שיוך פינק פלויד לקטגוריות מוזיקה

The West Star

New member
שיוך פינק פלויד לקטגוריות מוזיקה

לאחר מעין וויכוח די מעיק בפורום רוק מתקדם [שההגדרה שלו בעצמו לא כלכך ברורה] נשאלה השאלה האם פינק פלויד הם להקת רוק פרוגרסיבי. מכיוון שההגדרה של רוק פרוגרסיבי אינה כה ברורה, אני מסתמך על זה שכולם מכירים כמה להקות פרוגרסיב והם יוכלו להבין מה זה. אז חלק אומרים שהם רוק פרוגרסיבי [או לפחות עד בערך WYWH] וחלק אומרים שאין להם כלכך קשר אליו. אולי הם מהזן הנדיר של בלוז פרוגרסיבי? או אולי רוק פסיכדלי? כמובן שאת הוויכוח אני לא אנהל ביני ובין עצמי, אלא אתן לכולם להביע דעה. האפשרות שאני גם מציע, זה שפינק פלויד יצרו מעין תת סגנון משלהם [שזה גם נארה לי נכון] אז מה אתם חושבים? נ.ב. עוד 6 ימים לאיחוד! מישהו יודע מתי בערך [שעה] במופע יהיה את ההופעה שלהם? ואגב, אני מצדיע לציףציף שהיא המנהלת הכי מסורה בעולם!
 

afon

New member
יש בעיה קטנה בשיוך לז'אנר

הבעיה היא שפינק פלויד הייתה בהמון ז'אנרים במשך 30 שנות הוצעת דיסקים שלה. היא היית פסיכודליה, אוונגרד, אלקטרוני, פרוגרסיב, רוק לייט, רוק קצת יותר כבד, רוק איצטדיונים. יש במוזיקה שלהם כל כך הרבה השפעות וכל כך הרבה זרמים שאפשר לייחס אותם רק בתקופות לז'אנר מסוים.
 

afon

New member
אממ הגדרות

רוק לייט- משהו כמו הדיווסין בל, רוק נחמד וקליל כזה, לא מורכב וקל לקליטה. משהו כמו יו 2 או r e m מין רוק שנות ה90. רוק אצטדיונים זה רוק פומפוזי (דבר מאוד נכון על פינק פלויד) שתאמת הוא יותר הגדרה של סצנה מאשר הגדרה של ז'אנר מוזיקלי. אלבומים כמו החומה.
 

Rainlady

New member
אני לא חושבת שאפשר לקרוא לו אצטדיונ

י כמו שאפשר לקרוא לו.. נניח, תאטרלי.
 

afon

New member
נו באמת. מה ההבדל?

הרי שניהם אומרים אותו דבר בדיוק, רוק המוני ממוסחר וגרנדיוזי.
 
כאן אני חולקת עליך

הפלויד הופיעו באצטדיונים ולפני קהל המוני, אבל סוג המוסיקה שלהם מעולם לא היה "רוק אצטדיונים". האיפיון הזה - שאיננו קטגוריה מוסיקלית, אגב - ניתן (בזלזול) ללהקות אמריקאיות בעיקר, שעשו מוסיקה שנועדה לשלהב קהל (וקהל גדול, של אצטדיונים) באמצע וסוף שנות השבעים. פליטווד מק, למשל. קשה לי לזכור שמות אחרים כי עוד לא שתיתי את התה של הבוקר, אבל אזכר אח"כ. אה, פיטר פרמפטון (שהיה בריטי, אבל זכה להצלחה היסטרית בארה"ב - סיפור מעניין בפני עצמו). בכל אופן, זהו איפיון חברתי, לא מוסיקלי, בעיקרו, ובא לתאר את הדה-פרסונליזציה ובעיקרון את הטימטום שבחוויית קונצרטי-הרוק האמריקאיים. בהקשרים מסויימים שנתקלתי בהם, השיוך הזה גם מתייחס לנפיצותו של סם הקוקאין בקרב האמריקאים בכלל, ובקרב עדות הרוקרים בפרט, באותה תקופה. הפלויד ניגנו מאז ומעולם מוסיקה שהיא מאוד אינטימית ואישית. זה בדיוק מה שהפריע לווטרס בהופעות הענק של הפלויד, ובגלל זה ירק על הנער ההוא במונטריאול: האווירה באיצטדיונים לא התאימה למוסיקה שלהם. גילמור גם מספר, איך בתקופה הראשונה, לאחר הצלחת DSOTM, הלהקה התקשתה להבין מדוע הקהל צועק ושורק ובכלל עושה רעש - במיוחד בשירים השקטים. הם היו רגילים לקהל שיושב בשקט ומאזין לכל צליל; בארה"ב הם קיבלו קהל מסוג אחר לגמרי, לאחר הצלחת האלבום ההוא. פינק פלויד לא עשו מוסיקה שפנתה לקהל הזה, וההופעות שלהם לא היו בנויות ככה: הדגש מעולם לא היה עליהם כמופיעים, התאורה והתפאורה היו מרכז העניין. לא היתה האלהה של הלהקה כנגנים, והפלויד מעולם לא שילהבו קהל לצורך השילהוב. אם בכלל, ווטרס הפנה גבו אליהם, תרתי משמע, עם "החומה": הן בניית החומה על הבמה, שבאופן מטפורי ומעשי יצרה חייץ בין הלהקה לבין הקל והן ביצירה עצמה, בה הוא מדבר בדאגה על הכוח הרב הניתן בידיהם של אמני רוק, במיוחד במהלך הופעות. זהו כוח שווטרס מעולם לא רצה לעצמו.
 

