שימור התרבות והמנהגים של כל עדה...בעד או נגד?

שימור התרבות והמנהגים של כל עדה...בעד או נגד?

האם לדעתכם לא הגיע הזמן להפסיק לחגוג את המימונה של יוצאי מרוקו ? לא הגיע הזמן להפסיק את הפסטיבלים כגון תימניאדה, מרוקיאדה, ושאר החגיגות שנערכות כל שנה לפי חלוקה עדתית ? לדעתי הגיע הזמן שנפתח מנהגים משלנו. תרבות ישראלית אחת. ושנפסיק לחגוג כאן מנהגי עבר שהיו נהוגים פעם במרוקו או בהודו.. אני לא רואה בזה משהו מקרב אלא מפלג. האם גם אתם חושבים כמוני ?
 
ממש לא חושבת כמוך

אני חושבת שמנהגים ומסורות זה חלק חשוב בתרבות שלנו. אני מאמינה שכל אחד צריך לשמר את שורשיו, ולדאוג שלא יעלמו לפתע. הרי אנו חיים בחברה מערבית שמוחקת אט אט כל סממן אתני ומקורי, למה זה טוב. אני לא חושבת שיש בחגיגות המימונה או בחינה תימנית משהו מפלג, אני חושבת שפשוט צריך קצת יותר פתיחות בשביל לקבל גם את המנהגים של האחר. יש גם תרבות ישראלית מקורית, אבל היא גם מתבססת על המקורות לסיום ציטוט מפי יגאל אלון: "עם שאינו זוכר את עברו, ההוה שלו דל ועתידו לט בערפל"
 
לא מדובר בעם שאינו זוכר את עברו

המימונה זה לא העבר של העם שלנו. מדובר במנהגים שנהוגים במדינות ערב, ואני אישית חושב שאחרי 50+ שנה בארץ, אין עוד טעם לשמר מסורת ש"עלתה" לארץ ממקומות אחרים, ושהגיע הזמן שיהיו לנו מנהגים אחידים משלנו. כשכתבתי שזה מפלג, התכוונתי שזה בעצם שוב מחייה את עניין העדתיות. למה שכל החיים נישאר עם אחד עם 20 עדות ? למה שלא נהיה פשוט עם אחד ולא נצטרך כל הזמן לזכור ולהזכיר לכל אחד מהיכן הוא בא ?
 

faridi

New member
מה רע במיזוג תרבויות? להגיד משהו?

כך יצרנו את החברה הישראלית ומה שמסביב לכך: מיזוג תרבויות שונות. היו מועדים ועוד הלכות שיהודי אתיופיה הקדושים לא ידעו שם לחגוג עקב חסר קשר עם היהודים בתפוצות. כשעלו, שפרו את הידע שלהם ביהדות, למדו והחלו לממש. כמו כן, אשמח לחגוג משהו שיהודי אתיופיה חגגו, כמו אותו חג שחוגגים בסוף חדש חשון. הבנתי שיש לזה משהו הסטורי. אחיי מאתיופיה, עדכנו אותי בבקשה על מסעדה אתיופית למען אכיר את מאכליכם. כנ"ל לגבי מנהגים וכד'. וכאחד שעוסק במוסיקה יהודית ובחזנות, אם יש לכם משהו מעניין לעדכן אותי, להעשיר אותי בידע, הכל יתקבל בברכה. אסבת אסלם!
 

יהיבית

New member
עלינו ליצור בארץ את "מודל החמין"

