שלום עליכם!

O F I R L

New member
שלום עליכם!

הבנתי שצעקות הקרב שלכם הלהיטו את פורום נטעים עד שהוחלט שהמערכת לא תוכל לעמוד בחום והוחלט לפרקו - בהחלט מגיע לכם כל הכבוד, לכולכם. ועכשיו לענין... מכיוון שחשבתי שבמידה ואכתוב את התגובה הזאת בשרשור העניני שלה - אף אחד לא ישים אליה לב מחוסר כוח להתבונן ברצף ההודעות שבשרשור - החלטתי להציב אותה כאן משום שנראה לי שהיא חשובה. ההודעה שיכת לטיעון שלשלת המסורה שהוצגה בספרו של ריה"ל וכן של רס"ג וכמובן כאן בפורום האומרת בעצם שסיפור שכזה כפי שמציגה התורה אי אפשר היה להשתיל אל עם ובכך בעצם אומרת שסיפורי התורה לגבי המאורעות נכונים ואם כך - מאורע מעמד הר סיני שבו נכח לפי המסורת עם שלם ושמע וצפה וקיבל עליו את התורה אכן היה - ואם כן הנה לנו סיפור בעל עדים רבים הטוענים להתגלות א-לוהית - דבר שנשמע אמין. פרכות בסיפור זה נדמה שאפשר לנסות לחפש בשני מקומות הראשון יהיה באמינות העדים - האם עדים רבים כל כך הטוענים טענה די מוזרה צריכים לקבל את אמוננו האם לא מתקבל על הדעת יותר שהיה זה מופע היפנות, מתיחה של חיזרים - וכו' - בנקודה זאת אינני מתכוון להתעסק מכיוון שבעיני היא נראית כלא מתקבלת על הדעת מכמה סיבות שפירוטן יארך ואין זה המקום מכיוון שכוונתי היתה לדבר על המקום השני והוא לגבי השאלה האם באמת אי אפשר היה להחדיר אל עם זה סיפור שכזה, ובעצם אינני מתכוון לחפש אפשרות אלא רק להגיב לדברי governor שטען את הטענה הבאה: מכיוון שטענה זו מתימרת להיות הוכחה על דרך השלילה - יש את הצורך להכחיש כל תרחיש אפשרי והכחשת התרחישים הנזרקים לחלל האויר אינה מספקת, כל עוד לא הוכחשו כל התרחשים האפשריים - אין צורך לקבל את תוכן הסיפור כנכון. ובכן, כאשר מגיע אתה לעם שחי כל כולו לפי מסורת מסוימת, שהתהוותה, הוא טוען, הייתה מציאות שקרתה בעבר ועל פיה הוא מנהיג את חייו, הוא מנהיג מנהגים שכל כולם הינם זכר לאותו אירוע הנטען על פיו שהוא אירוע היסטורי - אזי המושכל הראשון הוא להאמין לסיפור - רק בשלב ב' יש צורך לבדוק האם הסיפור היה יכול להיות מזויף - במידה ואינני רואה כרגע אפשרות לזיוף ההגיון לכאורה יאמר להאמין לסיפור. כמובן שבמידה והסיפור יכיל נתונים לא רגילים - כגון א-לוהים דיבר איתי וכו' - הסיפור יגביר את רמת הדרישה לחוסר אפשרות השתלה/רמאות וכו' - אלא שעדיין במידה ואין שום אפשרות נראית לעיין לרמאות, כלומר כל התרחישים המוצעים נראים כלא מספקים - הסיפור יקבל תוקף בהתיחסות היום יומית - אומנם אין אנחנו מדברים כאן על הוכחה לוגית(כך נראה לי כרגע) אלא על דרך התנהגות המבוססת על ההגיון/השכל הישר, התנהגות שבכל מציאות אחרת בהסטוריה שאינה מחייבת התנהגות מסוימת היתה מקבלת תוקף איתן בעיני בני האדם, אלא שהחיובים הנובעים מהסיפור שלנו גורמים לשינוי שלנו בהתיחסות - (דבר שאינו נובע משכל ישר אלא מרגש מצוי). דבר נוסף במידה שעוד לפני הסיפור תהיה לנו סיבה מספקת לאישוש חלקים ממנו - כגון במקרה שלנו על כך שקיים בורא - דרך הטיעון מתוך תכנון או דרך טיעונים המבוססים על אמונות כגון אמונה במוסר אמיתי ולא סוציוביולוגי דבר המחייב להאמין בקיומה של מערכת המחייבת את האנשים(שהרי אותה אמונה מבשרת את חיובה של כלל האנושות לנהוג על פי כללי המוסר) שקיומה ללא מקימה הוא לענ"ד דבר שאינו מתקבל על הדעת(וחוץ מתועלת טענה זו לגבי קיום הבורא היא גם מאפשרת קבלה קלה יותר של טענה לרצון של אותו בורא מבני האדם, בוודאי אם הוא כולל בתוכו הדרכות מוסריות וככלל הינו בקשה להתנהגות מוסרית) - במידה ותהיה סיבה שכזאת - ייקל על המושבעים להחליט לטובת הסיפור מכיוון שחוסר ההגיון בסיפור יפחת ברמה משמעותית. כלומר, ההיפך מטענת governor הוא הנכון - אין כלל צורך לשבת עשרים שנה ולבדוק כל תרחיש אפשרי - המושכל הראשון הוא לקבל את הסיפור ולא להכחיש אותו, אלא שבמידה ומוצעת דרך להשתלת הסיפור יש צורך לדחות אותה. אבקש סליחה מכולם על כך שכנראה כמעט ולא יהיה לי זמן להגיב לתגובותיכם או אפילו לראות אותן מכיוון שזמני קצר - ולמרות זאת אני מקווה שטענה זאת תעורר דיון חוזר בנושא. תודה אופיר
 

