שבת שלום! יש לי המלצה מאד טובה בשבילכם - כנסו

ItsikH

Member
דוגמא תומכת לעמדתה של "פיה טובה" יש ברשותי דיסק של אילתורי ג'אז על נושאים קלאסיים. האמת שאני לא מתלהב מהדיסק הזה בכלל (קיבלתי אותו מתנה ליום הולדת - לא הייתי קונה כזה) - לדעתי המקור והאלתורים לא מתחברים כל כך טוב - אבל בזכותו גיליתי את גויאסקאס של גרנדוס../images/Emo99.gif.
 

amitmis

New member
שטויות.

זה לא כמו יצירה חדשה, כי אז אוכל פשוט לשנות תו ביצירה של שופן, או מרווח, ולאמר שזו יצירה חדשה, פרי עטי. אני חושב שהמלחינים היו מספיק חכמים כדי לדעת לאיזה כלי הם יכתבו. לא צריך לשנות את זה. זה תמיד יישמע יותר יפה בכלי המקורי, כי היצירה נכתבה אליו (כי זה נשמע הכי טוב כשהו מנגן את זה). שופן, ביצירותיו, הראה שהפסנתר הוא כלי מדהים, שיכול לעשות דברים ששום כלי אחר לא יכול לעשות. לקחת יצירה של שופן, ו"לעבד" אותה לכינור, זה פשוט להרוס אותה. את אופיה. את "הנשמה" שמאחרויי היצירה - הילול שמו של הפסנתר.
 

Petrus

New member
לא תמיד המלחינים יודעים

בתקופת הבארוק היה נהוג מאוד לעשות טרנסקריפציות ועיבודים ליצירות. כך למשל הטריו סונטה של באך לשני חלילים וב"ק בסול מז'ור (רי"ב 1039) היתה לימים לסונטה לויולה דה גמבה וצ'מבלו באותו סולם (רי"ב 1027). יש כמובן את כל הקונצרטים לצ'מבלו שכולם נכתבו במקור לכלי מלודי כלשהו (אבוב או כינור), עם יוצא מן הכלל אחד, הקונצרט לשני צ'מבלים בדו מז'ור. הקונצרט ל-4 צ'מבלים הוא בכלל קונצ'רטו של ויולדי ל-4 כינורות! מה תגיד על זה? אז מה זה עיבוד, יצירה של באך? יצירה של ויולדי? מה עם כל הטנסקרפיציה הנהדרת למקלדת של באך לקונצ'רטו לאבוב של מרצ'לו למשל? לפעמים אפשר לקחת חומרים מוזיקליים, לעבד אותם ולשנות אותם, וליצור מהם משהו חדש. אף אחד לא טוען שזה הדבר המקורי, וברור לכולם שזה לא. אבל היצירה החדשה לגיטימית לחלוטין ומותר לאנשים ליהנות ממנה.
 

amitmis

New member
אם נהיה כנים...

אני חייב להודות שאני מאוד נהנה מהעיבודים (טרנסקריפציות) של ליסט לפסנתר, אבל אם נהיה כנים... ליסט זה ליסט. ועיבודים קלאסיים יכולים להיות קבילים, אבל עיבודים מקלאסי לג'אז - זו פשוט שטות!
 
מסכימה איתך

גם אני אוהבת סגנונות מוזיקה אחרים ולא רק מוזיקה קלאסית שהיא כמובן העיסוק שלי ושל לימודיי. זה לא מוריד ולא פוסל שום דבר,בן אדם יכול להיות צמוד לסגנון מוזיקה אחד וזה בלעדי לו והוא יכול לאהוב סגנונות רבים וזה לא פוגם בשום דבר. לגבי העיבודים,הכל תלוי בעיבוד,לא תמיד העיבוד יהיה מוצלח בגלגולו המחודש. כבר יצא לי לשמוע מיני יצירות קלאסיות בעיבודים יותר פופולארים וטעמם לא נפגע,אמנם לא הייתה להם את אותה עוצמה כמו במוזיקה הקלאסית אך גם העיבוד המחודש לא פגם במבנה היצירה הפשוט(לפני שנכנסים לעומקו). ויצא לי,איך לא,להיתקל בעיבודים לא מוצלחים ליצירות קלאסיות,כן,זה הפריע לי,אבל מה אפשר לעשות בזה חוץ מלא להקשיב.
 

lal g

New member
דעתי שלי

אני אישית מאד לא מסכימה עם הזילזול בהפיכת יצירה קלאסית ליצירה מסגנון אחר, אני חושבת שלא פעם דווקא עיבוד מוציא צדדים שונים מהיצירה ומהאומן היוצר המקורי וגורם לך לפתוח עם האוזניים לפן מסויים של היצירה. לא פעם שמעתי עיבודים לבאך שהם היו אלו שגרמו לי להבין כמה המוזיקה שלו יותר מכולם מודרנית, וכמה המוזיקה שלו בהחלט על זמנית. אין ספק, החוויה שבשמיעת היצירה בצורה הטהורה ביותר היא היא החוויה, לרבים מאיתנו, אבל אין צורך להשוות או לפסול את הניסיון לתת פנים שונות ליצירה.
 

yoni0546

New member
אני לא מתנגד לעיבודים כאלו

ישנם עיבודים טובים אבל כמו שציינתי שמעבירים באך לג'אז זה קצת נשחק אבל אני דווקא שומע ואוהב מוזיקות אחרות וגם עיבודים.
 
למעלה