משום מה יש לי הרושם ששאלת שאלה רטורית. הרי הגישה שאתה מציג כאן היא בדיוק גישת "כור ההיתוך" שממש לא הוכיחה את עצמה (בלשון המעטה). לכל עדה או קבוצה תרבותית יש את המסורת שלה, שהיא הביאה מארץ מוצאה ואין כל רע בכך, להיפך - זה בדיוק מה שיוצר את המגוון, הפלורליזם, העושר התרבותי... יחד עם זאת, עם כל קבוצה תסתגר בד' אמותיה, רק עם המנהגים התרבותיים הייחודיים לה - זה בהחלט יצור מצב בעייתי לנו, כחברה ישראלית. לכן, כיום מדברים על ניסיון לגבש חברה בישראל על פי "מודל החמין". ולהלן ההסבר... על מנת להכין "חמין" לשבת, לוקחים מספר מצרכים, כגון: תפוח אדמה, גזר, בשר, גריסים, אורז... (לא יכולה לספק כאן מתכון מדוייק מאחר וכל עדה מכינה את החמין באופן אחר). לאחר שהמצרכים הללו שוהים בסיר לילה שלם, מתקבל לבסוף מאכל אחד, בעל צבע דומה, אולם כל פריט בו שומר פחות או יותר על מאפייניו המקוריים. יש כאלו המדמים את התהליך ל"סלט" דווקא. מכניסים עגבניה, מלפפון, חסה, כרוב, גזר ועוד ועוד... מוסיפים קצת מלח, שמן ומיץ לימון.... ומערבבים הכל יחד. בסוף מתקבל מאכל אחד = סלט, בעל מיץ ירקות משותף, כאשר כל ירק שומר פחות או יותר על צבעו וטעמו המקוריים. עד כאן המשל והרי הנמשל... כל קבוצה מביאה את תרבותה הייחודית. אנשים מתערבבים יחד, לומדים זה מזה על ערכים ומנהגים, מאמצים זה מזה את מה שרוצים, מחליטים יחד על מסגרת ועל כללי משחק משותפים והוגנים לכולם... והתוצאה... חברה אחת, בעלת מסגרת משותפת ומאפיינים משותפים, שהיא גם פלורליסטית ודמוקרטית.
 

faridi

New member
ואם במיזוג תרבויות עסקינן

הריני מזמינכם להופעה שלי מחר במוצ"ש אי"ה. מצ"ב פלאייר של המופע. אשמח לראותכם. שבת שלום ולהת'
 
תשובה יפה ומנומקת

ואפרופו חמין, אני לא התכוונתי שאנשים לא יאכלו ולא יבשלו את מאכלי העדה שלהם, או שישכחו את שפתם ואת מנהגיהם. אם זה נוח להודים לאכול אורז בידיים, או למרוקאים לשתות את המרק מהקערית בלי כף, זה בסדר. אני התכוונתי יותר לרמה הארצית. באשדוד למשל המימונה נראית כמו חג לאומי ! מביאים לפארק הכי גדול את מיטב האמנים המזרחיים, ומשקיעים יותר מאשר בחגיגות יום העצמאות. לא כל אחד יכול להתחבר למוזיקה, לעינטוזים ולשאר המנהגים... וכשלא כל אחד יכול להתחבר זה מדגיש את ההבדלים בין הקבוצות האתניות. לעומת זאת, אם במקום זה היינו מקיימים איזה הפנינג גדול בפסח. מין פסטיבל לציון החג או סיום החג, אפילו ערב של תרבויות, זה היה יותר מקורי ויותר נוגע לכולם. כנ"ל טקסי החינה למיניהם. בכל פעם שאני נתקל בזה באירועים שאני מוזמן אליהם, אני שוב ושוב שואל את עצמי למה אנחנו צריכים את זה. ככל שעוברות השנים זה נראה לי יותר פתטי. עם כל השמחה שזה מביא (בעיקר להורי החתן/כלה), זה נראה לי טקס נורא פרימיטיבי, מלווה במוזיקה ערבית ובבגדים שהיו לובשים במדינות ערב. אז חמין זה טעים, וסלט גם. אבל לסלט האישי שלי אני לא הייתי מכניס כל מרכיב.
 
אתה יודע כמו מה זה נשמע

כאילו יש לך קצת אנטי למנהגים מזרחיים, מימונה סה"כ זה סוג של מסיבה שמחה. ובגדול חינה זאת מסיבת רווקות עתיקה אני חושבת שאתה סתם לא מתחבר ומשליך את זה בפורום. תכף אתה גם תתנגד לתאטרון האידי (תאטרון באידיש), כי זאת שפה שנשמעת לך גלותית. קצת לשמוח שמוליק. .
 