Governor

New member
הדיון יהיה כנראה לא ארוך במיוחד

ונראה לי כי עוד אספיק לסרט עם חברתי. `ואם כן הנה לנו סיפור בעל עדים רבים הטוענים להתגלות א-לוהית - דבר שנשמע אמין` _אין_ אלה עדים. עד הוא אדם שהיה נוכח _אישית_ בארוע מסוים ולכן כשיר להעיד בבית-דין בפני שופט(ים) ולהחקר על ידי פרקליטים. מה שיש לנו הם אנשים ש_לא_ נכחו בארוע, אולם יודעים לדקלם מעשיה מיתולוגית יהודית, ולכולם גרסא מלולית _יחידה_ הזהה לנסח המעשיה. הדיון בעדים הסתיים. _אין_ עדים. נותר רק לבדק האם קיימית ממצאים ארכאולוגים התומכים בגרסת המעשיה המיתולוגית היהודית בענין `מעמד הר סיני`. ארכאולוגים טוענים שלא קיימים ממצאים המאששים מעשיה מיתולוגית יהודית כלשהי שקדמה למאה ה-9 לפנה"ס. 19881696 28439261951
 

O F I R L

New member
למרות החודשים שחלפו אתה ממשיך

בכשרון רב(או שלא) להציג דמגוגיה זולה לשלוף קטעים ולנתח אותם בלי הקשר לשאר הטקסט - אולי כבר נשללה ממך הבחירה החופשית. הרי כל אדם ישר ישים לב לכך שהתיחסתי לטענתך בדברי - אבל שום אתה מעונין לערוך את הטקסט כרצונך - שיבוסם לך. אומנם דרוש שכל מינימלי ביותר להבנת דברי ואני מניח שאתה ניחן בהרבה יותר משכזה - ולכן אינני חושד לרגע שפשוט לא הבנת אותי. אשמח לקבל תגובות רציניות יותר מן הקוראים. תודה אופיר
 

