שלום, למישהו יש...

ע מ י ש

New member
אכן זכורות לי במעורפל

כמה כתבות בעתונות בנושא ספרו של זרטל. ועכשיו, נניח כי אכן חטף בקורות ויחס מזלזל, ונניח כי הבקורות חרגו מן המקובל בעולם האקדמי, ונניח גם כי הם היו חריפות יותר ממה שזכה לו פינקלשטיין (למשל), האם זו לדעתך "סתימת פיות"? האם נמנע ממנו לפרסם? האם חלילה פוטר מעבודתו? גרשו אותו מהמכולת? האם אי הסכמה ומחלוקת קשה היא דבר לא לגיטימי? ראה את כמות הבקורות וההתנפלות על מה שקרוי "היסטוריונים חדשים", האם זה שונה ממה שקרה לזרטל? כמו שאנחנו זקוקים לסובלנות כלפי דעות והשקפות, כן אנחנו זקוקים לסובלנות כלפי מבקרים. ובאשר לדוקטורנט שעליו כתבה פלגיה, אני מוכן להתערב כי הסיפור אינו מתאר את המציאות כהוויתה, אבל יתכן ואני תמים.
 

masorti

New member
אתה בהחלט תמים...

העובדה שזרטל שרד את הביקורות לא מוכיחה שלא מדובר בסתימת פיות. הוא פשוט היה כבר ידוע מספיק וכן עקשן מספיק כדי לא להיכנע. מן הסתם חוקר צעיר שזה עתה סיים דוקטורט לא יעז להציע תיאוריה מהסוג הזה. דרך אגב, כדי לסתום פיות לא צריך לפטר מהעבודה. יש אלף דרכים "לייבש" אותך ע"י מניעת תקציבי מחקר, עיכוב קידום, וכיו"ב. רוב האנשים יבינו את הרמז ויתיישרו עם הקו השולט. באשר לדוקטורנט שפלגיה תארה... אני לא מכיר את המקרה, אבל על פניו התיאור נראה לי סביר בהחלט. ההסטוריונים החדשים לא רק שלא מותקפים, אלא שהם זוכים לכבוד ויקר. במיליה המקצועי והחברתי שלהם הם נחשבים לחלוצי המחקר האמיתיים. (ההתקפות עליהם באות מצד חוגי הימין והדתיים + כמה הסטוריונים ציוניים שנעלבים שדור תש"ח יוצא רע בהסטוריוגרפיה החדשה.)
 

ע מ י ש

New member
אביא רק קטע ממאמרו של

איתמר זינגר "התנך הכיסטוריה" רק התחושה שעשיתי את עבודתי נאמנה והגעתי לתוצאות בנות הגנה נותנת לי סיפוק מקצועי. במה שנוגע לגאוותי הלאומית,היא מושתתת על העובדה שהאתוס המרכזי בסיפור יציאת מצריים הוא רעיון החירות האוניברסלית (ולאו דווקא הגבורה, כמו באתוסים לאומיים רבים) ש"משפט המלך" בשמואל הוא המניפסט הראשון נגד רודנות עריצה (אלפי שנים לפני המהפכה הצרפתית), ושנביאי ישראל הטיפו לתורת מוסר וצדק בלי לחשוש לדימויים בעיני הממסד או דעת הקהל. זאת ועוד: שורות אלה נכתבות באותה שפה שבה דברו בחוצות ירושלים לפני 3000 שנה, ואין זה משנה לי אם היתה זו בירתה של אימפריה או מצודה הררית קטנה.
 

masorti

New member
אז מה הפואנטה?

שהוא טוען שמבחינתו אין קשר בין הגאווה הלאומית בגלל התנ"ך ובין עבודתו המקצועית ותוצאותיה? אני לא יודע לאיזה מחנה הוא שייך, אבל גם מכחיש מקרא יכול לשלם מס שפתיים לטיעון הנ"ל ובפועל לייצר מדע מגמתי שמונע משיקולים זרים.
 

פלגיה

New member
אני מכירה אדם

שהציע הצעת דוקטורט בהיסטוריה שעיקרה לאמת משהו מתוך התנ"ך (לא זוכרת מה בדיוק, וזה לא משנה). הצעתו נפסלה על הסף כי "הוכח שהתנ"ך אינו אמת".
 

jayawan

New member
למדתי עם אלי אשד באוניברסיטה

הוא לא אנטי דתי יותר ממני וחוץ מזה בשרשור ההוא ב"האיל הקורא" הוא לא הכותב היחיד, גם דעתי שם : הכותרת "אמת או שקר - הערות" הנמצאת שם, מענינת ביותר. ומי שמאמין לכל מלה בתנ"ך יזדקק לאמת או לעמת 4 מנינים לבני בנימין, זה מול זה, כלם באותו תנ"ך, וגם לעמת את הכתוב בספר מלכים ובספר דברי הימים באשר ל"מי הסית את דוד למנות את ישראל" האם זה אלהים או השטן, שני הטעונים מופיעים בתנ"ך, וגם יאלץ להאמין שאתונו של בלעם דברה אליו. גם יאלץ להאמין שנחש דבר אל חוה ושכנע אותה לאכול מפרי עץ הדעת, ובגלל זה סובלים כל בני האדם מאז ומעולם. ראיתי מאות נחשים 2 מהם בטבע, לא ראיתי אף אחד מהם מדבר אל אשה...וגם לא אל גבר.
 

masorti

New member
הוא אכן לא יותר אנטי-דתי ממך...

שניכם אנטי-דתיים מובהקים. (אנטי דתיותך בולטת בהודעות קודמות שלך)
 

שוחר1

New member
אגב שום ארכיאולוג לא מצא את אתונו

של בלעם כך שהיא לא היית קיימת
 

שוחר1

New member
עמיש, עכשיו ברצינות, את חטאי אני

מזכיר כיום. למדתי ארכיאולוגיה באוניברסיטה. הייתי אז כופר. אבל גם אז לא הסכמתי עם דרך ההשערות העובדתית. ברור שהרכיאולוגים מבססים את השערתם על ממצאים. אבל הששערה מבוססת באותה מידה על אמונתם. אני לא מסכים עם הקביעה שהם עושים זאת משנאה אבל הם עושים זאת מהרצון להתפרסם, ומאהבה והרצון להרוג פרות קדושות.
 

ע מ י ש

New member
אין אף אדם ללא אג'נדה

ועם זאת, תאר לך שמישהו היה מוצא ממצאים שבכוחם לאשש כתובים, האם הוא לא היה מתפרסם? ראה באיזו יראת קדש בודקים כל ממצא ואיזו אכזבה יש כאשר ממצא מתגלה כזיוף או חשוד כזיוף. אני בטוח שהציבור הישראלי יהיה מאושר מכל ממצא על בית דוד או תקופת המקדש הראשון, או תקופת כיבוש הארץ. מי שיגלה אותו יזכה אף הוא לפרסום. ארכיאולוגים לא מחפשים כל כך ממצאים מתקופת האבות או יציאת מצריים, חשובה להם דווקא תקופת הממלכה, ועד כה יש להם ממצאים סותרים.
 

שוחר1

New member
אמת דיברת, אבל כשאין ממצאים

לכאן או לכאן הפרסום מגיע משחיטת פרות קדושות. עמיד, תבדוק את הפרסומים האחרונים על התקופה המקראית ותיווכח לדעת
 
למעלה