שיטת לימוד בתנ"ך!

שיטת לימוד בתנ"ך!

אני רוצה לדעת כיצד לומדים בני הישיבה-החרדים,המסרותים בתנ"ך יש להם איזשהו שיטת לימוד וכיצד היא מתבצעת? למשל בתנ"ך לבגרות כמו שזכור לי המורה קורא ספר ופסוקים מתוכו נותן גם לתלמידים שלו לקרוא בשיעור כדי שכל הכיתה תשמע והמורה מפרש פסוקים 1-3 וכך הלאה.. התוצאות של הבגרויות בשנים האחרונות אצל החינוך החילוני היו גרועים מאוד וכמובן יש כאלה מתרצים את זה בגלל שאותם תלמידים הם לא דתים! אני חושב שזאת טעות,ושהשיטת לימוד אינה נכונה.למשל אצל החינוך הדתי-המסורתי ואצל החרדים-הם יכולים לעשות בלי בעיות 5 יח"ל בציון 100 בישיבות שראיתי התלמידים נמצאים עם ספר כיתה די גדול וקוראים בלי סוף ודנים בסוגיות עם חבר לספסל הלימודים שהכי קרוב אליהם ולבסוף המורה או הרב דן איתם בסוגיות,את כל זה ראיתי מהצד.כך שאני ממש לא יודע כיצד השיטה שלהם עובדת שיטת לימוד. איך אפשר לדעת את זה? ומה ההבדל בין המורה לחינוך החילוני לבין החינוך הדתי -חרדי?
 

shushu10

New member
צריך לקחת בחשבון גם ענין "טכני" כמו

מערכת בת שעתיים שבועיות ללמוד תנ"ך, בבי"ס תיכון. מה כבר אפשר לדחוס לשעתיים? נראה שמשרד החנוך שומר על לימודי התנ"ך כגחלת קטנה ע"מ שהאש לא תכבה לנצח.
 

edeneden1234

New member
קראתי את תגובתך, לפי דעתי-

זה לא צודק. אני מקווה שגם את בדעתי לפי מיטב הבנתי, מקרא הוא שיעור מאוד מעניין. לנו מקצים שעה אחת בלבד.
 

shushu10

New member
אני מתחילה לחשוב שהחברה שמפנים

לכאן בקשות עזרה בהכנת שעורי בית בתנ"ך, אפילו לא פתחו את הספר - לא בכתה וגם לא בבית. אולי בכלל אי אפשר להטיל עליהם את האשמה. כי מה שנשאר הוא לבדוק באיזה "שטה" :- P מלמדים תנ"ך בשעה שבועית אחת. מישהו צריך לקום ולהביע מחאה חריפה. לדעתי- זה בנפשו של העם היהודי כולו.
 

שיבולית

New member
../images/Emo45.gif מאוד מסכימה,

במקביל צריך להכשיר מורים לתנ"ך, כולל מדריכים מקצועיים והתחיל להתייחס למקצוע הזה! למרבה ההפתעה זה המקצוע שהתיכוניסטים הכי שונאים היום וכ"כ חבל... לדעתי לא מעט מהאשמה לכך היא בשיטת הלימוד (כלומר בהיעדר שיטת לימוד)...
 

ע מ י ש

New member
ופיזיקה הם אוהבים?

מתמטיקה הם אוהבים? ואם לא אז למה הם משקיעים בזה?
 

גוליגבר

New member
שיטת לימוד של האמר שר החינוך

חלוקה לפרשיות, סיכומים, שינון, לא שואלים שאלות ולא מתענינים, זה כמו לבלוע גלולה מרה ויום אחד בירושלים ירד שלג הגענו לכיתה 4 תלמידים, המורה לתנך החליטה שאין טעם לחזור לתוכנית הלימוד והציעה במקום, הרצאה על חצר המלוכה בפרס, על סדום ודברים אחרים, אני לא האמנתי שהמורה הזאת מענינת, לא ידעתי עד כמה התנך מרתק עד אותו יום.
 

בוביץ

New member
בישיבה תיכונית לומדים תנך אחרת

וזה הרבה יותר קשה בבגרות בנתך לדתיים אומרים שהבגרות תכלול את הספרים מסוימים(הרבה ספרים) והבגרות תקח כמה קטעים מאחד הספרים האלה וזה אנסין ועליו תשאלו שאלות ועלינו לענות על שאלות על הטקע ועל הפרשנים שמפרשים אותו. וזה נחשב ממש קשה.
 

ע מ י ש

New member
ככל הידוע לי

חרדים אינם לומדים תנך כשלעצמו אלא רק בהקשרים של לימודים אחרים.
 
