, ובני בני הדודים.... וכולם ידווחו 24 שעות אונליין להורים שלי מה קורה איתי..... או עם אשתי..... אם יום אחד יבוא לי לקחת חופש מהעבודה - אבא שלי ישר יתחיל להטיף לי שעבודה זה חשוב, ושאני עצלן.. ושאני ואני ואני.... ושבכלל בזמן האחרון הוא מודאג מה יהיה איתי, שאני גולש בכל מיני פורומים במקום XCVXCV... ואמא שלי..... בהתחלה תצעק עליו שתרד מהילד, ואז פתאום תיזכר שגם לה יש המון טענות כלפיי.... וכשאשתי תחזור מהעבודה היא תרד גם עליה למה היא עובדת כל כך קשה... ובסוף, לפני השינה, אני אצטרך לסבול את הטענות של אשתי "למה אמא שלך אמרה לי כך וכך וכך...." כאילו אני אמור לנחש מה עובר לאחרים בראש ... בקיצור - לא בשבילי.
אם נרצה לגור למשל בג'סר אלזרקא, שיהיה פיפטי פיפטי מבחינה גיאוגרפית, יעקמו לנו את הפרצוף כי שנינו לא קשורים לאף משפחה שם.
ואם נגור בכפר קרע, זה בדיוק כמו הסיפור הראשון רק עם ההורים שלה... רגע, אז לא הכי כדאי לפתוח רחוב או שכונה בראשל"צ ושנגור שם?
 

fifanowftw

New member
בוא אני אגיד לך מה הכי כדאי

להיות אדם פתוח, לשים זין על כולם, אבל על כולם, ולעשות רק מה שטוב לך.
 
קל לומר את זה כשהוריך מחנכים אותך לזה

אבל מטבע הדברים הורים מצפים תמיד למשהו מהילדים שהם מגדלים בזיעת אפם, וקשה מאד להשתחרר מציפיה שלהם שהיא ממש עקרונית בשבילם. אני יודע מה למשל אבא שלי (שבא ממשפחה דתית) עבר כשהוא החליט לקיים אורח חיים חילוני.
 
נו באמת.. אף אחד לא מתקן אותי??

ג'יסר אלזרקא פיפטי פיפטי גיאוגרפית בין סכנין לכפר קרע?
שפרעם! זהו! נגור בשפרעם!
 

THE WIZARD 55

New member
אהה, יפה, אז קורא ערבית, מכיר את משפ' בדארנה

מסכנין, מכיר גם את בעל המכללה שם, אחד המשת"פים הבכירים..אגב.. תמיד עדיף ראשל"צ, בעצם הרצליה...אם כבר, אז כבר.. נראה לי שאתה יודע קצת יותר ממה שאתה מראה:)
 
אנא בעארף שווית אלערביה ../images/Emo6.gif

בעיקר את מה ששמעתי ב"עבודה ערבית" (אנת שופתו בשתי עינייך?
) סוכן ציוני רואה 1, רואה עוד 1 ועושה 1+1...
לפני הרבה הרבה שנים, בארץ רחוקה רחוקה, מישהו ממשפחת בדארנה ניהל את פורום "דו קיום" ולימד אותי פתגמים בערבית. זה למה שמעתי את השם הזה וקישרתי אותו לסכנין.
לפי מידע שהגיע אלי היום, יש שם רק 5 משפחות. כך שיש יסוד להניח שהשם "בדארנה" יצלצל מוכר שם....
מכללה? נו טוב. מעכשיו אני מכיר. והבעלים שלה משת"פ? שו?
 
למעלה