שלום, למישהו יש...

פלגיה

New member
ואני אומרת הפוך

דווקא בגלל ריבוי הניסים הגיעה הטלת הספק. נס עוזר באופן חד פעמי. הוא לא מבסס אמונה.
 

אלי ו.

New member
הבעיה עם הארכיאולוגים המינימליסטים

היא שהם לוקחים על עצמם את תפקיד ההסטוריון ומוכנים לבסס את הסיפור ההסטורי רק על ממצאים ארכיאולוגיים. בטלביזיה יש סדרה בלשית בשם CSI בה חוקרי מז"פ מפענחים פרשיות פשע רק לפי ממצאים פיזיים בשטח. בחיים האמיתיים מגבלה כזו כנראה היתה מפחיתה את כתבי האישום למספר אפסי. כמעט בלתי אפשרי ללמוד על מעשה רצח מבלי לקבל עדויות ראיה ולחקור עדים על חיי הקרבנות והחשודים. כך גם יש בעיה קשה כשארכיאולוגים מציגים "תמונה הסטורית מדעית" רק מהממצאים בשטח. זה בייחוד בעייתי כשבציבור מתקבלת התמונה כאילו התמונה המוצגת להם היא "הסטוריה מדעית" השוללת את ההסטוריה ה"עממית". היה לי הרבה יותר קל אם אותם מינימליסטים היו אומרים "הנה מה שמצאנו, לשאר לא מצאנו הוכחה" מאשר "ההסטוריה הידועה לנו מהתנ"ך היא זיוף מאוחר יותר".
 

פלגיה

New member
היה גם ניסיון פעם

לקחו שלושה ספרים מן המאה העשרים ובנו "מחקר-היסטורי" על סמך הממצאים הללו. זה קטע ארוך ומאוד מצחיק, והוא מראה עד כמה אפשר לטעות בפירוש כשיש רק חלקי מידע. ועוד לא התחלנו עם הנחות היסוד מהם יוצאים הארכיאולוגים.
 

שוחר1

New member
צריך להיות ברור גם לעמיש, שממצא

אחד, שאולי נעקר ממקומו, או הובא למקומו, תולים השערות רבות. תאר לך שילד , או ילדים, מתקופת הברונזה המאוחרת, חופרים ליד הבית, ומוצאים כלים מתקופת הברונזה התיכונה, או המוקדמת. (כשהיינו ילדים היו ילדים בשכונה שלי שאהבו לחפור, ואף מצאנו צפחות קרעיות כדים ועוד מהתקופה המקראית) הילדים מבאים הבייתה, והאמא כועסת עליהם, הם בונים להם מן מחנה, כמו ילדים כיום, ושמים שם את הכלים, ומוסיפים כלים נוספים. לאחר כמה מאות שנים חופר ארכיאולוג עיברי את האתר, ואיזה הפתעה, באותה שכבה כלים מתקופות שונות. איזה השערות יהיו לו? אתה יכולים לתאר לעצמכם. והוא עוד יכנה זאת "מדע"
 

ע מ י ש

New member
מקרים שבהם יש ממצאים מתקופות

שונות בכפיפה אחת אינם נדירים, לעתים מצליחים לשער מה קרה ולעתים לא. כמו בכל מחקר, לפעמים מגיעים לתוצאות ולפעמים לא.
 

ע מ י ש

New member
בדיקת אירועים רק על סמך

שרידים ארכיאולוגיים היא בעיה גדולה והיכולת לעשות זאת היא מוגבלת. ככל שיש יותר עובדות וממצאים, ובכלל זה כמובן מסמכים כתובים, כן ניתן להרחיב ולשכלל את התמונה. במקרה שהתנך והארכיאולוגיה משתלבים דווקא יכול להיות מעניין מה יצא מזה, בדיוק כמו שחוקרים את תולדות יוון העתיקה בשילוב שבין מסמכים וממצאים ארכיאולוגיים.
 