../images/Emo4.gifתגובות מעיינינות

אך לא ביקשתי לנגח את המערכת הלימודית של החילונים קודם כל אני לא תלמיד כמו רוב הגולשים כאן אני בן 31 ואת הבגרות שלי בתנ"ך עשיתי בגיל 21 אחרי הצבא והלימודים היו בבית ספר אקסטרני אנקורי בחיפה וזה היה כל כך עלוב במקרה נפל לידי ספר של בגרות של נינה"מן הבגרות לתנ"ך" ולרגע אחד "התעוררתי" והבנתי שאפילו המורים שמלמדים תנ"ך לא יודעים תנ"ך.ותנ"ך זה מקצוע לא קשה ומאוד מענין. מי שבאמת עושה את המקצוע "קשה" זאת מערכת החינוך ששמה מורים לא מקצועים כדי ללמד תנ"ך. הרי לא תביאו מורה להיסטוריה שילמד מתמטיקה רק בגלל שיש לו תואר "מחנך" נכון?? בגלל זה רציתי לדעת אם יש כאן מישהו בוגר שמתעסק בהוראת תנ"ך ויודע כיצד אצל החרדים או הדתים לומדים תנ"ך. מה השיטה שלהם?? מה שבטוח השיטה שלהם מוצלחת-עובדה רוב התלמידים שלהם עושים 5יח"ל ומקבלים ציון 100 עגול!
 

יוסי ר1

Active member
לימודי קודש בישיבות

לשואל שלום. ראשית, אין אני מורה, ואף שאני קרוב לחינוך, אין אני עוסק בתוכניות לימודים. אולם מהיכרותי עם צורת לימודי הקודש בישיבות, בין חרדיות בין תיכוניות, ובין הסדר, ציינת נקודה חשובה ביותר, והיא מה שקוראים בישיבות "סדר". לימודי הקודש נלמדים שם בכמה אופנים - ישנו שיעור פרונטאלי, בו המורה מעביר את מה שיש לו על הטקסט, ישנו לימוד עצמי, בו כל תלמיד מכין בעצמו את החומר ללימוד הבא, ויש לימוד בחברותא, בו התלמידים יושבים בקבוצות קטנות ומלבנים בינם לבחן עצמם את החומר. מלבד השעות הרבות יותר, מה שקובע כאן הוא העומק והרצינות. כשאתה לומד חומר מסויים גם בעצמך, וגם עם מורה מקצועי, וגם חוזר עליו ומאיר אותו מכל זוית עם חבריך, אין סיכוי שלא תדע אותו על בוריו, ויותר חשוב, קיבלת כלים ללמוד בעצמך כל טקסט שהוא. שיטה זו מתאימה לדעתי לא רק ללימודי קודש, כי אם לכל תחום. לצערי מערכת החינוך היום קובעת לעצמה יעדים שאינם עומדים בשום זיקה למציאות - תוכניות הלימודים מתפרשות על מגוון חומר עצום, אבל בין מה שצריך ללמד ובין מה שהתלמידים מצליחים להפנים קיים פער אדיר, והמערכת אינה משכילה לעצור ולחזור וללמד קצת פחות חומר, אבל לוודא שהמעט הובן, ושאין לעבור לחומר הבא בלי שוודאנו שהקיים ידוע היטב. לעניין תנ"ך ספציפית, באמת בישיבות חרדיות לא נהוג ללמוד אותו בפני עצמו , אבל זה סיפור אחר. דברי התייחסו לכלל מקצועות הקודש, שבאמת בישיבות, בין חרדיות ובין ציוניות, מצליחים להגיע לאחוזי הצלחה גבוהים בהרבה מבתי הספר האחרים.
 

shushu10

New member
אולי גונבה השמועה לאזניך שלפני

חודשים מספר הוצע מטעם משרד החנוך להוריד כליל את מקצוע התנ"ך ממערכת הלימודים. מה שנשאר הוא שריד ופליט - משהו מגומד ומועלב, כאותו אריה שרוט ומרוט, רזה להפליא, שכיכב בגן החיות על תקן של קוף. לגבי ה"קושי" של המקצוע - אכן תלוי בידע ובאהבת המורה למקצוע . שעור היסטוריה יכול להיות משעמם להחריד או לחלופין מרתק. אני מתנדבת לעזור לתלמידים בש"ב, ובאהבתי לתנ"ך הצלחתי להדביק מספר תלמידים - וכבר הציון מוכיח שהזרע נקלט. בהחלט מעניין מהי שיטת הלימוד אצל הדתיים או החרדים.
 

