שלום

ספר את זה לאנשים שאיבדו את שפיות דעתם כי ניתנו להם נסיונות שלא היו מסוגלים לעמוד בהם.
אני לא חזק בתיאודיציאה(=צידוק האל)
אבל לכל שאלה בטוח יש תשובה.
אולי היא בדוחק אבל יש תשובה.

מה שכן, העלית נקודה ואני צריך לחשוב עליה.
כי זה באמת מעניין אותי..

כי אני מאמין בנשמה ושזה חלק אלוקה ממעל. כלומר יש גם אל
 

SupermanZW

Well-known member
אני לא חזק בתיאודיציאה(=צידוק האל)
אבל לכל שאלה בטוח יש תשובה.
אולי היא בדוחק אבל יש תשובה.

מה שכן, העלית נקודה ואני צריך לחשוב עליה.
כי זה באמת מעניין אותי..

כי אני מאמין בנשמה ושזה חלק אלוקה ממעל. כלומר יש גם אל
גם אני מאמין באלוהים, אך סביר להניח שאמונתי שונה משלך - אני דאיסט.
 
אני לא חזק בתיאודיציאה(=צידוק האל)
אבל לכל שאלה בטוח יש תשובה.
אולי היא בדוחק אבל יש תשובה.

מה שכן, העלית נקודה ואני צריך לחשוב עליה.
כי זה באמת מעניין אותי..

כי אני מאמין בנשמה ושזה חלק אלוקה ממעל. כלומר יש גם אל
בסרט אחד על מלחמת העצמאות אומר הרבי: אסור אף פעם להיכנע לכוחות האופל. תמיד להיות עם תקווה. זה מה שהאל רוצה מאתנו.
 

דורי 1981

Well-known member
תודה לכולם על התובנות. אורטופד בדק אותי. מדובר במכות יבשות. חוץ מנורופן הוא לא רשם לי כלום, כי לדבריו אין צורך.
 
עכשיו קראתי שלדוסטויבסקי היתה גם מחלת אפילפסיה. וזה מה שגרם לו להיות יותר רגיש.
וחוצמזה ביוון קראו לאפילפסיה המחלה הקדושה.

אז מה שאני רוצה לאמר, שאולי שווה ללמוד מדעי המוח ולהפוך את הלימון ללימונדה.
הלוואי ותצליח כי אתה ראוי לכך..
 
אתמול כתבתי סיפור על אישה חולת נפש שמתחברת לגבר רגיל וטוב לב והוא מרפא אותה. דוסטויבסקי כתב ספר בשם "אידיוט" על נסיך עם בעיה וככל שהבנתי גם אפילפסיה.
 
אלוהים אמר לאברהם להרוג את בנו. זה לא מוסרי. אמנם אפשר לטעון שאלוהים הוא הלוקח את החיים בעצמו אז יש לו איזו זכות לדרוש שיהרגו, אבל זה לא טיעון לגמרי טוב.
 

SupermanZW

Well-known member
אלוהים אמר לאברהם להרוג את בנו. זה לא מוסרי. אמנם אפשר לטעון שאלוהים הוא הלוקח את החיים בעצמו אז יש לו איזו זכות לדרוש שיהרגו, אבל זה לא טיעון לגמרי טוב.
סוף סוף אתה מתחיל להבין שעל פי התורה אלוהים ציווה גם ציוויים בלתי מוסריים.
 
על פי התורה אברהם עמד לשחוט את יצחק ומלאך אחז בידו ומנע ממנו.
בויקפדיה רשום את זה. אולי זה לא פשוטו של מקרא...

במסורת הפרשנית הועלו שלוש סיבות אפשריות שבעטיין דרש אלוהים ביצוע מעשה שכזה:

לבחון את האמונה של אברהם באלוהיו, ולהראות את גדלותו של אברהם לעומת שאר בני האדם.

להבהיר את מקום קדושתו של הר המוריה, הוא הר הבית בימינו. על-פי המסורת, העקדה התבצעה על אבן השתייה שבהר המוריה.

לדחות כל סוג של קורבן אדם אצל עם ישראל, משום שמנהג זה היה רווח אצל עמים אחרים, כמו פולחני מולך ובעל.

אף שאלוהים מבטיח לו ”כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע”[14], ובציווי זה סותר את הבטחתו, אברהם כמעט ציית לאל, ובטרם ימית את יצחק, הגיע מלאך ומנע ממנו את המעשה, ובמקומו הראה לו איל שנאחז בסבך בקרניו להעלותו במקום בנו.

על פי חז"ל, הפסוק ששולל את קורבן המולך, ”וּבָנוּ בָּמוֹת הַתֹּפֶת אֲשֶׁר בְּגֵיא בֶן הִנֹּם, לִשְׂרֹף אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנֹתֵיהֶם בָּאֵשׁ, אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי, וְלֹא עָלְתָה עַל לִבִּי” (ירמיהו ז', לא), מתייחס אל עקדת יצחק, וטוען שהציווי לאברהם היה מהפה ולחוץ ולא עלה כלל על לבו של האל.
רש"י ממשיך קו זה ואומר שבציווי של העקדה לא נאמר לשחוט את יצחק אלא להעלות אותו לעולה, ולאחר שאברהם מעלה אותו על המזבח הוא מקבל הוראה להוריד אותו משם.
 
