שלום, הגעתי

roee rosen

New member
אכן, פטרוני

מקומן של הנשים בשדה הסוריאליסטי הוא באמת מוגבל ובעייתי, וזהו אחד החסרים שדמותה מדגישה (כמן גם, למשל, זהויות יהודיות בתנועות האוונגארד, התעקשות על יידיש בתוך ההקשר של התרבות הארצישראלית של שנות השלושים, טיפול עכשווי ויצירתי ביהדות, וכו'). ז'וסטין, לשון אחר, היא דמות שבאמצעות פועלה השנוי-במחלוקת והחריג מדגישה ברמה הביקורתית בעיות מרכזיות במספר שדות של שיח מודרני. באשר לשאלתך השניה, אכן מדובר במעשה פטרוני ומרגיז, שגבר ידבר בשם אישה. ראשיתו של הפרוייקט היה בהצעה לסדרה של שיתופי פעולה שאמורה היתה לשאת את השם "ששה גיבורים מגונים". על פי ההצעה המקורית, על כל אחד מהיוצרים היה לא רק להגות דמות בעייתית מהבחינה המוסרית, אלא גם להעמיד את עצמו בעמדה לא נוחה מבחינה מוסרית. הדיבור-בשם-האישה, על רקע שיח פמיניסטי (וסוגי שיח אחרים) המטפלים באפן בו נושלה האישה מעמדות-הדיבור, הוא בדיוק ליבת הבעיה המוסרית שהתייבתי עליה, וזאת במיוחד משום שז'וסטין היא לא רק ציירת, אלא גם מחברת של רומן זימה די קיצוני (הרומן, כמו גם הביוגרפיה, וטקסט תיאורטי המטפל בפועלה, מכונסים בספר "זיעה מתוקה", שראה אור ב"בבל"). להגנתי אעלה כאן, באפן זמני, שני טיעונים: 1. בכל מופע פומבי של ז'וסטין מצוינת מפורשות עובדת היותה דמות בדויה (ועל כן, הצופה העירנית מזהה את היצירות כיצירותיו של גבר המפנטז עצמו כאישה). 2. לאחר חמש שנות עבודה אני משוכנע שז'וסטין קנתה לעצמה את הזכות למעמד של ממשות
 

אפיפני

New member
שלום רועי וכולם מתנצלת על האחור

לא הצלחתי להכנס לתפוז מוקדם יותר. תגיד רועי האם אתה מודע שקיימת פסיכואנאליטיקאית (פעילה) ששמה האמתי הוא ז'סטין פרנק?
 

אמק

New member
האמת חשבתי לשתוק

אבל לא נעם ולא נעים. איזו שתיקה זו והפורטל הזה עכשיו מפרכס לו.. היי אפי וניאו וכו וכו...איפה הכהן הגדול שמתהלך על ובין קברים?
 

אמק

New member
חחחח

נו לא הפסדתי ההפך עניין הגרשוני מסקרן אותי.
 

אפיפני

New member
אתה הרי לא באמת התכוונת לשתוק ../images/Emo3.gif

לא בשום אופן שאני יכולה להאמין לך ....... :)
 

roee rosen

New member
ז'וסטין הפסיכואנליטיקאי/ת

אפיפני-- סטודנטית שלי הראתה לי לראשונה את שמו של ד"ר ז'וסטין פראנק בשלמי-התודות של ספר פסיכולוגיה פופולרית (דומני שהמדובר בגבר). למרות המקום הגדול שמוקדש לתיאוריה פסיכואנליטית בספר--לא ידעתי על האיש עד לאחרונה.
 

neoM

New member
סעיף 2 בהגנתך הזמנית..

שינוי זהויות איננו מעשה "חריג" כלכך בתחום האומנות, אפילו בחירה במגדר שונה לגמרי משל היוצר. אתה אפילו טוען טענה קיצונית מאוד, שז'וסטין הפכה ליצור בעל ביוגרפיה, כמוני, ובעצם מבטל באופן מוחלט את המבט החטטני של מתענינים (נקרא להם כך..) בביוגרפיה של היוצר. זו אגב עמדה ישנה שבתחום עיסוקי משוייכת ל- New Criticism, ניתוק האומן מיצירתו באופן מוחלט. עם זאת, במציאות בה מגדר הופך נזיל מאוד (נו, טוב.. במועדונים ובתצלומי אופנה) יש מקום לחיתוך הזה?
 

roee rosen

New member
ניתוק מוחלט?!