O F I R L

New member
וכמובן גם כהרגלך - לא התיחסת לטענתי

העיקרית לגבי הוכחה על דרך השלילה. דרך אגב, לאיזה סרט הלכת? אופיר
 

Governor

New member
כאשר נטענת טענה בנסח `וכי מה יכולה

להיות הסבה ל- xxxx, אם לא yyyy?` - זו טענה על דרך השלילה. פעמים רבות, כאשר מודע הטוען לנטל הכרוך בהוכחה על דרך השלילה, ינסה בערמה לנסח טענתו כך שלא תראה כטענה על דרך השלילה. טענתך היא בעצם `וכי מה יכולה להיות הסבה לקבלת עול תורה, אם לא חוויה אישית של העדים?`, ושום תעלול לא ישנה זאת. כלומר, לא משנה לי איך אתה בוחר לנסח את טענתך. טענתך היא `וכי מה יכולה להיות הסבה לקבלת עול תורה, אם לא חוויה אישית של העדים?` ותטופל על ידי ככזו, ללא התחשבות בזעקותיך. טענה על דרך השלילה חובה להוכיח בדרך מסוימת מאד. אינך יכול? לא צריך. ישארו הדברים כפי שהם... 19881696 19891975 28439261964
 

Governor

New member
מוסכם אפוא שאין להשתמש בויכוח זה

במונח `עד` או `עדים`....
 

Governor

New member
מדוע? הרי המונח `עד` אמור להיות

ברור ומוסכם. האם אתה דובר עברית אחרת מזו שלי?
 

uuuaaa

New member
אבל

מה לגבי מליוני אנשים שהעידו למליוני אנשים אחרים, שהעידו גם הם למליוני אנשים אחרים וכן הלאה ?
 

Governor

New member
`אבל מה לגבי מליוני אנשים שהעידו

למליוני אנשים אחרים, שהעידו גם הם למליוני אנשים אחרים וכן הלאה ?` אני מציע להצמד להגדרות השפה העברית, שהיא, כך נראה לי, המכנה המשותף היחיד בינינו כאן. אם יאבד גם מכנה משותף בודד זה - יקיץ הקץ על הדיון. `עד` הוא אדם שהיה נוכח _אישית_ בארוע מסוים ולכן כשיר להעיד על חוויותו האישית, מכלי ראשון, בבית-דין בפני שופט(ים) ולהחקר על ידי פרקליטים המנסים לברר את שהתרחש. קים מונח אחר ששמו `עדות שמיעה` והוא hearsay, או בעברית `ספור`, או `מעשיה`. קים גם `עד מומחה` ואין הכוונה לאדם שהיה נוכח אישית בארוע הנדון, אלא מומחה מקצועי המתבקש ע"י אחד הצדדים לחוות דעה על טיב טענה מסוימת, או ממצא מסוים ועל ה- credibility שלו. רק מי שנכח ב`מעמד הר-סיני` הוא עד. כל מי ששמע את ספורו וחוזר עליו הוא storyteller וגרסתו היא hearsay. משמעות המרכאות סביב המלים 'מעמד הר סיני' היא שאני מסופק אם ארוע זה התקים, אולם אני מתיחס אליו, כדי שנוכל להתווכח, והתיחסותי היא רק באמצעות אזכור טענתך כי התקים כביכול. בדקנו גם את מספר ה`עדים`, שהיו לטענת רבים, כשלשה מליון, ולטענתך, אפילו פי חמשה מכך, והגענו למסקנה כי מנין היהודים במצרים היה לכאורה בין 30% לבין 50% מאוכלוסי העולם בעת ההיא, ענין שהוא _שטות_ גמורה... 19881696 19909422 28439261957
 

גוססי

New member
מי העיד למי?