שיבולית

New member
אני יודעת רק לענות איך אני למדתי

וזה היה בממ"ד- המורה לתנ"ך חילק דפי שאלות הביתה, ענינו (או שלא) וחזרנו על התשובות (כלומר הקראת ש"ב) בשיעור וחוזר חלילה... מאוד "מרתק" ומאוד "מעניין".... אגב לא היה אצלנו 5 יח"ל וגם לא מאיות... נכון עצוב?
 
נדמה לי שיש הבדל

בין ממ"ד-ממלכתי דתי לביןישיבה של דתים מסורתים וחרדים גם אם ניקח את החינוך של ש"ס או אגודתישראל הבתי ספר שלהם הרבה יותר טובים משל הממ"ד
 

ע מ י ש

New member
יש גם הבדל בין ישיבה חרדית

שבה מבלים את רוב הזמן בלימודי קדש לבין בתי ספר רגילים שיש להם מטרות נוספות מלבד ענייני דת.
 

ע מ י ש

New member
אני למדתי בבתי ספר ממלכתיים

רגילים, בערך שעתיים בשבוע תנך עד סוף התיכון, ואחר כך לקחתי עוד איזה שני קורסים באוניברסיטה. הגישה הכללית ללימודי התנך היתה חילונית, דהיינו לא ראינו בדברים משהו שמחייב אותנו מבחינת אורחות חיים. במהלך השנים גם למדתי אצל מורים דתיים אבל לא זכור לי הבדל גדול בינם לבין מורים אחרים, אם כי בתיכון חייבו אותנו לחבוש כיפה בשיעורי תנך.
 

shushu10

New member
הוראת התנ"ך ברוח המסורה אינה

תוצאה ישירה של היות המורה חילוני או דתי, זאת מנסיוני, אלא היותו חדור אמונה בכתובים. במסגרת למודי התנ"ך בבר-אילן פגשתי מרצים מכל גווני הקשת, ולדאבוני רובם הגישו את החומר בצורה טכנית ומשום מה לא נשאר זמן "ללמוד" את החומר כראוי, כלומר בהתאם למסר ולמטרה שלשמה נמסרו הדברים. כולם ללא יוצא מן הכלל חבשו כיפות, ואין זה מעיד על טיב הלימוד. אגב - אף אחד מהמורים או המרצים במוסד כלשהוא לא הטיף לקיום מצוות וכו' -משום שאין זה מתפקידם ולא קשור לאופי חילוני של הלימוד.
 

ע מ י ש

New member
כמובן שאני חלוק עליך

בצרך להיות חדור אמונה בכתובים או באשר למטרת הכותבים. באופן שאני למדתי (רק לשם דוגמה) כאשר היה כתוב שה' דבר אל הנביא היה ברור לכולם שזה מה שהנביא חשב אבל זה כמובן לא נכון. לא היה צרך להגיד את זה כי זה היה ברור, אם מישהו האמין בכך הוא השאיר זאת בינו לבין עצמו.
 

פלגיה

New member
אבל אתה לא חולק

שצריך לאהוב את התנ"ך כדי ללמד אותו טוב. נכון?
 

ע מ י ש

New member
זה תנאי הכרחי אבל לא מספיק

לפני כשנה או שנתיים קראתי מאמר של ראש החוג להוראת המקרא באוניברסיטת ת"א, לא זוכר את שמה כרגע, והיא חקרה את תולדות לימוד התנך בישראל מאז הקמת גימנסיה הרצליה בתחילת המאה הקודמת. היא הביאה מכתביהם של מורים ומחנכים על כמה קשה ללמד תנך ועד כמה הנוער לא אוהב ללמוד תנך ועד כמה כמובן שהם לא יודעים כלום. כך שסדנא דארעה חד הוא, כבר למעלה ממאה שנה מתלוננים שלא מצליחים לחבב את התנך על הנוער. הדבר החשוב הנוסף שהיא אמרה שם הוא שהכשלון בהוראת התנך הוא פשוט בחוסר החשיבות שמייחסים למקצוע בתעודת הבגרות ובכניסה לאוניברסיטאות. הרי התלמידים שונאים גם מתמטיקה וגם אנגלית ובכל זאת הם משקיעים מאמץ, הם עושים זאת כי זה תנאי לבגרות טובה ותנאי לקבלה ללימודים גבוהים. העובדה שמדעי הרוח לא תופסים מקום חשוב בתכנית הלימודים היא בגלל שזה לא ממש אכפת לאף אחד ולא משום אהבה או אי אהבה למקצוע. לדעתי יש הרבה צדק בדבריה.
 
למעלה