שבת שלום

אשרת

New member
היא צעירה מדי לזה ולכן אין אבחון רשמי לזה

אבל זה בהחלט הרושם שיש לה הפרעת קשב למרות שיכולת הלימוד שלה , לפי מה שאמרו לנו בשיחות, לא רעה בכלל.
&nbsp
איילה "קיבלה" הרבה מתנות לצערי :(
 

אריה127

New member
הרעיון הוא לעבוד על תקשורת קדם מילולית

גם ילדים אילמים יוצרים תקשורת.
השפה היא הקומה השנייה.
קודם צריך לעבוד על ויסות
האם את מכירה את המושגים? הם לקוחים בעיקר ממודל DIR.
&nbsp
&nbsp
 

אשרת

New member
אני רק הבהיר איילה מפיקה קולות כך שאילמת היא לא :)

סתם לא בא לה לדבר עדין

&nbsp
ובנימה רצינית - אני לא כל כך מכירה את המושגים הללו.
&nbsp
אני יודעת שחצי שנה שעברה עבודה איתה גם על ניסון לפתח את אוצר המילים שלה ואת ההבנה שלה,
ואז התחילו לעבוד איתה על נושא ההפקה הקולית.
 

TikvaBonneh

New member
כלומר עבדו איתה על שפה

שזה באמת חשוב.
הכוונה במושגים האלו היא עבודה על תקשורת, בלי קשר לשפה.
אם היא מפיקה קולות זה כבר טוב. כל הילדים שאני מכירה שהפיקו קולות בגיל הזה, התחילו לדבר בסופו של דבר. הילד היחיד שאני מכירה שלא הצליח ללמוד לדבר, גם לא הצליח להפיק אף קול בגיל שלוש-ארבע. אפילו לא "אה"
 

אריה127

New member
כמו שתקווה כתבה

יש עבודה על תקשורת במנותק משפה.
באופן כללי, כאשר שלב התפתחותי לא "יושב" יפה אז השלב הבא לא מצליח להתפתח.
בהקשר של איילה, יתכן והשפה מתעכבת בגלל שהשלב הקודם לו שהוא התקשרות הקדם מילולית לא יושב יפה.
אם איילה מושכת את היד שלך על מנת שתביאי לה דברים זה בעייה בתקשורת קדם מילולית.
ילד רגיל מתייחס אלייך (מסתכל לך בעיינים) ומצביע על מה שרוצה.
אנחנו עבדנו על השלב הזה, לפני שפה ובמקביל לעבודה על שפה.
&nbsp
יש ספר מקסים (וזול) שנקרא לשיחה דרושים שניים שאני ממליץ עליו בחום.
&nbsp
בהקשר של ויסות - השאלה היא האם יש דברים שמפריעים לה להתרכז.
שגורמים לה אי נוחות.
ילד לא מווסת הוא ילד שלא פנוי ללמידה.
כמשל - תחשבי על עצמך מנסה לדבר עם מישהו בחתונה צפופה ורעשנית.
בספרים של גרינספאן יש הרבה חומר על כך.
 

אשרת

New member
אז מה שאתה אומר למעשה...

שיכולת ההסמלה של איילה, הבסיס לשפה המדוברת, הוא למעשה הדבר הלקוי הראשון שיש בה בנושא התקשורת. האם הבנתי נכון?
&nbsp
כאשר מדובר בעבודה במרחב, או בלמידה במרחב - היא הולכת לאיבוד. היא כן פורחת כאשר היא היא עובדת בצורה פרנטית והאזור מועט בגירויים .
 

