שלום אני חדש פה

slowhand1

New member
שלום אני חדש פה

אני מנגן שנתיים על גיטרה ויש לי מורה תותח אז ב"ה אני מתקדם די מהר (בלי עין הרע)..הבעיה אצלו שהוא לא מתעמק בתיאוריה.. לכן יש יל שאלה די בורית: מה זה מודוסים?
 
מודוסים

אלה מין סולמות, מושג יותר רחב למושג הסולמות. בעיקר מציינים במילה זו סולמות לא-שגרתיים, אתניים ובעצם כל מה ששונה מהמז'ור והמינור המקובלים
 
אני אנסה להסביר-אשמח לקבל תיקונים.

מודוסים, כמו הסולמות המוכרים לנו (מז'ור ומינור לסוגיהם), הם סדרות של צלילים שיש בינהם יחס כלשהו. ישנם 7 מודוסים הבנויים בצורה דיאטונית. מה זה אומר דיאטוני? הכוונה לסדרת צלילים במרווחים הבאים: טון - טון - חצי טון - טון - טון - טון - חצי טון (זהו הסולם המזו'רי, וגם מודוס יוני). אם ניקח את סדרת המרווחים האלו, אבל נשנה את המיקום ממנו אנחנו מתחילים, נקבל סדרה שתישמע אחרת. למשל- טון - חצי טון - טון - טון- טון - חצי טון - טון (זה הוא מודוס דורי). וכך ע"י שינוי הצליל ממנו אנחנו מתחילים את הסדרה הדיאטונית, נקבל 7 סדרות שונות - אלו הם שבעת המודוסים יוני, לידי, מיקסולידי, אאולי, דורי, פריגי ולוקרי (הקרוי גם היפו-פריגי). קיימות דרכים שונות לזהות ולבנות את המודוסים, ואני מפנה אותך למספר שרשורים אחרים בנושא. יש להבדיל בין המודוסים הנ"ל לבין סולמות שונים ומשונים שמשתמשים בהם במוסיקה לאורך ההסטוריה ובהווה, בינהם: סולם פנטטוני (פנטה-5, טון-צליל, סולם המורכב רק מ-5 צלילים, קיימים פנטטוני מז'ור ומינור, אפשר לשמוע איך הם נשמעים על ה"שחורים" בפסנתר). סולם כרומטי סולם טונים שלמים סולם חיג'אז ועוד ועוד ועוד אני אשמח לשמוע ממי שיש לו תיקונים/ הערות/ הארות להסבר שלי.
 

slowhand1

New member
שתי שאלות על ההסבר:

קודם כל תודה על ההסבר המפורט
ועכשיו לשאלות: יכול להיות השורש של מודוס כל שהוא שהתפתח מהמודוס היוני יהיה זהה למודוס אחר? מה השימושים של מודוסים כיום?
 

Adi 666

New member
המורה..

שלי הסבירה לי את זה .. והיא אמרה לי שכיום בכלל לא משתמשים בזה.. זה סולמות מאוד עתיקים..
 

גאיה55

New member
יש מלחינים שעדיין מלחינים בצורה

מודלית. ותודה למאי -יולי (נועה) על התזכורת ללוקרי (היפו פריגי)
 
אההה... אני מקווה שהבנתי את השאלה..

אם אתה שואל אם מצליל בסיס של מודוס כלשהו אפשר לבנות מודוס אחר - אז כמובן (אם זה מה ששאלת...). כלומר - אפשר לבנות מודוס מכל צליל, כמו שאפשר לבנות סולמות מכל צליל. כמו שאמרתי קודם קיימות שיטות שונות איך לבנות את המודוס. תסתכל כאן (ובהמשך לאותו שרשור) ותראה אם זה עוזר... מה השימושים כיום? מלחינים רבים כותבים יצירות, שלמרות שהן נראות בסולם "רגיל" (מז'ור או מינור) הן בעצם במודוס. איך מזהים יצירה שכתובה במודוס? אם ישנם צלילים שלא שייכים לסולם היא אינדיקציה אחת (למרות שתלוי - בסולם מינור יכולה להופיע דרגה 7 מוגבהת, ואז זה פשוט טון מוביל). דוגמה- אם היצירה כתובה בסולם לה מינור, ופתאום מופיע לך פה# זה מרמז על שימוש במודוס דורי... המודוסים שנתקלתי בהם ביצירות הם בעיקר דורי, לידי ופריגי. אבל נכון שבשירים "רגילים" כמעט ולא תשמע את זה בימינו. מקווה שעניתי על מה ששאלת ושלא דיברתי סינית.
 