afon

New member
כן את צודקת

שכתבתי רוק איצטדיונים התכוונתי לכך שהם הפכו את ההופעות שלהם להופעות המוניות ופחות אישיות. אבל מבחינת התחושה האישית שלי גם המוזיקה שלהם הפכה ליותר המונית, ככה לפחות אני מרגיש שאני שומע את החומה. אותו דבר לגבי אנימלס (אלבום שאני מאוד אוהב) שאני שומע אותו אני מרגיש כאילו משהו נאבד, המוזיקה הפכה להיות יותר... לא אישית. אבל זו רק ההרגשה שלי וסביר להניח שאין שום הסמכה לתחושה הזאת מצד אף מבקר מוזיקה או פלוידלוג.
 

Liorking

New member
ווטרס והחומה

אני מבין שהפומפוזיות וההופעות באיצטדיונים הפריעו לו, אבל למה היום בוא מופיע באיצטדיונים?
 
לא ממש אצטדיונים..

ההופעות של ווטרס הן בפני קהל בסדר גודל בינוני. הוא לא מופיע בפני עשרות אלפים או מאות אלפים, כפי שהיה בתקופת הפלויד. קהל של אלפים בודדים הוא גודל הקהל עמו הוא יכול להסתדר. וממילא, הקהל של ווטרס מבוגר כיום יותר מהקהל שהיה לפלויד בשנות השבעים. מרבית האנשים שבאים להופעות שלו הם מבוגרים - לא עוד נוער שתוי ומסומם. ווטרס מצא, אם כן, את דרך הביניים, לשלב בין הופעה בפני קהל גדול, לבין שמירה על האינטימיות והאיפוק שהשירים שלו דורשים. חוץ מ-Live 8, כמובן
: "המופע הגדול ביותר בהסטוריה", לדברי בוב גלדוף.
 

Rainlady

New member
מצטערת, אבל לא

ההבדל הוא בידיוק אותו הבדל בין המילים - תאטרון ואצטדיון. עכשיו, אתה באמת בטוח שאצטרך להסביר לך אותו?
 

afon

New member
אני לא מכיר את המונח

ואף פעם לא שמעתי או קראתי אותו בהקשר לשום להקה או מוזיקה. בכל זאת כדאי שתסבירי מושגים שאת ממציאה.
 

Rainlady

New member
אני חושבת שכדאי שתמעיט בציניות

ככל הנראה אתה לא מתמחה בה. בכל אופן, הסגנון שקווין מנגנים למשל נשמע כמו שירים שנלקחו ממחזמר. עכשיו, להסביר לך גם את הקשר בין מחזמר לתאטרון? אני - באופן אישי, חושבת שגם על שירים של פינק פלויד (בעיקר מתוך החומה, בעיקר THE TRAIL וONE OF MY TURNS.) אפשר להגיד את אותו הדבר. ההוכחה לדבריי היא ההופעה התאטרלית במיוחד של הפינק פלויד, העובדה שיצרו מהמוזיקה העליתית הזאת סרט ושבימים האלה (ציף, תקני אותי אם אני טועה) השמועות אומרות שהאלבום אף מעובד למחזמר של ממש. והעובדה שלא שמעת לעולם את המושג מעידה על הבורות שלך בלבד. רק אוסיף שאני מסכימה עם דברי המנהלת, ואחתום בלילה טוב
 

afon

New member
אני לא רואה איך את

יכולה ליצור איזו שהיא הצגה\הופעה\מחזה כל שהוא עם "אחד הימים הללו". לא הייתי מגדיר את המוזיקה של פינק פלויד כתארליט, היא לא באה לשעשע או להיות רקע למשהו. ואני עדיין לא מוצא שום קשר בין הזכרתי למושג "רוק איצטדיונים" לבין מוזיקה לתאטרון כהגדרתך.
 

Rainlady

New member
אז כנראה שיש לך בעיה בהגדרה לתאטרון

לא כל ז'אנר בתאטרון הוא ז'אנר שבא "לשעשע" את הצופה. תאטרון הוא לא צוות בידור. תאטרון גם לא נמצא כ"רקע" למשהו כפי שהזכרת. תאטרון הוא כלי שימוש באומנות בידיוק כמו מוסיקה או ציור. אני רוצה רק לציין שאני לא מוצאת את הקשר בין התאטרליות לבין כל אלבום של פינק פלויד באשר הוא - אבל הקיצוני שבינהם שכן תאטרלי הוא החומה. בקשר לכך שאינך מסוגל לדמיין את ONE OF THIS DAYS עם הופעה\מחזה\בלה בלה - הדבר מעיד רק על יכולות כושר הדימיון וההמצאה שלך בלבד. העניין הוא שבאמת אין קשר לבין רוק "האצטדיונים" לבין ה"תאטרלי". חזור וקרא את השרשור ותבין שברינו סתרו אחד את השני, והמונח "רוק תאטלי" לא נאמר כחיזוק למה שאתה אמרת אלא כסתירה לו.
 

One Echoe

New member
אז לדעתך לפלויד היה רוק המוני

ממוסחר וגרידיוזי? בקיצור, מה שציף כתבה:)
 
כמו "החומה"?

הרי אחת ההתקפות של ווטרס באלבום היא הופעות באצטדיונים גרנדיוזים. אז איך זה מתחבר ביחד לדעתך?
 
למעלה