אין לי אנטי לשום דבר עוגי

כתושב אשדוד שרוב לקוחותיי ממוצא מרוקאי, אני נוהג לעשות סבב מימונה מבית לבית, ואבוי לי אם אני אדלג על בית של לקוחה אחת שהזמינה אותי. להגיד לך שאני סובל מזה ? ממש לא. זה לא אומר שלא הייתי רוצה שנהיה חברה יותר אחידה, עם מסורת משלנו וחגים משלנו. החלום שלי זה שאחרי 50 שנה בארץ אנשים יפסיקו להגיד אני מרוקאי או אני פולניה.. שמורה אשכנזיה תפסיק להפריד את התלמידות הספרדיות משאר הכיתה, שכשאני מזמין רב לחתונה שלי שלא יבואו רב אשכנזי ורב ספרדי בגלל ששניהם משגיחים אחד על השני. שבפסח לא יגידו לי שלעדה שלי מותר לאכול קטניות ולעדה של השכן לי אסור.. אני יודע שזה יקרה מתישהו, אבל בטח לא בזמני. המסקנה שלך שאני אנטי היא לא נכונה. אני בסה"כ מנסה להעלות לכאן נושאים לדיון (כי המנהלים כאן לא מתפקדים) ולהפעיל את הפורום. זה נושא חשוב, וחשבתי שיהיה לגולשים מה להגיד עליו, ואכן צדקתי.
 
מגיבה לשמוליק

אנו חיים במדינה דמוקרטית וזכותו של אדם לשמר את מנהגיו ואורחות חייו. אני דווקא כן חושבת שמסורות שנשמרות כ"כ הרבה שנים הן מיוחדות ותורמות לאופי היהודי. כל הרעיון של מנהגים אחידים מזעיר קצת את השיטה הקומינסטית או את הקיבוצים בימי קום המדינה, זה הכל טוב ויפה אך האדם מאבד את האינדיבידואל שבו.
 
עירבבת כאן כמה נושאים

הקומוניזם לא רלוונטי, והדמוקרטיה היא נושא אחר. אני לא דיברתי על הזכויות הדמוקרטיות של האנשים, אלא האם המנהגים האלה נחוצים או מועילים ליצור חברה יותר אחידה והומוגנית, עם פחות דגש על העדתיות. אני לא רואה איך המסורות האלה "תורמות לאופי היהודי".. הגלביות והכפתנים שלובשים בטקס החינה שייכות ליהדות ? המוזיקה הערבית שייכת ליהדות ?
 
הכל תורם לאופי היהודי

העובדה שאנו חיים במין קיבוץ גלויות זה מאוד חשוב בעיניי. והאם גלביות וכפתנים תורמים? אני מאמינה שכן כי זה מורשת. אי אפשר למחוק עבר ומסורת, אני חושבת שצריך לשמר אותם. אני לא מוכנה לוותר על השורשים שלי כי אני חושבת שהן בנו אותי כאדם.
 
נתחיל מזה שיהדות זה לא אופי

לעצם העניין - ברגע שאדם קיבל החלטה לעלות לארץ, הוא כבר ויתר על השורשים שלו שם, או שעשה זאת בגלל שחשב שהשורשים שלו הם כאן ! אם גלביות תורמות לתחושה היהודית שלך, לכי על זה.
 
היא לא ערבבה מושגים.

הדברים שלה היו מדויקים. חברה הומוגנית - רק כוחות חזקים גורמים ליצירה כזו, ואלה גם פוגעים בזכויות הפרט.
 
אז על מה השאלה?

שמוליק זה נראה כאילו אם אתה לא מקבל תשובה שמספקת אותך, אז אתה משנה את מטרת השאלה. אני חושבת שלבקש מבן אדם לוותר על המורשת שלו, כדי שנהיה חברה הומגנית יותר זה סוג קיצוני של קומוניזם. אדם זקוק לדעה עצמאית. אם הדעה העצמאית של אדם היא ללבוש כפתן בפסח ולעשות כולולולולולולוש , אז שיהיה. זה היה המנהגים של היהודים בגולה, והם בוחרים לשמר את המנהגים האלו פה בארץ הקודש.
 
למעלה