אריה127

New member
לפי התיאור שלך את איילה - כן

גם לגבי עבודה במרחב עם גירויים מתייחס לנושא השני שכתבתי עליו - נושא הויסות.
&nbsp
שני הנושאים הללו קשורים בעיקר לאוטיזם אבל לפעמים מצויים גם אצל מעוכבי התפתחות אחרים.
&nbsp
את מקבלת הדרכה לגבי עזרה לאיילה בנושאים הללו? לא פשוט ללמוד מספרים.
&nbsp
אני לא אומר שאין קשיים נוספים... (יכולת חיקוי.... לדוגמא)
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

אשרת

New member
הילדה הקטנה שלי מלאה בבעיות :)

איילה נמצאת במעון יום שיקומי והם מודעים לכל הבעיות הללו.
&nbsp
אתמול הבאתי להם את מכתב הסיכום של הנוירולוגית והם אמרו שככל הנראה הם יזמנו אליהם צוות מאלוטף על מנת שידריך אותם לגבי נושא התקשורת עם איילה ספצפית.
&nbsp
גם נושא החיקוי (בעיקר חיקוי ידיים) - הוא קיים במידה מועטה שהיא נמצאת בעבודה פרטנית אבל שהיא נמצאת במרחב. הוא לא קיים, לפחות ממה שאני מבינה מהגננת הקודמת שלה.
 

TikvaBonneh

New member
זה טוב שהם מוכנים לקבל הדרכה

ומקווה שבאמת יתנו לה הרבה שעות עבודה פרטניות.
אם הם יסכימו שתכניסי סייעת נוספת שתעבוד איתה פרטני, זה מאוד יקדם אותה.
והבעיות הן אתגרים. אתן חזקות ואתן תעמדו בהם.
 

אשרת

New member
הם לא מונעים מאגו.

אני יכולה לספר לך שהקלינאית שהיתה לה שנה שעברה והיא גם שלה השנה, נורא רצתה להגיע איתנו לביקורת בבי"ח מאיר, והיא עמדה בקשר מתמיד עם ד"ר נחמני מבי"ח מאיר על מנת לראות איך לקדם את איילה, אבל משום שזה היה ביום שהיא לא עבדה במעון או במכון להתתחת הילד של הכללית, אז לא יכולה להשתחרר. רצתה גם להגיע לנוירולוגית, אבל לא יצא לה, אבל היא כן התקשרה אליה וסיפרה לה על איילה ואמרה שהיא מאוד מדואגת מרמת התקשורת של איילה.
&nbsp
בקטע של הצוות של המעון - אני ממש אבל ממש לא מודאגת.
 
אצלנו זה סיפור קצת שונה, ובכל זאת אשתף

הבן שלי אובחן שנים רבות עם בעיות שפתיות, הפרעת קשב וריכוז ועוד.
טיפלנו בקשיים בצורה נקודתית.

בבית לא עבדנו עם הילד כמעט, אלא לפי הוראות של המרפאה בעיסוק.
תחשבי מה הבת שלך נהנית לעשות, ועדיף לעשות את זה, לדעתי.
למשל, לבן שלי הייתה בעיה שפתית ו"עבדנו" עליה בזמן שהוא היה מתנדנד בנדנדה. הוא מאוד אהב לעשו את זה והתנדנדנו הרבה זמן, ובחלק מהזמן שרנו שירים ובחלק קצת עבדנו על הקשיים. לעתים יותר קל ללמוד בדרך כזו.
לדעתי, שווה לנסות לזרום עם הילדה ולעשות גם דברים שהיא נהנית מהם.

מה דעתך?
 

winterfell

New member
אנחנו היינו עם אבחנה דומה

אצלנו הנקודה היתה יותר "עדינה" - העיכוב המוטורי משמעותי ובולט, אבל נראה שהוא משתפר וסוגר את הפער. יותר קשה לשים את האצבע על הבעיה התקשורתית, אבל היא בבירור שם. התפתחות הילד קבעו שהעיכוב המוטורי הוא הבעיה הראשונית ושלחו אותו לגן של עיכוב התפתחותי.
בסופו של דבר הלכנו לעשות אבחון פרטי וקיבלנו אבחון של אוטיזם. היה לנו ברור שכל מכון פרטי ייתן את האבחנה הזו מיד.
השיקולים לכך היו העיקריים היו איכות הגנים (אין מה להשוות גן תקשורת לגן עיכוב התפתחותי...) והעובדה שנראה שבעיית התקשורת מפריעה מאוד לתפקוד שלו בגן - מול הצוות, מול שאר הילדים... אנחנו מאמינים שהפער המוטורי ייסגר ושיהיה קל יותר לעבוד איתו אחה"צ על הפן הזה.
(אגב, הוא בן שלוש עכשיו)
&nbsp
למה האבחון הפסיכולגי רק בינואר / פברואר? זה המון זמן לילדה קטנה כ"כ...
שימי לב שאם אחרי האבחון הפסיכולוגי את צריכה גם מפגש נוסף עם הנוירו' כדי לקבל אבחנה סופית, לקבוע אותו בהקדם. צריך להגיש בקשות לועדות השמה עד סוף מרץ.
 

