הפעלת קטרי קיטור
ראשית הבהרה - אני מאלו שמוכנים לשים 30$ ואף יותר לטובת הבאת קטר 8F לארץ, למרות שלדעתי הנתונים שהציג חיים חפר בכתבה הם כבר מזמן לא מעודכנים. ועכשיו לקצת רענון מציאות - העלות של שיפוץ הקטר למצב נסיעה, לפי הנסיון באירופה, תנוע כנראה באיזור ה-6 ספרתי הגבוה אם לא יותר מזה. העלות השנתית של הפעלתו תהיה אחוז די משמעותי (דו ספרתי) מאותו מספר, זאת לפני שדיברנו על קרונות וזמן מסילה, כמובן. ודבר אחד שכדאי לזכור - שיפוץ של קטר קיטור זנוח למצב עבודה כולל בדרך כלל ייצור מחדש של חלק ניכר מחלקיו - דוד (הכי יקר בד"כ), גלגלים, מיכלים וכל מערכת בלויה אחרת. בכך, כמובן, ישנה פגיעה מסוימת במטרת השימור מלכתחילה, אבל זו פגיעה שרבים וטובים מאיתנו עושים כמעט בלי לעפעף, אז מי אני שאתנגד. ועוד רענון - קיימים היום בארץ קטר קיטור שלם וחצי קטר קיטור נוסף. אני מניח שמוזיאון הרכבת לא ישוש להפקיר את מספר 10 לחסדיה של קבוצה בלתי מוכרת וללא נסיון, אבל יש לי הרגשה שאם מישהו יבוא לחברת החשמל ויציע לממן חלק ניכר מהעבודות לשיקום הקטר שלה - לדוגמה, ייצור הדוד החסר לפי שרטוטים מקוריים בבריטניה או בכל מקום מתאים אחר - אזי תהיה החברה מוכנה להשקיע בשיקום השלדה (שהינה במצב טוב) ושאר החלקים הבלויים או החסרים. וזה כבר כאן בארץ!! ולגבי תצוגת המוזיאון - לדעתי, קטר קיטור פועל זה דבר טוב ויפה, אבל זה לא מה שיהפוך את מוזיאון הרכבת ל-'אטרקטיבי' ולמעניין. מי שרוצה פרטים נוספים לגבי הרעיונות והתפיסות שלי מוזמן לקפוץ אלי הביתה (פשוט יש לי את המסמך שכתבתי רק בגרסה מודפסת - תולדה של קריסת מחשב בעבר הרחוק).