יוסי ר1

Active member
בארכאולוגיה, כמו בכל תחום מחקר,

ואולי אף יותר מאשר בתחומים אחרים, ההשערות וההסברים חשובים לא פחות מהממצאים. אפשר לקלוע בהשערה נכונה ולהגיע לחקר האמת, ואפשר לפספס בגדול ולבנות ארמונות של הבל. ודווקא בארכיאולוגיה, נאלצים להסתמך על ממצאים בודדים ולא ברורים. בניגוד לזירת פשע, בה ככל שתחקור יותר תגלה עוד ממצאים ועוד עדויות, בארכאולוגיה נאלצים לפעמים להסתמך על ממצא בודד או שניים, ואין עוד ממצאים בשטח. מה יעשה הארכאולוג, יטמון את הממצאים במגירה וילך לישון? רוב הארכאולוגים לא יעמדו בפיתוי, וימציאו סברות כרס מקוריות, על מנת להגדיל שמם ולהאדיר. והתוצאה, בהתאם...
 

ע מ י ש

New member
בכל מדע או מחקר היו ותהיינה פאדיחות

בכל מקרה, הטענה שנכתבה כאן כאילו הארכיאולוגיה מסתמכת על השערות היא טענת הבל. אם יש משהו שמניע את גלגלי הארכיאולוגיה הרי אלו העובדות המוצקות. וכמו בכל תחום מחקרי יש גם חילוקי דעות. ומעל הכל, אין מה לערבב בין דת ואמונה לבין מחקר מדעי או קושי בביסוס עובדתי. שני אלה לא הולכים יחד.
 

יוסי ר1

Active member
השערות וארכיאולוגיה

לעמיש, הפתעת אותי. הארכיאולוגיה בדרך כלל מתבססת על מעט ממצאים ועל הרבה השערות שמתגבשות לתיאוריה, תיאוריה שמנסה להתמודד עם תיאוריות אחרות בנסיון לשכנע למה השערות הבסיס של התיאוריה יותר טובות משל הההשערות של התיאוריה האחרת. אם לארכיאולוגחים יש מזל, במהלך השנים מתגלים ממצאים נוספים, שיכולים לשפוך אור חדש על התקופה הנידונה, ולאשש או להפריך אחת התיאוריות על חשבון האחרות. כל מלחמת ארכיאולוגים בארכיאולוגים מתבססת על השערות בסיס מנוגדות, אבל על אותם ממצאים- מה שאתה מכנה עובדות. מה מוצק בממצאים? לא מדובר כאן בגופה מדממת ובאיש עם סכין שגוההר עליה. ולפעמים , כדי להעלות השערה "מוצקה" להבהרת מימצא מסויים, נדרשים הארכאולוגים לאינטואיציה חזקה, או לשימוש בתחומי ידע מגוונים, עד שיצליחו להוציא איזה הסבר מתקבל על הדעת. ומי ערבב כאן דת ואמונה עם מחקר?!
 

ע מ י ש

New member
נחזור להתחלה...

הנה הציטוט: "כידוע הרכיאולוגיה כולה מבוססת על השערות. ... לוקחים את ההשערות האלה והופכים אותם לעובדות..." ובכן, אני עומד על דברי כי הארכיאולוגיה מבוססת בראש ובראשונה על ממצאים פיזיים. אבנים, כתובות, חפצים, שרידים, מבנים, כלי נשק וכיוצא באלו. עם מציאת כל הנל מנסים להעריך, לבדוק ולברר את טיבם, משמעותם והרקע ליצירתם. ככל שיש פחות ממצאים כן קשה יותר להגיע למסקנות ובוודאי שקשה יותר להגיע להסכמות. בעניין ההסכמות אני מבקש לציין כי (כפי שידוע היטב לכולנו) גם באשר לעובדות מוכחות וברורות של דברים שהתרחשו היום בבוקר קשה מאד להגיע להסכמה. כמו כן יש לזכור כי גם לגבי טכסטים ברורים ומפורשים יש אי הסכמות ומחלוקות לאין ספור, על כן אני לא רואה שום בעיה בכך שארכיאולוגים חלוקים בינם לבינם, להפך - קנאת סופרים תרבה חכמה. ראה למשל את המחלוקות על התנך, מחלוקות על כתבי הומירוס, מחלוקות על אירועים המתוארים בפרוטרוט אצל ליוויוס וכיוצא באלו. הארכיאולוגיה אינה האוייב של תולדות עם ישראל ולא האוייב של דת ישראל. למעשה היא לא האוייב של אף אחד.
 

masorti

New member
הארכיאולוגיה אינה האויב של דת ישראל

אבל ארכיאולוגיה מגמתית של מכחישי מקרא היא כן האויב של דת ישראל ותולדות עם ישראל.
 