אשרת

New member
תודה על התגובה.

אני פשוט אכתוב פחות או יותר מה שנכתב במכתב הסיכום שלה.
&nbsp
בדיווחים מהגן (יש סיכומי שנה של הצוות הפרא-רפואיים):
רמה בתחום המקצועי: 22 חודשים.
רמה משחק: 14 חודשים (ואת זה היא מקשרת לתחום התקשורתי בין השאר).
שפה ותקשורת - מתחת לגיל שנה.
&nbsp
קשה ליצור קשר עם איילה. היא מעסיקה את עצמה. יש נטייה לחזורתיות. יש הרגל שמתסכלת בעיניים ומוחאת כף כשמצליחה בדבר מה. משמיעה קולות גבוהים. משמיעה רוגז לא אפקטיבי כשכועסת. לא תמיד מגיבה כשקרואים לה. לא מצביעה ולא עקבה אחרי ההצבעה. יש שימוש במספר ג'סטות וזה מלווה בקשר עין מינימלי. המשחק פשוט יחסית. כאשר לזה יש את חוות הדעת של הגננת שלה שקראתי אותה רציתי למות מרוב ה"לא" שמופיע שם.
&nbsp
האמת היא שהנוירולוגית שלנו בכלל לא התייחסה לפן המוטורי רק כתבה שהיא התחילה ללכת בגיל שנתיים+ , עדין הליכה קצת מסורבלת ובזה האזכור של זה הסתיים, אז כנראה שהעיכוב המוטורי אצלה לא כל כך משמעותי שהוא יזכה להתייחסות ספצפית.
&nbsp
האחבון שלה בתחילת שלה משום שהיא רוצה שהוא יהיה עדכני לקראת ועדת השמה (כך קוראים לזה?) ואחרי כן אנחנו קבל את ההבחנה הסופית והמסכמת שלה. היא כבר אמרה לנו בצורה מפורשת שהיא דואגת ושלדעתה הכיוון שהיא הולכת זה לכיוון האוטיזם :(
 

TikvaBonneh

New member
אני אגיד לך מה הבעיה עם הדחייה של האיבחון

לדעתי יש מספיק סימנים כדי לאבחן אותה בספקטרום.
אני לא יודעת מי הולכת לאבחן אותה בינואר, באיזה כלי איבחון היא תשתמש, והאם הם מדוייקים מספיק.
אני מכירה ילד שבגיל הזה התפתחות הילד *פיספסו אותו*. איבחנו אותו עם עיכוב התפתחותי, כשלמעשה הוא בספקטרום האוטיסטי, והוא אובחן במכון של דיצה צחור.
אם במרץ האיבחון הפסיכולוגי ימצא שהיא לא בספקטרום, זה עלול להיות מאוחר מידי לפנות לחוות דעת נוספת, כי התורים ארוכים.
אני מציעה שבמקביל תפני למכון איבחון באסף הרופא, ותיכנסי לרשימת ההמתנה שלהם.
תמיד את יכולה לבטל. זה לפחות חצי שנה, ההמתנה.
האיבחון שם הרבה יותר יסודי.
וכך את מבטיחה את עצמך שיהיה לך איבחון נכון לקראת ועדת השמה.
 

אשרת

New member
עושה רושם שממש לא הולכים לפספס אותה...