הרי ה"עדות" היחידה שיש בידינו היא הנוסח הרשמי מהמקרא. אין כאן שום ענין של "אב העביר לבנו" - כולנו מכירים את אותה עדות יחידה.
 

uuuaaa

New member
תשובות

גוברנור: ~~~~~~~~ מה הבעיה, יש לנו מליוני אבות שהעידו למליוני בנים. עדות שהיתה מתקבלת בכל בית משפט. עכשיו אותם בנים יכולים להמשיך ולהעיד הלאה לבניהם. יש לך טעות. סביב להר-סיני עמדו עמים רבים מלבד היהודים. מספר הגברים היהודים יוצאי הצבא עמד על כ-600,000. יחד עם ה-ערב רב, כל הנוכחים מנו למעלה מ-3 מליון. גוססי: ~~~~~~ הספר לא מעיד. מי שמחזיק אותו מעיד שמה שמסופר בספר אכן קרה.
 

Governor

New member
uuuaaa ידידי, האם אתה מבצע checkup

רוטיני כפי שמתחייב מגילך? מתי נבדקה ראייתך לאחרונה? `יש לנו מליוני אבות שהעידו למליוני בנים` אף אב לא העיד _לך_. מה שאביך עשה לך הוא דקלום מעשיה מיתולוגית, וכל האבות ספרו לבניהם בנסח זהה. נסח המעשיה המיתולוגית היהודית. מלה במלה. פתח מלון ועיין במונחים עד, עדות, והשווה עם hearsay. `עדות שהיתה מתקבלת בכל בית משפט` מה פתאם? עדות שמיעה אינה מתקבלת בבית משפט, מן הסבה הפשוטה שאינה ניתנת להחקר ע"י פרקליטי הצדדים. שופט עשוי להתיר את השמעתה בנסיבות מסוימות, אולם תוך הדגשה שהיא hearsay. `עכשיו אותם בנים יכולים להמשיך ולהעיד הלאה לבניהם` ספר לי מה גילך הביולוגי. משהו לא מסתדר לי עם גילך המנטלי. מה שבנים יכולים לעשות עבור בניהם הוא storytelling. לא יותר. גם המלה מליונים מצוצה מן האצבע. אמדן אוכלוסית העולם במאה ה-10 לפנה"ס היה 50 מליון. זאת אומרת שהנוכחים ב`מעמד הר סיני` הוו לכאורה למעלה מ- 1/16 מאוכלוסית העולם אז. שטות גמורה. ובמקום מסוים עוד טענת כי רק חמישית יצאו ממצרים. נוסיף כי, מעולם לא נמצא ממצא כלשהו בנוגע לשהות במצרים, יציאה משם, נדודים במדבר, ואפילו כניסה לארץ, ורק החל מן המאה ה-9 לפנה"ס מתחילים להמצא לאט לאט ממצאים התואמים את הכתוב בחלקים המאוחרים יותר של נביאים וכתובים. זאת בשעה שבכל המזרח התכון נמצאו ללא הפוגה ממצאים בנוגע לתרבויות אחרות. `סביב להר-סיני עמדו עמים רבים מלבד היהודים` מי למשל? ומה עשו העמים האחרים בתום היום? עלו על הסעות הביתה? `יחד עם ה-ערב רב, כל הנוכחים מנו למעלה מ-3 מליון` מספר מופרך בעליל. עצוב שזה החמר האנושי עמו אני צריך להתעמת. מגיע לי יריב איכותי יותר... 19881696 19943713 28439261960
 

גוססי

New member
"מי שמחזיק אותו..."

"... מעיד שמה שמסופר בספר אכן קרה" רק מי שהיה שם בפועל יכול להעיד על כך, אבל עדויותיהם של אלה אינן קיימות. יש גירסה רשמית ויחידה, ופרט לה אין זכר למעשה בשום מקום אחר - לא בעדויות ארכיאולוגיות, לא בכתבי עמים אחרים מאותה תקופה, לא בעדויות אישיות ואף לא בעדויות על קיום עדויות אישיות.
 