ניאומ. יקר/ה: 1. כמובן שמעשה המרת הזהות אינו חריג במיוחד (לא כיום וגם לא בעבר: לפסוודו-אפיגרפיה אילן-יוחסין ענף). החריגות, במידה והיא קיימת, מצטברת מפרטיה הספציפיים של החוייה האמנותית (בדיוק כפי שאין חידוש או אפילו אניין רב בשאלתו של המלט "להיות או לא להיות"--אופן הצגת הבעיות יוצר את האירוע כאירוע. 2. אני מודה שיש בי מיאוס מפרשנויות הנשענות באפן מודגש על הביוגרפיה של היוצר, כמו גם מעודף הנרקיסיזם הנלווה, לעתים תכופות, לאפן ההבניה וההפעלה של האמנים עצמםפ את המיתולוגיה הפרטית שלהם. אבל אין בכך שלילה מלאה של היחס בין זהותי, על מרכיביה הקונקרטיים (למשל, היותי ישראלי, למשל, היותי גבר, וכו'). אינני מבקש, לשון אחר, להתנער מעמדת הדובר שלי, אלא לעשות פרובלמטיזציה שלה, ולחפש דרכים להרחבה ולהגמשה שלה. 3. ישנו כשל לוגי מסוים בדיבור של כך ש"המגדר הפך נזיל מאוד"--וזאת משום שצריך לשאול, בכל זאת" המגדר של מי? הרי איננו, באמת, קהילה אחדותית, הומוגנית, החווה את שלל הפוטנציאלים של הזהות המינית מתוך הסכמה זחוחה. ההצעה, למשל, לעסוק בנשיותו של הגבר היהודי, אינה רק פנטזיה אחת אפשרית מני-רבות, אלא גם סצנריו בעל היסטוריה עשירה (גם ביהדות-פנימה,ודניאל בויארין הוא אחד המלומדים המתמקדים בתחום זה), וגם בהיסטוריה של התיאולוגיה והפסיכיאטריה האנטי-שמיות (וכאן סנדר גילמן יהיה ההיסטוריון שריכז את מירב החומרים). אני מנסה לאמר שהפנטזיה המינית עניינה בעונג ובתשוקהף אבל היא גם, בהכרח, עמדה הנושאת תכנים אידיאולגיים והיסטוריים, אותן עלינו לחדד, מבלי לשקוע באשליית ההרמוניה והחירות של נזילות-המגדר.
 

neoM

New member
נשיות הגבר היהודי

זו באמת סוגיה סבוכה מאוד, במיוחד כשזוכרים שבתרבות היהודית "היות זכר" מלכתחילה הוא השלך מועדף. (מה שמעורר הקבלות מרתקות/מפחידות מאוד ל-מה שקורה בסין, עכשיו), והשאלה האם היהודי תפס עצמו עד ויינינגר כנשי בכלל? אני מסכים שהתשוקה, ובמיוחד המינית, איננה רק ענין לגופו של אדם/לגופה של חווה. ואני נזכר קצת בניר הוד, בדייויד בואי ואפילו בלינדסי קמפ........ אבל הרחבת מאוד בתשובתך, והשארת לי הרבה לחשוב עליו. תודה
 

אלעד2

New member
שלום רב

אנא קרא בזמנך החופשי את הנאום המצורף. אני רואה שאתה עוסק בשואה הוא ודאי יעניין אותך וספק אם נתקלת בו. בברכה אלעד
 

roee rosen

New member
עוד בעניין נשיות הגבר היהודי

גם אני, כמי שהתבגרבשנות השבעים העליזות, חגגתי את הדו-מיניות כאילו המצאתי אותה בעצמי (או כאילו דייוויד בואי חבר לו עם אוטו וייניניגר להנחיל לי מורשת ניהיליסטית לטעמי). השנים והמחקר, על כל פנים, כיוונו אותי להיסטוריה ארוכה התרבות הנוצרית המייחסת לגבר היהודי נשיות הלכה-למעשה. עלילות-הדם בימי הביניים היו כרוכות באמונה שהגבר היהודי סובל מנידה (ולצורך כך די לפתוח את הערך ההולם באנציקלופדיה העברית). אמונות אלו התגלגלו מהשדה התיאולוגי אל הפסיחכאטריה של המאה התשע-עשרה: לא רק דרך האמונה שנשיות הגבר היהודי עושה אותו רגיש לפגעיה של ההיסטריה (מחלה נשית פר-אקסלנס), אלא גם דרך השתמרות האמונה שהגבר היהודי סובל מדימומים מחזוריים ממבושיו (ושוב: סנדר גילמן הוא ההיסטוריון שעשה כאן עבודת תיעוד ואיסוף משמעותית). קשה, במלים אחרות, להפריד בין התשוקה והשיח, והקטיגוריות "גברי" ו"נשי" מצפינות ריבוי גדול של משמעויות.
 