עכשיו קראתי שוב יחד עם גיסתי את המכתב שלה, ויש המלצה לגן תקשורתי כך שהכיוון נראה לי די ברור, ועושה רושם שהאחבון הפסיכולוגי הוא בעיקר לקביעת הגיל ההתפתחותי שלה . הנוירולוגית שלה מתמחה באוטיזם.
 

winterfell

New member
אני בכ"ז הייתי מבקשת אבחון עכשיו

אבחון פסיכולוגי תקף לשנה (לפחות! הפסיכולוגית שאבחנה את הבן שלי בהתפתחות הילד לא הסכימה לשמוע על אבחון חוזר לפני שעברה שנה מהאבחון הקודם). אם היא תאובחן על הספקטרום, אז היא שם. זהו, לא כ"כ חשוב הגיל ההתפתחותי (ואם זה חשוב לטיפול, שיעשו הערכה חוזרת)
אתם זכאים להמון הטבות, אגב, אם היא מאובחנת. ילד עם צרכים מיוחדים זה לא קל, קחי מה שנותנים. אם הרופאה חושבת שהיא על הספקטרום, אז שישלימו את האבחון ודי, לא?
 

TikvaBonneh

New member
נכון, המונה דופק

כל חודש דחייה באיבחון מתחיל ב-2400 ש"ח.
אני לקחתי את הכסף הזה והבאתי לו סייעת פרטית למשפחתון, וחונכת אחר הצהריים.
 

אשרת

New member
האמת היא שהאחבון הפסיכולוגי חשוב , בין היתר , גם לביטוח

הלאומי על מנת לקבל קבצת נכות עבור הילדה. בכל מקרה, הקלינאית שלה והמרפאה בעיסוק שלה מכירות אותה עוד מימי המכון העליזים, אז אני אדבר איתם השבוע או שבוע הבא, ונראה איך הן תוכלנה לעזור לי עם להקדים את האבחון שלה אצלם.
 

winterfell

New member
אני רוצה להוסיף

אנחנו פנינו לאסף הרופא ול"בית אחד" בגיל 2.8, והסברנו להם שהאבחון דחוף מאוד כי הוא קריטי למסגרת בשנה הנוכחית (פנינו במאי).
בשני המקומות היו אדיבים מאוד וקבעו תורים תוך פחות מחודש(!). הם הסבירו שכאשר מדובר בילדים צעירים מאוד הם משתדלים להקדים תורים ככל האפשר.
כאמור, פנינו במאי, וביולי כבר השלמנו את האבחון. עשינו אותו באסף הרופא.
 

אריה127

New member
עכשיו קראתי דברים נוספים שכתבת

ממה שאני מבין: נראה שאיילה הולכת לכיוון של אבחון אוטיזם.
יש לאיילה נקודות חוזק משמעותיות: 1. רצון להיות בקשר 2. היכולת שלה להפיק צלילים.
הנקודות הללו מלמדות על יכולת התקדמות משמעותית ביותר! בתנאי שילמדו אותה נכון.

לגבי מעון התפתחותי: אנחנו שלחנו במשך כמעט שנה למעון שנחשב מעולה, ובהשקעת זמן ואנרגיה רבה מבחינתנו. במבט לאחור, זה היה בזבוז זמן.
המעון היה טוב הצוות היה מסור מאוד. אצלנו היה גם אבחון תקשורת, ונסיון של ההנהלה להכשיר את הצוות המטפל.
בשורה התחתונה - הצוות לא ידע איך לתקשר עם הבן שלנו ולעזור לו עם הקשיים שלו.
אז לגבי תוכנית אכילה ולגבי קשיים מוטוריים היתה עבודה ממש בסדר. אבל לגבי שאר הקשיים - רק העבודה שלנו בבית פעלה.
פעם עשיתי רשימה של הקשיים של הבן שלי והיו בערך 9 תחומים!
(מרחבית-חזותית, תקשורתית, שפתית, דיספרציה, מוטורית, חושית, חיקוי (מוטורי ומילולי) ושכחתי עוד כמה - המזל הוא שהתקדמות בתחום אחד מובילה גם להתקדמות קלה יותר בתחומים נוספים)

אם תרצי - אשמח
 
למעלה