שלום אני חדש פה

slowhand1

New member
מה הכוונה הרמוניה?

אני מניח שאני מבין בזה..רק שאני לא מבין את הכוונה שלך כשאת אומר ת הרמוניה..אנשים מרבים להשתמש בזה בהרבה מושגים מוזיקליים...
 

tannar

New member
אולי הוא מתכוון

נגיד, על אקורד 7 (ספטימה קטנה) מנגנים מיקסולידי, שהדרגה השביעית בו מונמכת. ענין ה-9 יותר מתמיה אותי, כי רוב הסולמות מכילים את הטנשן הזה, אז מעניין למה הכוונה. ידוע לי על טנשנים אחרים שיש סולמות שמכילים אותם (b13, b9) ושמלמדים את הסולמות שמכילים אותם בהקשר של אילתור.
 

Ohad18

New member
טנשן זה...

צלילי שמתווסף לאקורד בכדי להוסיף לו מתח/צבע שונה. לדוגמא 9, 4 וכד'....
 

herbert

New member
את יכולה לכתוב את ה"נוסחא"

של כל מודוס?(איפה הוא מתחיל)
 
אתה מתכוון ל"לבנים" של הפסנתר?

זה טוב בשביל להתחיל וללמוד איך כל מודוס נשמע, אבל אני עדיין מעדיפה את השיטה של לבנות את המודוסים לפי הקרבה למז'ור או למינור. בכל מקרה - הנה מה שרצית: דו - יוני (נשמע זהה למז'ור) רה - דורי (נשמע כמו מינור עם דרגה 6 מוגבהת) מי - פריגי (נשמע כמו מינור עם דרגה 2 מונמכת) פה - לידי (נשמע כמו מז'ור עם דרגה 4 מוגבהת) סול - מיקסולידי (נשמע כמו מז'ור עם דרגה 7 מונמכת) לה - אאולי (נשמע זהה למינור טבעי) סי - לוקרי - קרוי גם היפופריגי (נשמע כמו מינור עם דרגות 2,5 מונמכות).
 

גאיה55

New member
אנסה לדייק יותר את תשובתך, לפרקון..

כי זהל בדיוק כל מה ששונה ממז'ור ומינור. שבעת המודוסים, בלשון פשוטה, הם שבעת הסולמות, שמנגנים על הצלילים הטבעיים : מלה עד לה(על הלבנים בלבד) הוא הראשון מסי עד סי השני, וכד. נוצרות שבע נוסחאות , סולמות שנקראים מודוסים. כמובן שאת כל הנוסחאות האלה ניתן לבנות מכל צליל אחר כך, שכולל גם את "השחורים". המודוס הראשון, מלה עד לה, הוא העצם המינור הטבעי, והוא נקרא אאולי. מדו עד דו הוא מודוס היוני והוא בעצם המז'ור. מרה עד רה - דורי. אני מנסה להזכר בכל השמות. מי עד מי - נקרא פריגי, מפה עד פה - לידי, מסול עד סול - מיקסולידי, מלה עד לה אמרנו כבר - אאולי (=מינור טבעי) ועכשיו אני מנסה להזכר בזה של סי עד סי...(תראו איזו בושה, בוגרת אקדמיה, הגיל הגיל...) כך שזה לא בדיוק כל מה ששונה ממז'ור ומינור. כי גם הם כלולים בשבעת המודוסים., נכון.? :) רק חמישה מהם שונים, כלומר מז'ור ומינור עם שינויים בדרגות מסויימות.
 
../images/Emo141.gif גאיה, תשובתי היתה כללית

בתשובתי לשואל המקורי נסיתי להיות תמציתי ומדוייק ולא לפרט. לתת רק מושג כללי, והשאר - לך ולמד (או "זיל גמור" בלשון חז"ל). מסתבר שצדיקים - כנראה שבאמת נעשית מלאכתם בידי אחרים, ולך התודה והברכה על שטרחת ופירטת. אבל אם כבר - אז כבר: עולם המודוסים הוא רחב הרבה מעבר לשבעת המודוסים המתקבלים רק מ"הלבנים של הפסנתר" ושמשו (ומשמשים) במוסיקה המערבית. ישנם מאות ואלפים מודוסים אתניים, עם כל סוגי ההיתקים (דיאזים ובמולים) האפשריים. איך תסווגי למשל את המודוס "חג'אז" המשמש גם במוסיקה מזרחית וגם במערבית שלא לדבר על מוסיקה יהודית: התגדירי אותו כ"מינור הרמוני שמתחיל בצליל החמישי"? לא! זהו מודוס בפני עצמו עם חיים משלו. המנגינה הידועה ביותר במודוס זה - "הבה נגילה", ועוד המון ניגוני חסידים וכלייזמרים שכולנו מכירים. נראה אותך בפורום שבהנהלתי באתר.... (אך כדי לפרסם את האתר אני חייב לקבל רשות מהנהלת פורום זה או הנהלת "תפוז") - או בפורומי מוסיקה אחרים כאן בתפוז!
 

גאיה55

New member
לפרקון יקר, הרי ברור לך

שלא ניסיתי להעלות פה את כל ההסטוריה של המודוסים. ברור שהנושא הרבה יותר רחב משחורים ולבנים. ניסיתי להמחיש לאיש, בשפה פשוטה, איך להבין את זה. כמובן שלא ניסיתי ולא אנסה להתחרות באף אחד, וגם אין לי ענין בכך. מעבר לכך, אשמח לשמוע פירוט יתר על מודוס החג'אז, שאין לי בו שמץ של מושג, כי אני באה מהתחום הקלאסי. כולל מבנה והכל. מרים את הכפפה? :)
 

Ohad18

New member
המורה שאמרה שזה עתיק...

כנראה לא מבינה במוזיקה ובתיאוריה, מודוס זה נגזרת של סולם, משתמשים בזהם בעיקר בבלוז ובג'אז. להסבר נוסף
 
למעלה