slowhand1

New member
סינית לא דיברת ../images/Emo13.gif

אבל יקח לי כמה שעות לעמול על זה כדי לקלוט מה אמרת ולראות איך זה מיוסם
 
תרגיש חופשי אם יש לך עוד שאלות ../images/Emo6.gif

לפחות דיון אחד מתקיים פה בפורום... ובטח התכוונת "מיושם" כשכתבת "מיוסם", נכון?...
 

slowhand1

New member
צודקת..../images/Emo13.gifעוד שאלה

כשאני מאלתר אז אני צריך לעבור מסוללם לסולם לפי האקורדים ברקע או להישאר על האקורד הראשי של המנגינה?
 

tannar

New member
אם מדובר על ג'אז

אז צריך לנתח את הקטע שאתה מנגן עליו, ולנגן לפי הסולמות שיצאו מהניתוח, כיוון שבקטעי ג'אז יש בד"כ יותר מסולם אחד בקטע. גם כשמדובר בקטעי פופ רוק צריך לודא איזה סולם/ סולמות הקטע מכיל. בנוסף, הרבה פעמים אפשר לאלתר על יותר מסולם אחד בכל אקורד נתון. איזה סגנון אתה מנגן? הגעת כבר לאלתור עם המורה שלך? דיברתם על סוגי סולמות באלתור?
 

slowhand1

New member
אממ..אז ככה..

אני שולט ברוב הסולמות הפשוטים בכל הווריציות(מינורי,מאז'רוי,7,9) אני מאלתר לא רע בסולם פטטוני.. הנקודה היא שעכשיו הגענו לקטע של הלאלתר תוך כדי החלפת סולמות..לכן מעניין אותי כמה זה נחוץ..
 

tannar

New member
נחוץ

בטח נתנו לך תרגילים משעממים...
אני שרה, והשמיעה משחקת אצלי תפקיד יותר גדול מהסולמות כשאני מאלתרת, ולכן קצת קשה לי להגיד מה הדרך הכי טובה ללמוד לנגנים. סולמות זה חד משמעית לא הדבר היחיד שצריך ללמוד בשביל לאלתר טוב. מצד שני, זה נראה לי ידע שמועיל מאוד, ומאפשר לך להכיר את הקטעים שאתה מנגן אליהם יותר לעומק. בנוסף, אם התרגלת לנגן על פנטטוני או סולם אחר, בלי לדעת לעבור בין סולמות, זה ידע שחיוני לג'אז, או לכל סגנון מורכב יותר. תלמד את זה, אבל אל תשכח "לספר סיפור" ולהכניס תוכן לסולו שלך, גם אם אתה בסולם הנכון...
 

slowhand1

New member
דוגרי המורה שלי התחשב בי

הוא לא כ"כ משעמם אותי בתרגילים..כדי לתרגן סולמות הוא נותן לי לעשות את הסולם בשלישיות ורביעיות(תרגיל שממש עוזר..הוא שיפר לי את המהירות ואת ההתמצאות בסולם תון ימים..).. וכדי לתרגל עוד אילתורים אנחנו מנגנים ביחד..יענו הוא מלווה אותי חמש דקות ואח"כ אני מלווה אותו חמש דקות והוא נותן לי עצות.. אותי זה לא כ"כ משעמם..
 
tannar כבר ענתה לך, ובכל מקרה-

בשטח הג'אז והאלתורים אני פחות חזקה, אז טוב שמישהו אחר ענה לך, אבל נראה לי שיכול להיות שיש לך בלבול קטן בין "סולם" לאקורד", כי 7,9 אלו סוגים של אקורדים ולא של סולמות.
 

slowhand1

New member
בטוחה ש7,9 הם רק אקורדים ולא

סולמות?המורה שלי הביא לי סולם במיוחד ל7 ובמיוחד לתשע..
 

tannar

New member
9 ו-7

7 מייצג את הצליל הרביעי בספט אקורד, נגי סי ב G7 9 זה טנשן, צליל שהוא נוסף על האקורד המרובע בשביל להוסיף לו מתח וגוון מסוים. כנראה המורה של לימד אותך סולמות שבתוכם כלולים הצלילים האלה. ואני מלאת הערכה שאתה לא משתעמם ומשתפר. זה הכי טוב.
 

tannar

New member
אגב

זה נשמע כאילו המורה שלך דוקא נותן מינון טוב בין לימוד של סולמות ונגינה.
 

slowhand1

New member
כן הוא מורה די טוב אבל מבריזן

צריך עצבים בביל ללמוד אצלו הוא מבריז הרבה אבל הוא שווה את זה.. אין לו תוכנית לימודית או משהו בסגנון..הוא גיטריסט חוזר בתשובה..הוא אמור להיות די תותח..(הוא היה המורה של יפתח שחף מ"היהודים") אבל לעיניינו...מה הכוונה סולמות שכלולים בהם הצלילים שבע ותשע? הצלילים האלה באים על חשבון תוים אחרים בסולם?
 
למעלה