ע מ י ש

New member
איך אפשר לדעת אם היא מגמתית?

האם (למשל) ארכיאולוגיה שאינה מוצאת את השרידים של טרויה היא אוייבת היוונים?
 

masorti

New member
תשובה..

ארכיאולוגיה שאינה מוצאת את שרידי טרויה ומסיקה מכך שכל סיפור טרויה הינו בלוף של כוהני זאוס - הינה ארכיאולוגיה מגמתית. ועוד יותר מכך... ארכיאולוגיה שמוצאת בעיירת גבול באסיה הקטנה 2 כדים עם כתובת ביוונית המוקדשת "לזאוס ולאשרתו", ומסיקים מכך שבאתונה הפולחן המקובל היה של זאוס והאשרה... זו ארכיאולוגיה מגמתית.
 

masorti

New member
הדוגמאות אנלוגיות...

במקום טרויה תשים את יציאת מצרים או היישובים בתקופת ההתנחלות. במקום זאוס תשים את השם המפורש של האל העברי. לגבי הדוגמא השנייה... על פי מספר כלי חרס עם הקדשה "ל.. ואשרתו" שנמצאו בשני חורים נידחים (אחד מהם בכלל בגבול מדבר סיני) פיתחו אי אלו חוקרי מקרא את התיאוריה שעד תקופת יאשיהו הנורמה התיקנית בדת העברית היתה שלאל העברי יש אשה. העובדה שמשום מה לא נמצא אף כד שכזה ברדיוס עשרות קילומטרים מירושלים (מרכז הפולחן והיישוב העברי) לא הטרידה אותם במיוחד. עיין בלינק הזה. (ובפרט במסקנות של הסעיף האחרון)
 

ע מ י ש

New member
לכל היותר הם טועים

אבל למה להגיד שהם מגמתיים או שהם אוייבים? ובכל מקרה, נניח אפילו שהם רשעים מרושעים וכו', הרי לא כל הארכיאולוגים הם כאלה.
 

masorti

New member
הם לא "לכל היותר טועים"...

כי הם לא כאלה אידיוטים. מדובר באנשים אינטיליגנטיים ומומחים בתחומם. ברור לחלוטין שהם בנו מראש היפותזה, והם "תופרים" את הממצאים שלהם בצורה סלקטיבית לתוכה. אכן לא כל הארכיאולוגים הם כאלה, אלא שהסוג הנ"ל שולט באקדמיה (בפרט בישראל) ומדכא את הקולות האחרים.
 

ע מ י ש

New member
תסלח לי אבל זו נראית לי יללנות

אופיינית למגזרים מסויימים בציבור שכל היום בוכים על "התשקורת" וכו'. אני לא מכיר אף אחד שסותמים לו את הפה או מדכאים אותו באקדמיה. אני אמנם לא בקיא במחקרים ארכיאולוגיים אבל בכל שנה מתפרסמים עשרות רבות של מאמרים ואני מניח כי יש בהם רבים שאינם תופרים ממצאים להשקפת עולמם.
 

masorti

New member
"יללנות אופיינית למגזרים מסוימים"?

אפילו חברת הכנסת לעתיד שלי יחימוביץ' הודתה שהתשקורת עוינת לאותם מגזרים מסוימים. ולענייננו... תקרא את ספרו של פרופ. אדם זרטל "עם נולד", תוך התמקדות בפרקים העוסקים בתיאור ההתקפות שהוא ספג בתקשורת ובאקדמיה והלעג שהיה מנת חלקו. והוא ממש לא דבק בעקשנות בעמדת המסורה היהודית. האשמה שלו היתה שהוא טען שיש גרעין של אמת הסטורית בתיאורי המקרא, וסרב ללכת בתלם של התזה לפיה "אם זה כתוב בתנ"ך - אזי זה בלוף".
 
למעלה