סוף סוף אתה מתחיל להבין שעל פי התורה אלוהים ציווה גם ציוויים בלתי מוסריים.
המוסר של אלוהים אחר. אלוהים הוא למעשה המצפון בעצמו. גם אני חושב שהרבה מהעונשים בתורה לא מוסריים, אבל קודם כל מה שנצחי הוא החוק ולא העונש וגם הסיבה לעונש היא כדי שהעם היהודי לא יתבולל, בעיקר בעובדי אלילים. אני עדיין לא מבין למה אמרו שהתורה חוקה מושלמת.
 

SupermanZW

Well-known member
המוסר של אלוהים אחר. אלוהים הוא למעשה המצפון בעצמו. גם אני חושב שהרבה מהעונשים בתורה לא מוסריים, אבל קודם כל מה שנצחי הוא החוק ולא העונש וגם הסיבה לעונש היא כדי שהעם היהודי לא יתבולל, בעיקר בעובדי אלילים. אני עדיין לא מבין למה אמרו שהתורה חוקה מושלמת.
לא. לו היה כך, לא יתכן שהיו אתאיסטים מוסריים, אבל יש. אחת הסיבות להתבוללות היא שהעונשים בתורה קשים מדי, ואותם יהודים שבוחרים להתבולל או להמיר את דתם בוחרים כך כדי להוריד סטנדרטים ולא להיות מחויבים למערכת כה נוקשה וקפדנית, אז אם מטרת העונש היא למנוע התבוללות, אלוהים השיג בדיוק את ההיפך, אתה טוען שאלוהים טיפש?

אסביר לך מדוע התורה אינה חוקה מושלמת - היא נכתבה על ידי בני אדם, היא אינה מייצגת את אלוהים, וכך גם כל שאר ספרי הדתות בעולם. כל הדתות הן מעשה ידי אדם, כל התורות הן שרלטנות. עכשיו ברור?
 

Harrington

Well-known member
מנהל
לא. לו היה כך, לא יתכן שהיו אתאיסטים מוסריים, אבל יש. אחת הסיבות להתבוללות היא שהעונשים בתורה קשים מדי, ואותם יהודים שבוחרים להתבולל או להמיר את דתם בוחרים כך כדי להוריד סטנדרטים ולא להיות מחויבים למערכת כה נוקשה וקפדנית, אז אם מטרת העונש היא למנוע התבוללות, אלוהים השיג בדיוק את ההיפך, אתה טוען שאלוהים טיפש?
נשמע מופרך (לא עקבתי אחרי הדיון ביניכם, אך נתקלתי בדבריך אלו). הרי אם באתאיסטים עסקינן, הם ממילא לא מאמינים בעונשים הקבועים בתורה, כך שאין כל סיבה שיתבוללו עקב כך.

בכלל, ההתבוללות היא בדרך כלל לא משהו שאנשים מחליטים במודע ובאופן יזום לבצע. הם בוחרים בדרך חיים מסוימת ונגררים אל תוך ההתבוללות. ממילא לא שייך כל כך לחפש סיבה להחלטת אנשים להתבולל. היא פשוט לא קיימת.
 

SupermanZW

Well-known member
נשמע מופרך (לא עקבתי אחרי הדיון ביניכם, אך נתקלתי בדבריך אלו). הרי אם באתאיסטים עסקינן, הם ממילא לא מאמינים בעונשים הקבועים בתורה, כך שאין כל סיבה שיתבוללו עקב כך.

בכלל, ההתבוללות היא בדרך כלל לא משהו שאנשים מחליטים במודע ובאופן יזום לבצע. הם בוחרים בדרך חיים מסוימת ונגררים אל תוך ההתבוללות. ממילא לא שייך כל כך לחפש סיבה להחלטת אנשים להתבולל. היא פשוט לא קיימת.
הפילוסוף טען שאלוהים הוא המוסר/מצפון בעצמו, הפרכתי את טענתו בכך שטענתי שיש אנשים שאינם מאמינים בו ולמרות זאת הם מוסריים ומצפוניים, זו ההוכחה שהמוסר והמצפון אנושיים הם, לא אלוהיים.

אני יודע על יהודים שהמירו דתם לנצרות כדי להיות under grace במקום under judgment, גם אחד נחשב ואם יש אחד יש עוד. האיש התחתן עם בחורה נוצריה שאבא שלה כומר פרוטסטנטי, הרעיון שכל מה שהוא צריך זה לקבל את ישוע כמושיעו ולהתוודות בפניו כדי שכל חטאיו ימחלו קסם לו. הוא גם הוטבל לנצרות. אותו בחור לא היה חילוני הוא היה דתי. דווקא החילונים נוטים פחות להמיר את דתם, כי מלכתחילה לדת אין תפקיד חשוב בחייהם.
 
למעלה