uuuaaa

New member
תשובות

גוברנור ~~~~~~ תשמע, אני מבין שבתור מתרגל בביולוגיה באוניברסיטה אתה מוקף בהמוני מעריצים ומעריצות, קיבלת אפילו חדר פרטי עם חיבור לאינטרנט. אני גם מבין שזה מטריד אותך שמגזר שלם מסרב בתוקף להעריץ אותך, ואף רואה בך מסכן. אתה חוזר שוב ושוב על אותם דברים. נניח שעדות שמיעה אינה קבילה. אבל לא מדובר באדם אחד, מדובר במליונים. ומדובר בעדות של אב לבנו, שהיא ודאי אמיתית. ממצאים ארכיאולוגיים לא מעניינים אותי, למרות שאני מאמין שישנם. גוססי ~~~~~ מה הבעיה ? המליונים שראו העידו לבניהם, והם לבניהם וכן הלאה.
 

גוססי

New member
מה הבעיה?

"המליונים שראו העידו לבניהם, והם לבניהם וכן הלאה" כשלאירוע היסטורי יש מיליוני עדים, חלק מהעדויות האינדיבידואליות בהכרח ישרוד. במקרה שלנו לא נשאר דבר פרט לגירסה הרשמית.
 

Governor

New member
טוב, אני עומד על כך שתספר לנו בן

כמה אתה וכמה כתות הספקת ללמוד. הגיל המנטלי שלך ממש מזעזע. איני מתרגל באוניברסיטה. רק שנה הבאה אצא ללמודים. איני מוטרד מהערצה או מהעדרה. מטרתי להוכיח לכם שאין לכם שום הוכחה פרט לאמונה, וזה OK, בתנאי שאתם מודים שזו רק אמונה. `אבל לא מדובר באדם אחד, מדובר במליונים` הראיתי שהמספר דמיוני `ומדובר בעדות של אב לבנו` לא עדות, אלא storytelling, שכולו דקלום מעשיה מיתולוגית כלשונה `שהיא ודאי אמיתית` כמו ספורי מיתולוגיות עמים אחרים. סדנא דארעא - חד הוא `ממצאים ארכיאולוגיים לא מעניינים אותי, למרות שאני מאמין שישנם` העדר ממצאים אכן אינו שולל החלטית, אולם זה אומר שאין אישוש חוץ מקראי. אמונתך שיש, זה OK, אולם נסה למצוא reference למשהו מעין זה ולהציגו בפנינו.
 

uuuaaa

New member
תשובות

איגרא: ~~~~~ כל-כך מוקדם זרקו אותך מהפאב ? גוססי: ~~~~~~ מדובר באירוע שקרה לפני אלפי שנים. ייתכן והיתה הסכמה שלא לכתוב עוד עדויות מלבד התורה, ובכל מקרה, זהו עניין שולי. האם יש לך טענה המפריכה את דבריי ? גוברנור: ~~~~~~~ לא עניינך מה גילי. יש לנו הרבה הוכחות ליהדות. לא הראית כלום. האומדנים שלך לא מעניינים אף אחד. לא משנה איך תקרא לזה, יש לנו עדות רציפה למעמד הר סיני.
 

Governor

New member
`יש לנו עדות רציפה למעמד הר סיני`

טעות. יש לנו storytelling רציף עד `מעמד הר סיני`. ה`תורה` נכתבה לא לפני המאה השמינית לפנה"ס, וכנראה מן המאה השביעית, לארך מאה-מאתיים שנה. הדעה הרווחת היא שהאיזראליטים הם פורשים/מורדים על רקע חברתי, שעזבו את ערי-הממלכה הכנעניות ונסו להרים, מחוץ להשג מרכבות הברזל של שליטי הערים. ההתנחלויות שלהם בראשי ההרים התבססו ולבסוף גברו על ערי-הממלכה. המונחים `אל`, `אלהים`, `אל עליון` - כולם כנעניים. שום עבדות במצרים, שום יציאה ממצרים, שום מעמד הר סיני, שום בטיח...
 
למעלה