אפיפני

New member
הקשר המפותח הזה בין פסיכו--- לאמנות

מרתק ומוזר בעיני , נו טוב אולי רק קצת מוזר בעיני, ודווקא בתור אחת שאוחזת בשני הכובעים. מוזר בעיני שהאמנות הפוסט מודרניסטית אימצה לעצמה מושגים ותיאוריות שהפסיכיאטריה המודרניסטית (האבולוציה הפרוידיאנית במיטבה) התהדרה בהם והפסיכיאטריה הפוסט מודרניסטית בעטה אותם החוצה לטובת תיאוריות כימיות שמסדירות את הפעילות ההורמונלית של המוח בלי יותר מידי זיוני מוח. האמנות הפוסט מודרניסטית אימצה אל חיקה כבון טון- תיאוריות מימי הביניים של הפסיכיאטריה. כאלו שהפסיכיאטריה המודרנית שמה הצידה בחיוך ספקני אבל הפסיכיאטריה הפוסטמודרניסטית מתייחסת אליה כאל קוריוז ותו לא ומעדיפה את הידע הביוטכנולוגי המתפתח על פניהן. מוזרות דרכי העולם ומוזר להתעסק גם בזה גם בזה .
 

roee rosen

New member
ה' הידיעה היא פח-יקוש

אפיפני יקרה (ואגב--למה לא "אפיפניה"?) השימוש בה' הידיעה מסוכן כשהוא מיישר בלי-משים הדורעים ומחלוקות שאולי טוב יותר איתם מאשר בלעדיהם. כך, למשל, הביטוי "האמנות הפוסט-מודרנית" מכפיף הרבה עמדות שיש בינן מחלוקות וגם במודרנה, למרות כוחו והשפעתו, נמצאו חולקים על פרויד (שתחומו, אגב, פסיכולוגיה, ולא פסיכאטריה, אם או בלי ה' הידיעה). הרצון לדעת ולהנציח ולספוג ולחוות ידע ואסתטיקה ותובנות מהרבה זמנים ומקומות אינו כרוך, בהכרח, באימוץ הדברים כפשוטם, אלא, ראשית בתשוקה נהנתנית ובולמית, ושנית, בתחושה ששום ידע אינו עודף או מיותר כשמדובר בהיסטוריה של התרבות.
 

אפיפני

New member
בעקרון אתה צודק רועי בתנאי כמובן

שמהצד הרעב לדעת מצוי אדם תבוני ומפקפק (עוד איפיון מודרניסטי ) לצערי לרוב זה לא כך, אני נתקלת הרבה באמנים שמתענינים בפסיכולוגיה/ פסיכיאטריה ועושים בה שימוש אמנותי. כל זמן שהביטוי הוא ויזואלי (קשה או אפשרי) או מושגי אפשר למי שעוסק בתחום ההוא איך שהוא לבלוע את הצפדע אבל יותר ויותר אני מוצאת שימוש לא מושכל בתיאוריות שעל גבול הביזארי ובאותו סוג של רצינות תהומי שמאפיין אותן כאילו היו תורות חיות וקיימות בשעה שלמעשה מישהו חפר אותן החוצה מקברן. ואגב פסיכיאטריה פסיכולוגיה, דווקא היום נוצר עירוב תחומים שדומה לראשית ימי הפסיכיאטריה פסיכולוגיה. גם בלויילר וגם פרויד היו רופאים בהשכלתם והפסיכולוגיה כמקצוע אקדמי נולדה רק שנים אחרי כן. ואחרון גם לנקים יש מחזור חיים משלהם הניק המקורי שלי היה אכן אפיפניה וקוצר באמצעות מילות חיבוב כלפי - אז אימצתי את הכינוי :)
 

neoM

New member
טוב, אי אפשר להימלט מזה..

שאלה מטופשת, אבל..... אתה רואה עצמך כאומן פוסטמודרניסט? מה זה בכלל פוסטמודרניזם בעיניך?
 
למעלה